Svettas mkt, extra salt?!?!

S

Sanne:L

Min häst svettas väldigt mycket sommartid!! Förra sommaren gav jag honom extra salt, vanligt salt, men fick tips av en stallet om svettersättning man kunde köpa istället... åsikter????

Sv: Svettas mkt, extra salt?!?!

jag ger mina saltersättning de dagar de svettas, alltså nu typ varje dag.;)

Vi ger våran kallblodstravare som tränas och startas extra salt varje dag. Vet inte exakt vad saltet vi har heter, men det är såntdär grovt salt iaf. :angel: :)

svettersättning är bara extradyrt salt. Jag ger min endast extra vanligt salt och det funkar hur bra som helst.

Salt och svettersättning är precis samma sak utom att svettersättning är upp till 300 grr dyrare (!) än vanligt salt.. Om din häst svettas mycket, köp vanligt salt i affären och blanda i betforn!

Tack! då köper jag vanligt salt då, utan jod och ger till min lille häst :)

Salt är mkt billigare än det andra.

Om man ger salt (NaCl) så får hästen i sig Na, men i elektrolytlösning finns det fler elektrolyter än bara Na väl? Så jag tycker inte att man kan jämföra det på det sättet.

Men jag vet ju inte säkert eftersom jag själv ger vanligt salt...

EDIT: "Elektrolyter är salter som finns i blod och kroppsvävnad. Dessa är elektriskt laddade (joner). Klorid-, natrium-, kalium-,kalcium- och magnesiumjoner är viktiga elektrolyter som våra hästar behöver ett dagligt tillskott av."

Allstå man kan inte jämföra!!!

Senast ändrad:

Men äter du själv elektrolyter när du har tränat och svettats?

Jag gör då inte det men jag känner att jag behöver salt och det ser jag till få i mig. Klart att foderföretagen vill att vi ska ge elektrolyter för de tjänar ju pengar på det.

Ibland brukar jag tänka så här: alla fodertillskott fanns inte förr i tiden och hästarna gick svår hoppning, dressyr och FT ändå och klarade sig och eftersom min häst inte ens är i närheten av den nivån så klarar han sig antagligen utan en massa jox.

Kratus skrev:
EDIT: "Elektrolyter är salter som finns i blod och kroppsvävnad. Dessa är elektriskt laddade (joner). Klorid-, natrium-, kalium-,kalcium- och magnesiumjoner är viktiga elektrolyter som våra hästar behöver ett dagligt tillskott av."

Allstå man kan inte jämföra!!!
Natrium och Klorid får de ju av saltet, kalium , kalcium och magnesium borde de få tillräckligt av om man har en balanserad foderstat med bra stråfoder och grovfoder.

Möjligtvis kan magnesium bli ett problem om hästen svettas extremt mkt(dvs knappast i vårt klimat) kalium finns i överskott om hästen får bra med grovfoder.
OOps detta var egentligen till Jfrelin.
PL

Senast ändrad:

Jo man kan jämföra o forskare på SLU har kommit fram till att vi normalt sett inte behöver det här extra utan det går bra med natriumklorid.
PL

Jag menade inte att man skulle ge elektrolyter, skrev ju att jag själv inte gjorde det! ;)

Ville bara klargöra att elektrolyter och salt inte är samma sak... Sen får väl tillverkare propagera som de vill. Men detta var inte från en tillverkare heller så.

Kanske det, men det går ju iaf inte att komma ifrån det faktum att det inte är samma sak, eftersom elektrolyter innehåller mer än bara Na.

;) HEJ mitt kallblod munter var !!! en grabb som svettades grymt mycket och ofta. läste så en artikel om äldre hästar och deras behov av salt och sött , fick en funderare och slutade ge honom betfor vad händer jo grabben svettas nu minimalt och behöver inte så myckat salt. tål att tänka på..:idea:

min ponny fick salt förut men då var det flera "kunniga människor" som sa åt mig att sluta med det eftersom det kunde ge njurfel ingen annan som har hört det?

Ju jag har hört det, bla från en travgubbe som undrade vad man kunde ersätta saltet med!
Underskott på salt är farligt för vätskebalansen, hästar klarar av ett rejält överskott om de har tillgång till vatten.
PL

aha alltså kan hästen få magnesium brist av att den svettas för mycket?

Det är ju betydligt billigare att köpa magnesium tillskott än vad det är att köpa elektrolyter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar