Svettas mkt, extra salt?!?!

Sv: Svettas mkt, extra salt?!?!

hur mycket salt ger man då? min häst svettas också mycket och lätt, hon har enbart vanlig saltsen och dricker ganska så dåligt, tänkte att hon nog ev. behöver extra salt, så vanligt salt fungerar alltså? och som sagt hur mycket ska man ge, på ett ungefär i alla fall, handlar det om tsk eller msk ?

Ha ha jo visst men det är saltet som hästen behöver för att återhämta sig när den svettas! Det beror på hur man jämför men jämför man andelen NaCl i salt och svettersättning så betalar du väldigt mycket mer för saltet (det som hästen tar upp) än i vanligt salt.. Sad but true det värsta är att jag måste köpa svettersättning till min häst för i den har de lagt till fruktos som gör det smakligare och min tokpålle käkar inte vanligt salt i betforn..:eek:

Jag bara undrar.. varför det inte ska vara jod i salt man ger till hästen? Har funderat på det ett tag :o

Jag undrar också hur mycket extra salt man isf skall ge per dag?

Kratus skrev:
Om man ger salt (NaCl) så får hästen i sig Na, men i elektrolytlösning finns det fler elektrolyter än bara Na väl? Så jag tycker inte att man kan jämföra det på det sättet.

Men jag vet ju inte säkert eftersom jag själv ger vanligt salt...

EDIT: "Elektrolyter är salter som finns i blod och kroppsvävnad. Dessa är elektriskt laddade (joner). Klorid-, natrium-, kalium-,kalcium- och magnesiumjoner är viktiga elektrolyter som våra hästar behöver ett dagligt tillskott av."

Allstå man kan inte jämföra!!!
det är därför jag ger mina saltersättning;)

Så länge man inte ger väldigt höga givor,eller ger alger med en massa jod, spelar det ingen roll.
PL

Hm jag borde kunna detta men det har flugit ut ur mitt huvud.. *Ska kolla får återkomma*

Hej Sanne.

Man kan tro att fodertillskott tillverkare bara vill tjäna pengar på att sälja elektrolyter, men så är OFTAST inte fallet.

Det är mycket viktigt att ge en häst i träning elektrolyter och inte bara vanligt salt.
Enkelt förklarat kan du jämföra med vätskeersättning men utformat så att det lättare tas upp av din häst

Sakkunskapen på SLU håller inte med dig utan anser att de dyra elektrolyterna är en helt onödig kostnad.
PL

clave skrev:
Hej Sanne.

Man kan tro att fodertillskott tillverkare bara vill tjäna pengar på att sälja elektrolyter, men så är OFTAST inte fallet.

Det är mycket viktigt att ge en häst i träning elektrolyter och inte bara vanligt salt.
Enkelt förklarat kan du jämföra med vätskeersättning men utformat så att det lättare tas upp av din häst
Du får jättegärna komma med källa för denna info.
// Linda

Märkt stor skillnad på mina tävlingshästar sen jag börjat ge dom salt var dag. Dom får ½ dl om dagen, vid hårt pass så att dom blivit väldigt svettiga får dom 1 dl.
Elektrolyter är inte samma sak som salt, det är bättre att ge salt. Så släbng inte ut onödigt mycker pengar på eleketrolyter när salt är bättre.
Elektrolyter kan dock vara bra på meeting och så, hästarna återhämtar sig lite snabbare då. Men annars är salt att föredra

Min fråga till dig, vad väger 1 dl salt? Mina får närmare 100 gram salt när det arbetat ordentligt och blivit svettiga, annars får de 60 gram.
Blev mest nyfiken på vad 1 dl salt väger eftersom jag aldrig använder mig av såna mått, jag väger allt mitt foder. Så jag vet att det mått som finns i saltburken ger mina hästar ca 34 gram salt, och x3 = ca 100 gram
Detta är araber som tränas och tävlar galopp = högpresterande.

aha alltså kan hästen få magnesium brist av att den svettas för mycket?

Det är ju betydligt billigare att köpa magnesium tillskott än vad det är att köpa elektrolyter.

Betyder det att hästar som svettas mkt ska man ge extra magnesium till då lr? Och extra salt?:confused:
Dett är klurigt tycker jag...:D

Min häst svettas väldigt mycket sommartid!! Förra sommaren gav jag honom extra salt, vanligt salt, men fick tips av en stallet om svettersättning man kunde köpa istället... åsikter????

Jag ger mina hästar vanligt salt utan jod.

Personligen tycker jag att det duger med det sålänge inte hästarna tränas och tävlas på hög nivå.

Då menar jag elithästar tex. distanshästar, travhästar och galopphästar!

Då kan jag förstå om man börjar tänka på att ge elektrolyter.

/Isabella

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar