Svullen av att stå inne

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 856
M

majabergman

Min häst får svullna ben av att stå inne. Har haft han hemma i nån dag nu och då har han gått ute på nätterna och då gick svullnaden bort på en gång.
Han måste gå in i stallet där vi står inhyrd, för alla andra hästar gör det coh jg vill inte lämna han själv ute så :P

Något tips på något som kan hjälpa?

Sv: Svullen av att stå inne

Gallor i sig är inte så farlig men det är ett varningstecken på att något bör ändras. Foder,arbete osv.... Kyl lera kan hjälpa och Back on track .Så fort hästen kommer i rörelser så försvinner gallorna.
Ört medicin kan också hjälpa samt lite äppelcidervinäger eller fodervinäger i dricksvattnet ca 30-50 ml per dag.

jag brukar massera in lite linement (radital) eller lägga nattbandage om någon häst tenderar att svullna (få gallor) över natten, det främjar cirkulationen i benen, vilket brukar vara problemet (dålig cirkulation) vid mjuka "nattgallor" som försvinner vid rörelse.

Tack :) Har haft på kylbalsam på kvällarna efter jag har ridit. Tyvär kan jag inte ha på något nattbandage för stallägaren är en gammal travgubbe och jag kan inte kräva att han gör det ;) Men ska testa det där med äppelcidervinäger och så köper jag liniment nästa gång jag kan! Bor ju ute i ödemarken och har nyss beställt för 3000 så ;)

Den ska inte svullna av att stå stilla. Då är det ngt fel.

Är det inte därför man lindar benen på hästarna?
För att de svullnar av att stå stilla som de inte är konstruerade för, så många timmar som det blir när hästen står på box?

det behöver faktiskt inte vara något fel alls ;)

så som jag upplevt så kan särskillt stora, tunga, äldre eller hästar som rids mkt/hårt och/eller har mkt. stall/box vistelse få mjuka "natt" gallor som försvinner vid rörelse (ökad cirkulation) men återkommer då hästen inte får den rörelsen(otillräcklig cirkulation). har även pratat med flera (häst) veterinärer om just detta med den typen av gallor och fått bekräftelse på att det man kan göra (om man vill) är att stimulera cirkulationen i benen med hjälp av tex. nattbandage eller värmande linement. men givetvis ska man kolla upp gallor som inte ger med sig eller kommer plötsligt utan anledning.

men om gallorna bara förekommer den 1:a månaden efter uppstallning efter sommarbetet då?
ska snart stalla upp min som har problem med detta och funderar på vad jag ska göra.

Nattliga promenader kanske?:smirk:

Jo han står enligt mig ganska många timmar inne, från 6-7 på kvällen till 9 på morgonen och sen är det så att han gick in från betet för 2 veckor sen :) Och så rida han rätt hårt, ca. 5-6 gånger i vecvkan fast då är det oftast 2 lugna turer också :)

det är ju ditt val om du vill ta nattliga promenader :smirk: det skulle iaf. aldrig jag göra :smirk: är det bara mjuka gallor på morgonen efter natten så väljer jag nattbandage eller linement på kvällen (som jag redan skrivit)

min ena har i många år svullnat första mån. efter betet (fodergallor) pga. att han sätter i sig stora mängder halm (det finns ju alltid lite otröskad säd i halmen)

då är han gallig hela dygnet (detta oavsett om han står på stall eller går på lösdriften). har varit in och kollat det på klinik första gången det blev så, veterinären tyckte jag kunde linementa om jag kännde för det, men det va inget att bry sig direkt i ;) inget farligt utan en övergående reaktion på halmen bara. han får väldigt lätt fodergallor av annat foder med.

det skadar ju inte att pröva med antingen nattbandage eller värmande linement på kvällen ;) det brukar hjälpa om det bara är cirkulationen som behöver stimmuleras

olika hästar är ju olika känsliga ;)

Ja bra. Då tar jag liniment eftersom stallägaren inte kan med det här med skydd och grejer och det är han som tar in och ut hästarna ;)

Du skrev att benen svullnar. Anser att det är stor skillnad om den har den vanliga kotledsgallan eller är svullen.

Jo men det är som gallor så. Min mamma har också kollat på dom ochj det är det :)

Den ska inte svullna av att stå stilla. Då är det ngt fel.

Precis. En frisk häst får inte svullna ben av att stå still.
Ofta är det dock inte i benen felet sitter, men i cirkulationen - det kommer inte tillräckligt med friskt blod ned i benen och det gammla pumpas inte upp som det ska genom venerna. Quick fix är stallbandage för det ger värme och blodkärlen vidgas=lättare transport av gammal skit bort från benen.

Men långsiktigt bör man se över fodring och träning. Örter är väldigt bra, ge något som är utrensande och stimulerar cirkulationen. Rekommenderar främst rosmarin och nässla (billigt och bra!) men även hagtorn. Äppelcidervinäger kan hjälpa till att rensa ur slaggprodukter.

Min häst får svullna ben av att stå inne. Har haft han hemma i nån dag nu och då har han gått ute på nätterna och då gick svullnaden bort på en gång.
Han måste gå in i stallet där vi står inhyrd, för alla andra hästar gör det coh jg vill inte lämna han själv ute så :P

Något tips på något som kan hjälpa?

Jag har samma problem just nu med min häst, riktigt svullen i bakbenen på morgonen och sen inte alls när hon ska in för ridning senare på dagen. Jag lindar alltid vid ridning nu och det verkar hjälpa, ska införskaffa B o T med verkar riktigt bra.

Precis. En frisk häst får inte svullna ben av att stå still.
Ofta är det dock inte i benen felet sitter, men i cirkulationen - det kommer inte tillräckligt med friskt blod ned i benen och det gammla pumpas inte upp som det ska genom venerna. Quick fix är stallbandage för det ger värme och blodkärlen vidgas=lättare transport av gammal skit bort från benen.

Men långsiktigt bör man se över fodring och träning. Örter är väldigt bra, ge något som är utrensande och stimulerar cirkulationen. Rekommenderar främst rosmarin och nässla (billigt och bra!) men även hagtorn. Äppelcidervinäger kan hjälpa till att rensa ur slaggprodukter.

Om detta är sant, varför lindas då hästars ben när de står på box på natten?

Jag kan även som många andra här rekomendera äppelcindervinäger och nässla....Va kanon på min unghäst....:)

Annars finns det smidiga "skydd" med magneter som man endast knäpper på nästan som transportskydd med vanliga stroppar...slipper man lindandet....Såna har jag funderat på, dom ska vara kanon....:)

//Domino_s

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 735
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 706
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka