svinn på delat hösilage

Santa

Trådstartare
Hur gör ni som är flera som delar på hösilage för att hantera ordningen och undvika svinn? Och med svinn menar jag inte nödvändigtvis att folk tar mer än de ska utan att det tappas och sölas och geggas runt de där balarna. En liten uträkning visade att det tappas i genomsnitt ett kilo om dagen vilket ändå blir ganska mycket i det långa loppet. Plus att det ser ofräscht ut. Hur gör ni? Våra ligger bara på pallarna, vi har ingen kärra som silaget faller ner i. Har ni några tips?

Sv: svinn på delat hösilage

I o f s tycker jag inte 365 kg/år är jättemycket men om ni vill fördela ut det kan ni ju räkna ut hur mycket varje häst gör av med, i procent räknat. Och sedan dela den totala kostnaden för balarna procentuellt/häst. Då får ju alla sin del av svinnet, räknat efter hur mycket man använder.

Annars får man ju dela 365 kg x kgkostnad/antalet hästar. Men när ska det betalas? Delat på 12 månader och en månadsavgift för svinn?

Kan ni inte dela rakt av på antalet hästar? Alla räknas använda lika mycket hösilage?

Lämna kvar plasten och se till att använda det som tappas? Öka priset för alla motsvarande svinnet?

Där jag är inhyrd köps hösilaget in kollektivt och vi har löst det så att alla köper 100 kg utöver det hästen ska äta. Just för att det blir ett förvånansvärt stort svinn utan att folk överskrider sin betalda "kvot". Tycker det fungerar mkt bra!

//Alice

Man ska ju tänka på att det är ju även "svinn" ifall du måste slänga en del pga mögel. Man måste ju alltid vara förberedd på sånt. Inte köpa exakt det som hästen äter. Sedan är det ju alltid variation i kg på balarna. Det kan ju skilja ibland 20-30 kg per bal. Köper du då exakt så har du ju kanske inte något när våren kommer.

Vi har hösilage balarna utomhus, Vi försöker att alltid ha pressening både under och över balarna. Om man tar från en bal i taget och är nogrann blir det nästan inget svinn. Det är en liten konst kanske att ta från balen på rätt sätt utan att en massa ramlar nere, och det som ramlar ner ska man ta upp på en gång, så går det utan problem att fodra med det! Ha pressening över palarna! :)

Hej, i vårat stall är vi bara tre hästar så ägaren till två av hästarna köper in hö för ett halvår och så skriver jag upp hur mycket min äter varje dag så räknar vi ut det och så betalar jag för mig varje månad.
kolla gärna in på ridsport.ifokus.se (utan www)

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 210
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama