Sverige, värt att försvara?

1. "Liksom år 2009 bedöms dock de autonoma fortsatt ha en tydlig avsikt att agera mot det demokratiska samhällets grundläggande funktioner, främst genom attacker mot förtroendevalda och tjänstemän och genom systematiska angrepp mot politiska partier och myndigheter. Miljön har också fortsatt både avsikt och förmåga att agera mot enskilda individers demokratiska rättigheter. Dessutom bedöms den autonoma miljön ha förmåga att agera systematiskt över tid och på ett stort antal platser i landet."

2. "Sammanfattningsvis är Säkerhetspolisens bedömning i dag att vit makt-miljön fortfarande saknar både direkt avsikt och förmåga att agera mot de grundläggande demokratiska funktionerna eller att förändra statsskicket. Miljön har dock fortfarande både avsikt och förmåga att agera mot enskilda individers demokratiska rättigheter."

3. "År 2010 bedömde Säkerhetspolisen att hotet från den våldsbejakande islamistiska extremismen i Sverige inte utgjorde ett hot mot samhällets grundläggande strukturer, Sveriges styrelseskick eller centrala statsledning. Den islamistiska extremistmiljön har inte, och har aldrig haft, avsikt att förändra Sveriges statsskick utan avsikten att förändra statsskick är riktad mot andra länder. Den bedömningen gäller än i dag men har utökats med att miljön också bedöms utgöra ett hot mot enskilda personer i Sverige."

Tack, missade det när jag läste igenom.

Jag förstår inte varför vi ska gå med i NATO. Det är svårt att tro att Ryssland skulle invadera Sverige ostraffat alldeles oavsett om vi är med eller inte. Det låter lite underligt att vi ska vara solidariska och stödja NATO. Solidaritet brukar inte vara en borgerlig åkomma men nu passar galoscherna.

Varför ska man inte få löneförhöjning om man gör ett bra jobb, oavsett om man är med i facket eller inte? Är det enda anledningen till att du är med i facket? :confused:
Jag är svartfot själv, förstås! Låter andra betala och glider med på en räkmacka.

Jag tycker du ska fråga de som angrips av fundamentalisterna om prat har hjälpt dem, eller om FN borde åka hem igen. Du tror inte att man redan försökt prata med exvis IS? Syrierna har länge bett om hjälp, tror du prat hjälper dem? Vad tycker du om Hitlers manövrar före WW2, var Anschluss ok? Var Hitlers angrepp på Polen ok? Var den slutgiltiga lösningen på judeproblemet ok? Eller var det ok att säga hit men inte längre och sedan stå för det man sagt och besvara våldet med våld, i självförsvar?

Är det ok att försvara sig om man blir angripen, oavsett om det är ett våldtäktsförsök, ett mordförsök, ett angrepp på sitt eget land? Eller ska man prata med våldtäktsmannen, be honom att inte slita sönder kläderna utan vika ihop dem fint så de inte blir smutsiga, bjuda på en kopp te och prata igenom det hela, förslagsvis hemma i din soffa?
Icke-våld är lite mer än bara prat. Du får läsa på lite om Gandhi!

Jag förstår inte varför vi ska gå med i NATO. Det är svårt att tro att Ryssland skulle invadera Sverige ostraffat alldeles oavsett om vi är med eller inte. Det låter lite underligt att vi ska vara solidariska och stödja NATO. Solidaritet brukar inte vara en borgerlig åkomma men nu passar galoscherna.

Ehh? Vem skulle straffa Ryssland tror du och ila till vår hjälp?

Jag tycker det låter som du har noll koll om lönearbete, Gandhi och det politiska världsläget.:confused: :idea:
Men så lyft mig då ur armodet! Får inte en svartfot del av löneförhöjning som facket förhandlat fram? Befriade inte Gandhi Indien med hjälp av icke-våld? Vad är det i världsläget jag borde känna till?

Du menar ungefär på samma sätt som vi agerar nu när Ryssland ockuperar delar av Ukraina?

Inte straffa men väl befria. Om nu Sverige är så strategiskt viktigt så är det det även för den andra parten.

Vilken andra part? Vi står ju ensamma i försvaret av vårt territorium.

"Blir Krimkorridoren verklighet ser det av allt att döma ut som att Baltikum kommer bli ett nästa mål. Det görs lättast genom att initialt ta Gotland och delar av Sverige för att säkra den västra flanken innan man går in i NATO länderna. Förberedelserna är redan avklarade, frågan är bara om och när de kommer sättas i verket. "

Läs: !! http://zynisk.blogg.se/2015/february/putins-nasta-mal-baltikum.html

Om vi inte är med vem skulle "straffa" Är vi vi med så finns i alla fall ett antal nationer som skulle kunna "straffa"

Men rent ekonomiskt har det ju kostat Ryssland rätt mycket.
Deras ekonomi är väl snart tillbaka på 1990tales nivå...

Ryssarna är vana med umbäranden för Moder Ryssland. Bara att titta på Putins popularitetssiffror, runt 80% stödjer honom, dessutom med den desinformationen dom håller på med genom att ge väst skulden så knäpper dom bara igen jackan. Försvarsbudgeten ligger ju fast.

Ryssarna är vana med umbäranden för Moder Ryssland. Bara att titta på Putins popularitetssiffror, runt 80% stödjer honom, dessutom med den desinformationen dom håller på med genom att ge väst skulden så knäpper dom bara igen jackan. Försvarsbudgeten ligger ju fast.
Att förneka dem användandet av det digitala banksystemet skulle slå så hårt att risken för att Ryssland tar en internationell konflikt för att tvinga väst att släppa ett sådant stryptag inte är omöjligt.
Baltikum, Königsberg/Kaliningrad är en av de luntor man då skulle kunna tända.
Putin sitter i en båt inte olikt den som Japan satt i då USA framtvingade det embargo som ledde till Japans angrepp på Pearl Harbor...

Att förneka dem användandet av det digitala banksystemet skulle slå så hårt att risken för att Ryssland tar en internationell konflikt för att tvinga väst att släppa ett sådant stryptag inte är omöjligt.
Baltikum, Königsberg/Kaliningrad är en av de luntor man då skulle kunna tända.
Putin sitter i en båt inte olikt den som Japan satt i då USA framtvingade det embargo som ledde till Japans angrepp på Pearl Harbor...

Japp Swift systemet vore det enda rätta men resultatet av det riskerar att bli förödande så det
lär nog vara det absolut sista väst kan göra. Om Ryssland fortsätter sin aggression mot Ukraina måste nog
något sådant till för att visa att väst menar allvar, dock kan följderna bli oönskade. Gas och Olje leveranserna till EU lär ligga risigt till (även vi köper ju gas från Ryssland)

Japp Swift systemet vore det enda rätta men resultatet av det riskerar att bli förödande så det
lär nog vara det absolut sista väst kan göra. Om Ryssland fortsätter sin aggression mot Ukraina måste nog
något sådant till för att visa att väst menar allvar, dock kan följderna bli oönskade. Gas och Olje leveranserna till EU lär ligga risigt till (även vi köper ju gas från Ryssland)
Det är ju det mindre problemet, men följderna för Ryssland skulle bli så allvarliga att hon frestas att försöka slå sig ur sitt dödläge.
Och det är alltid farligt för små länder när de stora börjar dansa oavsett om de är neutrala eller ej.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar