Svenska släp

Sv: Svenska släp

Tack för ett bra inlägg och erfarenheterna. Jag har funderat på Läckösläpet, men gillar inte bakbommarna riktigt och bakre delen på taket på de som är inte är sprillans nya. Det verkar lite klenare i material och konstruktion också jmf med de jag hade med. Det kanske är en missuppfattning?
 
Sv: Svenska släp

Fast tittar man på de Läckobilderna verkar det finnas ungefär lika många lägen för frambommarna som på min Boj Bravo 216 -05 (nu såld i och för sig).
 
Sv: Svenska släp

Jag har ingen erfarenhet av dina släpmärken i boggie förutom Kylinge. Men välj det som har bäst säkerhetsdetaljer!
 
Sv: Svenska släp

Hur gammal Boj skulle Ni våga köpa?

Har hittat ett GAMMALT med nytt golv. Men å andra sidan enekaxlat.

Då låter det som att det är så gammalt att det inte har aluminiumgolv? I det läget tycker i alla fall jag att flera av Bojs fördelar försvinner, dvs aluminiumgolv och sprutad massa på golvet.

Då blir det liksom som "vilket släp som helst", fast gediget byggt förstås! ;)
 
Sv: Svenska släp

Man får räkna med att Kylinge/Star är ca 10 000 kr dyrare än ett Trane samt Boj ännu mer. Jag har kört en del olika släp och tycker att Kylinge, Star och Boj är bra men inte så bra då Tranen är som sagt billigare. Det enda som jag tycker är riktigt dåligt är Värmlandsvagnen, vingligt och dålig kvalitet.
 
Sv: Svenska släp

Vet inte... Jag tror inte det. Jag har inte tagit reda på det eftersom det inte varit något krav från min sida.

Till Maran

Jag gillar bakbommarna skarpt (men smaken är som baken)
Tycker det är jätteskönt att kunna få dem ur vägen vid lastning (vika ut dem "runt" väggen).
Vad gäller konstruktion och material så är de helt klart i klass med Trane och Kylinge, och definitivt mkt bättre än Värmlandsvagnen (som du iofs inte hade med) så det är nog en missuppfattning att det skulle vara sämre kvalité.

Till Fredag

Läckösläpen har 5 lägen för frambommarna, de Boj jag har kört (iofs inget nyare än -00) har bara haft 3 lägen... Möjligt att det finns fler lägen i nyare släp, men isf har jag missat det...
 
Sv: Svenska släp

Man får räkna med att Kylinge/Star är ca 10 000 kr dyrare än ett Trane samt Boj ännu mer.
Mm, jag vet eller så får man satsa på ett släp som är några år äldre. Därför är Trane en stark kandidat med tanke på skick och pengar.

Jag har kört en del olika släp och tycker att Kylinge, Star och Boj är bra men inte så bra då Tranen är som sagt billigare.
Förstår inte riktigt hur du menar där. Tycker du att Trane är bättre eller sämre att dra?
 
Sv: Svenska släp

Jag gillar bakbommarna skarpt (men smaken är som baken)
Tycker det är jätteskönt att kunna få dem ur vägen vid lastning (vika ut dem "runt" väggen).
I och för sig. Å andra sidan vill jag ha bommar som är så enkla som möjligt att stänga och öppna eftersom jag alltid är själv när jag lastar. Alltså får bommar som ska vikas hit eller dit eller stängas med pinnar flera minuspoäng. Tyvärr, annars verkar det vara ett prisvärt släp.

Vad gäller konstruktion och material så är de helt klart i klass med Trane och Kylinge, och definitivt mkt bättre än Värmlandsvagnen (som du iofs inte hade med) så det är nog en missuppfattning att det skulle vara sämre kvalité.
Värmlandsvagnen är inte tänkbar. Inte begagnade i alla fall bl a pga idiotlösningen som de har på de delade bakbommarna. De sprillans nya har ju vettiga bommar, men då blir det för dyrt istället.
 
Sv: Svenska släp

Körmässigt märker jag ingen större skillnad (då det oftast är pappa som kör, det är också han som valt star-släpet när vi köpte eget). Det jag gillar mest är utformingen. Det är rymligt, bra ventilation (många öppningsbara luckor som går att öppna åt olika håll), smarta lösningar + att hästarna gillar att åka i det. Har varit med om att två av de 6 hästar jag har/haft under detta släpets tid krånglar när de ska gå in i andra släp, men går rakt upp i detta.
 
Sv: Svenska släp

I och för sig. Å andra sidan vill jag ha bommar som är så enkla som möjligt att stänga och öppna eftersom jag alltid är själv när jag lastar. Alltså får bommar som ska vikas hit eller dit eller stängas med pinnar flera minuspoäng. Tyvärr, annars verkar det vara ett prisvärt släp.

Jag förstår dina tankebanor, men... Jag har alltid lastat i och ur mina hästar själv, och aldrig upplevt bommarna som något problem. Skönt att de sitter ordentligt. Har svurit många gånger över de släp som bara har en krok på ena sidan sina bakbommar (har vid fler än ett tillfälle varit med om att de lossat)

Försöker absolut inte få dig att köpa ett släp du inte vill ha, vill bara ge mina åsikter. Av de du nämnt så står Boj överst på min lista, andraplatsen delas av trane och star (trots att jag inte själv dragit ett star, så gillar jag deras konstruktion). Kylinge är ett kanonsläp om man (som dig) har en mindre häst, men det klanske inte är helt omöjligt att du någon gång i framtiden byter häst, och om det då blir en större häst så kan släpet bli för kort.

Ingen annan som upplevt Kylinge som kort????
 
Sv: Svenska släp

Jag uppskattar dina åsikter. Tack!

Jag förstår dina tankebanor, men... Jag har alltid lastat i och ur mina hästar själv, och aldrig upplevt bommarna som något problem. Skönt att de sitter ordentligt. Har svurit många gånger över de släp som bara har en krok på ena sidan sina bakbommar (har vid fler än ett tillfälle varit med om att de lossat)
Ja, då kanske jag skulle kika på Läckö en gång till. Jag har en hemmagjord 3/4-bom till mitt släp nu. Krok i ena änden, men jag sätter i en sprint också i kroken när jag har lagt på bommen. Hittills har den suttit som berget då, men om jag glömmer sprinten kan den hoppa ur.
 
Sv: Svenska släp

Vi har ett trane -04 som är uttaget -05. Fick det till kanonpris, 33,000 kr. Det är enkelaxlat och jag har bara sett fördelar med det. Köpte det på en firma (PM:a om du vill veta vilken).

-Fördelar enligt mig: Billigare med däcken när man ska ha nya,
-lätt att flytta och sätta för bilen då man är ensam, vilket jag oftast är. Jag orkar inte rubba ett boggiesläp när det står i snö tex.
-man kan använda släpet till olika bilar utan att man behöver tänka så mkt på släpvikt o körkort,

Jag tycker det är lätt att dra. V70:n drar det enkelt och det följer bilen bra. Hästen kliver gärna på och åker lugnt.
Jag saknar bara en extra ventil i taket och ska be nån montera in en solcellsdriven.
 
Sv: Svenska släp

Jo, jag vet fördelarna med enaxlat släp. Jag har ju ett sådant från Trane nu. Mina hästar har åkt bra i det och jag är nöjd med det, men vill alltså ha ett boggiesläp istället.
 
Sv: Svenska släp

Kolla taket så att det inte är tunt. Tycker att det verkar vara lite av en sjuka på flera svenskar. Star m.fl. har jag sett med så tunna att solen lyser igenom om man tittar inne i dem. Vårt gamla VV började spricka o var så tunt på vissa ställen att det bara var gelcoaten som var kvar.

Förlåt att jag tjatar men välj inte bort panikutlösning om du kan välja. Om hästen hoppar över kommer du att ångra dig om du valde bort det. Har sett det en gång och hästen satt tokfast. Undrar fortfarande vad man kunnat göra om det inte funnits panikbommar på släpet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenska släp

Ett tips till alla som tycker det är svårt att rubba ett boggiesläp:

Om ni vill vrida släpet i sidled (vilket ju oftast är det svåraste just när det gäller boggie) Hissa upp släpet framtill mha stödhjulet såpass mkt att det främre hjulparet på släpet nästan hänger i luften. Då är det mycket lättare att justera in släpet i sidled (fungerar dock inte lika bra om släpet har sk rörlig boggie)
 
Sv: Svenska släp

Att taket skulle vara ett problem har jag inte sett. Det är helt OK på mitt 10 år gamla som alltid har stått ute, men jag ska kolla på det.

Panikbommar är helt klart ett stort plus. I och för sig har jag kört med helbom fram i 8 år utan incidenter. Jag hyr inte ut släpet eller kör andras hästar utan bara min häst. Det är ingen idiothäst, men helt säker kan man ju aldrig vara.
 
Sv: Svenska släp

Mitt Kylinge är inte kort, jag har 165 hästar och där är gott och väl 30 cm över... Men jag kanske har nån specialare;)
 
Sv: Svenska släp

Nä mina hästar har heller inte gjort det tack och lov... Men jag har själv aldrig behövt säkerhetsbältet eller airbag, men vill inte vara utan den dagen det behövs...

Kom på en grej att kolla upp. Var det inte problem med att flera svenska märken hade glädjesiffror på sina vikter? Att de vägde in dem utan matta o bommar? Kanske gällde utländska märken också, men jag minns att det gällde "stora märken" i Sverige. Var snack om det för typ 3-4 år sen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: banani
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 829
Senast: misen
·
Utrustning har kollat runt efter ett bra boggie släp som får lasta mycket men till ett vettigt pris helst under 20000kr, men såklart har jag inte... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 040
Senast: Buck
·
Utrustning Har sålt mitt enaxlade ume släp och nu ska det köpas nytt eller ja ett begagnat ska det vara. Har hela tiden bestämt att jag skulle ha...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp