Svensk Ridponnyavel

Sv: En liten sortering

Vet att jag snokade i nån gammal ponnystam tidigare på ett sto som stått på Lunnebacken i Hjo, och då vet jag att nån nämde en fullblodshingst som användes i deras trakter. Någon som vet vem det kan ha varit?

Sv: En liten sortering

Svarar mig själv, undra om det var Piccolo xx, eller någon som vet var han stog och vem som använde honom.

Sv: Svensk Ridponnyavel

Enligt halvblodsstamboken ägdes Piccolo xx av Grane på Lunnebacken t o m 1971 och såldes därefter till Hallings på Lovisedal.

Enligt halvblodsstamboken ägdes Piccolo xx av Grane på Lunnebacken t o m 1971 och såldes därefter till Hallings på Lovisedal.

I huvudband XXX (1967) ägdes Piccolo xx fortfarande av sin uppfödare, Hägerneholms Stuteri. Där var man väl något av pionjärer för uppfödning av ridponnyer. Minns ett urgammalt reportage från början av 60-talet i tidningen Hästsport, om just Hägerneholm, där det fanns bilder med Piccolo xx gående med ett antal russton med hans föl. Hägerneholm tyckte att Piccolo xx var så pass välstammad och med goda prestationer, så han var värd en chans i avel. Med bara 152 cm i mkh så var väl inte chanserna så stora i xx-aveln. Därför hade man köpt in ett antal russton för detta experiment. På http://www.allbreedpedigree.com finns det 9 stycken xx-russ inlagda födda mellan 1962-66, undan Lill-Stompan, Bussan och Ramona, de flesta med SPR Reg.nr. Där anges Piccolo xx var e. Casanova xx. I Huvudband XXX anges Desiderio xx el. Casanova xx som far, man må begrunda att detta var långt innan DNA analyser fanns för att säkerställa stamtavlor.
En annan otroligt framgångsrik exponent för xx-russ korsning var ju mångfaldige SM vinnaren Fleuron e. Slide On xx u. Russtina.
Någon som vet om dessa xx-russ korsningar i sin tur användes för vidare ridponnyavel?

Jag tittade i huvudbandet för -75.

Jag har lärt mig att när det står att fadern är den eller den hingsten räknar man med att den senare är far men att man måste uppge att stoet blivit betäckt av två olika hingstar under säsongen. Rätta mig om jag har fel.

I huvudband XXX (1967) ägdes Piccolo xx fortfarande av sin uppfödare, Hägerneholms Stuteri. Där var man väl något av pionjärer för uppfödning av ridponnyer. Minns ett urgammalt reportage från början av 60-talet i tidningen Hästsport, om just Hägerneholm, där det fanns bilder med Piccolo xx gående med ett antal russton med hans föl. Hägerneholm tyckte att Piccolo xx var så pass välstammad och med goda prestationer, så han var värd en chans i avel. Med bara 152 cm i mkh så var väl inte chanserna så stora i xx-aveln. Därför hade man köpt in ett antal russton för detta experiment. På http://www.allbreedpedigree.com finns det 9 stycken xx-russ inlagda födda mellan 1962-66, undan Lill-Stompan, Bussan och Ramona, de flesta med SPR Reg.nr. Där anges Piccolo xx var e. Casanova xx. I Huvudband XXX anges Desiderio xx el. Casanova xx som far, man må begrunda att detta var långt innan DNA analyser fanns för att säkerställa stamtavlor.
En annan otroligt framgångsrik exponent för xx-russ korsning var ju mångfaldige SM vinnaren Fleuron e. Slide On xx u. Russtina.
Någon som vet om dessa xx-russ korsningar i sin tur användes för vidare ridponnyavel?

Intressant, ser att en av Piccolos avkommor Thicco har Kingsettle Moydore of Muston som morfar, lite Kingsettle blod. Någon som vet något om denna Thicco?
Skulle verkligen vara kul att följa många av dessa tidiga ridponnyer och se hur mycket av deras blod som finns kvar.

Intressant, ser att en av Piccolos avkommor Thicco har Kingsettle Moydore of Muston som morfar, lite Kingsettle blod. Någon som vet något om denna Thicco?
Skulle verkligen vara kul att följa många av dessa tidiga ridponnyer och se hur mycket av deras blod som finns kvar.
Det korrekta namnet är Kingsettle Moidore of Muston, e Golden Trail u Muston Sult (fel stam på allbred pedigree, Sult står som *creme coloured dartmoorXwelshXbarb mare, 13.2hh, breeding unknown* i British Palomino Soc. register.) Muston Sult var ett av stamstona på Mrs Betty's Mustonstuteri, och fick många palominoavkommor främst med arabhingstar. M Sult's sonson Muston Sucre (cremello) fick en son i sverige,(moderlivsimport) som hette Young American och verkade i danska palominoaveln under många år, och det finns fortfarande en Kingsettlehingst i danmark, Kingsettle Solidus (palomino).

Senast ändrad:

Jag tittade i huvudbandet för -75.

Jag har lärt mig att när det står att fadern är den eller den hingsten räknar man med att den senare är far men att man måste uppge att stoet blivit betäckt av två olika hingstar under säsongen. Rätta mig om jag har fel.
När mina föräldrar var aktiva inom fullblodsaveln, alltså innan DNA, räknades alltid den hingst som betäckte stoet sist som fader, för det var väl inte så vanligt att betäcka med olika hingstar under samma brunst. Dvs står det hingst A eller B så räknas hingst B som fader.

Piccolo xx har betäckt en del new forestston också. Jag har inte riktigt hunnit med att lägga in alla stamböcker än, men i min bas finns det hittills fyra new forestston som fått avkomma efter Piccolo xx. Den enda (än så länge...) som har ett namn är Piccolina II 5007/69 undan stoet Merrie Mermaid RNF 194.

Det fanns en icke godkänd arabhingst som hette Tryfek som jag inte kan stammen på. Det vore jätteintressant att få bekräftat stammen du skriver!

Tryfor hade en icke godkänd helbror vid namn Tryfex som användes i korsningsponnyaveln (på Gotland? Klinteby?), han har senare godkänts postumt av ASRP http://www.asrp.se/hingstar/ovr/tryfex.html

Tryfex var bl a far till Nitta 1412 (u.russtoet Hitta 1412 ue.Prick 123) som tog brons i fälttävlan kat B 1991.

Hlsn Helena

Någon som vet om det var den Nitta som tävlade för falu ridklubb under 80 talet? Har för mig att hon kom från Rancho då, ser att hon ägts av en Whetje så det finns ju kopplingar.

Ja, det verkar vara samma ponny, enligt Svenska Ridsportsförbundets databas ägdes Nitta av Falu Ridklubb.

Jag skrev förresten fel i inlägget ovan, stamboksnumret 1412 tillhör förstås Nittas mor Hitta, inte Nitta själv.

Hlsn Helena

Tryfex står det nog. Dancing Mazurka heter dottern. Hon är u Isabelle (e Blagdon Emperor u Blanca) och har dottern April Pride e Stoatley Pride II.

Sapphire Crown ox inköptes av Kerstin Herlitz i Fröjel på Gotland efter det att hon hade fått ta bort varmblodshingsten Ben Hur. (han var kanske ett halvblod men på den tiden sa man varmblod)då han fick tarmvred. Ben Hur var under många år pappa till de flesta korsningsponnyer som föddes på Gotland. Dessa var ofta grymt duktiga hoppare. Själv hade jag tre stycken. Vet dessvärre inte så mycket om Ben Hur´s egna meriter men kanske någon annan som vet.

Ben Hur 408 var vad vi idag kallar halvblod, e Meteor xx - Ruthven. Meteor lämnade hoppanlag, bl a hingsten Åskmolnet 483 i svår klass och Ruthven var morfar till Piaff 399, OS-guld i dressyr 1972.
Ben Hur lämnade i halvblodsaveln bl a Bensoray ue Jovial som gick internationell fälttävlan. Tror inte att Ben Hur hade egna meriter.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 979
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31