Svingande bakben mot tyngdpunkten

Tez1

Trådstartare
Nu behöver jag lite tips av er.
Hur ska jag få bakbenen att svinga längre in under hästen mot tyngdpunkten? Jag upplever att min häst går och maskar. I stället för att svinga in bakbenen så är han duktig på att korta sig.
Jag tänker främst på traven nu och om jag försöker samla den lite blir den istället bara kortare, dvs han trippar på med bakbenen mer som en symaskin. Lite svårt att förklara kanske. Vi rider annars alla skolor i trav och även skänkelvikning.
Har en bild som är ganska representativt för mitt problem(tror jag:crazy: ) http://s70.photobucket.com/albums/i106/kikimor2002/?action=view&current=P1030438.jpg

/T

Sv: Svingande bakben mot tyngdpunkten

Lägg lite mer vikt fram. Låt hästen söka bettet och läng ut halsen. Sen får du igång svinget - och kan försiktigt be hästen att bära lite mer bak igen.
Så småningom kan den bära med bibehållet undertramp.

true_blue skrev:
Lägg lite mer vikt fram. Låt hästen söka bettet och läng ut halsen. Sen får du igång svinget - och kan försiktigt be hästen att bära lite mer bak igen.
Så småningom kan den bära med bibehållet undertramp.

Denna häst har inget undertramp att tala om utan sätter ner nästan lodrät under sig. Bakre överlinje svingar kraftigt och djupt från sida till sida, medans främre överlinje mer är stilla och frambenen trummar på som bak, kort och trippigt utan engagemang.

Att lägga mer vikt fram på denna häst som redan är ganska mycket fram ser jag inte som något alternativ då jag med egna ögon sett hur hästen träder mer under sig och lättar på framdelen om ryttaren istället överdriver tyngdpunkten bakåt och ner, han sänkte inte ryggen då heller. Sökning ner och fram fungerar och hästen är för övrigt lätt och mjuk som en fjäder. Men han har en tendens att fastna i ett läge och jag tror att det beror mycket på att det är bekvämast där.

Så Tez.. Jag tror fortfarande att du skulle prova mer att förskjuta tyngdpunkten bakåt och även aktivera framdelen uppåt samt ställa lite högre krav på honom. Du har varit så snäll nu under så många år och jag tror han blivit lite lat och bekväm av sig ;)

Hur menar du egentligen med att den söker bra framåt till handen - på bilden är det ju just det den inte gör?
Jag förstår var true_blue tankar efter tror jag. Att den verkligen ska söka fram till handen - och därmed också komma "upp ur manken" (det känns så himla klyshigt att skriva just nu när det verkligen är ett poppis-uttryck överallt - men det är ett bra uttryck!). Den ÄR ju bra baktill men bärigheten når inte ända fram, tycker jag det ser ut som på bilden.

Tja - intressant, minst sagt!

Jag kallar överlinje för överlinje - som sträcker sig längs hela hästen. Ingen bakre eller främre...

Och jag ser det du ser, men är bra säker på att det bara blir värre om du ska tvinga fram mer tramp genom att höja fram. Därför föreslår jag lösningen att "leka fram" en lättnad bak så att svinget kan komma igång. Lägg märke till att jag inte säger att hon ska rida så för evigt.

Men du som är på plats kan ju mer om ekipaget.... :) - Har ni inte provat din metod förut? Resultat? Problem?

Det där med svingandet i bakbenen har verkligen varit på tapeten i många diskussioner på slutet tror jag - och på den här hästen tror jag absolut inte det skulle hjälpa ett dugg att få den att svinga bakbenen LÄNGRE inunder kroppen.
Jag tänker snarare som så att den med bättre sökning till handen - finare överlinje - kommer bli starkare i mellangärdet och när den blir det, kommer den också att kunna ha sin kropp mer "på bakbenen". Resultatet blir att det ser ut som att bakbenen kommer längre under kroppen, men det är mer för att magen blir mer effektiv på att lyfta kroppen över dem :)

Du har rätt Evis - jag är inte ute efter pendlande bakben - som A - fast utan streck... utan vill ha engagerad bakdel.

Det jag tror är dock att om hästen inte har använt sig på det viset är den svag i den muskulaturen och då är det svårt att sätta igång rakt av. DÄrav att jag tror att det är bra att leka igång engagemanget med sökningen mot handen .

evis skrev:
Hur menar du egentligen med att den söker bra framåt till handen - på bilden är det ju just det den inte gör?
Jag förstår var true_blue tankar efter tror jag. Att den verkligen ska söka fram till handen - och därmed också komma "upp ur manken" (det känns så himla klyshigt att skriva just nu när det verkligen är ett poppis-uttryck överallt - men det är ett bra uttryck!). Den ÄR ju bra baktill men bärigheten når inte ända fram, tycker jag det ser ut som på bilden.

Bilden är ett utmärkt exempel på ett sådant tillfälle då han "fastnat" och bara är. Så pratar man sökning konstant så nej, den sitter ordentligt men av någon anledning så brukar inte hästen den som man skulle önska och det är där jag upplever det som att han helt enkelt är lite för bekväm för ska han ha sökningen konstant så blir det jobbigt. Och man kan ju inget annat tro en med den musklade bakdelen så borde han orka, men ändå gör han det inte och då börjar man ju fråga sig varför efter så lång tid. Samtidigt som han gör skolor över mark utan problem i skogen när han får lust med ryttare på. (Nä inte samma sak eller perfekt, men han gör det utan problem naturligt)

När det gäller överlinje så är det ju en smaksak och vi väljer alla hur vi vill definera en sådan. För mig så har denna häst ofta överlinjen delad i två.

Vid det tillfället jag fick se att han kunde bära sig själv (förra veckan), släppte upp HELA överlinjen kom upp fram, trampade in mer mot tyngpunkten och slappnade av med ärlig sökning var när ryttaren överdrev tyngpunkten bakåt och ner.

Det var bara en kort sekvens, men den fanns där korrekt och efter att ha sett ekipaget under så många år så köper jag inte teroin om att förflytta tyngdpunkten framåt mer än vad den är. Det behövs andra åtgärder här, men exakt vad är jag mer fundersam om och mycket är borta eftersom jag inte själv ridit på snart tre år och inte utvecklats ett smack, jag ser bara vad jag ser.

Senast ändrad:

Såga gärna den här tanken vid fotknölarna om den är dålig, jag har inte så djup kunskap i ämnet, men jag undrar om träning med bommar på marken kunde vara nåt? Läste i Ridsport igår kväll om en tränare som jobbar hästar mycket över bommar när de ska jobba upp styrkan att bära sig. Han lade då ut tio bommar i rad och lät hästarna söka sin form över dessa.

Kunde det hjälpa din häst att jobba mer med bakbenen och ryggen på ett mer medvetet sätt? Mjuka upp honom och uppmuntra till större rörelser?

Jag tycker han bär sig betydligt bättre genom hela kroppen på den sista bilden. I det läget är frågan om han KAN trampa under sig mer utan att tappa det han bär bak?

Varför vill du ha in bakbenen mer där? Var exakt vill du att han ska sätta ner bakbenet som är i luften?

Hur gör du när du från den här lägre formen samlar honom än mer och lägger vikt bakåt?

Receptet för samling är väl att "jobba in bakbenen mot tyngdpunkten" samt böjning i ledgångar och tippning av bäcken?
Knöckla in bakbenen under sig(upp och ner) har han inga problem med så det är sträckningen och bäckentippningen jag vill åt. Han bär hyggligt i nuläget men för att jobba mot halva steg/piaff behöver han stärkas mer(tror jag).
I bilderna, även den senare, så är det var hasen är jag tittar på. Han sträcker inte benet mellan knä och has sepeciellt mkt framåt eg. bara viker upp det.

Jag får prova att samla lite från den djupare formen och återkomma på den punkten.

/T

Hei!

Jeg har hatt flere hester med just detta problem under instruktion på den senare tiden. Vi har god fremgång, om inte just världens bästa:angel:. med föjlande metod;

- Först sträcker vi hästen neråt- framåt. Det tror jag du redan gjort med god resultat. I denna period är det viktigt att inte lägga för mycket vikt på hästens rygg, vilket man undviker om man svankar ryggen.

- Därefter börjar vi fråga hästen om den inte skulle vilja tänka sig bära lite mer vikt där bak. Då måste man, surprise surprise, starta om i skritt. Det enda du behöver göra, är att tighta upp din midja, bringa sittknölarna längre fram i sadeln, och tippa bäckenet lite bakåt.

- När det funkar så att hästen börjar böja knät medan benet bär vikt, forsöker man också i trav.

Ganska enkelt en rond till, altså.

Pelle

Den andra bildens bortersta bakben, det är ett bra bakben. Bärighet innebär att hästen böjjer i alla leder.
Jag förstår vad du är ute efter men det är inet bärighet utan bara inswingande bakben.
Skillnaden är svårtat beskriva, den korrekat bärigheten kan med god fantasi se ut som att om man trycker uppifrån så ska hästen "sponga" upp när man släpper.
Den ickebärigheten med lååångt intrampade bakben ser ut som att om man trycker ner hästens bakben och sen släpper så måste hästen "hoppa/snubbla sig framåt några steg.

Det ser rätt bra ut, man kan knappt tro att du rider "barraockt";) :D

Släpp huvudfokuseringen och söka neråt fokuseringen.

Tänk dig hästen som en rymdraket, bakbenen är krafftmotorn som ska skjuta er uppåt i riktning himlen. Sitt på motorn, sitt på motron tills du blir blå i huvudet i nån minut,sikta uppåt, vila ett par minuter och uprepa kanske 5 gånger per pass utan att bry dig om så mkt vad hästen gör eller vad den inet gör eller vad den borde göra. Den får ha huvudet var du vill.
efter 14 dar sådär kommer du att märka stor skillnad.
Märker du träningsvärk på pållen så sikta rymdraketen neråt istället, landa.

- Har du ett problem eller inte?

Om du tycker att allt fungerar så gör det ju det. Men din ursprungsfråga innefattade ju att du inte var nöjd med det du har.
Det är en enkel princip: - Samling, mer vikt bak. MEN hästen måste orka bära - OCH på ett engagerat sätt.

I början finns varken eller. Varken ork eller aktivitet. ENklast att träna var för sig. Alltså korta stunder av ökan aktivitet - och de underlättas/möjliggörs av att bakdelen LÄTTAS. När aktiviteten kommer igång försöker man att med små halvhalter flytta lite mer vikt bakåt - gärna i skol-form, ett bakben i taget.

Att springa elegant och spänstigt uppför en trappa med en 50-kgs havresäck tex är det inte många som gör utan träning..... och det är ungefär det man begär av en oskolad häst när man vill att den ska samla sig.

mvh/T_B

ps - sökningen - visserligen ögonblicksbilder, men det ser ut som om din häst skulle kunna räta ut sin hals mer för att få en bättre sökning till handen. Ser ut som att det är svårt att få halvhalten att verkligen gå igenom. ds

Tez1 skrev:
Nja, sökningen den finns. Jag kan "lägga ner honom " när som helst. Han kan utan problem "leka damsugare" utan att för den delen tappa takt eller rinna iväg framåt.
En ny bild som visar lite lägre form. (Kunde önskat nosen lite mer framåt) Lite bättre bakben men ändå inget sträck mot tyngdpunkten.
http://s70.photobucket.com/albums/i106/kikimor2002/?action=view&current=DSC_0101.jpg

/T

Tez1 skrev:
Nu behöver jag lite tips av er.
Hur ska jag få bakbenen att svinga längre in under hästen mot tyngdpunkten? Jag upplever att min häst går och maskar. I stället för att svinga in bakbenen så är han duktig på att korta sig.
Jag tänker främst på traven nu och om jag försöker samla den lite blir den istället bara kortare, dvs han trippar på med bakbenen mer som en symaskin. Lite svårt att förklara kanske. Vi rider annars alla skolor i trav och även skänkelvikning.
Har en bild som är ganska representativt för mitt problem(tror jag:crazy: ) http://s70.photobucket.com/albums/i106/kikimor2002/?action=view&current=P1030438.jpg

/T

Har bara hunnit skumma tråden, obs! Kanske allt är sagt redan?

I alla fall, vacker färg o teckning på häst nästan exakt som min:D

Det handlar helt enkelt om att hästen inte är rak och använder kroppen liksidigt, den smiter undan arbete därför att du inte har koll på alla delar, dvs bogar och bakben. Det stämmer att du ska rida mer framåt mot bettet innan du försöker få tillbaka den i någon form av samling. Du måste få aktivitet i bakbenen "motorn" precis som någon skrev. Och då måste hästen arbeta jämnt i båda sidor. Arbeta med att rätta in bogen efter bakbenen, tex om den stoppar in vä bak i vä varv så led/tryck in bogen, (försök inte trycka ut bakbenet).
I hög varv ska du då istället tänka på att få ut bogen då. Led och tryck lätt med motsatta sidans skänkel långt fram.
Du måste arbeta med vikten rätt och drivande säte.

Som exempel på vad detta betyder kan ajg ta min lilla "röda" häst som gärna kör ut högerbogen. Om hon har mycket energi är hon ofta på ett stridigt humör och då är det svårt att få allt på plats så att hon arbetar. I värsta fall blir hon då plötsligt "rädd" för hörnen i ridhuset så lägligt att hon får ut just den bog hon önskar. Det blir ett kort trippigt steg där vä bak går innanför spåret. Sitter man då och bara håller och kniper så blir det bara värre.

Lösningen då är att slappna av ännu mer själv, fånga in bogarna genom arbete på volten, öppnor, slutor, tex. Stadig kontakt med munnen och drivning med sätet.

Min valack kan göra likadant men han kan även mygla genom att som din gå bakom handen och maska, släppa bakbenen och köra in innerbenet för att undvika arbete. Om inte ryttaren klarar att rida fram mot bettet först, få igång "motorn" så kan han maska runt med fint böjd nacke, undersatta bakben men noll aktivitet egentligen. Han kan mycket snyggt smyga in bakbenet eller köra ut bogen nästan omärkligt och ryttaren tror att allt ser bra ut medan han sover runt.

När å andra sidan allt är på plats och de får igång "motorn" (lägger energin i arbetet istället) så lyfter de fullkomligt i steget och får en svikt i steget som gör att det bokstavligen blir en helt annan häst.

Vet inte om du förstår mina långa exempel? Blev avbruten tre gånger när jag skrev, så det kanske blev lite osammanhängande.

Nu är ju jag långt från kunnig då jag inte hållt på i så många år..men det fantastiska med min häst är att hon efter att blivet longerad "rätt", vill säga att hon förstått hur skönt det är att komma upp med ryggen ...nu gjorde hon dessa tendenser med ryttare några ggr och jag fullkomligt öste beröm på henne.

Nu när vi travar på volt, rakt fram- ja överallt ,då bär hon upp mig och jag känner hur hon får "swung" i steget och att jag sitter skönt med i rörelsen och hon verkligen bär mig:love:

Men så är hon en smart tjej som känner att detta var ju skööönt:)

Med islänningen så påbörjar jag traven ifrån en liten volt och ut på större volt eller ut på spåret, men när jag märker att hon fuskar eller springer fort saktar jag av och påbörjar från en volt igen- då bär hon upp mig några steg.
Men på lina så bär hon upp sig bättre och kan verkligen slappna av och hitta den balansen som krävs..Ja ja jag jobbar som sagt på och luskar och försöker hitta den rätta känslan för varje häst, men jag vet att hon kan då hon för ett år sen gick kanon!!

Lite funderingar från en tänkare:angel:

Om det är så att han alltid har svårt att få in bakbenen under sig kan du ju alltid börja strecha, om du inte redan gör det vill säga! och se om det blir nån skillnad.
många problem kommer pga för korta muskler..;)

- Nu vore det lite intressant att höra om du fått ut något av vårt filosoferande på tråden?

Synd om det bara blev "pannkaka" alltihop! :)

Äh, känns lite jobbit att erkänna bara att det är skräpet i sadeln som inte gör vad hon ska:o
Jag har "labbat" lite fram och tillbaka och jovisst pålle är allt lite lat och matte är snäll. I min värld, bland rosa moln, ska man ju bara sitta och le och hästen gör piaff -typ :angel: Nåja dit kommer vi väl nån gång.

Jag hade inte helt klart för mig hur det kan/bör kännas/se ut heller med en bra bärig trav. Jag har blivit så inmatad med -bakbenen mot tyngdpunkten. Nån skrev här att vid vinkling i leder kan inte bakbenet svinga lika mycket mot tyngdpunkten som en trav med rakare leder-mer skjut?
Normal traven får jag nog nöja mig med nu och fnula vidare mot samling-vinkla om bäckenet.
Lite problem har jag nog framöver med att kunna samla lite. Ska köra lite rymdraket en stund så får vi se vad som händer. En bild från helgens övning. Svårt med ögonblicksbilder som ni vet och här är han igång med att tjafsa lite i munnen. http://i70.photobucket.com/albums/i106/kikimor2002/rida/k1.jpg
(Jo jag vet att jag lutar överlivet framåt och har gamnacke. Men min kropp lyder inte när jag försköer sitta rakt:eek: )

/T

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Nu kommer det ännu en sån där idiotfråga från mig :crazy: Försöker rida ut på lillkillen så mycket som möjligt. För att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 999
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Krims
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama