Svettas vid ärr

Kazaam

Trådstartare
Min häst har ett par ganska fula ärr efter en svår skada som ung. Det ena sitter fram, på sidan av bringan alldeles ut mot bogen. Det andra sitter långt bak på låret. (Diagonalt mot varann)
Han ska inte ha några men av det, mer än skönhetsfel- Alltså inget funktionsnedsättande.
Men han blir VANSINNIGT svettigt vid ärret han har fram när han blir stressad. Det RINNER svett där då. Han blir nog lättare svettig där vid vanlig ansträngning också, men just när han blir stressad (transportering, veterinärbesök, lugnande medel...) så blir det helt extremt.
Vad beror det på ?
Säkert en enkel fysiologisk förklaring, men jag vet den inte :angel:

Sv: Svettas vid ärr

hej, min häst har en fläck på bogen(10x10 cm ca)där han svettas otroligt mkt, veterinären förklarade det som att han fått ett bett, en smäll eller liknande som gett en lokal nervskada i huden som påverkar svettkörtlarna. han kan mao inte kontrollera svettningen just där.

kanske nåt sånt din har?

Min häst får samma sak, hon har 3 ärr efter en sparkskada varav ena ärret ganska stort, där blir hon alltid alldeles blöt av svett :P

Skönt, då är det nog inget att oroa sig för i alla fall, om det är fler som är likadana :)

Liknande trådar

Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka