Svullen bakom ganasherna!

T

twinstar

Hästen var igår svullen bakom ganasherna. Hårda knölar och stora. Han reagerade inte nämnvärt när man tog på dem men det såg obehagligt ut. Som påsjuka!

Efter en halvtimmas skrittur hade de sjunkit med 70%. Efter lite massage och rykt var de nästan helt borta.

Någon som har den blekaste?

Sv: Svullen bakom ganasherna!

Jo. Fast de brukar väl inte svullna upp oförklarligt?

Vissa hästar kan svullna upp när de äter konstiga växter och rötter,vanligt när tjälen går ur och på hösten när betet blir dåligt.
Spottkörtlarna tror jag det är som reagerar,en slags allergisk reaktion kan man säga,brukar gå över av sig självt.
Är hästen frisk och pigg i övrigt är det inget att oroa sig över,dock kan vissa bli ömma vid ridning när de ska" kröka på nacken",körtlarna kan då komma i kläm när de är uppsvullna..
Mitt tips lägg ut mer grovfoder så de äter mindre rötter och skit. :cool:

Det är som Lilla Skutt säger. Att de gick ner efter rykt och massage kanske beror på att ökad genomströmning transporterar bort gifterna ?

Tränarens häst fick samma som du beskriver och hon blev tipsad om att färsk ringblomma och ingefära för att ordna det. Svullnaden gick ner, dock kan man inte veta om det var av detta. Men testa kanske kan vara värt...

Det var en teori vi hade i stallet också igår.
Ev. har det med höet att göra. Vi har bytt hö men det är ungefär två veckor sen så han borde reagerat tidigare.
Vi får köra på teorin att han fått i sig något i hagen och hoppas det inte händer igen.

Han hade ingen feber, snarare lite undertemp.

Han fick dessutom ett panikanfall och hängde sig i linorna där han var uppbunden i stallgången igår. Kastade sig bakåt (ingen panikhake :(), satte sig på rumpan och skakade. När jag fick loss honom var han helt lugn igen. Vet inte om det egentligen hade något samband med lymferna alls. Tror egentligen itne det. Fast det har ALDRIG hänt förrut. Han står alltid lugnt och stilla uppbunden.

Jo, det måste ju ha med blodgenomströmningen att göra! Att svullnaderna gick ner.

Mer grovfoder i hagen it is!

twinstar skrev:
Hästen var igår svullen bakom ganasherna. Hårda knölar och stora. Han reagerade inte nämnvärt när man tog på dem men det såg obehagligt ut. Som påsjuka!

Efter en halvtimmas skrittur hade de sjunkit med 70%. Efter lite massage och rykt var de nästan helt borta.

det kan också vara så att hästen har gått och fått i sig en massa jord..som har samlats där...var svullnaden liksom avlång upp mot öronen??

Det trodde vi också först men den var liksom tjock och hård och mer framåt ganasherna. Påsjuka är enklaste förklaringen:)

Jag har haft flera hästar som blir så just på våren när gräset börjar spira en aning. Överansträngning av idogt gnagande ? :rofl:

Så ser för tillfället hela stallet ut här, gräset har börjat växa i hagarna och näsan är i backen hela dagarna, för återflöde krävs att huvudet är uppe med jämna mellanrum vilket inte sker tillräckligt ofta (inte på mina i alla fall - matmonster) och då uppkommer denna "påssjuka" vissa hästar får det mkt lätt har en som ser helt missbildad ut vid denna tid alltid. Där kan man snacka om hamsterkinder... Inget att oroa sig för när gräset blivet lite längre så att de får i sig mer på var tugga och därmed inte går med näsan i marken konstant så försvinner det igen.

Mellan kan de svullna om hästen ätit något den inte borde ha i sig, oftast är det inte något man behöver oroa sig för har jag fått vidtalat för mig. Bakom svullnade min häst förra våren/sommaren, det visade sig sen att hon hade en erlicheainfektion. Det lär också vara vanligt att de svullnar bakom vid tex infektioner, hur svullna lymfarna är får man gå ner mellan ganascherna och känna men det första känner man bakom.

Jag har varit med om exakt samma sak!!!!! Jag tog ut vet, som upplyste mig om att hästens bukspottkörtel sitter där :smirk: o den kan variera väldigt i storlek :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Jag läste precis om att de (de=forskare antar jag) kommit fram till att det var en allergisk reaktion i spottkörtlarna!

Då har jag 6 hästar som alla får en allergisk reaktion var vår när gräset börjar växa och de går med huvudet i backen, dock släpper tydligen denna när de kommer in i stallet och har stått med huvudet högt några timmar för att sedan dyka upp dagen efter igen, nej köper inte detta utan tror betydligt mer på de veterinärer som säger att det är backflödet som inte funkar som det skall när de inte har huvudet högt tillräckligt ofta man ser ju också att så fort gräset ökar i mängd alltså de får i sig mer per tugga och därmed inte betar lika intensivt utan plockar upp huvudet lite mer så försvinner detta.

Kan ju vara kvarka eller falsk kvarka.. Men sålänge hästen är pigg borde det inte vara någon risk.. Min häst hade kvarka för tre år sedan.. Då var han först hängig några dagar och sen svullnade han upp.. Såg tillslut ut som en uppsvälld bulldog.. stackars liten =( gör fortfarande ont i hjärtat när jag tänker på det.. Han stod instängd isolerad i en box (utebox som tur var) i tre veckor.. Men han var vääldigt glad när han kom ut igen pigg och kry =)

Min häst blir så där om hon går i en hage med gråbo i. Många hästar reagerar med svullna ganascher vid en allergisk reaktion.

Det är så att min hästs också har haft det du beskriver. Spottkörtlen kan normalt svullna upp lite under betes perioden enligt min vetrenär. Och min hästs vänstra Spottkörteln var mera uppsvälld och då tryckte den ner lymfkörteln som sitter vid strupen kan man säga vid ganashen. Min häst hade också vid detta tillfälle lite snor "skummigt" (vitt) det vetrenären sa till mig att man ska kolla tempen varje dag och kolla så att det inte kommer upp flera knölar. + att ta JÄTTE lungt med ridningen. Att dom svullnar upp är ett tecken på att hästarna håller på att bli förskylda.

Kontakta ändån vetrenären för säkerhets skull. Hälldre en gång för mycket än tvärt om.

Min ena häst svullnar så där när hon har fått i sig havre, det räcker med ett korn så ser hon ut som om hon fått påssjukan precis som du säger, men hon svullnar även ner mot svalget och en del av halsen. En sak som jag har märkt är att för var gång hon svullnar så blir det värre. Så nu är jag nervös för att hon ska få i sig minsta lilla korn av havre, vill ju inte att det ska bli så dåligt att hon får andningssvårigheter. Vet inte om det kan bli så, men vill ju inte testa precis!

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan vid insläpp hade ena hästen en knöl på ena sidan käkbenet, precis bakom hakan. Knölen var lite svampig men kändes hård om...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 917
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 966
Senast: Freazer
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18