Sv: Svingande bakben mot tyngdpunkten
Tez1 skrev:
Nu behöver jag lite tips av er.
Hur ska jag få bakbenen att svinga längre in under hästen mot tyngdpunkten? Jag upplever att min häst går och maskar. I stället för att svinga in bakbenen så är han duktig på att korta sig.
Jag tänker främst på traven nu och om jag försöker samla den lite blir den istället bara kortare, dvs han trippar på med bakbenen mer som en symaskin. Lite svårt att förklara kanske. Vi rider annars alla skolor i trav och även skänkelvikning.
Har en bild som är ganska representativt för mitt problem(tror jag
)
http://s70.photobucket.com/albums/i106/kikimor2002/?action=view¤t=P1030438.jpg
/T
Har bara hunnit skumma tråden, obs! Kanske allt är sagt redan?
I alla fall, vacker färg o teckning på häst nästan exakt som min
Det handlar helt enkelt om att hästen inte är rak och använder kroppen liksidigt, den smiter undan arbete därför att du inte har koll på alla delar, dvs bogar och bakben. Det stämmer att du ska rida mer framåt mot bettet innan du försöker få tillbaka den i någon form av samling. Du måste få aktivitet i bakbenen "motorn" precis som någon skrev. Och då måste hästen arbeta jämnt i båda sidor. Arbeta med att rätta in bogen efter bakbenen, tex om den stoppar in vä bak i vä varv så led/tryck in bogen, (försök inte trycka ut bakbenet).
I hög varv ska du då istället tänka på att få ut bogen då. Led och tryck lätt med motsatta sidans skänkel långt fram.
Du måste arbeta med vikten rätt och drivande säte.
Som exempel på vad detta betyder kan ajg ta min lilla "röda" häst som gärna kör ut högerbogen. Om hon har mycket energi är hon ofta på ett stridigt humör och då är det svårt att få allt på plats så att hon arbetar. I värsta fall blir hon då plötsligt "rädd" för hörnen i ridhuset så lägligt att hon får ut just den bog hon önskar. Det blir ett kort trippigt steg där vä bak går innanför spåret. Sitter man då och bara håller och kniper så blir det bara värre.
Lösningen då är att slappna av ännu mer själv, fånga in bogarna genom arbete på volten, öppnor, slutor, tex. Stadig kontakt med munnen och drivning med sätet.
Min valack kan göra likadant men han kan även mygla genom att som din gå bakom handen och maska, släppa bakbenen och köra in innerbenet för att undvika arbete. Om inte ryttaren klarar att rida fram mot bettet först, få igång "motorn" så kan han maska runt med fint böjd nacke, undersatta bakben men noll aktivitet egentligen. Han kan mycket snyggt smyga in bakbenet eller köra ut bogen nästan omärkligt och ryttaren tror att allt ser bra ut medan han sover runt.
När å andra sidan allt är på plats och de får igång "motorn" (lägger energin i arbetet istället) så lyfter de fullkomligt i steget och får en svikt i steget som gör att det bokstavligen blir en helt annan häst.
Vet inte om du förstår mina långa exempel? Blev avbruten tre gånger när jag skrev, så det kanske blev lite osammanhängande.