Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gamla halvblodshingsten Ben Hur 408 användes en del i ridponnyaveln på Gotland iallafall.
Urbino och han son Callaghan är andra halvblodshingstar som använts en hel del.
På ASRPs hemsida hittade jag nedanstående länk med alla Tankahs avkommor - även de han fick innan han stambokfördes.
http://www.asrp.se/hingstar/kingsettletankah.html
Tragisk historia, han exporterades till en miljonärsdotter som ganska motvilligt men dock framgångsrikt tävlade honom lite i dressyr mot stora hästar, ponnyklasser fanns ej. Efter några år så fick dottern drogproblem och han hamnade i ett inackorderingsstall och reds ej mer utan gick och skrotade under många år, det är det sista jag hörde om honom genom Tankah's uppfödare Mrs Howell som hade bekanta till familjen som köpte Mr Bento.Någon som vet hur det gick för Mr Bento i USA ?
Lite nyfiken på den avel som bedrevs innan ASRP bildades. Vilka var störst och vilka var mest framgångsrika? Vet inte så mycket om Petrus Kastemans avel med "Arden ponnyerna" men hoppas ni vet mer!
Piccolo xx har betäckt en del new forestston också. Jag har inte riktigt hunnit med att lägga in alla stamböcker än, men i min bas finns det hittills fyra new forestston som fått avkomma efter Piccolo xx. Den enda (än så länge...) som har ett namn är Piccolina II 5007/69 undan stoet Merrie Mermaid RNF 194.
Ser även att jag antecknat ytterligare en som ev. betäckt NF ston på Lunnebacken Fernan ox ?
Någon som vet något om honom eller ev avkommor?
Har nu letat bland mina gamla papper och en kopia på reg bevis på Kolkjaer Pyttipanna (NF) som ev. skulle ha fått avkommor med Piccolo xx ( eller Mudeford Pete) Peter Boy 1970 och Penny Brown 1971. Hur hittar man din databas?
Är du säker på att han hette Fernan? Jag hittar nämligen ingen registrerad hingst med det namnet, men det kan ju vara en importerad hingst som aldrig registrerats i sverige..?
Spännande!Pyttipanna finns hos mig, men däremot inga avkommor, eftersom hon inte är stamboksförd.
Min databas "hittar" man i stamböckerna, jag håller på att digitalisera dem bara, inga konstigheter egentligen (förutom att jag reder upp en massa trassel).![]()
Den hingsten med polsk stam f 51 har ju helt outstanding stam, och hur han skulle kunna hamnat på Lunnebacken i sverige är en intressant fråga? Men Men tycker jag känner igen namnet, kan det möjligtvis vara nån av Erlandssons cirkushingstar som kom på slutet av 60-talet, han bytte ju till sig några hingstar från en cirkus, några blev godkända, men nån visades aldrig och såldes oregistrerad....Kan han kanske hetat Ferhan ox hittar två araber f 1951 och 1952 med det namnet på allbreedpedigre. Någon som i sådana fall vet något om dessa?
Den hingsten med polsk stam f 51 har ju helt outstanding stam, och hur han skulle kunna hamnat på Lunnebacken i sverige är en intressant fråga? Men Men tycker jag känner igen namnet, kan det möjligtvis vara nån av Erlandssons cirkushingstar som kom på slutet av 60-talet, han bytte ju till sig några hingstar från en cirkus, några blev godkända, men nån visades aldrig och såldes oregistrerad....
Jag ska forska vidare med en arabkompis!