Svindlande höaffärer

Sv: Svindlande höaffärer

Det här var inte lösdrift utan ett stall med utevistelse 9-3, och hösilaget var till att väga upp i sina påsar för måltiderna.

Nej, de var ute längre på sommaren. Men det var ännu värre för de hästarna som bara hade grushage, att gå ute 8-10 timmar utan mat snuddar i min värld hästmisskötsel.

I övrigt tycker jag 6 timmar kan vara lagom för ridhästar i träning när vädret är som det är just nu (regnar på tvären) och det bara finns rasthagar.

Och jag klagar då mitt sto måste stå upstallad tillfälligt nu när hon skiljts från fölet och bara får gå ute ca 8-17 :rofl: . Här finns även tävlingshästar ute på lösdrift

Där jag håller till så blir ridhästarna (ung och avelshästarna har fri tillgång) fodrade 4 gånger om dagen vare sig de går ute eller inne..p

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det var en bra artikel. Det stod ju att torrubstansen varierar och även hur man räknar ut behovet? Att man fodrar med hösilage innebär ju inte alltid att man måste ge dubbelt så mycket, men det framgick av artikeln av vad jag kommer ihåg?

Det bästa i artikeln var dock detta med lösdrift och fri tillgång på hö. Om hästarna står i kö för att äta har man för få bollar i hagen med risk för inre stress och för lite grovfoder. I en flock ska alla hästar kunna äta samtidigt. För min del innebär det att jag måste ha två bollar på bara tre hästar eftersom en av dom är väldigt dominant. Tror att många inte tänker på detta...

Jag har inte heller kommenterat det med lösdriften. Det som jag vände mig mot var de citat som jag skrev i mitt första inlägg. Även om de inte är direkt fel så är de inte rätt heller och alldelles för generella. Att säga att man alltid skall ge dubelt så mycket hösilage som hö är inte rätt. Det kan bli så fruktansvärt tokig.

Mvh

Tora

Jag håller med dej! Det står mkt bra i hästfocus...
Men man ska ju inte tro på allt man läser:P

MVH //Fanniie

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka