Svensk politik nr 3

Om det är som du säger varför övergav många C i senaste valet då?

Om du tittat på väljarrörligheten var de flesta som lämnade C mellan valet 2018 och 2022 väljare som i valet 2014 röstat M och nu gick tillbaka till M. (Det var dock ännu vanligare med väljare som röstade M 2014 och som sedan röstade C både 2018 och 2022).
Källa: Valundersökningarna 2018 och 2022

Ponera att vänsterblocket får bilda Regering. S förhandlar med Mp och V. S behöver inte förhandla med C eftersom man redan nu vet att C stödjer S. Då säger S till C att ni får ingenting men ni stödjer oss ändå, som en dörrmatta. Då blir C irriterande och säger att vi stödjer inte S. Jasså säger S. Vill ni att rasisterna ska styra i 4 år till? Naturligtvis vis inte säger C. Dåså säger S. Då är vi överens. C stödjer S utan krav och blir dörrmatta

Varför skulle S då någonsin förhandla med V och Mp? De vet ju att dessa partier aldrig skulle stödja borgerliga.
Du får nog fundera på detta lite till.

Om det är som du säger varför övergav många C i senaste valet då?
Deras egen eftervalsanalys kom fram till att de förvisso tappat väljare till både höger och vänster, men det partiet man tappat mest väljare till var - drum roll- socialdemokraterna! Och att de verkar ha tappat i förtroende på att ha varit otydliga i regeringsfrågan (speciellt efter att ha släppt fram Magdalena Andersson men också valde att fälla budgeten). Så det framstår tbh som rätt dumt att delar av partiet ändå kämpar för att C inte ska ta ställning gällande vilket regeringsalternativ de vill stötta.

Om du tittat på väljarrörligheten var de flesta som lämnade C mellan valet 2018 och 2022 väljare som i valet 2014 röstat M och nu gick tillbaka till M. (Det var dock ännu vanligare med väljare som röstade M 2014 och som sedan röstade C både 2018 och 2022).
Källa: Valundersökningarna 2018 och 2022

Varför skulle S då någonsin förhandla med V och Mp? De vet ju att dessa partier aldrig skulle stödja borgerliga.
Du får nog fundera på detta lite till.
Behövs inte. Därför att S vet inte vad Mp och V har för krav. Därför måste dom förhandla. Sedan vill S ha fully bredd på blocket. C behöver man inte förhandla med. Man vet att dom har stöd från C redan. Sätter sig C sig på tvären blir C ensamt ansvariga för att rasisterna får regera och det kommer C inte att orka med och höra i 4år

Behövs inte. Därför att S vet inte vad Mp och V har för krav. Därför måste dom förhandla. Sedan vill S ha fully bredd på blocket. C behöver man inte förhandla med. Man vet att dom har stöd från C redan. Sätter sig C sig på tvären blir C ensamt ansvariga för att rasisterna får regera och det kommer C inte att orka med och höra i 4år

Du kommer nog att bli förvånad när valet närmar sig.

De som blir ansvariga för att SD får regera är de som röstar på SD och de som bildar regering med SD.

Deras egen eftervalsanalys kom fram till att de förvisso tappat väljare till både höger och vänster, men det partiet man tappat mest väljare till var - drum roll- socialdemokraterna! Och att de verkar ha tappat i förtroende på att ha varit otydliga i regeringsfrågan (speciellt efter att ha släppt fram Magdalena Andersson men också valde att fälla budgeten). Så det framstår tbh som rätt dumt att delar av partiet ändå kämpar för att C inte ska ta ställning gällande vilket regeringsalternativ de vill stötta.
Vi får säker svar snart. C har väl möte nu. Lämpigt tid att avsätta Demirok är ju nu så man har gott om tid till valet med en nystart och fred i C distrikten. Sen blir det för sent och då blir det bara hafs o hej kom o hjälp mig.

Vi får säker svar snart. C har väl möte nu. Lämpigt tid att avsätta Demirok är ju nu så man har gott om tid till valet med en nystart och fred i C distrikten. Sen blir det för sent och då blir det bara hafs o hej kom o hjälp mig.
Om det hade funnits något självklart alternativ så hade det varit en sak, men det gör ju inte riktigt det.

Om det hade funnits något självklart alternativ så hade det varit en sak, men det gör ju inte riktigt det.
Utåt sett nej. Men eftersom missnöjet ör så stort, vissa källor säger ju att majoriteten inte har förtroende för Demirok och då känner jag att man har säkert har alternativ klara som är beredda att kandidera

Blev inte Expo kopplad till våldsbejakande vänsterextremism enligt FOI för några år sen?
Tycker det här debattinlägget beskriver Expos nuläge ganska bra
https://www.gp.se/ledare/expo-pa-villovagar.15ba6a7a-c876-40aa-b09f-35ad63692187 .

Dvs självklart att de kan rota upp en del intressanta saker men att kalla det de gör för ”opolitiskt” just nu är helt enkelt inte sant.
Nej, du har helt enkelt fel. "Den antirasistiska stiftelsen och tidskriften Expo är en viktig aktör i svensk samhällsdebatt." börjar ledaren. För att sen något tendensiöst hävda att problemet är att SD är samma parti som när deras partiledare Jimmie Åkesson gick med.

Att Jimmie nu höjer skatten på snus och alkohol för att sänka skatten för de allra rikaste, ändrar inte på hur partiet var då. Och hur de ser på folk och folk.

Nej, du har helt enkelt fel. "Den antirasistiska stiftelsen och tidskriften Expo är en viktig aktör i svensk samhällsdebatt." börjar ledaren. För att sen något tendensiöst hävda att problemet är att SD är samma parti som när deras partiledare Jimmie Åkesson gick med.

Att Jimmie nu höjer skatten på snus och alkohol för att sänka skatten för de allra rikaste, ändrar inte på hur partiet var då. Och hur de ser på folk och folk.
Nu är det inte ledaren som hävdar någonting alls om SD utan det som står är "I Expos värld är landets tredje största parti i allt väsentligt samma parti som det var när det bestod av en spillra kufar och skinnskallar i början på 1990-talet."
Det som ledaren lyfter fram åsikter kring är relaterat till Expo och inte att det är någonting fel med det de gör i sig, utan bara hur de marknadsför sig själva. Och det håller jag helt med om. Man kan absolut vara en politisk debattör, så länge man är öppen med att det är det man håller på med.

Så din åsikt om att jag har fel är noterad men inte direkt relevant eftersom du feltolkat den ledare jag länkat till. Är det så att du tycker SD inte har förändrats någonting sen starten så får du förstås tycka det men det är inte det som länken handlar om och inte heller någonting jag skrivit det minsta om.

Senast ändrad:
Nu är det inte ledaren som hävdar någonting alls om SD utan det som står är "I Expos värld är landets tredje största parti i allt väsentligt samma parti som det var när det bestod av en spillra kufar och skinnskallar i början på 1990-talet."
Det som ledaren lyfter fram åsikter kring är relaterat till Expo och inte att det är någonting fel med det de gör i sig, utan bara hur de marknadsför sig själva. Och det håller jag helt med om. Man kan absolut vara en politisk debattör, så länge man är öppen med att det är det man håller på med.

Så din åsikt om att jag har fel är noterad men inte direkt relevant eftersom du feltolkat den ledare jag länkat till. Är det så att du tycker SD inte har förändrats någonting sen starten så får du förstås tycka det men det är inte det som länken handlar om och inte heller någonting jag skrivit det minsta om.
SD har förstås förändändrats på samma sätt som NSDAP förändrades. Först var man radikala judehatare, sen groggade man man storfinansen och blev reaktionära judehatare.

Först är SD emot vinster i välfärden, sen är man för. En vickning senare höjer SD skatten på snus och pilsner för att sänka den för de allra rikaste. Så SD är ännu mer lika NSDAP än vad en av Expos skribenter ger uttryck för, även om den nyansen då gick GP förbi.

Eller hur?

Inte så troligt, vad kan hända för hemska saker om S bildar regering med C?

Genom att säga nej till SD ligger C till skillnad mot L och KD stabilt kvar i riksdagen över 4%. KD och L hoppas förstås på stödröster från M, men om det gör Jimmie till statsminister som ledare för det största reaktionära partiet, så är kan man nog inte riktigt räkna med det.

? MP, V,C, och S. Ett block. M, L, KD , SD ii det andra. Hur du än röstar kommer du att stödja ett rasistiskt block.
Men visst det är ju bara 2 år kvar till nästa val och det finns en minimal chans till att blocken förändras.
Jag röstar alltid på NMR eller KPMLR och de nämner du inte ens.

Det är bara fånigt att jämföra SD och S i parametern rasism och nazism. Det är skillnad på att ha det som samlande kärnvärden eller att fegt flörta åt det hållet för att samla röster från idioter. Jag kan lova att jag inte kommer att rösta på någon av dem.

SD har förstås förändändrats på samma sätt som NSDAP förändrades. Först var man radikala judehatare, sen groggade man man storfinansen och blev reaktionära judehatare.

Först är SD emot vinster i välfärden, sen är man för. En vickning senare höjer SD skatten på snus och pilsner för att sänka den för de allra rikaste. Så SD är ännu mer lika NSDAP än vad en av Expos skribenter ger uttryck för, även om den nyansen då gick GP förbi.

Eller hur?
Ok, tack för informationen men vill du hålla monolog om SDs politiska utveckling så förstår jag inte varför du svarar på mitt inlägg som inte handlar om SD.

Har du exempel på andra opinionsbildare som utger sig för att vara experter eller opartiska men tydligt har en politisk agenda i mycket av vad de gör? Timbro kanske skulle kunna vara relevant på högerkanten men de myglar inte med att de ligger till höger på skalan.

Ok, tack för informationen men vill du hålla monolog om SDs politiska utveckling så förstår jag inte varför du svarar på mitt inlägg som inte handlar om SD.

Har du exempel på andra opinionsbildare som utger sig för att vara experter eller opartiska men tydligt har en politisk agenda i mycket av vad de gör? Timbro kanske skulle kunna vara relevant på högerkanten men de myglar inte med att de ligger till höger på skalan.
Och du menar att Expo tillhör extremvänstern? För att de har liknande beteenden som vissa autonoma rörelser, i att de kartlägger nazister?

Fast Timbro är inte alltid transparenta med sin opinionsbildning, en åklagare som skrivit debattartiklar senaste tiden får ett arvode från Timbro för att syssla med just opinionsbildning och har därför tagit tjänstledigt som åklagare - ändå har hon kommit undan med att bara beskriva sig själv som åklagare i texterna hon skriver på uppdrag av Timbro (fram till ganska nyss då media grävde lite).

Apropå Timbro, så skrev chefen PM Nilsson en tweet där han kritiserade Trump. Tidigare skrev han också att det är förkastligt att Elon Musk gjorde en Hitlerhälsning. Vilket naturligtvis lett till att MÅNGA från högern är heligt förbannade, han har bla kallats "tampongvänster". Så jag antar att Timbro är "vänsterblivet" nu. 😭

Och du menar att Expo tillhör extremvänstern? För att de har liknande beteenden som vissa autonoma rörelser, i att de kartlägger nazister?
Jag menar att Expo, en organisation som är grundad av fd medlemmar av extremvänstern, inte är en opartisk och politiskt neutral källa som en del har påstått utan en opinionsbildare som helt klart ligger till vänster. För att kalla det extremvänster bör det enligt min uppfattning var betydligt mer våldsbejakande och jag säger abslut inte att allt de gör är extremt eller fel. Men att kartlägga för att hänga ut olika individer (det gäller väl inte bara nazister utan är rätt högt och lågt och de tar väl dessutom beställningsjobb) om de inte är dömda för någonting, är inte ett helt okontroversiellt arbetssätt heller.

Fast Timbro är inte alltid transparenta med sin opinionsbildning, en åklagare som skrivit debattartiklar senaste tiden får ett arvode från Timbro för att syssla med just opinionsbildning och har därför tagit tjänstledigt som åklagare - ändå har hon kommit undan med att bara beskriva sig själv som åklagare i texterna hon skriver på uppdrag av Timbro (fram till ganska nyss då media grävde lite).
Men då kankse det är en bra jämförelse kring den typen av politiska eller ideologiska opinionsibildare jag diskuterar. Dvs jag har inga problem att en organisation verkar som politisk opinionsbildare så länge man är öppen med vad man gör i grunden. Det som jag har åsikter kring är spelare som hävdar någon form av opartiskhet eller att ha objektivt rätt men uppenbart inte är opartiska eller politiskt obundna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 446
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 138
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka