Sv: Svettig?
Jag tycker Svea beskrev det hela uttömmande och bra.
Jag trode en tid att det var självklart att man som ryttare skulle jobba lika mycket som hästen - "Riiid, åk inte häst!" hojtade ridläraren. Då blev man svettig, men det kändes sällan harmoniskt.
Sedan kom en tid när jag trodde tvärtom, att harmoni och avslappning var grejen, och att det var mer lyckat ju mindre jag behövde kämpa.
Nu tror jag på en kombination - man strävar efter harmoni som i samarbete, samförstånd, samspel. Det kräver ansträngning av både häst och ryttare, men också avslappning / avspänning. Poängen är att hitta rätt ställen att spänna respektive slappna av i, och olika hästar kräver olika ansträngningsgrad, muskelgrupper och arbetstekniker hos ryttaren.
Mina bästa pass, ur aha upplevelse synpunkt, red jag på en äldre häst utbildad enligt den äldre svenska skolan. Det var en häst som krävde att ryttaren jobbade med honom i varje steg. Men missförstå mig inte, jobba betyder inte att man rider hårdhänt. Jag fick träna barbacka, i sadel med och utan stigbyglar, med och utan tyglar för att hitta rätt knappar, och svetten rann på mig (inte på hästen) innan ens uppvärmningen var klar, varje gång.
Tränaren var på mig om att "massera" hästens sidor. Bankande och envist tryckande var förbjudet, det var steg för steg massage som aktiverade hans bakben. Samma när jag använde tyglar - rörliga mjuka fingrar och lätt kontakt med bettet kräver verkligen att man kämpar med sina armar och händer just för att de inte ska bli hårda! Man blir väldigt utlämnad åt sitsen när man inte har tyglar att använda sig av för att kontrollera tempo, riktning osv, men jag fick leta mig fram till vad jag behövde göra för att få rätt svar från hästen själv, och kan i efterhand hålla med om definitioner jag läst här om att sitsen liksom ska suga upp ryggen. Föll jag ihop rasade hästen iväg glad och i övertempo, klämde jag ihop hela mig gick han piaff, skithäftigt.
Sedan kan det vara skönt att behagfullt åka häst då och då, både för häst och ryttare. Ur motivationssynpunkt för båda, varje pass måste inte vara jättejobbigt, det kan vara lättsamt och lugnt också. Fast då vill jag att hästen ska vara avslappnad, gå med framåt - nedåtsökning och bjudning som gör att arbetsformen tål att bära mig, och jag får se till att sitta i någorlunda balans och störa så lite som möjligt även då.