Svenske "hundviskaren"

Sv: Svenske "hundviskaren"

Var det kanske Jeppe Stridh du tänker på?
Han var väl både gammal och skåning om inte jag minns helt fel.

Apropå förvirrade hundar så har vi en jägare hemma på gatan som ungefär en gång om dagen dänger ner sina hundar på rygg i förbifarten sådär, så att dom aldrig ska fundera på vem som bestämmer.

Njae, det där är inte min kopp the.
(varken jeppe stridh eller ceasars stryp-hunden-variant.)

Det här låter som den serie om hundträning som visades på SVT ganska nyligen, kommer tyvärr inte ihåg namnet på mannen ifråga, var äldre (gammal militär och skåning?). I alla fall så visades en sekvens från hans hem där han visade hur man skulle bestämma över hunden, bl. a. genom att den ligga i soffan ena stunden bara för att i nästa ryta i om den försöker hoppa upp där. Tycker detta skulle skapa en mycket osäker hund i slutänden.
Överhuvudtaget verkade denne tränares metoder ganska bryska, det var mycket rytande och ryck i kopplet. Hundarna såg stundtals tämligen oförstående ut.

Självklart, och om de inte förstår så låtsas de ju bara och då ska de bestraffas för att de inte lyssnar. :mad: Rottisen i trailern får ju ett smalt stryp uppdraget bakom öronen med ganska skarpa ryck, det är ju ett väldigt känsligt område och med hans ryck så tror fan att hunden gör som man säger.

Apropå förvirrade hundar så har vi en jägare hemma på gatan som ungefär en gång om dagen dänger ner sina hundar på rygg i förbifarten sådär, så att dom aldrig ska fundera på vem som bestämmer.

Njae, det där är inte min kopp the.
(varken jeppe stridh eller ceasars stryp-hunden-variant.)

Vad gör du då?

jag trodde alla gillade honom,

Jag tror att man ska passa sig för att gilla allt med en hundtränare, man måste försöka vara analytisk och känna efter själv..vilken skola vill jag lära? Eller vilka? För det finns inte bara en väg.

Till största del har jag svårt för Millan, men jag gillar mycket med honom också. Tex vikten av vad man projicerar för bild av sig själv mot hunden och hur det påverkar. Där har han mycket att komma med.

Fast du sätter ju INTE in handlingarna i dess rätta sammanhang. Du lösrycker bitar ur programmet. Du ser aldrig vad som händer efter CM gjort sitt och familjen själva ska fortsätta sin träning. Hellre fixa fort än hålla på segdra ut saker och ting år ut och år in som nästan alla i programmet gjort. CM fixar ju ärligt talat inte till hunden på 2 sek, han bryter ett beteende så familjen sedan har något att jobba med.

Det är nog han jag menar, ja. Namn är inte min starkaste sida....
I vilket fall blev man lite fundersam över metoderna. Jag kan mycket väl tänka mig att man måste vara väldigt bestämd mot en tuff o lite hård hund (har lyckligtvis aldrig ägt någon sådan hund själv). Men i programmet deltog till största delen helt vanliga familjehundar, och ryckandet och rytandet kändes inte riktigt motiverat.

Senast ändrad:

Jag tycker bara att det skulle var kul med ett hundprogram som går ut på samma sak, dvs att en hundtränare kommer in i en familj och ger dem verktyg till att samarbeta med sin hund. Ja eller dominera den vilket man nu har som syfte med sitt hundägande.
Men med enbart mjuka metoder, för att visa att det går också minst lika bra.

Blandrastik, som tillhör Eva Bodfäldt fan-club.

Om man tycker att elhalsband och stackel är bra så är ju CM bra. Tror du verkligen han får sitt "psssh" att göra så att hundarna formligen kastar sig ifrån honom genom positiv inlärning och förstärkning, eller att nedläggning av hundar etablerar ledarskap? De bästa exemplen jag sett är med de två grand danois han "jobbade med" som efter att han var färdig med dem, istället för att bete sig som de gjorde innan när någon kom hem till familjen (visserligen inte särskilt bra, men alternativet blev i min mening värre), istället halkade runt på golvet med svansen mellan benen för att komma bort från CM så fort som möjligt när han höjde fingret och sa sitt förbannade "psssh". Det andra är med de två bulldoggarna som slogs och han lade ner dem på golvet, de var tvungna att ligga ner på sidan och han sitter där och säger "This is how it has to end". Nej det behöver det inte alls göra. :mad:
Men, tillbaka till Fredrik Steen - han tycker tydligen också som CM att ett dominant kroppsspråk ska nyttjas 100% av tiden... ett lugnt kroppsspråk ger samma effekt, och konsekvens. Såna som FS tycker att det är kul att göra hunden osäker genom att ibland tillåta att den är i soffan och ibland inte, att få hunden osäker är bara ett sätt för dem att få dominera, att ALLTID bestämma och aldrig tillåta hunden att ta initiativ. Det går bort för mig.

:bow::bow:

Jag tycker bara att det skulle var kul med ett hundprogram som går ut på samma sak, dvs att en hundtränare kommer in i en familj och ger dem verktyg till att samarbeta med sin hund. Ja eller dominera den vilket man nu har som syfte med sitt hundägande.
Men med enbart mjuka metoder, för att visa att det går också minst lika bra.

Blandrastik, som tillhör Eva Bodfäldt fan-club.

Jag håller med. Men Victoria Stillwell kör ju väldigt justea metoder tycker jag (det jag har sett). Inte alltid jag håller med i saker hon säger, men det känns ändå sunt att solla lite mellan olika metoder och tränare.

Jag gillar också Eva ;):D
Har haft äran att träffa henne och träna lite hund :banana:

Såna som FS tycker att det är kul att göra hunden osäker genom att ibland tillåta att den är i soffan och ibland inte, att få hunden osäker är bara ett sätt för dem att få dominera, att ALLTID bestämma och aldrig tillåta hunden att ta initiativ. Det går bort för mig.

Nu vet jag inget móm nämnde hundtränare men ovanstående gjorde mig lätt förvirrad. Menar du att man gör hunden osäker om den inte alltid endera tillåts i soffan eller ej?

Mina hundar får kliva upp i soffan ngn gång ibland om jag säger att det är okej- annars inte. Jag är heller aldrig konsekvent med hur vi lämnar hemmet. Ibland öppnar jag dörren och låter dem springa ut själva ibland vill jag att de sitter och tar det lugnt medan jag går ut. Jag resonerar som så att mina hundar gör det jag säger åt dem när jag säger åt dem att göra det.

*kl*
jag har träffat FS flertalet ggr. då har jag iof schäfrar. svärmor har haft hund från honom oxå, han har då alltid varit trevlig emot mig å mina hundar både i vardag å i träning. varit lyhörd för vad JAG har velat och hur JAG har velat träna.

att vara ledare över sin hund anser jag vara en självklarhet, de betyder itne att vi itne jobbar tillsammans. min hund tillåts att tänka själv. hur skulle de annars kunna spåra. jag är ledare ölver dem iaf...

fösrstår inte hur du menar med att han gillar att göra hundarna osäker... blir din hund osäker om du tine gör exakt samma saker varje dag???

vill jag ha hunden i soffan / sngen en dag så visst .. men om jag dagen efter inte vill de ja då ska detta accepteras.

vad gör du om din hund är i soffan å du itne vill de låter den vara kvar iaf???

fösrstår inte hur du menar med att han gillar att göra hundarna osäker... blir din hund osäker om du tine gör exakt samma saker varje dag???

vill jag ha hunden i soffan / sngen en dag så visst .. men om jag dagen efter inte vill de ja då ska detta accepteras.

vad gör du om din hund är i soffan å du itne vill de låter den vara kvar iaf???

Det handlar ju inte om när man har ett faktiskt skäl att säga nej utan att använda det som ett ändamål - att säga nej bara för att man kan. Jag tycker inte att det är ok, jag tycker inte att det är en träningsmetod för ledarskap. Det är mobbning.

Just det ja - ifall att det är någon som inte fattat att jag inte gillar ryck-i-strypet-precis-bakom-öronen-träning; Jag är INTE släkt med Jeppe Stridh.

Kl
Jag har ju haft vanliga schäfrar som varit tuffa, busiga och lättdresserade - allt i ett liksom.
Så fick jag då min nuvarade jycke - en herre som ALLTID försöker klättra upp på saker när han inte får som han vill. Trädgårdsbord, stenmurar, soffor osv. Det är så tydligt att det är för att markera sin ståndpunkt.
Han SKA gå först, vi kan gå i 40 min och aktivt jobba med hans placering, han försöker HELA tiden gå förbi mig, han är hyperstressad av att gå bakom mig - han flåsar som o han sprungit maraton. Om min man håller i kopplet och jag går 5 m framför så är han hysterisk. När han är ute och springer med min man springer han slött bakom honom.
Detta kan inte handla om något annat än dominans - jag är den dominanta i hushållet enligt honom och han strider med mig hela tiden.

Om Cesar Milan eller någon annan skulle kunna lösa detta så hundskrället kunde slappna av så skulle jag gärna vända upp och ner på jycken en gång om dagen. Det går att göra utan våld.

Med risk för massiv kritik så lyder mitt motto:

"En riktig flockledare tar/behåller sin position genom mental styrka, inte fysisk"

Hade en rottis som det inte fungerade att vara fysisk emot vid träning/vardag då vände hon o tände snett...Utan för att få henne att vara med dig var du tvungen att visa dig mentalt starkare och läsa henne och stoppa oönskade beteenden innan de eskalerade för då var det kört...Saknar henne massor...

Med risk för massiv kritik så lyder mitt motto:

"En riktig flockledare tar/behåller sin position genom mental styrka, inte fysisk"

Hade en rottis som det inte fungerade att vara fysisk emot vid träning/vardag då vände hon o tände snett...Utan för att få henne att vara med dig var du tvungen att visa dig mentalt starkare och läsa henne och stoppa oönskade beteenden innan de eskalerade för då var det kört...Saknar henne massor...

Heja! :bow: Fast en fråga, för att klargöra men jag tror inte att det var så du menade: Menar du att dominera mentalt eller bara vara konsekvent? Då kanske jag ska klargöra vad JAG menar med dominans - alltså att göra som FS med flera förespråka, antingen godtyckligt tillåta eller förbjuda hunden saker eller aldrig tillåta hunden att ta initativ öht. För mig är konsekvens positivt men dominans negativt och jag tror att det är så du menar också.

*kl*
jag har träffat FS flertalet ggr. då har jag iof schäfrar. svärmor har haft hund från honom oxå, han har då alltid varit trevlig emot mig å mina hundar både i vardag å i träning. varit lyhörd för vad JAG har velat och hur JAG har velat träna.

att vara ledare över sin hund anser jag vara en självklarhet, de betyder itne att vi itne jobbar tillsammans. min hund tillåts att tänka själv. hur skulle de annars kunna spåra. jag är ledare ölver dem iaf...

Härligt! Hoppas man får en bra uppfattning av honom på programet också. Man kanske inte gillar allt han gör, men att man iaf kan ta med sig vissa bitar! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 886
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka