svullen bakom ganasherna

melvin

Trådstartare
min häst är svullen bakom ganasherna (i körtlarna där, alltså) , jag har fått höra att det kan bli så om hästen äter jord och grejer, men kan det finnas fler orsaker? :confused:

Sv: svullen bakom ganasherna

min häst är svullen bakom ganasherna (i körtlarna där, alltså) , jag har fått höra att det kan bli så om hästen äter jord och grejer, men kan det finnas fler orsaker? :confused:

Det brukar mina också vara ibland. Jag har hört att det ska vara helt ofarligt, och att det blir när hästen äter gräs, speciellt den här tiden när det är lite kallare. Det är någonting som utsöndras som gör att hästen svullnar där.
Har inte haft några problem trots att mina sett ut så där ibland.

det är en allergisk reaktion, som är vanlig på hösten när det vanliga gräset håller på att ta slut så äter dom lite andra sorter än dom borde, och då svullnar körtlarna går ner av sig själv efter några dygn.

Vid den här tiden på året börjar betet bli dåligt och hästarna käkar fel växter. Då får min häst ofta uppsvullna "kinder".
Så det beror väl typ på "fel" mat.

grejen är att det ser ut så hela tiden...möjligen att det inte är något på vintrarna, men annars så...veterinären har bara sagt att "en del ser ut så, det är inget farligt"...

min långbenta finlemmade häst ser ut som en hamster vissa dagar! Min veterinär kallade det papegojsjuka och sa att det var salivkörtlarna som var så stora! De blir ofta så på våren och på hösten när de äter saker som de normalt inte skulle äta. Vissa hästar är dessutom känsligare än andra. Min häst blir också så om hon får för mkt protein o för lite motion

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka