Sv: Svettig?

Jag blir svettig efter hjälmen när jag ridit ett tufft ridpass... :angel:
Sen när min häst är på sitt värsta humör är hela jag blöt...
;)

Seriöst, beror på vädret och vilka kläder man har på sig. Och även vilket humör hästen e på...

Senast ändrad:

*lånar*
För att som ryttare ens kunna få hästens uppmärksamhet - och då pratar vi inte ens inverkan än - måste hon kunna sitta still.
Och olika hästar "kastar runt" sina ryttare olika mycket, därför krävs det olika mycket muskelarbete till att sitta still. Men ett är säkert - för att kunna sitta still på ett objekt som rör sig kan man inte sitta och slappna av.

haha..jag blir rätt så rejält varm när jag ridit ex. lektion på min häst , men när jag rider själv ja då vet jag inte vad jag sysslar med :angel:
Men det där med att man måste vara svettig är ju löjligt ..I förra stallet tjafsade en par tjejer om att hästen var tvungen att vara svettig annars hade man ridit kasst :rofl:

Dreamer skrev:
*lånar*
För att som ryttare ens kunna få hästens uppmärksamhet - och då pratar vi inte ens inverkan än - måste hon kunna sitta still.
Och olika hästar "kastar runt" sina ryttare olika mycket, därför krävs det olika mycket muskelarbete till att sitta still. Men ett är säkert - för att kunna sitta still på ett objekt som rör sig kan man inte sitta och slappna av.
Menar du vad du skriver? Du ska väl inte sitta still= orörlig? Stackars den hästen. Jag tror inte det är det vi pratar om här.

Hm... tror du är lite fel ute där. Visst ska man sitta stilla på hästen, men samtidigt måste man ju följa med i dess rörelser. Tycker det du skriver om att man inte ska kunna sitta och slappna av är helt fel. Din inverkan på hästen blir mkt bättre öm du är avslappnad!

Tycker inte man skall bli svettig av ansträngning när man rider.

Sedan är det klart man blir svettig om man rider i 25 + eller med vinteroverall i plusgrader.

Om man blir lite småsvettig av att positionera sig själv på hästen tycker jag ändå att det skall vara i en övergångsperiod. Att dagligen i ett år bli svettig av att sitta rätt tycker jag tyder på att något inte står rätt till.

/
Susanne

NobleArt skrev:
Tycker inte man skall bli svettig av ansträngning när man rider.

Sedan är det klart man blir svettig om man rider i 25 + eller med vinteroverall i plusgrader.

Om man blir lite småsvettig av att positionera sig själv på hästen tycker jag ändå att det skall vara i en övergångsperiod. Att dagligen i ett år bli svettig av att sitta rätt tycker jag tyder på att något inte står rätt till.

/
Susanne

Precis som jag också tycker! :D

Man svettas olika lätt. Och man rider olika svåra hästar. På en del måste man jobba som f** med ben, lår, sits - allt - för att hästen ska gå kvar i en fin och bärig form, medan man på andra hästar bara behöver åka. :smirk:
Jag har mestadels ridit hästar som kräver lite arbete och red i t-shirt ute i december på mina lektioner kl 6-7 på kvällarna. Även om det snöade. Jag arbetade med hela kroppen för att få hästarna att gå som jag ville, och det handlade aldrig om bråk utan om stöd. Det är jobbigt att lyfta en häst när man sitter på ska jag säga. ;)
De andra red dock med jackor och hela kittet, de hade helt enkelt inte samma sätt att rida på som jag. Sen kanske ska tilläggas att jag är lite varmblodig också.

Nä då...jag svettas även när jag hoppar :bump: men det är det att hoppningen är inget vi ägnar oss helhjärtat åt, utan vi satsar mer på (dressyren).
När jag köpte denna häst så var hon i princip oridbar och ibland så påminner hon mig om det :eek: . Detta gör att hon är så "krävande" när man rider, och här gäller Rätt Sak På Rätt Plats(för denna dam :devil: )eller så åker man i gruset...
Kan iof vara tanken på DET som gör mig svettig????? :idea:

Det roliga med min häst nu när hon "går att rida" så vill hon så gärna vara till lags men man får som sagt var inte sitta där uppe å fumla då...bye, bye!!!!

sante skrev:
När jag gick på ridskola för länge sedan så var jag jätte svett efter lektion pass, me där var det aldrig något samspel mellan ryttare och häst, där kämpade man mot hästen!
Men nu när jag rider mina hästar och för instruktör blir jag aldrig svett, bara trött i huvudet!

Men är det en varm dag och jag rider ut och mycket trav och galopp, då blir jag varm + jag har alltid säkerhetsväst när jag rider ut....

Så det finns ju olika faktorer som bidrar till svettningar....

Känner igen det där... Det var nästan ett mått på hur bra lektionen hade varit och hur duktigt man själv hade jobbat.
Efter att jag sadlade om till westernridning för ett antal år sen har jag inte blivit svettig en enda gång (om det inte är väldigt varmt, jag har för mycket kläder på mig vill säja...) och min ridning är av betydligt bättre kvalitet idag! Nä, det ska inte va jobbigt att rida.

Jag tycker Svea beskrev det hela uttömmande och bra.

Jag trode en tid att det var självklart att man som ryttare skulle jobba lika mycket som hästen - "Riiid, åk inte häst!" hojtade ridläraren. Då blev man svettig, men det kändes sällan harmoniskt.

Sedan kom en tid när jag trodde tvärtom, att harmoni och avslappning var grejen, och att det var mer lyckat ju mindre jag behövde kämpa.

Nu tror jag på en kombination - man strävar efter harmoni som i samarbete, samförstånd, samspel. Det kräver ansträngning av både häst och ryttare, men också avslappning / avspänning. Poängen är att hitta rätt ställen att spänna respektive slappna av i, och olika hästar kräver olika ansträngningsgrad, muskelgrupper och arbetstekniker hos ryttaren.

Mina bästa pass, ur aha upplevelse synpunkt, red jag på en äldre häst utbildad enligt den äldre svenska skolan. Det var en häst som krävde att ryttaren jobbade med honom i varje steg. Men missförstå mig inte, jobba betyder inte att man rider hårdhänt. Jag fick träna barbacka, i sadel med och utan stigbyglar, med och utan tyglar för att hitta rätt knappar, och svetten rann på mig (inte på hästen) innan ens uppvärmningen var klar, varje gång.
Tränaren var på mig om att "massera" hästens sidor. Bankande och envist tryckande var förbjudet, det var steg för steg massage som aktiverade hans bakben. Samma när jag använde tyglar - rörliga mjuka fingrar och lätt kontakt med bettet kräver verkligen att man kämpar med sina armar och händer just för att de inte ska bli hårda! Man blir väldigt utlämnad åt sitsen när man inte har tyglar att använda sig av för att kontrollera tempo, riktning osv, men jag fick leta mig fram till vad jag behövde göra för att få rätt svar från hästen själv, och kan i efterhand hålla med om definitioner jag läst här om att sitsen liksom ska suga upp ryggen. Föll jag ihop rasade hästen iväg glad och i övertempo, klämde jag ihop hela mig gick han piaff, skithäftigt.

Sedan kan det vara skönt att behagfullt åka häst då och då, både för häst och ryttare. Ur motivationssynpunkt för båda, varje pass måste inte vara jättejobbigt, det kan vara lättsamt och lugnt också. Fast då vill jag att hästen ska vara avslappnad, gå med framåt - nedåtsökning och bjudning som gör att arbetsformen tål att bära mig, och jag får se till att sitta i någorlunda balans och störa så lite som möjligt även då.

Det beror ju på hur varmt det är ute, vad man har för kläder på sig och vilken häst man rider och vad man rider.

Tävlar jag hoppning mitt i gassande sol i 25 plusgrader lovar jag att jag är dyngsur och ännu blötare när jag kommer in från terrengen på en FT där man måste ha väst, (hjälm, stövlar) och LÅNGärmat då är hela jag blöt och min häst också.
samma sak om jag rider dressyr då jag har en svart yllekavaj :crazy:
och ponnygalopp blir man också svettig av man har väst och står i en "fällknivs" sits det är jobbigt kan man lugnt säga.

rider jag däremot mitt i vintern blir jag bara svettig i pannan uner hjälmen och under säkerhetsvästen om jag har den på mig.

På hoppträning krävs det en del av ryttaren så har jag på mig för mkt kläder blir jag också svettig om det inte är varmare än 15 grader då blir jag svettig iaf. eller om jag har säkerhetsväst
även när jag rider dressyr kan jag bli svettig men inte lika ofta.

det beror helt på vad man gör och vilken häst man rider, hur krävande hästen är osv.

Inte orörlig men stilla skall ju sitsen vara och det kräver enorma magmuskler för att ha kontroll över sin sits.
Som Kyra säger, det känns i magen som man sitter på toa och skiter.

hm undrar om elitryttarna är kassa ryttare då om de svettas i den dagliga träningen?

Svettas behöver ju inte innebära floder av svett, att bli rejält svettig i pannan under hjälmen är väl inge konstigt, ej heller att bli blöt på ryggen.

Per S svettas mycket även vintertid, P. Markne med inget konstigt, Att hästen inte är harmoniskt kan jag inte hålla med om.
Malin. B var på träning hos Pether o hon svettades hon med... Hmmm
Bara för att ge ett exempel..

Ridning medför ökad andning, ökad andning medför högre puls, högre puls ger ökad värme, Värmen skapar svett. :smirk:

Sen är det olika från männinska tillmänniska. Hästar likaså.

Ser absolut inget konstigt i att svettas under ridning, kan inte påstå att det rinner floder på mig men svettas det gör jag definitivt vid träning.

*lånar*

En av mina hästar fungerar både att rida ihop och att låta jobba själv. Att rida ihop honom är förenat med mycket hårt muskelarbete och man svettas floder och har inflammationer i muskelfästena på axlarna, men nog kan han gå bra då.

Att låta honom jobba själv är också jobbigt, men mer för att man hela tiden måste känna av varenda muskel i hela kroppen och följa med istället för att trycka ihop. Också svettigt, men inte så att det rinner utan mer som "skimmer". Man kanske inte kommer till samma punkt på samma korta tid heller eftersom det kräver att han hjälper till på ett annat sätt, men när man kommer dit är kvalitén så oerhört mycket bättre. Mer som yoga, för både kropp och själ. Ju lydigare häst, desto mindre svett vid samma kvalité!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama