Svenska släp

Sv: Svenska släp

Eller så sätter man en spegel under framfönstret så man ser kopplingen i backspegeln.

Fast på sitt eget släp tycker jag det är lätt att backa till, man har ju referenspunkter då :)

Glöm heller inte att ta loss handbromsen om ni försöker flytta det för hand ;)

/lil-sis, har hittat det Kylinge hon vill ha, hoppas bara att ingen annan "snor" det innan. Och att skatten kommer på tja hmm torsdag. Gjorde fö nästan en baklängesvolt när hon lyckades backa till pappas bil till fautras-släpet hon aldrig kört förut. Inte bilen heller. Trodde knappt sina ögon!! :rofl:

Hannibal: jo det stämmer bra det och jag tror det är vanligt förekommande. Så ligger man på gränsen och tallar ska man vara försiktig. En svensk återförsäljare sade tom till mig att ta ut allt löst när jag skulle höja totalvikten på mitt förra släp :crazy:

Var nog lite otydlig men det jag menar är att Kylinge, Star och Boj är jättebra trailers men jag tycker Trane är minst lika bra och då är det inte värt att betala ca 10 000 kr mer för de andra.
Hoppas att ditt byte blir bra!

Kom på en grej att kolla upp. Var det inte problem med att flera svenska märken hade glädjesiffror på sina vikter? Att de vägde in dem utan matta o bommar? Kanske gällde utländska märken också, men jag minns att det gällde "stora märken" i Sverige. Var snack om det för typ 3-4 år sen.
Jo, det stämmer, precis som lil-sis skriver. Jag är inte särskilt orolig för det ändå. Min häst väger ca 550 kg och bilen får som sagt dra 1500 kg. Alltså kan släpets verkliga vikt vara ganska mycket högre än på pappret utan att jag får lagproblem. Däremot vill jag inte ha ett släp som är tyngre än nödvändigt. Kylinge var det enda släpet i Hästmagazinets jämförelse som vägde mindre än vad som stod i regbeviset. Star däremot vägde ca 100 kg mer IRL. Övriga mer eller mindre för mycket.

Var nog lite otydlig men det jag menar är att Kylinge, Star och Boj är jättebra trailers men jag tycker Trane är minst lika bra och då är det inte värt att betala ca 10 000 kr mer för de andra.
Aha! Då förstår jag.

Var det ett boggiesläp från Trane som du körde? Årsmodell?

Det var en Boggie, och nu när jag tänker efter så har jag kört den 2 ggr, fast ena gången med bara skräp i. :p

Vet ej vad det var för årsmodell då det var ett hyrsläp från Statoil, men skulle tippa på att det var en 01-02:a då det såg nytt ut.

Jag bytte mitt gamla enaxlade Tranesläp (-91:a) mot ett nästan nytt (-06:a) tvåaxlat Thule/Trane 1500T.

Tråkig bild, men jag har ingen egen ...
Thule_Trane_1500633077315147377500.jpg

Både jag o hästarna trivs suveränt bra med det nya! Ljust, lättkört, stabilt - stor skillnad i väghållningen jämfört med det enaxlade. Öppningsbara fönster både i tak och på sidorna (fanns ju inte på de äldre modellerna).

Jag har haft både Kylinge och Trane på kroken och upplever inte dom speciellt olika. Tranen var en enkel axlad och mkt lättdragen. Detta släp var en -89 och kanske lite mindre robust kostruktion än mitt nuvarande Kylinge. Men ett bra släp som duger gott!

Jag är ju väldigt förtjust i Kylinge och ser inga nackdelar med detta släp Förutom vikten! Har en Euro trailer och den väger mkt i sig själv. Ett mkt robust släp som jag inte ångrar en dag att jag köpte. Har fronturlastning och jag har haft släpet sedan -01 (köpte det nytt) och det har inte ruttnat än iaf, har dessutom aldrig hört talas om att det skulle vara mer utsatt än en annan vägg:confused:

Om jag jämför Kylingen med lite andra släp jag kikat runt på så tycker jag att K är det mest robusta och det Jag har letat efter!

Lycka till med trailer letandet!!

Jag bytte mitt gamla enaxlade Tranesläp (-91:a) mot ett nästan nytt (-06:a) tvåaxlat Thule/Trane 1500T.
...

Både jag o hästarna trivs suveränt bra med det nya! Ljust, lättkört, stabilt - stor skillnad i väghållningen jämfört med det enaxlade. Öppningsbara fönster både i tak och på sidorna (fanns ju inte på de äldre modellerna).
Jo, de är fina de nya Trane-släpen, men blir tyvärr för dyrt för mig. Dessutom är jag en lite udda typ som vill ha den gamla konstruktionen på golv - plyfaskiva med lös gummimatta - istället för limmat/gjutet golv.

Jag är ju väldigt förtjust i Kylinge och ser inga nackdelar med detta släp Förutom vikten! Har en Euro trailer och den väger mkt i sig själv.
Ja, jag gillar också Kylinge, men tycker att de är i tyngsta laget, i synnerhet Euro.

.... Dessutom är jag en lite udda typ som vill ha den gamla konstruktionen på golv - plyfaskiva med lös gummimatta - istället för limmat/gjutet golv.

Håller faktiskt med dig - deras nya typ av golv är inte speciellt smart konstruerat- och dessutom svårt att få ordentligt rent.

(Här har jag nyss hämtat hö i släpet)
Hemma045b.jpg

Men annars är det fint!

Ja det är synd att Euro trailern är så tung.

Någon som vet vikter på andra Kylinge släp? Dom mindre modellerna kanske har lägre tjänstevikt.

Apollo (också boggie) har ca 800 kg som tjänstevikt har jag för mig. Lite tungt, men kan funka.

Jag har kört ett Star -03 boggie m frontur, Boj BravoS -01 och Kylinge Apollo -01.

Helst skulle jag vilja ha en mix av Boj och Kylinge :D

Star gillade jag ínte alls, den krängde bakom bilen och kändes stum i fjädringen.

Boj gillade jag då den låg väldigt trevligt efter bilen och kändes fin i fjädringen, dock så får jag känslan av att den är skramlig, taket är lite väl tunt och den kostar orimligt mycket.

Kylingen gillade jag också, den låg bra efter bilen men ngt stummare i fjädringen. Den var dock lite obehaglig att köra tom.

Frächast av dessa tre tyckte jag nog att Kylingen var, dom andra två hade en del rost och skavanker.

Tack för dina erfarenheter. Jag har läst här och i någon/några andra trådar att Kylinge är lite skumpig eller nåt när man kör tom. Skumpar den mera än ett enaxlat släp så att den blir obehaglig att dra?

Jag tycker inte att det skumpar så mkt tomt. Sist jag körde Kylinge
tomt så blåste det dessutom MYCKET. Låg nästan lika bra som mitt ume.

Vikterna är inte särskilt besvärligt. Bilen får dra 1500 kg på B-kort. Då finns det många släp att välja mellan på beg.marknaden. Jag kör bara en häst. Han väger ca 550 kg så 650 kg i lastvikt räcker gott. Kusen är bara ca 155 cm hög så vi behöver inte något extra stort och högt släp och det vill jag inte ha heller.

Som jag skrev tidigare i tråden vill jag dock helst ha ett som inte är så tungt. Min bil är ingen dragbil utan bara en bil med dragkrok så jag vill hålla nere slitaget på den. Det är trevligt om det går att hålla nere soppaförbrukningen också.

Än så länge har jag bara läst annonser och mailat till några säljare om bilder m m. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilket märke. Jag tycker att alla 4 som jag började tråden med och Läckö som kom in senare har sina för- och nackdelar.

Mina krav på släpet, udda kanske, men men...
- Tandemboggie
- Max ca 45000 kr, helst inkl både s- o v-hjul
- Gott skick, besiktat och från 2000-talet
- Rejält, robust, ljust och inte så skramligt
- Bojs alu-golv eller plyfagolv med lös, bra gummimatta
- Bra gummimatta på rampen
- Hård mellanvägg
- Sparkskydd
- Ventilation i taket
- Bakbommar som är mycket enkla att öppna och stänga. De som ska stängas genom att peta i en pinne, typ Dalavagnen, eller Värmlandsvagnens idiotstängning går bort.
- Att 3/4-bom ingår eller är lätt att köpa till.
- "Traditionell" övre lucka som kan vara öppen även vid färd.

Extra plus, men ej krav
- Panikbommar
- Taklucka
- Takfönster
- Fronturlastning
- Kombiläm

Helst skulle jag vilja sätta ihop bitar från olika märken.:D

Har själv en star safir -06 som jag är supernöjd med. Lätt o smidig, går stadigt, ljus o luftig, panikbommar fram, öppningsbara fönster, bra ventilation m.m. Jag har sadelskåp framtill oxå som är mkt bra, men visst det är ju lite trångt o kan va svårt att nå in med sadeln om man står på marken utanför (och inte är så lång!) Smidigare förstås med dörr som öppnas från utsidan.
Har en längre o en kortare bom bak oxå så hästen får lite mer plats.
Funkar jättebra just nu för mej, för jag har i nuläget bara en häst o inget E-kort.

Funderar på ett Boj nästa släp, när jag tagit E-kort o så man kan köra 2 halvblod. De verkar ha bra vikter så det går ihop sig (tveksamt om man kan köra 2 halvblod lagligt i en Star). Har nog aldrig själv kört ett Boj-släp men tycker Boj Bravo verkar bra. Classic är nog rätt stora o otympliga. Visst kostar Boj lite mer, men å andra sidan är det högt andrahandsvärde. (Likaså på Star förresten, de Safir/Diamant jag kollade på från ca -00 låg på runt 50').
Vet många som är nöjda med Boj, speciellt för dom har ju dörrar istället för bommar bak.

Kylinge har jag kört nån gång bara, bra släp men jag upplevde det som ganska tungt! Även lite skramligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: banani
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 829
Senast: misen
·
Utrustning har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 040
Senast: Buck
·
Utrustning Har sålt mitt enaxlade ume släp och nu ska det köpas nytt eller ja ett begagnat ska det vara. Har hela tiden bestämt att jag skulle ha...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka