T

Trinity

Asså...heter det svettfux eller guldfux? Eller något annat oxå för den delen:angel: ..sitter och stör mig på detta! haha:rofl:

Sv: Svettfux?

Den "riktiga" benämningen är väl enbart fux, både svettfux och guldfux är icke-officiella benämningar. Svettfux är en fux med mörk kropp, ser svettig ut. Guldfux kan jag tänka mig är en fux med "guldig" ton.

För övrigt, här på forumet brukar färger diskuteras under Avel.

Vill du läsa mer om färger så kan jag rekommendera boken "Hästens färger" av Bo Furugren.

/Ida

Det där är två olika färger. En svettfux är riktigt mörk, ser nästan mörkbrun ut. En guldfux är guldfärgad!

min ponny är svettfux eller mörkfux som det står i hans pass. det heter inte svettfux längre...

Har inte svettfuxen mörk päls men ljusare man?
En ljusfux ljus i pälsen med ännu ljusare man?
Medans hela guldfuxen är "guldig".
Mörkfuxen har mörk päls ock mörk man.. så brukar jag tänka, men jag vet inte hur det står i "reglerna".

en fux är en häst som har samma färg på manen som på kroppen, medans en häst vars man är ljusare rätt och riktigt är isabell oavsett hur mörk eller ljus kroppen på den hästen är.
det fick jag lära mig på min hästutbildning fast jag ser ofta isabeller felaktigt kallade för fuxar..

Då får du nog lära om lite! En isabell är en häst med grundfärgen fux som dessutom har att blekablag som brukar kallas gulanlag och tidigare (felaktigt) kallades albinoanlag. En fux kan ha mycket ljus man (flaxfärgad), som tex haflingern, och en isabell kan vara mycket mörk, även om det inte är så vanligt.

Jag har en svettfux. Det står även det i hans papper så det används visst fortfarande.:smirk:

konstigt att dom lär ut fel på en hästinriktning då..:confused:
men jag säger varken bu eller bä du har säkert rätt!;)

Ursäkta mig då då att jag var på fel "kategori"! :( Är det så noga? Jag får väl skärpa mig i fortsättningen då ;)

Jeg kjøpte i fjor en svettfux (mørk) i Sverige.
Nå er den registrert i Norge og er sotrød.:smirk:

Hej!

Min gamla häst var svettfux, stod mörkfux i passet. Andra benämningar jag hört är chokladfux! :d

Mvh / Fia

Eftersom kenneth vad jag kan se inte skrivit om några kategorier, vilket däremot jag gjort, så antar jag att det där var menat till mig.

Jag skrev att färger brukar diskuteras under avel. Det var mest för att vara lite snäll och ge dig en vink om var du kan hitta fler färgdiskussioner, och människor som vet mycket om färger. Väljer du att ta tips som förolämpningar så är det inte mycket jag kan göra åt det.

/Ida

Min ponny är svettfux, eller mörkfux. Står iofs svettfux i papprena. Hon har ljusare man och svans..

Henne skulle man verkligen kunna kalla chokladfux, är verkligen chokladfärgad.. :love:

När vi var inne med henne hos veterinären för att blodtypa så trodde han först att hon var brun.. När jag sa att hon tidigare stått som svettfux vände han ut och in på pälsen och gick sedan med på det. :p

De finns inga sådana benämningar kvar längre, dom togs bort för ett tag seddan. Numera heter det ljus fux, fux å mörk fux. Lite tråkigt tycker jag.

Det finns fler olika benämningar dock används enbart 3 i dag, Ljusfux, Fux och Mörkfux, enda grejerna man kan tillägga är med ljus/mörk/grå man och svans och ljus buk.. detta för att förenkla i passen eftersom att en ljusfux kan benämnas som guldfux på sommaren och kopparfux på vintern = helt fel..

Gamla benämningar:

Brandfux
fux med grått i topparna och mörkare man och svans

Guldfux
gänsande fux med mörkröd man och svans

Kolfux
mycket mörk mörkfux, nästans svartröd med samma färg på man och svans

Kopparfux
glänsande mörkfux med samma eller lite mörkare man och svans

Lerfux
Lerfärgad hårrem och samma eller ljusare man och svans

Läderfux
brun med grå man och svans eller silverbrun

Sobelfux
Fux med gulbrunt i flankerna och svartgrå och vit man och svans

Sotfux
Mycket mörk mörkfux med ljus/grå man och svans

Svartfux
mörkfux med ljus/grå man och svans

Svettfux
fux med ljus/grå man och svans

Källa: hästens färger av bo furugren..

Senast ändrad av en moderator:

molnskimmer skrev:
När jag sa att hon tidigare stått som svettfux vände han ut och in på pälsen och gick sedan med på det. :p
Huh... vände ut och in på pälsen?.... Får en väldigt märklig bild av det ;)

Haha. ;)

Kanske inte bokstavligt.. Men han grävde sig liksom in till roten och tittade på färgen. På jag vet inte hur många ställen på hästen, trodde aldrig han skulle bli klar´. :p

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
809
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 733
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar