Svensk Ridponnyavel

Sv: Svensk Ridponnyavel

Gamla halvblodshingsten Ben Hur 408 användes en del i ridponnyaveln på Gotland iallafall.

Urbino och han son Callaghan är andra halvblodshingstar som använts en hel del.

Urbino verkar för övrigt ha varit riktigt framgångsrik i ponnyaveln på 80-talet, i dressyr: De Rinah (SM-guld, EM-brons (lag) mm), Urbina (deltagit NM, EM), och i fälttävlan: Uncas (SM-brons), Melissa (NM-brons)

Rättelse från ett av mina tidigare inlägg: Ferrari var inte e: Sapphire Crown, han var e: Opium (halvblodshingst) och ue: Sapphire Crown.

Skulle vara kul att se hela listan på alla hans avkommor. Nu när jag läser listan på ASRP ser jag ju att den mest kända av allihopa: Mr Bento saknas......

Ah, en tråd för mig!:laugh:

Familjen Boethius höll på med ridponnyavel på sent 50-tal tidigt 60-tal.
De hade eller använde hingstarna:
Piquer (halvblodsarab kan man väl kalla honom)
Lyrhanga xx
Simsalabim SPR 1504/65 (Wärnanäs Oden eller Wärnanäs Simsalabim, welsh med arabinslag)
Piccolo SPR 134/56 (Björkhaga Piccolo, welshhingst som betäckte lite allt möjligt, helbror till Pajazzo RW 4 och Kålltorps Primus RW 8)
Gry SPR 2130/63 (son till Lyrhanga och russtoet Lilla My 491, levde åtminstone vid 33 års ålder)

Någon som vet hur det gick för Mr Bento i USA ?
Tragisk historia, han exporterades till en miljonärsdotter som ganska motvilligt men dock framgångsrikt tävlade honom lite i dressyr mot stora hästar, ponnyklasser fanns ej. Efter några år så fick dottern drogproblem och han hamnade i ett inackorderingsstall och reds ej mer utan gick och skrotade under många år, det är det sista jag hörde om honom genom Tankah's uppfödare Mrs Howell som hade bekanta till familjen som köpte Mr Bento.

Tråkigt, de är det man har funderat på att det inte hördes ett ljud om vad det blev av honom efter exporten.

Tråkigt att en så fin ponny fick sluta på det sättet. Önskar att någon annan kunnat tillvarata hans kunskaper så han fått fortsätta på tävlingsbanan.

Detta får mig att fundera på vad som hänt med många gamla bra tävlingsponnier när ljuset falnat.....

Lite nyfiken på den avel som bedrevs innan ASRP bildades. Vilka var störst och vilka var mest framgångsrika? Vet inte så mycket om Petrus Kastemans avel med "Arden ponnyerna" men hoppas ni vet mer!

Gävle Ponnyklubb hade i slutet av 70-talet/början av 80-talet en ponny som hette Lord Arden, kan det ha varit en av "Arden ponnyerna"?

Piccolo xx har betäckt en del new forestston också. Jag har inte riktigt hunnit med att lägga in alla stamböcker än, men i min bas finns det hittills fyra new forestston som fått avkomma efter Piccolo xx. Den enda (än så länge...) som har ett namn är Piccolina II 5007/69 undan stoet Merrie Mermaid RNF 194.

Har nu letat bland mina gamla papper och en kopia på reg bevis på Kolkjaer Pyttipanna (NF) som ev. skulle ha fått avkommor med Piccolo xx ( eller Mudeford Pete) Peter Boy 1970 och Penny Brown 1971. Hur hittar man din databas?

Ser även att jag antecknat ytterligare en som ev. betäckt NF ston på Lunnebacken Fernan ox ?
Någon som vet något om honom eller ev avkommor?

Det är ju kul att Ardenponnyerna finns representerade i ridponnyaveln genom Bocaccio Arden. Det känns ju som att det blodet kommer att leva vidare.

Ser även att jag antecknat ytterligare en som ev. betäckt NF ston på Lunnebacken Fernan ox ?
Någon som vet något om honom eller ev avkommor?

Är du säker på att han hette Fernan? Jag hittar nämligen ingen registrerad hingst med det namnet, men det kan ju vara en importerad hingst som aldrig registrerats i sverige..?

Har nu letat bland mina gamla papper och en kopia på reg bevis på Kolkjaer Pyttipanna (NF) som ev. skulle ha fått avkommor med Piccolo xx ( eller Mudeford Pete) Peter Boy 1970 och Penny Brown 1971. Hur hittar man din databas?

Spännande! :laugh: Pyttipanna finns hos mig, men däremot inga avkommor, eftersom hon inte är stamboksförd. :(

Min databas "hittar" man i stamböckerna, jag håller på att digitalisera dem bara, inga konstigheter egentligen (förutom att jag reder upp en massa trassel). :grin:

Är du säker på att han hette Fernan? Jag hittar nämligen ingen registrerad hingst med det namnet, men det kan ju vara en importerad hingst som aldrig registrerats i sverige..?

Kan han kanske hetat Ferhan ox hittar två araber f 1951 och 1952 med det namnet på allbreedpedigre. Någon som i sådana fall vet något om dessa?

Spännande! :laugh: Pyttipanna finns hos mig, men däremot inga avkommor, eftersom hon inte är stamboksförd. :(

Min databas "hittar" man i stamböckerna, jag håller på att digitalisera dem bara, inga konstigheter egentligen (förutom att jag reder upp en massa trassel). :grin:

Vet du nåt om Pyttipanna? De enda jag visste från början var att hon var mamma till en foderponny jag hade i början av 80 talet, och hon stog med i stamboken som föl under sin mamma Bull Hill Panflora.
Jag frågade gud och alla hästmänniskor jag mötte om någon kände till henne, nån borde korsat hennes väg och kommit ihåg det ovanliga namnet.
Vad jag visste var att hon fick föl ( Garr) på Lunnebacken 1968, och att fölet gått genom ko Evert till Gävle ponnyklubb i början av 70 talet. Ägaren hade sökt Pyttipanna på Lunnebacken på 70 talet men de hon pratade mindes ej.
För 5-6 år sedan gjorde jag ett nytt försök och ringde Lunnebacken,, BINGO personen jag pratade mindes henne och jag fick då infon att hon ev. bet. med Mudeford Pete en gång till eller Piccolo xx och fått föl 1970 Peter Boy, såldes sen till Tikanäs i Askersund och fick ett föl Penny Brown 1971 och betäcktes där två gånger med coben Llanarth Martyn ap Braint.
Efter det har jag sökt hennes avkommor utan resultat.

Kan han kanske hetat Ferhan ox hittar två araber f 1951 och 1952 med det namnet på allbreedpedigre. Någon som i sådana fall vet något om dessa?
Den hingsten med polsk stam f 51 har ju helt outstanding stam, och hur han skulle kunna hamnat på Lunnebacken i sverige är en intressant fråga? Men Men tycker jag känner igen namnet, kan det möjligtvis vara nån av Erlandssons cirkushingstar som kom på slutet av 60-talet, han bytte ju till sig några hingstar från en cirkus, några blev godkända, men nån visades aldrig och såldes oregistrerad....
Jag ska forska vidare med en arabkompis!

Den hingsten med polsk stam f 51 har ju helt outstanding stam, och hur han skulle kunna hamnat på Lunnebacken i sverige är en intressant fråga? Men Men tycker jag känner igen namnet, kan det möjligtvis vara nån av Erlandssons cirkushingstar som kom på slutet av 60-talet, han bytte ju till sig några hingstar från en cirkus, några blev godkända, men nån visades aldrig och såldes oregistrerad....
Jag ska forska vidare med en arabkompis!

Kommer ej ihåg vem som nämde honom, och vet inte om han skulle stått på Lunnebacken eller bara funnits i närheten.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 979
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31