Effektivt?
Bränn mer!
Det tyckte inte det svenska folket.
Det är ohyggligt att man inte belönar de som sköter sig. Gör du så med ditt barn, hästar....?
Nej Kan man lite om fostran så skapar man inte fler problem.
Fast nu var du en sen som kunde tänka dig att simulera kroppsskada för att få bidrag.
Skojare heter det i min värld.
Moralens förfall.
Självklart skulle jag simulera kroppsskada framför att se på när mina barn dör i fattigdom och svält. Du skulle inte göra något annat, jag lovar. Men du fattar verkligen inte situationen vi diskuterar, det är mycket beklagligt. Men vi får nog ge upp där. Har man ingen empati eller möjlighet att förstå så kanske det är så. Trist bara.
Scenario 1: 19-årige Erik bränner en bil i frustration över att inte känna sig behövd, får långt fängelsestraff på vuxenfängelse och är därefter yrkeskriminell och missbrukare resten av livet med tjogtals rånoffer, 1 mordoffer och en skyhög samhällskostnad - både ekonomiskt och mänskligt. Det är ofta så fängelsestraff fungerar.
Scenario 2: 19-årige Erik bränner en bil i frustration över att inte känna sig behövd, blir dömd till samhällstjänst och villkorligt straff, tas därefter om hand aktivt och får jobb i kommunen med bra stöd och håller sig sedan från kriminalitet resten av livet. En medborgare som betalar skatt och finansierar vår välfärd.
Vi skall alltså välja Scenario 1 i ditt Sverige, bara för att du tycker att det är "barockt", "ohyggligt", "diskriminerande" eller andra ord du uttryckt tidigare i ämnet.
För mig är det hål i huvudet. Ett riktigt, riktigt stort hål i tankeverksamheten.