Svingande bakben mot tyngdpunkten

Sv: Svingande bakben mot tyngdpunkten

Där går hästen VÄLDIGT bra och du sitter väldigt bra oxå. Längre bak än så ska du inet ha överlivet mer än nån minuts "rymdraket" då och då. du är på bilden i näranog perfekt balans med din häst och kolla så bar han bär sig bak.:bow:

Så himla kul att det ledde till något positivt! Ser helt och hållet ut som rätt väg på bilden! mvh/T_B

Djurjouren skrev:
Där går hästen VÄLDIGT bra och du sitter väldigt bra oxå. Längre bak än så ska du inet ha överlivet mer än nån minuts "rymdraket" då och då. du är på bilden i näranog perfekt balans med din häst och
kolla så bar han bär sig bak.:bow
:
Va! Baken är inte med. Den är i nästa vagn.:D

Men det kanske hänger ihop med bett-, bom-, skolöst lösdriftstänk?
varför gapar hästen när den inte ens har bett?

Väntar nu på lynchmobben:cool:

Fattar inte riktigt ditt inlägg men att den gapar ser ut att bero på att den lägger huvudet på sned vilket i sin tur beror på en späning i nacken på bortersta sidan vilket i sin tur beror på..... :D

Nackspänningar har jag hitills aldrig sett en barrokriden häst utan så den blundar jag för :D

Djurjouren skrev:
Nackspänningar har jag hitills aldrig sett en barrokriden häst utan så den blundar jag för :D

Har du inte?
Hm, var på dressyrtävling i helgen och där var det rätt mkt nackspänning där med:crazy:

Vad anser du nackspänningen beror på?

/T

Nja, förklara dig med bakkärran vad du menar. Har du någon bild som visar en bra bakdel då? När du rider själv kanske.

Om du studerar bilden mer nogrannt så rider jag på ett vanligt tränsbett. Samma huvudlag som på tidigare bilder.
Min häst har lite munproblem och tungfel som dyker upp imellanåt och därav gapar han.

Tycker du låter lite nedlåtande. Min filosofi om bomlöst, barfota och lösdrift ska knappast spela någon roll när jag försöker eftersträva god ridning. Eller har jag inte rätt att träna och vilja rida bra för att få en hållbar och frisk häst?

/T

På en dressyrtävling är det väl mest spänt allting :crazy:
Iallafall på låg nivå.
Nackspänning och höftspänning går hand i hand..
På din häst ser det ut att bero på att han trampar inåt med bakbenet istället för bara framåt. Nästan samma lutning på huvudet som på häcken men bogen är inte i samma lutning, dvs den är inet rakriktad.

Det kommer av det där barrockandet när man lär hästen träda över med inner bak framför ytterbak.Hästen måste luta för att göra det och om man inte tillåter hela hästen att luta tillsammans med sin kropp så blir huvudet så här snett och man får munproblem och nackproblem och allt annat.
Så är det väl med all ridning, inget gott som inet har nått ont med sig.

Du hörrö Linda! Du får ta och rensa Inkorgen! Kommer ju inte fram med pm!

Ett litet försvar för oss att bakbenet inte går helt framåt utan lite åt sidan-under är att han är ropewalker bak. Tränar inte på att träda över med benen så för det är han bra på av naturen. I början när jag köpte honom var han gräslig på det, strök sig också rejält.

/T

[QUOTE skrev:
Tez1]Ett litet försvar för oss att bakbenet inte går helt framåt utan lite åt sidan-under

Helt korrekt rörelsemönster

.
Tränar inte på att träda över med benen så för det är han bra på av naturen. I början när jag köpte honom var han gräslig på det,
Menar du att han trampar under sig?
Det är ju det man vill ha för att den ska kunna höja ryggen o senare samla/ sitta lite.
Det går inte om bakbenen är efter hästen.

Jo, jag är med på att hästen måste få in bakbenen under sig.
Men när jag menar trampar över och förbi tyngdpunkten så är det inte in under magen bakbenet går..
Tex. om jag gör "lilla snurren" så är han duktig på att korsa bakbenen och det inre bakbenet snarare trampar utåt förbi det yttre än in under tyngdpunkten.
Om du hajjar vad jag menar:crazy:

/T

Om jag fattat det rätt så skrittar , travar, galopperar hästen runt ryttaren på en minivolt, ryttaren håller bara i innertygeln nära bettet eller något i den stilen :confused:

trodde att någon som använde den skulle svara, men eftersom de inte gjorde det då...

Lilla snurren;
Stå bredvid hästen vänd mot den
håll i tygeln med handen närmast hästens huvud
yttter tygel över hästens nacke
säg smack och vänd hästen på en minivolt runt dig

I andra handen har du ett spöskaft som du använder
vid skänkelläget för att få inner bak
att ta längre steg, och/eller mer in mot mitten

Själv tömkör jag i stället, eller rider med vikthjälper

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Nu kommer det ännu en sån där idiotfråga från mig :crazy: Försöker rida ut på lillkillen så mycket som möjligt. För att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 999
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Krims
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama