Svullen bakom ganasherna!

Sv: Svullen bakom ganasherna!

Nääe.. Jag har faktiskt ingen anning :o Lät jättekonstigt :/

Så hade min häst för ett antal år sedan. Veterinär var ute och tog diverse prover, och det visade sig att hästen hade....påssjuka (hästars motsvarighet till det). Kommer de inte tillbaka tror jag inte du behöver oroa dig, annars skulle iaf jag kontakta veterinär

Ja jag förstår vad du menar. Men man kan ju inte göra mera än vad man klarar av / kan... Jag har samma oro som dig

Min häst blir så också, i år tog jag ut veterniären och skulle vaccinera och då passade jag på att fråga om "bullarna" och hon sa att vissa hästar är känsliga mot det första gräset och vissa är känsliga hela tiden. Min har nu inte gått på så mkt gräs sen veterniären var ut och nu ser han normal ut i sidorna.

Överkänslighet mot protein när de t.ex. börjar gå på bete sätter sig ofta som lite svampiga bulor mellan ganascherna. Kan visa sig även vid foderbyten, ovana/överkänslighet mot t.ex. havre etc. Men är knölarna hårda bör man hålla koll, då kan det vara tecken på infektion!

Spottkörtel, inte bukspottkörtel! Bukspottkörteln sitter hos häst, precis som hos alla andra däggdjur, i anslutning till tunntarmen.

Det sitter inte några lymfknutor bakom/på ganascherna. De sitter i käkgropen mellan ganascherna. Lymfknutorna svullnar upp vid infektion i dränerignsområdet.

Spottkörteln däremot kan svullna upp så att hästen ser ut att ha fått påssjuka. Eftersom spottkörtlarna utsöndrar saliv tror jag mer på förklaringen att de helt enkelt blir överansträngda pga att hästen tuggar intensivt än att de skulle reagera på ngt växtgift. Det är liksom inte deras område. En annan teori är att de kommer i kläm på något sätt, men jag vet inte...

Kanske har någon annan skrivit detta, men jag är för trött för att läsa alla inlägg.

Det är lugnt! Tråden är tre år gammal! Bara så ni vet:)

Såg att det var en gammal tråd...

Hade en ponny för några år sedan som blev svullen bakom ganascherna på våren/sommaren. Det va enligt veterinären pollenallergi och va inget farligt. Vi behövde inte behandla det. Det gick bort efter ett tag.

hej!

fortsätter på den här VÄLDIGTgammla tråden ;).

tog hem min unghäst ifrån betet tidigare pga att hon ej gick upp i vikt utan är väldigt tunn. undrar lite mer om det här med svullnader, hon har tre ganska stora knölar under "hakan" mellan ganasherna långt upp, vad i hela friden kan detta vara :confused: har någon erfarenhet av detta? dela gärna med er....

Insektsbett?

Och angående svullna spottkörtlar - min häst är lika "svullen" året runt. Han är även "hård" i hela området men enligt veterinären är det helt ofarligt och inte så ovanligt. :)

Min valack går med munkorg och pga den så betar han hela tiden och är också svullen. Tror också på teorin att de svullnar för de har huvudet i backen hela tiden. Han är fullt friskt, pigg och glad:D
Kram Suss

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan vid insläpp hade ena hästen en knöl på ena sidan käkbenet, precis bakom hakan. Knölen var lite svampig men kändes hård om...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 917
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 966
Senast: Freazer
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18