Svettfux med flax?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pazuzu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 10 206
Sv: Svettfux med flax?

Svårt att se på bilden, men det är inte silverbrun du menar? Den finns i så fall hos ardenner också, exempelvis.

På sidan bilden kommer ifrån står det att det ska vara en "Svettfux med ljus man och svans (flaxen-gen)", men det kan ju förstås vara fel. Jag är ingen färg-expert.;)

Inte riktigt lika mörk, men här är iallafall en New forest-valack med liknande färg:
Danthe_huvud-06.jpg

Ponnyn (egen uppfödning) var betydligt rödare som föl, "normalt" fuxfärgad vid tre års ålder, och bilden ovan är tagen vid nio års ålder. Han verkar alltså mörkna med åren...

Hlsn Helena

Jättefin!

Jag har för mig också att i någon av Astrid Lindgren-filmatiseringarna förekom en häst med sådan här färg, men jag minns tyvärr inte vilken film eller vilken hästras det var.

Bröderna Lejonhjärta skulle jag tro att du menar. :) Fast jag vet inte om den hästen hade den färgen eller om de hade mixtrat med det hela...

Silverbrun ser det inte ut att vara i alla fall, de har vitare man och inte lika svart kropp.

Färgen förekommer också hos morgan, där många hästar har en väldigt mörk nyans av sin "grundfärg".

Jepp, sotrauð/lifurrauð glófext.
Tipper fargen forekommer i alle raser hvor det finnes leverfukser (svettfuxar) og flax-gen. Nå var bildekvaliteten litt dårlig, så den er kanskje ikke like slående mørk i virkeligheten...?

Är det rätt benämning på en häst med den här färgen?: http://www.islandssidan.se/islandshastfarg/12Lifurrau.jpg

Jag tycker det är en otroligt vacker färg, men den verkar vara ganska ovanlig? På vilka andra raser än islandshäst existerar den här fuxvarianten?

Det är jag som har skrivit ut text på bilden. Evigt tjat om detta. Folk ha fått skicka in en bild på sin häst samt färg. Jag är ingen färgexpert. Jag förlita mig på var ägare vet sin färg på sin häst.
Annat problem är islännigar o svenska har olika åsikter angånde färgen

Den korrekta benämningen på färgen på kroppen är mörkfux med ljus man och svans.

Att den har flaxgenen skriver man inte, utan man bara beskriver det man ser - ljus man och svans.
(jämför med sabino - man skriver inte ut att hästen har sabinoanlag, utan beskriver bara de vita tecken hästen har)

Man använder endast ljusfux, fux och mörkfux som nyansbeskrivningar. Svettfux, kopparfux, plommonfux och allt vad det nu kallats, dessa benämningar ska inte användas vid korrekt färgnomenklatur.

Annat problem är islännigar o svenska har olika åsikter angånde färgen
I sverige ska vi benämna hästens färg efter arvsanlagen, inte efter "Hur de ser ut".
Därför kan det skilja i bedömningar av vilken färg det ska vara, mellan svensk och utländsk (inte bara isländsk, utan även andra länder) färgbestämning.

När jag försökte få lägga till skimmel på Neffis beskrivning i passet så gick inte det något bra, för det var vad IDkontrollanten SÅG som skulle stå, inte vad jag har blodprovs svar på.

:crazy:

Hur ska de förklara det när det ploppar ut skimmelungar med solidfärgade pappor?

DET skulle jag kalla för inskränkt, det är ju hästens genetiska färg som ska anges.

Be en annan ID-kontrollant fixa :idea:

OK, tack!:bow:

När den här gamla tråden ändå kom upp igen, och det diskuteras knasiga ID-kontrollanter kan jag visa några bilder på en häst som kontrollanten hade bestämt som brun.:crazy:

19055495.jpg

19055496.jpg

Till och med jag ser ju att det är en fux.

Senast ändrad:

Det är tyvärr inget ovanligt med inkompetenta ID-kontrollanter. Jag har flera konkreta exempel, t.ex den som bara såg de solblekta bruna topparna i pälsen på ett tinkerföl och därför bestämde sig för att den måste vara brun. Att mamman är svart och pappan svartskäck, så att brunt är en genetisk omöjlighet, hade h*n liksom ingen aning om. :mad:

Visst är den mörkare i manen än på kroppen, men steget därifrån till att hästen skulle vara brun i stället för fux är ett sjumilakliv, minst!

OK, tack!:bow:

När den här gamla tråden ändå kom upp igen, och det diskuteras knasiga ID-kontrollanter kan jag visa några bilder på en häst som kontrollanten hade bestämt som brun.:crazy:
Till och med jag ser ju att det är en fux.

Det var kanske samma ID-kontrollant som beslöt sig för att denna hästen var en fux:idea::rofl:.

KAN det bli mer "stor brun" än så här egentligen?

100_3504.jpg

Senast ändrad:

Jamen Rea, det vet väl alla människor att det är så en fux ser ut... :rofl:

(åtminstone var min pappa övertygad om att en fux ser ut så, han lärde mig det på sjuttiotalet - jag är tacksam att jag insåg hur fel han hade....)

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Squie
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
716
Senast: ildiko
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka