Gissar på Alternativ för Sverige.Afs? Är det något nytt parti? När jag googlar får jag träff på allmänna föreskrifter....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gissar på Alternativ för Sverige.Afs? Är det något nytt parti? När jag googlar får jag träff på allmänna föreskrifter....
Tänker snarare att det i förlängning skulle kunna leda till att SD blir mer som Jomshof vill, om det skapar tillräckligt upprörd stämning. För han har väl bara lämnat som utskottsordförande, inte sin plats i riksdagen? Att han skulle lämna för just AFS tycker jag låter osannolikt, oavsett extremhögervindar. Tror det skulle krävas för mycket jobb för att få det till ett ordentligt parti, och då menar jag inte som att tvätta rent åsikter osv. utan helt enkelt att deras organisation i dagsläget verkar helt oseriös och korrupt.
Du glömde Sd -dom är väl fortfarande ochså bajsbruna?Alternativ För Sverige. Lika bajsbrunt som tyska AFD.
Du glömde Sd -dom är väl fortfarande ochså bajsbruna?
Men jag antar att du noterar att Alternativ för Sverige och Alternativ för Tyskland klingar lite liknande?Du glömde Sd -dom är väl fortfarande ochså bajsbruna?
SD är en något ljusare nyans av bajsbrunt medan AFS och AFD är en mörkare, mer Kanye West-nazistliknande nyans.Du glömde Sd -dom är väl fortfarande ochså bajsbruna?
Jag har inte heller läst mer ingående än att förslaget skulle vara att förbjuda "militärliknande vapen" eller vad det skrivits om. Men egentligen handlar min frustration inte så mycket om förändringar kring vapenlicens och liknande, utan mer att det ofta i olika krissituationer fokuseras på en liten del, som kanske inte ens är relevant i sammanhanget. Som exempelvis nu, när det snackas om att förbjuda vapen som inte ens användes i Örebro.Nu har jag inte läst själva förslaget i detalj men principiellt ser jag inga stora problem med att begränsa vilka vapentyper som får användas i Sverige och motreaktionerna verkar främst ha sin grund i principen om att man inte vill att staten ska lägga sig i individens självbestämmande. Men det finns ju mycket som innebär begränsningar i vår frihet och självbestämmande, med hänvisning till andras säkerhet och hälsa på samhällsnivå. Och det är politik, så jag tycker att det bl a är det som politiker ska ägna sig åt.
Men det kan inte vara det ENDA som diskuteras, förstås. Hur vi fångar upp dåligt måeende, och ger tillgång till hjälp och stöd till dem som behöver det, måste också få plats.
Att Jomshof nu avgår med hänvisning till förslaget om nya vapenlagar ger det en bild av att vara en särskilt viktig fråga, och det är det för många av SD:s väljare.men kanske inte för politiker över lag. Det har ju varit diskussion till och från under lång tid så jag uppfattar det inte som en hastigt påhittat fråga, och att det får extra mycket fokus nu är inte så konstigt.
Och jag tror som jag skrev tidigare att det ligger mer i konflikten mellan Jomshof och SD som varit på gång länge. Det här blev droppen, men det är inte själva bägaren så att säga.
Det är ju också för att det finns en utredning på bordet redan som rekommenderar regeringen att ändra tillbaka lagen om militärliknande vapen som den var innan 2023, så egentligen är det inte så drastiskt som det låter att ta tag i det nu. Men jag håller med om att det inte är tillräckligt.Jag har inte heller läst mer ingående än att förslaget skulle vara att förbjuda "militärliknande vapen" eller vad det skrivits om. Men egentligen handlar min frustration inte så mycket om förändringar kring vapenlicens och liknande, utan mer att det ofta i olika krissituationer fokuseras på en liten del, som kanske inte ens är relevant i sammanhanget. Som exempelvis nu, när det snackas om att förbjuda vapen som inte ens användes i Örebro.
Varför nämns inget* om satsningar på psykisk hälsa, och liknande? Nej, oavsett bevekelsegrund mår man inte bra när man går in på en skola och skjuter folk.
* kanske finns det artiklar, men inget jag sett.
Ja det kan man reflektera över. Jag ser dock inga tendenser till att Hitler ska väckas upp från dom döda och uppmaningar till judeförföljelse. Vad beträffar det sistnämnda så verkar den aktiviteten ha flyttat till vänster extremister under V:s beskydd.De har definitivt ett ursprung i nazismen, och gick fortfarande runt i uniform när dagens partiledning tyckte att det var en bra idé att gå med i partiet. Med tanke på att de fortfarande styr partiet så kan man förstås reflektera över hur mycket av deras dåvarande åsikter som de fortfarande har kvar.
Och jag anser att SD är det enda partiet som haft modet att ta bladet från munnen och som ENDA parti vågade sig på att ifrågasätta Sveriges politik och inriktning när det kom till invandring, migration och integration. Svaret från de övriga partierna var att -de var kapabla att ta ansvar för Sverige och alla som ifrågasatte var rasiiiiister......Jo tjena. Idag anser samtliga partier (utom extrem vänstern och miljöextremisterna) att tidigare politik ang. invandring, migration och integration varit både oansvarig och huvudlös osså har dom varit naiiiiiva. Nu när S gör sitt bästa i att komma med riktigt hårdkokta ideer direktkopierade från SD så är det ingen direkt som anser dem ha rasistiska, främlingsfientliga och polariserande åsikter . Jag vill se Anders Holmberg tvåla runt MA i 30 minuter i den här helomvändningen.Sedan dess har dock medlemsbasen och företrädare breddats och det är inte lika framträdande rena nazistiska tankar (som att människor är av olika "raser" etc, fast lite annorlunda uttryckt) idag skulle jag säga, utan mer allmänt rasistiska, främlingsfientliga och polariserande åsikter som är dominerande, kan variera i olika grader men är gemensamt.
Nej verkligen inte! Det är absolut tidigare regeringars skitpolitik som bit för bit fört in Sverige i en våldspiral som jag tror har kommit för att stanna. Tyvärr.Oavsett så är det skitpolitik som förstör det här landet, sen om man skiter brunt eller det går mer i gult kan väl variera beroende på vad som kommer ut för dagen...
Jag har inte heller läst mer ingående än att förslaget skulle vara att förbjuda "militärliknande vapen" eller vad det skrivits om. Men egentligen handlar min frustration inte så mycket om förändringar kring vapenlicens och liknande, utan mer att det ofta i olika krissituationer fokuseras på en liten del, som kanske inte ens är relevant i sammanhanget. Som exempelvis nu, när det snackas om att förbjuda vapen som inte ens användes i Örebro.
Varför nämns inget* om satsningar på psykisk hälsa, och liknande? Nej, oavsett bevekelsegrund mår man inte bra när man går in på en skola och skjuter folk.
* kanske finns det artiklar, men inget jag sett.
Ja det kan man reflektera över. Jag ser dock inga tendenser till att Hitler ska väckas upp från dom döda och uppmaningar till judeförföljelse. Vad beträffar det sistnämnda så verkar den aktiviteten ha flyttat till vänster extremister under V:s beskydd.
Och jag anser att SD är det enda partiet som haft modet att ta bladet från munnen och som ENDA parti vågade sig på att ifrågasätta Sveriges politik och inriktning när det kom till invandring, migration och integration. Svaret från de övriga partierna var att -de var kapabla att ta ansvar för Sverige och alla som ifrågasatte var rasiiiiister......Jo tjena. Idag anser samtliga partier (utom extrem vänstern och miljöextremisterna) att tidigare politik ang. invandring, migration och integration varit både oansvarig och huvudlös osså har dom varit naiiiiiva. Nu när S gör sitt bästa i att komma med riktigt hårdkokta ideer direktkopierade från SD så är det ingen direkt som anser dem ha rasistiska, främlingsfientliga och polariserande åsikter . Jag vill se Anders Holmberg tvåla runt MA i 30 minuter i den här helomvändningen.
Nej verkligen inte! Det är absolut tidigare regeringars skitpolitik som bit för bit fört in Sverige i en våldspiral som jag tror har kommit för att stanna. Tyvärr.
Nu tycker Jimmie att Sverige borde låta sig inspireras av Elons agerande i USA och nämner effektivisering av byråkratin och myndigeter i Sverige. Ett svenskt Doge vill Jimmie ha.
Bara att bjuda in Elon och få tips hur man gör![]()
Ändå tänker du att man förstås kan "reflektera" över hur mycket av deras dåvarande åsikter som de fortfarande har kvar.Det är just därför jag själv inte ser någon stor poäng i att dra i långbänk huruvida man ska använda nazist-etiketten på någon person eller hela partiet IDAG, eftersom många precis som du börjar jämföra med Hitler och nazismen som den såg ut på 30-talet.
Javisst måste folket inse när de röstar på ett parti att även om man vill ha i princip allt av just det partiets politik så är det inte säkert det partiet får egenmakt, utan måste ha stöd av andra. Det kan få förödande konsekvenser.........tex ett havererat elsystemJämförelse med Hitler och 30-talet ÄR relevant för att påminna om att han inte TOG makten utan valdes till den i demokratiska val,
Jag tänker att det spelar ingen som helst roll varifrån människor kommer ifrån, eller vilken religion de har. Motsättningar från majoritetsbefolkningen blir kraftigare ju mindre samhörighet man har med varann. Kultur, man /kvinna.....ja allt det där (speciellt kvinnosynen). Det är liksom inget konstigt att missnöje frodas och rätt var det är snappar någon upp missnöjet och börjar tala om det.Idag är SD och deras systerpartier i Europa främst inriktade mot muslimer och personer med ursprung i Mellanöstern och Afrika, mer än judar.
Jag håller med!Jag tycker att det är synd att vi inte kunnat ha en mer nyanserad debatt om invandring och integration i Sverige det senaste decenniet, och där menar jag att SD har bidragit till det utifrån strategin att de tjänat på den polariserade debatt som blev istället.
Jamen de andra partierna gick ju i baklås!!och där menar jag att SD har bidragit till det utifrån strategin att de tjänat på den polariserade debatt
? Återigen! Du vill ge SD skulden för att de har lyckats ta sig fram till 3 största parti för de fokuserat på något de övriga partierna inte ville se något problem med ...alls. Själv har jag vid ett flertal gånger här på forumet utryckt en besvikelse över att de övriga stabila och etablerade partierna inte tog sitt ansvar från typ 2005 och fram till 2022 när S började krypa fram ur sina förljugna garderober.'men det är SD som har tjänat på det och det är främst de som har önskat en polarisering just därför.
Att lyfta volym var rasistisk, att lyfta framväxt av klanverksamhet var rasistiskt, att lyfta hedersvåld var rasistiskt, att lyfta specifika våldshandlingar (inkluderat gruppvåldtäkter) kopplade till utländskt ursprung från vissa länder/kulturer var rasistiskt, att lyfta rätt till yttrandefrihet blev hets mot folkgrupp och slutligen, att lyfta att accelererande gängkriminalitet hör ihop med på tok för stor invandring på mycket kort tid.......det är inget annat än ren och skär rasism (som Annie L sa)I princip samma förslag om att begränsa invandring kan alltså motiveras på olika sätt, och det är inte så konstigt att det ena partiet anses anklagas argumentera rasistiskt och det andra inte.
Kan inte låta bli att ge ett par ord till detta ocksåParti A: Vi kan inte ta emot 200 000 migranter från varje år, eftersom det innebär att de skulle behöva bo i tält och det är orimligt i vårt klimat. Därför behöver vi begränsa invandringen utifrån kapaciteten vi har att ta emot dem som kommer.
Du får hylla SD bäst du vill, jag kommer inte att hålla med dig och tycker att du gör alldeles för grunda analyser.
Ja, det tror jag att det är.Gödsla skogar låter kontraproduktivt, men våra politiker verkar ha bestämt sig för det. Är det skogsbolagen som vill ha det på sina tall- och granåkrar för att få högre produktion?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...la-skogen-trots-varning-fran-ledande-forskare
Hmm, om du har rätt, så finns det inte någon som faktiskt vill ha det här, förutom regeringen? Och troligtvis inga faktiska fördelar?Ja, det tror jag att det är.
Jag har hittills inte träffat någon "skogsbonde" (= vanlig familjeskogsägare med normalt skogsinnehav) som tycker att det låter vettigt.
Jag är inte ens säker på att skogsbolagen tycker det är så vettigt.
Kvalitén på sågtimret lär i alla fall inte bli bättre.
Det kommer att öka näringsläckaget till sjöar och vattendrag, och därmed till Östersjön (om skogen ligger på den sidan). Väldigt onödigt.
Det finns andra nackdelar också, som kan sammanfattas i "minskad biologisk mångfald".
Därför attHmm, om du har rätt, så finns det inte någon som faktiskt vill ha det här, förutom regeringen? Och troligtvis inga faktiska fördelar?
Varför kan vi inte försöka gå efter lösningar som funkar istället, och inte bara har nackdelar? Var finns de partier som har realistiska lösningar på problem?
Anledningen till att regeringen vill det jär, är för att de låtit ta fram teoretiska beräkningar avseende kolinlagring i skogen, och med teoretiskt ökad tillväxt då lagras mer kol.Hmm, om du har rätt, så finns det inte någon som faktiskt vill ha det här, förutom regeringen? Och troligtvis inga faktiska fördelar?
Varför kan vi inte försöka gå efter lösningar som funkar istället, och inte bara har nackdelar? Var finns de partier som har realistiska lösningar på problem?