Sverige, värt att försvara?

Men så lyft mig då ur armodet! Får inte en svartfot del av löneförhöjning som facket förhandlat fram? Befriade inte Gandhi Indien med hjälp av icke-våld? Vad är det i världsläget jag borde känna till?
Anser du att en person som gör ett utmärkt jobb inte ska få någon löneökning enbart pga att denne väljer att själv förhandla med arbetsgivaren istället för att gå via facket? Facket är bra på att bevaka sina medlemmars villkor och vid ev konflikter stötta, men frågan kvarstår trots att den inte hör till tråden, är du enbart med i facket och åker snålskjuts på dina kollegor för att få löneförhöjning? Du har inget intresse av att göra ett bra jobb utan flyter bara med? Varför skulle du ha någonting alls?

Vad det gäller Indiens självständighet så var det fler faktorer än Gandhi som spelade roll, läs på din historia istället för att sitta här och göra dig dummare(?) än vad jag antar att du är. :idea:

Anser du att en person som gör ett utmärkt jobb inte ska få någon löneökning enbart pga att denne väljer att själv förhandla med arbetsgivaren istället för att gå via facket? Facket är bra på att bevaka sina medlemmars villkor och vid ev konflikter stötta, men frågan kvarstår trots att den inte hör till tråden, är du enbart med i facket och åker snålskjuts på dina kollegor för att få löneförhöjning? Du har inget intresse av att göra ett bra jobb utan flyter bara med? Varför skulle du ha någonting alls? :idea:
Du har helt missat min poäng tycker jag. Jag är inte medlem i facket och får ändå del av de fördelar av ett starkt fack som vi har i Sverige. Precis samma är det med NATO och Sverige! Vi är inte med men vi har fördelar av NATO ändå. De ser också vårt strategiska läge och jag är övertygad om hjälp om det behövs.

Du har helt missat min poäng tycker jag. Jag är inte medlem i facket och får ändå del av de fördelar av ett starkt fack som vi har i Sverige. Precis samma är det med NATO och Sverige! Vi är inte med men vi har fördelar av NATO ändå. De ser också vårt strategiska läge och jag är övertygad om hjälp om det behövs.
Vi lär inte ha fördelar av NATO vid ett sk. chickenrace mellan stormakterna. Då kommer vi istället att vara de buffertzoner som står mitt emellan . Finland och Sverige är de enda staterna idag som officiellt är alliansfria i ett av de hetaste konfliktzonerna mellan Ryssland och NATO.
Tror du verkligen att NATO skulle vara beredda till en storkonflikt för en icke-medlem?
När det redan idag finns tveksamheter vad det gäller Baltikum. Hur?
Ja så vitt jag vet så finns inga som helst möjligheter idag att rafsa ihop de infanteri och pansarenheter som behövs om det skulle bli aktuellt.

Samma NATO som tydligt har deklarerat att vi inte kan vänta oss någon hjälp?

Samma NATO som tydligt har deklarerat att vi inte kan vänta oss någon hjälp?
Och det är därför jag väljer den självklara lösningen, att istället för att drömma så bör vi dels öka försvarsanslagen kraftigt och dels söka medlemskap i NATO

Väst och Sverige har överlag ett tekniskt och kunskapsmässigt försprång före Ryssland.
Ryssland enda möjlighet att "ta över" är genom att använda den klassiska ryska metoden.
Med mycket folk och skyhöga förluster.
Vilket gör att med rätt logistik och rätt material så kan man stoppa dem.
Tillsammans med NATO har vi den möjligheten, utan NATO har vi det inte.
Så ett NATO-medlemskap avskräcker från angrep.
Att stå utanför öppnar en möjlighet till ett angrepp.

Enligt vem? Du får ursäkta, men du är ingen tillförlitlig källa, varför skulle NATO slösa med liv, pengar, vapen och energi på oss när de har de sina att se efter?
Jag tar det en gång till, Gotland ligger strategiskt till försvar av baltstaterna som är med i NATO likaväl som för ett anfall mot desamma. Inte lär NATO släpppa in ryssen ohindrat. Nej, du har rätt, jag är ingen tillförlitlig källa men jag kan tänka.

<snip>
Nej, du har rätt, jag är ingen tillförlitlig källa men jag kan tänka.

Tyvarr tanker du ganska krokigt. Bade UK och US har tillrackligt med kritik och problem pa hemma fronten med folk som ocksa tanker krokigt och inte gillar att de skickar ut sina soner och dottrar i vapnad konflikt TROTS att de har ett avtal att hjalpa landet i fraga ... VARFOR skulle NATO skicka ut sina medlemmar att do i krig for nagon som inte ar beredd att ens vara med och betala for medlemskap?

Jag tar det en gång till, Gotland ligger strategiskt till försvar av baltstaterna som är med i NATO likaväl som för ett anfall mot desamma. Inte lär NATO släpppa in ryssen ohindrat. Nej, du har rätt, jag är ingen tillförlitlig källa men jag kan tänka.
Du kan tänka säger du, ställ dig då frågan om Frankrike eller Tyskland är beredda till ett storkrig bara för att Ryssland säkrar sin gasledning utanför Gotland?
Jag tror det inte. De är knappast skyldiga till det och det finns heller ngt utrymme för det när man ser till internationella avtal och FN är ju per automatik blockerat då Ryssland ingår i säkerhetsrådet.....

Släppa in? Har du kollat på kartan nån gång, ryssarna är redan "inne", de finns där på andra sidan vattnet och både balter och finnar är skitskraja! Apropå tråden om vindkraft, ryssarna drar redan åt tumskruvarna när det gäller elförsörjningen i Europa, vad kan NATO göra åt det? Ingenting!

Det är förhandlingstaktik! Skräm med ryssen och få med en till som betalar.

Du har visst inte mycket insikt i försvar antar jag för naiviteten är uppenbar. Jag antar att du förespråkar att bjuda in Putin på en kopp te och en kaka när han ändå är här.

Tyvarr tanker du ganska krokigt. Bade UK och US har tillrackligt med kritik och problem pa hemma fronten med folk som ocksa tanker krokigt och inte gillar att de skickar ut sina soner och dottrar i vapnad konflikt TROTS att de har ett avtal att hjalpa landet i fraga ... VARFOR skulle NATO skicka ut sina medlemmar att do i krig for nagon som inte ar beredd att ens vara med och betala for medlemskap?

Det har vi ju ett bevis för. Ukraina. Hade Ukraina varit med i NATO hade de fortfarande haft Krim och sina gränser intakta. Utan NATO är vi rökta i en konflikt.

Nu börjar det hända grejor ;)

" Finland bör hålla dörren öppen för att söka medlemskap i Nato. Rysslands president Putins främsta mål är att destabilisera Ukraina. Det nya svensk-finska försvarssamarbetet kan leda till djupare samarbete också i andra frågor. Det säger Finlands president Sauli Niinistö i en stor DN-intervju."

Du har säkert rätt. Om Ryssland till exempel baserar långräckviddigt luftvärn i Visby kommer de med stor säkerhet att bomba bort det vid en eventuell konflikt i baltstaterna. Men det hjälper knappast oss.

Du har säkert rätt. Om Ryssland till exempel baserar långräckviddigt luftvärn i Visby kommer de med stor säkerhet att bomba bort det vid en eventuell konflikt i baltstaterna. Men det hjälper knappast oss.

Framför allt lär det inte hjälpa Gotlänningarna och världsarvet Visby.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar