Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt halvblodsstamboken ägdes Piccolo xx av Grane på Lunnebacken t o m 1971 och såldes därefter till Hallings på Lovisedal.
I huvudband XXX (1967) ägdes Piccolo xx fortfarande av sin uppfödare, Hägerneholms Stuteri. Där var man väl något av pionjärer för uppfödning av ridponnyer. Minns ett urgammalt reportage från början av 60-talet i tidningen Hästsport, om just Hägerneholm, där det fanns bilder med Piccolo xx gående med ett antal russton med hans föl. Hägerneholm tyckte att Piccolo xx var så pass välstammad och med goda prestationer, så han var värd en chans i avel. Med bara 152 cm i mkh så var väl inte chanserna så stora i xx-aveln. Därför hade man köpt in ett antal russton för detta experiment. På http://www.allbreedpedigree.com finns det 9 stycken xx-russ inlagda födda mellan 1962-66, undan Lill-Stompan, Bussan och Ramona, de flesta med SPR Reg.nr. Där anges Piccolo xx var e. Casanova xx. I Huvudband XXX anges Desiderio xx el. Casanova xx som far, man må begrunda att detta var långt innan DNA analyser fanns för att säkerställa stamtavlor.
En annan otroligt framgångsrik exponent för xx-russ korsning var ju mångfaldige SM vinnaren Fleuron e. Slide On xx u. Russtina.
Någon som vet om dessa xx-russ korsningar i sin tur användes för vidare ridponnyavel?
Det korrekta namnet är Kingsettle Moidore of Muston, e Golden Trail u Muston Sult (fel stam på allbred pedigree, Sult står som *creme coloured dartmoorXwelshXbarb mare, 13.2hh, breeding unknown* i British Palomino Soc. register.) Muston Sult var ett av stamstona på Mrs Betty's Mustonstuteri, och fick många palominoavkommor främst med arabhingstar. M Sult's sonson Muston Sucre (cremello) fick en son i sverige,(moderlivsimport) som hette Young American och verkade i danska palominoaveln under många år, och det finns fortfarande en Kingsettlehingst i danmark, Kingsettle Solidus (palomino).Intressant, ser att en av Piccolos avkommor Thicco har Kingsettle Moydore of Muston som morfar, lite Kingsettle blod. Någon som vet något om denna Thicco?
Skulle verkligen vara kul att följa många av dessa tidiga ridponnyer och se hur mycket av deras blod som finns kvar.
När mina föräldrar var aktiva inom fullblodsaveln, alltså innan DNA, räknades alltid den hingst som betäckte stoet sist som fader, för det var väl inte så vanligt att betäcka med olika hingstar under samma brunst. Dvs står det hingst A eller B så räknas hingst B som fader.Jag tittade i huvudbandet för -75.
Jag har lärt mig att när det står att fadern är den eller den hingsten räknar man med att den senare är far men att man måste uppge att stoet blivit betäckt av två olika hingstar under säsongen. Rätta mig om jag har fel.
Tryfor ox (e.Exelsjor u.Tryfolia ue.Negatiw)
Tryfor hade en icke godkänd helbror vid namn Tryfex som användes i korsningsponnyaveln (på Gotland? Klinteby?), han har senare godkänts postumt av ASRP http://www.asrp.se/hingstar/ovr/tryfex.html
Tryfex var bl a far till Nitta 1412 (u.russtoet Hitta 1412 ue.Prick 123) som tog brons i fälttävlan kat B 1991.
Hlsn Helena
Kingsettle Tankah var ju en av de första godkända ridponnyhingstarna. Men han betäckte väl en del innan, vilket skulle vara intressant att veta vilka alla de avkommorna är.