MiaMaria

Trådstartare
Min åring, som nu har boxvila pga skada, svettas ibland så att hon är blöt i pälsen. Hon har tjock päls, men verkar inte varm. Vi har ett oisolerat stall, så temperaturen håller samma som ute.

Hon har ett sår på benet, men verkar inte ha ont. Hon är ok i magen, trots medicinering, hon är pigg och som vanligt och har ingen feber. Hon håller sig lugn i boxen när hon är ensam inne, och svettas oftare på morgon och kväll (då de andra också är inne) än mitt på dagen.

Någon annan som har en häst som svettas inne nu, eller som gjort det tidigare? Funderar på om det har med hennes boxvila/skada att göra...

Har varit i kontakt med veterinär förståss, men de kan inte ge mig något exakt svar, mer än att det är ganska varmt nu och svettningarna kan bero på det.

Sv: Svettas

Har bara vid ett tillfälle stött på en häst som svettades konstant under en period trots att temperaturen emellanåt gick ner på minusgrader. Den hästen hade smärta pga fång som ägaren trott gått över. För mig är ovanliga svettningar fr o m nu = smärta.

Vart på kroppen svettas hon? Min svettades på buken när hon vilade (dock inte boxvila utan hon gick i hagen men rörde sig ändå för lite) så magen var i olag = troligen en del smärta, även om det inte märktes mer än svetten. Hon var svettig på morgonen när vi kom.

Fick vi Probimin och loppfrön att ge samt promenera, och sedan var hon bra. Det är nog kanske inte genomförbart att promenera med en boxvilehäst.
Dricker hon ordentligt? Har dom massor av päls kanske det kan vara det också. Eftersom hon svettas så är hon kanske varm ändå. Finns möjlighet att delklippa?

Min har svettats ganska ordentligt de sista dagarna. Det beror på smärta, hon har haft hovbölder. Så en svettning utan orsak kan bero på smärta.

Ja, det var direkt så jag tänkte också. Jag har ju varit i kontakt med veterinär och hon var inte så säker. Jag har smärtstillande, och det har hon fått tidigare, men nu är det inte på samma sätt. Hon står och går på sitt ben och reagerar inte när jag rör det, mer än att hon vill att jag kliar henne. Hon är lite öm på såret, men det är när jag lägger om benet. Hon har ju stadigt bandage.

Hon har tyvärr löss, som jag ännu inte fått ut medel för att behandla, men hoppas få ut det i morgon (problem med licensen hos veterinären). Kanske är det lössen som besvärar henne?

I morse var hon lite svettig igen, men inte nu ikväll. Hon verkar vara helt okey i magen, äter, dricker och skiter helt normalt... så jag antar att man kan dra slutsatsen att hon mår fint i magen då.

Skit, vad det är jobbigt att ha häst på boxvila :crazy:

Hon svettas mest vid virvlarna på sidan (minns inte vad de heter) och lite mellan frambenen. Kanske har det varit lite på magen också... och mellan bakbenen.

Jag har inte märkt något på hennes allmäntillstånd alls. Hon får Proviva i förebyggande syfte. Ska kanske ge lite loppfrön också. Att gå med henne är helt uteslutet. Hon har stor box och rör sig lite grann, men det är inte så mycket.

Hon dricker som sagt bra. Klippa är nog inget alternativ. Hon har börjat fälla ganska rejält sedan hon kom in så kanske att pälsen börjar bli tunnare.

Ja, det var direkt så jag tänkte också. Jag har ju varit i kontakt med veterinär och hon var inte så säker. Jag har smärtstillande, och det har hon fått tidigare, men nu är det inte på samma sätt. Hon står och går på sitt ben och reagerar inte när jag rör det, mer än att hon vill att jag kliar henne. Hon är lite öm på såret, men det är när jag lägger om benet. Hon har ju stadigt bandage.

Hon har tyvärr löss, som jag ännu inte fått ut medel för att behandla, men hoppas få ut det i morgon (problem med licensen hos veterinären). Kanske är det lössen som besvärar henne?

I morse var hon lite svettig igen, men inte nu ikväll. Hon verkar vara helt okey i magen, äter, dricker och skiter helt normalt... så jag antar att man kan dra slutsatsen att hon mår fint i magen då.

Skit, vad det är jobbigt att ha häst på boxvila :crazy:

Öppna allt du kan eller så får du bygga en utebox.
Ang lössen så finns det dermocan (stavning??) på alla djuraffärer att tvätta med .
Switch funkar bra oxå.
Frontline finns på apoteket.

Du har väl kollat tempen på hästen? Tänkte om det kan ha blivit nån infektion i såret, eller i nån led eller så? Går den på nåt läkemedel som kan ha svettning som biverkan?

Enligt Apoteket jag var på fanns ingenting för löss på häst. De kunde inte rekommendera något heller. Märkligt att det inte visste. Får jag inte ut mitt recept på måndag, ska jag köpa det du rekommenderar. Tack för tipset :)

Både fönster och dörr är öppen i stallet, och vi har ett oisolerat stall så där blir aldrig varmt eller fuktigt. Idag var hon inte så svettig, lite fuktig bara. Veterinären sa i går att det kan bero på att jag just nu sprutar penicillin i halsen på henne, och ibland blir de ömma och stela pga det. Svettningarna kan bero på det.

Ja, hon tempas varje morgon, och som sagt hon får penicillin. Kanske beror det på penicillinet... sista dagen idag. Såret ser fint ut och är inte infekterat, men lite ömt förståss när bandaget är borta. Med bandaget på verkar hon inte bry sig nämnvärt.

Min åring, som nu har boxvila pga skada, svettas ibland så att hon är blöt i pälsen. Hon har tjock päls, men verkar inte varm. Vi har ett oisolerat stall, så temperaturen håller samma som ute.
har en isis här som hade samma symptom, ägaren trodde att han var sjuk

Har varit i kontakt med veterinär förståss, men de kan inte ge mig något exakt svar, mer än att det är ganska varmt nu och svettningarna kan bero på det.

har en isis här som svettades i hagen! man märkte det då han kom in i stallet och var lite fuktig, ägaren blev ju lite nervös o trodde att hästen var sjuk.. men det visade sej att han bara hade haft så varmt så han svettades... denna isis har mycket päls! de rakade honom inte utan han fick vara lite småfuktig av svett, dagar då det blev kallare så var han normal igen :cool: :)

Jag har ett islandssto som svettades som en gris på natten nu i vintras. Dyngsur hela magen och halsen och hon flåsade som en jag vet inte vad. Vi har ett kallstall och de går ute fram till ca 17.
on är skadad och dräktig och motioneras därför ingenting.
Vi trodd ehon hade fått astma eller liknande så vi åkte till klinik där de konstaterade ngt ansträngd andning.

Sen klippte vi henne. Hela halsen, magen och halva över revbenen. Direkt försvann flåset (alltså under klippningen) och hon har inte svettats sen dess.

Senast ändrad:

Vad skönt att höra att det finns hästar som svettas utan att ha ont. Min lilla var inte fullt så svettig i morse och hon svettas aldrig på dagen. Hon ligger ju ner på morgonen, och jag tänker att kanske blir det varmare då... På dagen ligger hon inte alls, inte förrän de andra hästarna kommer in.

Hon fäller iallafall mängder nu och pälsen har blivit betydligt tunnare. Det verkar inte som om hon har ont någonstans. Och jag hoppas verkligen inte det är så. Ska be veterinären komma ut och kolla hennes sår och ben i veckan för säkerhets skull. Själv tycker jag allt ser bra ut, men bättre att vara säker...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 606
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX