Svindlande höaffärer

Sv: Svindlande höaffärer

Hon erbjuder hästarna ungefär 10 kg ts/dygn. Och om de har kvar grovfoder på morgonen, betyder det att de har fri tillgång över natten.

Vet inte hur era rutiner ser ut, men när menar hästägarna att hästarna skulle få mer mat?

Lite OT har vi hästarna i eget stall, de har fri tillgång på mycket torrt hösilage både ute och inne, det blir en hel del spill men de får i sig i genomsnitt 17 kg/dag. Och då slänger vi nog 2-3 kg som går ut i leran och som mockas ut. Ett svårfött fullblod på 560 kg och en riktigt rejäl halvblodsmadame på runt 650-700 kg. Vad jag vill ha sagt är att vi har inga som helst ekonomiska motiv med att snåla, hästarna får fri tillgång, men det finns ingen mening med att fodra 25 kg/dygn och ha jobbet med att plocka upp efter dem när de ratar (vi lägger ut i hagen kvällen innan/morgonen vid utsläpp och sedan har de fri tillgång från det de kommer in i boxen till det de går ut på morgonen).

Rim & reson tycker jag är fina grejor...

Att gå med på att ge hästarna 25 kg hö är inte möjligt då det skulle bli sån förlust affär, inte ens under en begränsad period. Men hon ger gärna de som vill 25 kg bara de betalar för sig men det vill de inte. För deras resonemang är att de blir lurade punkt slut.

Ett tips är att skriva ut detta och sätta upp i stallet. Kanske dags att ni ordnar en foderkurs i stallet eftersom det verkar vara si och så med kunskaperna. Synd om hästarna ska bli lidande...

Vet faktiskt inte riktigt hur de hade tänkt sig. De får sista höt vid 23 tiden ungefär. Sen får de runt 6 tiden på morgonen. De får dock inget ute i hagen men det är en mycket stor kuperad skogshage så de har alltid lite träd, gräs och buskar osv att knapra på. Middag får de när de kommer in. Det blir innan det blir alltför mörkt då det inte finns någon belysning.

En foderkurs vore kanske ingen dum ide. Skall föreslå det när vi pratas vid nästa gång.

Mvh

Tora

Alltså, jag blir så trött på folk som inte kan och som inte förstår. Tänk vad mycket bättre världen skulle bli om hästägare lärde sig hur mycket grovfoder, TS som behövs och sen utifrån den analysen räkna ut vad den egna hästen behövde, antal kilon och sen komplettera med kraftfoder.

Ofullständig kunskap är farlig!

I och med att hon har analys kan hon ju säga att det motsvarar 12,2 kg hö för stor häst...då brukar det vara lättare för folk att förstå. Sedan är det ju hennes stall och passar det inte så kan de ju flytta...

Det är ju väldigt bra att de kan köpa till hösilage dock om deras hästar kan ära mera...

Vet inte hur vanligt det är att en häst hinner sätta i sig 25 kg hö/torrt hösilage på ett dygn? Det ska nog vara ett ganska ordentligt blött foder isf...

Tja, inte helt ovanligt tror jag. Har två stycken sådana här hemma, faktiskt :angel: Den ena är mkt svårfödd och äter även en hel del kraftfoder. Den andra klarar sig på enbart höet trots att hon rids...

Vårt hösilage har en torrsubstans på 84% d.v.s precis lika torrt som hö. Enligt artikeln skulle hästarna alltså¨ändå äta dubbelt så mycket med vårt silage som om de åt hö:crazy:

ok, så det är alltså torrsubstansen som gör skillnaden på hösilage och hö?

Nja, egentligen är det ju ensileringen som gör ensilage. Alltså processen. Men det är inte mycket process att tala om i det torrare materialet, det vi kallar hösilage. Så i praktiken blir det ju ts som gör skillnaden...

ok, då får jag väll kalla det plastförpackat hö i fortsättningen:smirk:
Trivs jättebra med det iaf!

Det är en glidande skala i TS från ensilage via hösilage till plastat hö. Det finns inga absoluta sanningar men det är rätt populärt i detta forum att ta upp ämnet!

Ensilering är en syrningsprocess, lufttät förpackning i rundbal ger inte automatisk ensilering.

Det är en glidande skala i TS från ensilage via hösilage till plastat hö. Det finns inga absoluta sanningar men det är rätt populärt i detta forum att ta upp ämnet!

Ensilering är en syrningsprocess, lufttät förpackning i rundbal ger inte automatisk ensilering.

Menar du att det är en glidande skala som gör att ensilage blir hösilage som blir hö? Eller att det kan glida där emellan?

Ursäkta dumma frågor. Men frågar man itne får man itne veta.

Vi har också väldigt torrt hösilage, tror det ligger runt 80 % och jag är extremt missnöjd. Tycker INTE om att fodra med så torrt plastat grovfoder, mögelrisken är gigantisk.

Nu är leverantören så oerhört noga vid plastning och skörd att jag ogärna frångår just leverantören, men hade jag hittat samma balstorlek hos någon annan, med lägre ts hade jag ändå bytt för att slippa just risken med plastförpackat hö.

Menar du att det är en glidande skala som gör att ensilage blir hösilage som blir hö? Eller att det kan glida där emellan?
Vad jag menar är att det finns ingen allmänt accepterad gräns när det gäller TS, eller i några regelverk beskrivna gränser, när man kallar delvis torkad eller konserverad bladmassa för det ena eller andra.

Det är därför inte möjligt att tala om fel och rätt när man kallar det för ensilage, hösilage eller plastat hö.

Vi har också väldigt torrt hösilage, tror det ligger runt 80 % och jag är extremt missnöjd. Tycker INTE om att fodra med så torrt plastat grovfoder, mögelrisken är gigantisk.

Så länge man är noga vid skörd och hantering som din leverantör verkar vara ser jag det inte som något stort problem. Tyvärr så hanteras inte balarna så bra alla gånger senare i kedjan...

Idealet är:

* Skydda balen från fåglar och sork
* Balarna ska flyttas en gång efter plastning (när de ska användas)
* Plasta av hela balen på en gång
* Förvara balen svalt, välventilerat och mörkt
* Håll rent kring balen

Mina Islandshästar lyckas att få i sig i snitt 10kg hösilage med en ts på 62% /dygn.
Ger vi mera så blir det kvar.

Jo, jag vet. Men jag är ändå inte särskilt glad åt det. Nu ligger där två lager mer plast än på de blötare balarna, men det finns ju ändå en ökad risk att något av de torra stråna ska sticka mikroskopiska hål i plasten. Hittills inget vi märkt av, men jag är inte bekväm med det.

Ser man det från den ljusa sidan får vi bra med ts för pengarna ;)

Just det där med HÅLL RENT RUNT BALEN är det si och så med när man kommer ut i stallarna. Själv är jag manisk med att hålla rent, jag vill inte ha en massa äckel runt maten. Värsta scenariot hittills var stallet som hade storbalen ute, utan täcke där det låg högt med spill runtom. Möss och allehanda gosigheter i spillet (som ju blev dåligt när det regnade och började bränna) och katter som gick och lade döda djur i det mjuka härliga spillet.

Fy attans så äckligt! Och detta i ett stort inackorderingsstall som sköts av påstått utbildad beridare!

Fy attans så äckligt! Och detta i ett stort inackorderingsstall som sköts av påstått utbildad beridare!

Ja det är de som tror det är mindre jobb med lösdrift och fri tillgång, det är bara bättre för hästen inte mindre jobb :cool:

När det gäller gränsen för ensilage/hösilage är den, om man tror SLU, SVA och liknande instanser, mellan 50-55% och uppåt.
Våra Islänningar sätter i sig mellan 8-10kg/dygn beroende på väder med en ts halt på 74%.
Och nej jag har aldrig haft problem med hygienen på det plastade höet, egen produktion som gör att jag styr framställningen för bästa resultat.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka