svullen efter kastrering..!!!

Fibusen

Trådstartare
var in och kastrerade grabben i måndags (5 mars),ena kulan låg i kanalen,så dom fick göra tre snitt på han,ett över kulan som var nere,ett i ena ljumsken,och ett rakt över..allt har gått jättebra,han har ingen feber,MEN i dag på eftermiddagen var han svullen,inte över pungen,eller i några stygn,utan på själva snoppen.. (förhuden,eller vad man nu ska säga)..

han var inte varm,och alltså ingen feber.. ringde till distriktvett och dom sa att det var ingen fara så länge han inte hade feber,men jag känner mig orolig endå,att svulnanden kommer nästan en vecka efter att han opererades? :confused: och varför på snoppen,och inte runt sårerna?

jag gick ut och gick 20 min med han,som vet rekomenderade,medans jag gick så vart det nästan ännu större,men sen när jag tog in han igen så gick det ner lite.. kan det bara vara att blodcirkulationen spökar nu när han står på boxvila? jag promenerar med han ca 30 min om dagen...

i fall det inte blivit bättre tills i morrn så ringer jag veterinären så får dom komma ut och kika på det...inte för att dom heller inte kan göra så mkt,men då vet jag iallafall att han är tittad riktig av en som kan!

hur vanligt är det att svullnaden kommer efter 5 dagar?

han är mkt pigg och glad förövrigt,äter,kissar och bajsar normalt.

Sv: svullen efter kastrering..!!!

Promenera lite mera, lite meeera..;)
Svullnaden som bildats är sannolikt ett ödem då det finns lite "extra" hud där det kan samlas vätska.
När du promenerar hästen kommer blodcirkulationen igång ordentligt och vätskan går tillbaka in i kärlen.

Kastrerade min stående för en månad sen och det svullnade upp en del runt snoppen efter ett par dagar men det gick ner av sig själv efter några dagar. Min pålle var ute redan dagen efter kastreringen.

Det har läkt fint på honom trots att jag också var ganska orolig för svullnaden som dök upp.

30 min promenad per dag är ALLDELES för lite när hästen står på boxvila .
ju mer han rör sig ju snabbare läker och dränerar såret sej själv.
man kan få sticka upp ett finger och öppna upp så det dränerar bättre det behöver rinna ur så det läker ordentligt annars blir det feber o penicillin som följd inte kul:crazy:

30 min promenad per dag är ALLDELES för lite när hästen står på boxvila .
ju mer han rör sig ju snabbare läker och dränerar såret sej själv.
man kan få sticka upp ett finger och öppna upp så det dränerar bättre det behöver rinna ur så det läker ordentligt annars blir det feber o penicillin som följd inte kul:crazy:

Skulle iofs rekommendera ngt lite mer sterilt än fingret..

Hej! Det är mkt vanligt att de svullnar och förmodligen behöver han antibiotika/pencilin. Har varit med vid flertal(ca 10 st) kastrationer och när man tar dem stående så har jag inte varit med om en ända häst som INTE blivit svullen.

Däremot så de hingstar jag lämnat till hästkliniken i Stenestad, vet. Göran Rydén där de söver dem så har det inte funnits någon som helst svullnad och jag har heller inte behövt behandla dem med pencilin, och hästarna har inte haft ont eller varit allmännpåverkade efteråt på något sätt. Så i fortsättningen så kommer jag använda mig av kliniken i Stenestad:bow:

jag promenerar efter veterinärens rekomendationer...men ska börja länga på tiden,i dag har han även fått stått ute några timmar,ska åka och tempa och ta in han nu snart..veterinären sa att han kunde stå ute nån timme i hagen i fall han höll sig lugn,vilket han faktist gjorde..

det var liiiite lite svullet i morse,men gick snabbt ner när jag hade gått med han,så det tyder bara på att han måste röra på sig mer än vad veterinären rrekomenderade,men dock så är han väldigt stel,och det syns att det gör lite ont på han än i stygnena,ingen temp eller nått annat konstigt,känns skönt att det har gått så bra som det har gjort iallafall!

två sår är sydda,så där är det lite svårt att få upp ett finger,ett sår är bara lite tejpat,men som sagt så är det inte sårerna som är/var problemet,utan dom var jättefina,och inte alls uppsvällda...utan runt snoppen,längst fram där snoppen kommer ut.. (och ja,jag är så bra att förklara!:rofl: )

Alla hingstar jag har låtit kastrera har släppts ut i hagen redan dagen efter ingreppet för att de ska ha möjlighet till o röra sig så mkt som möjligt. Haft minimalt med svullnader på mina. Senast kastrerade vi en shettis på 7 år o 2 3-åringar, alla släpptes ut i en o samma hage, det lektes o busades från första dagen, inget svullet på nån.

fast det där beror på hur hästen är kastrerad. min är tagen med operation på klinik pga. att båda stenarna inte låg "fast" nere (som ts. häst). han drog upp den ena testiklen under op. han syddes. veterinären sa att jag absolut inte fick släppa ut i hagen utan han skulle stå på box, men promeneras (under kontrollerade former) 2 ggr/dagligen minst 20 min/gång för att inte stygnen skulle gå upp.

så här står det på pappret.

kastrering - eftervård

hästen skall endast ledas för hand eller köras i skrittmotion de första 14 dagarna. hästen skall ej gå i hage under denna tid. därefter motion i trav en vecka innan träningen skärps.
operationssåret skall ej rengöras, såvida ingenting annat rekommenderats.

i tjänsten

XXXX
klin.vet.

Tycker nog ändå att 30minuters promenad/dag är lite för en nykastrerad

ungefär så stog det på mitt papper med,att han skulle skrittas 15-20 min 2 ggr om dagen i 14 dagar,jag brukar gå en vända som tar ca en kvart att gå,lite längre om han är lite nervös,2ggr/dagen.

men min vet sa att han faktist kunde gå i hage några timmar om dagen,en vecka efter operationen..

till er som kastrerat era hästar som hafft bägge kulorna nere förstår jag att det säkert är bra att dom får gå ut som vanligt,men så var inte våran kastering,utan en kula satt fasst uppe,strax ovanför buken,i kanalen,vilket gör att det blir operation,och större ingrepp,och därav så måste han stå på boxvila,och ska skrittas 30-40 min om dagen,det är veterinärens rekomendationer,som han har satt själv efter att han opererat min häst..

tja, man kan ju tycka vad man vill. men jag gör alltid som veterinären rekommenderat, det finns ju anledningar att veterinären rekommenderar som h*n gör, hur kul är det om det blir stora blödningar pga. att såret spricker :angel: . säger vet. minst 20 min 2 ggr/dag under kontrollerade former så är det så jag gör (vilket faktiskt blir mer än 30 min. ;) ).

min svullnade ingenstans, utan det läkte helt utan komplikationer, vi har kastrerat på klinik med operation (sydda) dom senaste dryga 20 åren och det har aldrig blivit några komplikationer eller större svullnader. dock va det lite mer komplicerat med mitt halvblod då han hade samma "problem" som t.s häst.

man sätter självklart på handskar som är tvättade med jodopax precis som vet gör. Det trodde jag att ALLA hästmänniskor fattar att man måste vara så ren som det bara går när man hanterar sår!!!:confused: :idea:

men iochmed att hästen är opererad och sydd, så är det inte särskillt lämpligt att "öppna det" vad man än använder. skulle det behövas så är det veterinärens jobb. (det va ju inte heller där hästen va sydd som den va svullen)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar