Svindlande höaffärer

Tora

Trådstartare
Läste en artikel i tidningen Hästfous (nr 12-2006) med rubriken som ovan.

Lägger ut några citat från artikeln:

"....har högre näringsvärde per kg än hö.."

"En stor häst om 600 kg behöver dubbelt så mycket hösilage för att få i sig rätt mängd TS"

"Näringsbehovet kan för somliga hästar bli tillgodosett på 10 kg hösilage men oftast behövs även halm som komplement för att få tillräckligt med TS"

"Hö innehåller ca 15% vatten och hösilage ca 50-60% vatten"

"Har man fri tillgång på hösilage kan man för fritidshästar nästan alltid ta bort kraftfodret"

"Man kan säga att 1 kg TS motsvarar 1,2 kg hö eller 2,5 kg hösilage."

"Hästar om 500 kg behöver därför äta 9-12 kg hö eller 19-25 kg hösilage"

Är det någon som har några kommentarer om dessa citat? Det har nämligen blivit en hel del diskussioner i stallet pga detta.

Mvh

Tora

Sv: Svindlande höaffärer

Artikeln är kraftig generaliserande... För att veta TS på både hö och hösilage krävs analys. Jag har denna säsongen fodrat med två olika skördar hösilge, det ena med en ts på 60% och nuvarande med ts på 75%...

Jag skulle tipsa stallkamraterna att läsa en bok alt. gå på föredrag om hästens utfodring istället för att tro på ett ord ur den artikeln.

Jo, tjena om jag skulle smälla i min häst på ca 600 kg 19-25 kg hösilage....Hon skulle formligen RULLA fram! :rofl:

Kommentar på citaten.....De späder bara på min uppfattning om Hästfocus som en okunnig och mindre bra tidning!

//Alice

Läste en artikel i tidningen Hästfous
Bara tidningsnamnet får mig att rysa - det är inte direkt den mest sakliga eller underbyggda rapporteringen ... Nu är ju nedanstående korta citat tagna ur sitt sammanhang men jag reagerar ändå med några små funderingar ;)

"....har högre näringsvärde per kg än hö.."
Eh? Klar generalisering och oftast sant men inte alltid. Mna kan inte bara skaffa hösilage och säga att det är bättre. Det finns hö med höga näringsvärden och det finns silage med usla värden. För att ha stenkoll på detta krävs en grovfoderanalys.

"Har man fri tillgång på hösilage kan man för fritidshästar nästan alltid ta bort kraftfodret"
Det beror ju inte på om det är en FRITIDShäst, utan den individuella hästens behov och GROVfodrets innehåll. Det finns som sagt hö som kan räcka, det måste inte vara silage.
Fritidshästen, är det en islandshäst, ett halvblod, en travare, en nordsvensk eller vad? Det styr ju också behovet.

Och att diskutera TS generellt blir ju svårt. Visst, hö har oftast runt 84% men silage finns från 40-75, och då blir det en j-a skillnad. Kolla bara i analystråden där flera av oss rapporterat de värden vi har i år ...

Senast ändrad av en moderator:

*svar till alla*

Problemet är att folk verkligen tror på det som skrivs i artikeln. Detta har medfört problem för min kompis som hyr ut stallplatser i sitt stall. Där ingår hösilage i hyran. Det har en torrsubstans på runt 68% och smbr 44 och energi 6,9 Mj. Bra värden till de flesta fritidshästar (lite tort kanske men det fungerar). Problemet är att några nu har kommit och krävt att deras hästar skall ha runt 25 kg.

Min kompis svarade att det får ni gärna men då får ni betala för det. Det vill de inte eftersom det ingår hösilage i hyran. De flesta hästarna får mellan 10-15 kg. Nu är det då några personer i stallet som tror att min kompis tjänar stora pengar på att ge hästarna enligt dem alldelles för lite hösilage. En del av artikeln handlade just om att det finns stallägare som ger lika mycket hösilage som hö och på det sättet tjänar pengar på det.

Men om man tar min kompis problem så borde hon ju bara behöva ge 16% mer för att komma upp i samma torrsubstans (84% hö-68% hösilage = 16% skillnad). Eller är jag ute och cyklar?

Det största problemet är att hon blir ju ledsen när folk anklagar henne för att dels lura hästägare och dels att hon plågar hästarna.

Visst hon har räknat ut att hon har en vinst på någonstans 10-20 öre per kg hon säljer. Men det brukar mer eller mindre bli +- noll i slutet på säsongen.

Det är alltså i alla fall hälften i stallet som är på krigstigen av 10 personer sammanlagt. Det allra värsta är att de inte heller vill lyssna på några andra argument för det står ju så i tidningen alltså måste det vara sant.

En kommentar till att vatten halten är någonstans mellan 50-60%. Det betyder att torrsubstansen skulle vara någonstans mellan 50-40 %. De flesta hösilagen till häst som jag har kommit i kontakt med har en torrsubstans på runt 60%. Alltså en vattenhalt på ca 40%.

Mvh

Tora

Men om man tar min kompis problem så borde hon ju bara behöva ge 16% mer för att komma upp i samma torrsubstans (84% hö-68% hösilage = 16% skillnad). Eller är jag ute och cyklar?

Man måste öka givan med 23,5% när man går från 84% hö till 68% TS för att få samma mängd TS. (Kvoten mellan TS-halterna)

Men sedan ska man även tänka på att det är viktökning vi pratar om. Volymen skiljer inte mycket så det har betydelse om man använder "ögonmått" eller våg! Det märks framför allt om man själv mäter sin TS-halt i mikron. Volymen är den samma även när man torkar ner exempelvis från 70% TS till 100% TS.

Senast ändrad:

Det skall stå 16 procent enheter. Jag var lite lat.

Mvh

Tora

Har inte själv läst artikeln, men jag skördar och gör rundbalar.

Låter som om de bara undersökt höet i en enda rundbal på ett enda ställe. Det är som har så där blöta rundbalar som beskrivs...

För att inte få för blött foder så låter jag det alltid ligga minst ett dygn, gärna mer, innan jag balar (beror ju på vädret oxå, ju soligare och blåsigare ju kortare tid bör det ligga) just på grund av att få ner fukten.

Här omkring är det ingen som slår och balar rundbalar samma dag. Det blir för blött! Balarna blir ju svampiga i konsistensen (svårt när man ska förvara dem) och fullständigt onödigt tunga att hantera!

Det där med 60% ts låter ganska rimligt, men ibland har vi kanske till och med ännu lite torrare... men det har gått bra i alla år vi hållit på i alla fall.

Bör tillägga att vi tar endast en skörd per år och då blir det ju lite senare på sommaren som vi skördar. Därmed blir gräset grövre och får automatiskt lite lägre ts på grund av det.
Tar man två skördar (som kobönderna oftast gör, ibland till och med tre) blilr det ofta både för stadigt näringsmässigt för hästarna, för låg växttrådhalt och blötare. Då måste det ju ligga lite längre innan man balar.

Din kompis skulle ju kunna ge med sig en period och låta hästarna äta 25 kg av silaget, så får ägarna se själva om de öht äter upp det. :angel:

Vet inte hur vanligt det är att en häst hinner sätta i sig 25 kg hö/torrt hösilage på ett dygn? Det ska nog vara ett ganska ordentligt blött foder isf...

Och om hästarna äter så mycket, vad säger ägarna sedan om hästarna börjar rulla fram?:cool:

Gud hur skulle mitt lättfödda islandssto se ut på upp till 18kg hösilage om dagen :crazy:

Hon gjorde inte ens det när hon tills igår hade fri tillgång (hade kanske gjort det om det varit runt -25)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju upp till stallägaren vad hon vill erbjuda för vara, och upp till hästägarna vad de vill köpa. Om stallägaren tjänar pengar eller inte på sina inackorderingar har ju liksom inte hästägarna med att göra. Däremot har de ju rätt att flytta sina hästar om de vill det.
Vi ger fri tillgång på hösilage till alla våra hästar, och inte ens det allra värsta matvrak vi haft kom upp över ca 16 kg (med en Ts på 65%)/dag. De flesta ligger på någonstans mellan 10-15 kg. Så det enklaste är antagligen att låta hästägarna ta så mycket de vill, hästarna lär inte smälla i sig några 25 kg, om det inte är ett väldigt blött silage. Om hästarna inte är vana vid fri tillgång, kan de hetsäta i början, men det lugnar snabbt ner sig.
Rulla fram gör ingen av våra hästar, inte ens shettisen, utan alla är i ett utmärkt bra hull. Nu ser vi till att inte få alltför höga värden på vårt hösilage, då vi dels vill att de ska kunna äta så mycket de vill, och dels har olika typer av hästar, och använder samma hösilage till alla. Vi kompletterar sedan med kraftfoder så att det passar den enskilda hästtypen. Det är enligt min erfarenhet lättare att hålla ett lagom hull på lättfödda hästar om de får fri tillgång, än om man försöker banta dem. Får de lite mat ställer de om ämnesomsättningen, så att de istället suger ut minsta lilla näring som finns i allt.

Jag tycker att det vettigaste verkar vara att sätta sig ner och räkna på foderstat till antingen varje häst eller generellt.

Si och så här mycket ts behöver hästen Ditt, med ts-behovet uppfyllt får hästen i sig X % av sitt dagliga behov. Så går man till hästen Datt och gör samma sak. Sedan hittar man någon rim och reson i foderstaten. Om hästens näringsbehov är fyllt med 13 kg, ts-behovet fyllt med de 13 kg kan man ju tänka sig att ge 15 kg för att vara säker (om hästen klarar att äta upp), men att slänga ut pengar för att fetta på hästar som inte behöver det - kan det verkligen vara vettigt?

Artikelförfattaren generaliserar kraftigt tycker jag, men jag vet vem det är så jag säger ingenting... ;)

Tycker att artikeln var rätt bra men kanske lite överdriven. Den kanske leder till att vissa öppnar ögonen och inser att vissa problem går att lösa med rätt mängd grovfoder.

Vet inte hur många människor jag stött på som säga "Ger du hösilage, ja mina dom blev då så dåliga i magen av det när jag bytte från hö så nu får dom hö igen..." Och vad kan det bero på att dom blev dåliga i magen må tro???!!! Kanske pga att många tror att man kan ge lika mkt hösilage som hö...

Fick förfrågningar förra vintern av en fd stallkamrat ang dåliga magar. En av hästarna i hennes nya stall var konstant lös i magen, trots att hästen fick om jag inte minns fel hela 7 kg grovfoder...
*suck* Dom hade provat allt möjligt...så då ville hon höra med mig vad jag gjort för att få min häst bra i magen...gav några tips jag fått från vet. och där ibland ÖKA grovfodergivan...och vips...hästen blev bra i magen....

Tror att det är lite det som artikeln är ute efter att man måste tänka på att ge större giva när man fodrar med hösilage, sen kanske 25 kg är lite svårt att få i alla, hästar är ju olika och kan äta olika mkt!

Det som hon tog upp om fritidshästen tyckte jag var jätte bra, förutsatt att man då har ett analyserat grovfoder så man vet vad det är för näringsvärden...handen på hjärtat...nog finns det många sådana som får för mkt krf...Tror att många fritidsryttare tror att deras hästar jobbar mer än vad det gör...gjorde nämligen det själv....

*kl*
Allt man läser i massmedia och på internet i synnerhet ska tas med en nypa salt. Man ska alltså tänka efter vad man läser och dra egna slutsatser. När andra tidningar skriver är det kanske lite mer om konventionella metoder och vetande, då invaggas vi i (falsk) trygghet. Men det är inte säkert är det är sant och riktigt bara för att vi gjort det i 100 år.
Hästfocus går ut och säger att artikelförfattarna står för artiklarna men att de gärna för att ifrågasätta det vi alltid gjort, publicerar sådana artiklar . Jag tycker det även står mycket vettigt i tidningen men den kräver att man tänker själv också, vilket kanske inte fungerar för en del ;) :D :D

Rolle på Solbacken

Hästfocus går ut och säger att artikelförfattarna står för artiklarna men att de gärna för att ifrågasätta det vi alltid gjort, publicerar sådana artiklar . Jag tycker det även står mycket vettigt i tidningen men den kräver att man tänker själv också, vilket kanske inte fungerar för en del

Där kan jag bara hålla med!
Det står mycket vettigt i den tidningen, men om man sväljer ALLT med hull och hår kan det bli hur fel som helst.

Det står ju på framsidan "för medvetna hästägare", och om man tar allt man läser för sanning så är man nog inte så medveten... Eller?;)

Konstiga människor... :crazy:
det är väl bara att hon visar en uträkning där hon styrker att x antal kg = x gr SRP och MJ. Då visar hon ju att maten täcker hästens behov av näring.
TS-halten kan ju dock påverka hur stor mängd fiber hästens tarm får att arbete med. Har hästarna halm i box eller ligghall? I så fall räcker det gott. Då kan de kompensera sitt behov av strå via detta.

För övrigt: artikeln låter snarast som den pratar om ensilage, inte hösilage om man ska gå efter TS-halten.

*inte riktat till någon speciell*

Tack för era svar.

Min kompis räknar gärna ut en foderstat till de som vill.

Det tråkiga är bara att stallet är uppdelat i två läger. Den ena sidan anser att de blir lurade den andra förstår inte uppståndelsen alls. Kompisen är också så fruktansvärt snäll som person och kan ha svårt att säga ifrån ordentligt ibland.

Att gå med på att ge hästarna 25 kg hö är inte möjligt då det skulle bli sån förlust affär, inte ens under en begränsad period. Men hon ger gärna de som vill 25 kg bara de betalar för sig men det vill de inte. För deras resonemang är att de blir lurade punkt slut.

Hästarna står på spån och torv men de är inga hästar som har dammsugit boxen på hö på morgonen. De har alltid lite kvar.

Pratade med henne idag och hon har ju sitt på det torra då det står att det ingår max 15 kg hösilage till stor häst och 10 kg till ponny. Så så sett är det inga problem utan det är att bli anklagad för att lura folk och plåga hästar som är det jobbiga. Dåliga rykten har ju tyvärr en tendens att sprida sig fort oberoende av sanningshalten.

Hon har bett tvivlarna att bla läsa här så vi får se vad som händer.

Har inte artikeln framför mig just nu men är så gott som 100 procentig säker att det stod hösilage.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka