Svenska släp

Sv: Svenska släp

Typ Kylinge låter det som ;)

Jag är hemskt i kvalet. Har hittat ett med nytt golv, nya axlar osv, dvs renoverat. Och det känns bäst med tanke på årgången. Men det kostar ju lite mer då. Kylinge med fronturlastning. Deras bomutlösning är hemskt fiffig om man är själv tycker jag. Min backar ut nästan direkt när man öppnat luckan. Men de bommarna kan jag fälla utifrån utan att öppna luckan först = mindre risker (min går INTE förrän luckan är helt nere).

Sen ett Trane från 94 som kostar samma som Kylinge släpet men utan fronturlastning. Eller det kostar en tusenlapp mer men finns "runt hörnet" = blir billigare när man räknar in vad det kostar att hämta.

Och sen velar jag om jag ska köpa släp alls. Billigare i längden att hyra men samtidigt har jag två st jag kan hyra ut mitt släp till (jag kommer att köra då ändå) och jag vill ha fronturlastning då jag kör mest själv.

Sen kommer snart förhoppningsvis bebis och då behöver jag iaf 800kg för att kunna köra mamma och bebis. Krångel krångel.

Senast ändrad:

"Ditt" Kylinge låter som ett bra alternativ för dig, men får du tillräcklig lastvikt med det?

Kylinge passar bra in för mig också bortsett från att jag tycker att de har lite för hög tjänstevikt. Å andra sidan kanske vissa av de andra är lika tunga IRL om man ska utgå ifrån att Hästmagazinets undersökning för några år sedan håller. Då kvittar det liksom... Sedan är de Kylinge jag har hittat annonser på ca 10000 kr dyrare än vad jag har tänkt mig eller så är de äldre än planerat. Inte så kul heller.

De jag har sett än så länge i annonser är t ex Star för 40000 kr, Trane för 38-43000, Kylinge för 45-55000 och Boj för 50-55000. Just nu lutar det åt Star-släpet eller något av Tranesläpen, men när jag har vimsat färdigt och fått igenom banklånet så är de kanske sålda.:crazy: Då får jag börja om igen.

860kg får jag lasta i det jag hittade. Det räcker iaf de tja närmsta fyra åren. Patsy som var 4cm större än Neffi vägde 483kg så jag tror Neffi väger runt 450 ca. Då är det ju 410kg kvar till avkomma ;) Ska se om det går att höja 100kg till, då har jag lite marginal och bilen får fortfarande dra det fullastat. (Fast jag låner hellre pappas bil när jag kan, fyrhjulsdriven och får dra runt 2600kg).

Tanken är eg att sälja stoet om jag får ett stoföl.

Men tveksamt om jag kan det.

Beslutsångesten är stooor.

Har även hittat ett Kylinge Eurotrailer som kommer kosta ca 48000kr men det är typ det dubbla mot vad jag tänkt. Det har dock innedörrar har jag för mig. Men det blir för mkt pengar.

Funderar på att ta släpet på firman som jag snart kommer ta över. Då kan jag "ta bort" momsen (dvs handpenningen) och så blir det lite fördelaktigare.

Föredrar Trane framför Star, tycker de ligger bättre efter bilen.

(Jag har levererat hästar till höger och vänster och därför kört långt med de flesta av släpen, enda jag inte har provat är Boj).

Min bil tycker bäst om jobbets VV men det tycker inte jag om i övrigt ;)

*KL*
Uppdaterar min gamla tråd med vad det blir för släp. Det blir inte alls det jag hade tänkt från början utan jag tröttnade och gjorde en helomvändning. Det blir en sprillans ny XX-trail. Precis en sådan typ av transport som jag inte skulle ha.;) Den kan man läsa mera om i http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=8498972

Jag bytte upp mig från enaxlat Trane -92 till Trane boogie -02 i väldigt fint skick i höstas. Fick det nya för ett kanonpris, 30 000kr. Så för mig hade det knappast funnits några alternativ i den prisklassen. Är väldigt nöjd men vissa små önskningar har jag.

Öppningsbara fönster (eller sidofönster över huvud taget).
Panikbommar fram.
Gjuten matta.

Stor skillnad på boogie, aldrig mer nåt annat.

Bild124.jpg
[/IMG]

Bild126.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:

Jag tror att du valde smart. Hoppas att du blir nöjd med det nya släpet. När får du det då?

Jag bytte upp mig från enaxlat Trane -92 till Trane boogie -02 i väldigt fint skick. Fick det nya för ett kanonpris, 30 000kr. Så för mig hade det knappast funnits några alternativ i den prisklassen. Är väldigt nöjd men vissa små önskningar har jag.
Jag har ju ett enaxlat Trane idag som jag har varit väldigt nöjd med. Med tanke på pengar och trygghet (man vet vad man får) så övervägde jag att köpa ett sådant igen, men kom fram till att jag ville hålla fast vid att det skulle vara panikbommar fram istället för helbom på det nya. Då går Trane tyvärr bort.

Jag tror att du valde smart. Hoppas att du blir nöjd med det nya släpet. När får du det då?
Jag hoppas att jag valde smart. Återstår att se hur det klarar salt, solblekning, rost m m. Släpet finns hos handlaren, men ska reg.besiktas m m först. Om det går som planerat kan jag hämta det i nästa vecka.

Det var snabbt jobbat. Var det rostfria bultar under också förresten?

Jag köper det direkt av den svenska agenten och han hade nyligen fått hem släp. Bultarna är en av sakerna jag har glömt att fråga om.:o

Vi har det inte och det har fungerat bra. Det kan vara bra att veta att det kan vara så att de rostfria är på sidorna inte under. Så har det varit på de olika märken jag har sett iaf.

Vad typar du den till då?

Min gissning är att det är sällsynt med rostfria bultar oavsett vilket märke man tittar på. Därför har jag inte jagat det speciellt utan är medveten om att släp, liksom bilar, rostar.

Det registreras in på 1500 kg. Det är vad jag får dra med min nuvarande bil och det ger tillräcklig lastvikt. Om jag byter bil sedan - den dagen den sorgen.;)

CR-V får ju dra 1500 (den nya ännu mer har jag hört) så du kan ju alltid gå tillbaka.

Och glöm inte X-trailen för tusan. 1500 den med!

Nä, jag ska inte glömma X-trailen.:D

CRV går jag gärna tillbaka till när jag inte längre kör 3000 mil/år eller deras begagnade dieslar har kommit ned i pris. Fast då får jag inte dra 1500 på B-kort.:crazy: 07-orna av CRV-dieslarna har uppåt 2000 kg som maximal släpvagnsvikt så nu kvalar de hyfsat in i kategorin "riktig dragbil". Om tid m m finnes blir det nog ett BE-kort i höst eller nästa år. Det kan vara bra att ha.

Liknande trådar

Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: banani
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 829
Senast: misen
·
Utrustning har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 040
Senast: Buck
·
Utrustning Har sålt mitt enaxlade ume släp och nu ska det köpas nytt eller ja ett begagnat ska det vara. Har hela tiden bestämt att jag skulle ha...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka