Svimmning?

G

Galore

idag kom en (möjlig)köpare till vårt sto för att provrida vårt vbl sto rindy. Vi upptäckte då att rindy hade fått en stor knöl vid strupen (kändes som att den satt inuti) jag masserade och pillade på den och hon hade inga som helst problem med den, det verkade inte ens som att hon kände det. Vi sprang en bit med henne också, för att kolla om andningen var normal, vilket den var. När ryttaren sedan skulle hoppa upp så faller rindy ihop, precis som att benen inte funkade. Hon höll på att välta bakåt om ni förstår. Hon la sej på backen och steg genast upp. Så fort hon kom upp var hon normal igen, jämn puls och helt cool lugn häst. jag hängde på henne och tryckte på ryggen precis efteråt och då hände ingenting. Det var som att hon aldrig trillat efteråt. hennes ögon var "grumliga" och hon var almänt slö och ouppmarksam tidigare.

Hon har tidigare blivit "svimmfärdig" om man spänner gjorden för hårt ett antal gånger, men aldrig gjort såhär.

vi ska nu göra en besiktning på henne innan köpet genomförs men antar att dom inte kommer upptäcka det "felet" som hände.

Därför vill jag ha lite ideer av er av vad det kan vara och liknande, kanske nån har varit med om samma sak?

vi vill ju inte sälja henne om det är nåt obotligt eller liknande.

tack

Sv: Svimmning?

Har hon en "klump" i halsen och ramlade omkull sådär skulle jag personligen SNARAST ta ut veterinär för undersökning..

Vad det kan vara har jag ingen aning om? Någon typ av inflammation eller förgiftning kanske? Äter hon normalt? Kan hon dricka? Problem att svälja?

/ Fredrik

inga problem av klumpen överhuvudtaget, äter dricker allt som vanligt. jo ringa vet är gjort, men jag tänkte på lite ideèr om vad det kan vara.
jag har en liten korkad teori om att klumpen "förstör" del av syret till hjärnan, och när ryttaren hoppade upp så funkade det inte där uppe eller något.

hur är det med borrelia? liknande symtom då?

Jag har en häst som förr i tiden svimmade när jag spände sadelgjorden. Han fick även då panik och skenade runt i stallet...

Det jag fick reda på var att hästar tydligen "ofta" svimmade i ren protest, vet inte om det stämmer riktigt, men kanske kan det vara något tillfälligt eftersom hon inte verkade ha ont?

Jag skulle dock kolla med vetrinär för att vara på säkra sidan.

jo vetrenären ska dit, men tänkte om ni hade några farslag eller sådär, så att jag kunde påpeka dom för veterinären,ge lite ide`er .

idag kom en (möjlig)köpare till vårt sto för att provrida vårt vbl sto rindy. Vi upptäckte då att rindy hade fått en stor knöl vid strupen (kändes som att den satt inuti) jag masserade och pillade på den och hon hade inga som helst problem med den, det verkade inte ens som att hon kände det. Vi sprang en bit med henne också, för att kolla om andningen var normal, vilket den var. När ryttaren sedan skulle hoppa upp så faller rindy ihop, precis som att benen inte funkade. Hon höll på att välta bakåt om ni förstår. Hon la sej på backen och steg genast upp. Så fort hon kom upp var hon normal igen, jämn puls och helt cool lugn häst. jag hängde på henne och tryckte på ryggen precis efteråt och då hände ingenting. Det var som att hon aldrig trillat efteråt. hennes ögon var "grumliga" och hon var almänt slö och ouppmarksam tidigare.

Hon har tidigare blivit "svimmfärdig" om man spänner gjorden för hårt ett antal gånger, men aldrig gjort såhär.

vi ska nu göra en besiktning på henne innan köpet genomförs men antar att dom inte kommer upptäcka det "felet" som hände.

Därför vill jag ha lite ideer av er av vad det kan vara och liknande, kanske nån har varit med om samma sak?

tack

jag hade en travhäst som sköthäst förut.
Han svimamde också om man hoppade upp när han stog still.
Så varje gång man skulle sitte upp fick man ha en medhjälpare som ledde honom.
Och vart så att säga "svimfärdig" när man spände sadelgjorden.

jag tror att hästen har någon form av sadeltvång och att klumpen och det är två skillda saker. Svårt att säga dock när man inte sett det själv.

jo,det kan jag förstå. blev så chokade bara, vi har haft henne i fem år och aldrig förut har hon "trillat" omkull...

Jag har en häst som förr i tiden svimmade när jag spände sadelgjorden. Han fick även då panik och skenade runt i stallet...

Det jag fick reda på var att hästar tydligen "ofta" svimmade i ren protest, vet inte om det stämmer riktigt, men kanske kan det vara något tillfälligt eftersom hon inte verkade ha ont?

Hur i helskotta kan man tro på nåt så j*a dumt som att en häst skulle svimma i "protest". Sånt gör mig sur. :mad:
Jag utgår från att hästen får akut ont, tex en nerv i kläm el dyl.

Fundera på det här, och nu lägger jag knölen på sidan eftersom jag jag uppfattar att den inte har med saken att göra.
Hur sadlar du? Spänns gjorden vid frambenen?

Min första tanke är precis som du redan har lagt fram, syretillförseln stryps på något sätt. Jag känner till en häst som hade en knöl i halsen och det visade sig vara tumörer ( inkar? ) i hela halsen, dessa skulle kunna spricka enligt vet. och då hade han kunnat ramla omkull just av syrebrist. Verkar lite flummigt och jag vill inte skrämma dig, bara berätta min historia och ge dig lite idéer om vad det kan vara;)

Lycka till och berätta gärna om vad vet sa, alltid intressant att lära sig mera:idea:

jo, vi håller på att ta reda på det.
sadelgjorden spänn inte exakt bakom benen utan lite mer att magen hållet. (har jag för mej, rider henne inte, det e familjens häst).

Har man provat att ändra på läget? Det kan vara så att man mellan varven träffar den nerv som orsakar just dessa symtom. Jag har sett hästar som stupat mitt i steget utan synbar orsak, och sen raskt klivit upp igen. Men det har även hänt att man varit tvungen att lossa gjorden för att få hästen att piggna till igen.

jo, vi håller på att ta reda på det.
sadelgjorden spänn inte exakt bakom benen utan lite mer att magen hållet. (har jag för mej, rider henne inte, det e familjens häst).

Jag antar att ni har ägt hästen ett tag? Att något sånt här bara skulle dyka upp utan orsak låter konstigt, för ni sadlar väl likadant som alltid?.. Hur mår hon nu? Är hon slö osv fortfarande? Har inte vet. varit och tittat på henne ännu???

/ Fredrik

tack

Menar du att någon är korkad nog att köpa denna häst??? :eek:

Hur kan de vilja köpa en häst som nästan svimmar vid provridning? Helt obegripligt. Nåja, de kan ju inte anklaga dig för att de inte vetat att något är fel... :p

Det jag tänker på är fö något med sköldkörteln, typ struma eller något.

Menar du att någon är korkad nog att köpa denna häst??? :eek:

Hur kan de vilja köpa en häst som nästan svimmar vid provridning? Helt obegripligt. Nåja, de kan ju inte anklaga dig för att de inte vetat att något är fel... :p
Haha, håller med:crazy:
Jag skulle aldrig köpa hästen om den svimmade när jag provred :)

Jag tror också att det har med syret att göra...
Lycka till iaf! :)

För att göra historian kort, om det handlar om en klämd nerv pga sadelgjord kan det hända vilken häst som helst. Det kan helt enkelt slumpa sig så EN gång, och sen aldrig mer.

Hur i helskotta kan man tro på nåt så j*a dumt som att en häst skulle svimma i "protest". Sånt gör mig sur. :mad:
Jag utgår från att hästen får akut ont, tex en nerv i kläm el dyl.

Tja..., jag hade ju blivit mer sur om någon lurat mig att tro att hästar kan svimma i protest. Jag sa aldrig att jag trodde på det. Jag menade dock att jag lyssnade på folk som var äldre och trodde att de kanske visste mer om hästar än vad jag gjorde.
Jag utgår också från att en nerv kommit i kläm, och jag upplyste bara vad jag hörde en gång i tiden.

Tja..., jag hade ju blivit mer sur om någon lurat mig att tro att hästar kan svimma i protest. Jag sa aldrig att jag trodde på det. Jag menade dock att jag lyssnade på folk som var äldre och trodde att de kanske visste mer om hästar än vad jag gjorde.
Jag utgår också från att en nerv kommit i kläm, och jag upplyste bara vad jag hörde en gång i tiden.

Ja ja, huvudsaken är att man tar djurens signaler på allvar när något är fel, och inte bara tolkar det som trots.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 109
Senast: Lynxsa
·
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: Kellie
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 296
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka