Svensk politik nr 3

Ett landskap där man försvinner om man ger upp sina kärnvärden och krokar arm med de som driver antiliberala förslag. Ett parti utan någon form av värderingar som grund har inget existensberättigande.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a...nu-maste-pehrson-krala-till-sd-for-stodroster

Det finns ganska stora omvälvningar på gång i detta landskap i ett nästa val.

(Och nej, jag tror inte den stora frågan efter valet kommer att vara huruvida L kan stödja en regering med SD eller inte. Den är då överspelad.)
Med tanke på att gängkriminella ska fortsätta med sina sprängningar, skjutningar, lurendrejeri och allt annat så kommer SD att sitta i Regeringen och ha minister poster och bestämma

Vill Demirok fjäska för S och försöka manövrera ut V så att V ska vara dörrmatta?
Det är nog snarare så att en del politiker i C inte tycker om att Demirok ens nämnt att Andersson vore att föredra som statsministerkandidat. Han har ju haft en tydligt socialliberal linje i nästan allt han sagt sedan han blev partiledare, så för en utomstående så låter det ganska naturligt, men det verkar finnas en del som snarare vill dra partiet mer åt höger. Oaktat "problemet" med V.

Det är nog snarare så att en del politiker i C inte tycker om att Demirok ens nämnt att Andersson vore att föredra som statsministerkandidat. Han har ju haft en tydligt socialliberal linje i nästan allt han sagt sedan han blev partiledare, så för en utomstående så låter det ganska naturligt, men det verkar finnas en del som snarare vill dra partiet mer åt höger. Oaktat "problemet" med V.
Mjo, det känns väl lite så kan jag tycka. Egentligen vill ju C inte vara på den sidan. Det var ju Annie som ville dit och det visade ju sen i valresultatet då hon drog ner partiet i träsket och avgick. Men nu är det ju många C distrikt som vill göra dig av med Demirok och välja en ny som tar över C på rätt sida igen för man får ju inte igenom sin politik längre, det gamla hedeliga bondepartiet

För länge sedan (läs 30 år sedan) var motstånd mot rasism något som nästan alla ställde upp på, det handlade mer om sunt förnuft, empati och solidaritet. Det handlade om enstaka procent som bejakade och accepterade den rasism Expo arbetar emot. Idag har vi rasismen i regeringsunderlaget
OCH i oppositionen -om man ska gå efter din definition av vad rasism är. Sååee hur du än röstar så stödjer du ett rasistiskt block.

Mjo, det känns väl lite så kan jag tycka. Egentligen vill ju C inte vara på den sidan. Det var ju Annie som ville dit och det visade ju sen i valresultatet då hon drog ner partiet i träsket och avgick. Men nu är det ju många C distrikt som vill göra dig av med Demirok och välja en ny som tar över C på rätt sida igen för man får ju inte igenom sin politik längre, det gamla hedeliga bondepartiet
Annie hade suttit länge som partiledare, och hotbilden mot henne åren innan hon steg av var omfattande (bla. så var hon ju en tilltänkt måltavla i Almedalen) så tycker inte det är konstigt alls att hon avgick. Och ja, valresultatet 2022 var sämre än 2018 men det har legat på ungefär de procenten i många val (och det var bättre än 2014).

I grunden är det här en stor anledning till att jag inte kan engagera mig i politiken, det finns inga partier som passar mig tillräckligt bra. Finns alltid något som partiet driver, som jag inte vill bortse från.
Hade varit bra om man kunnat ha olika representation i olika frågor. Låta V få min röst i frågor som rör ämne A, C i frågor för ämne B, L i frågor som rör ämne C, och så vidare.

I grunden är det här en stor anledning till att jag inte kan engagera mig i politiken, det finns inga partier som passar mig tillräckligt bra. Finns alltid något som partiet driver, som jag inte vill bortse från.
Hade varit bra om man kunnat ha olika representation i olika frågor. Låta V få min röst i frågor som rör ämne A, C i frågor för ämne B, L i frågor som rör ämne C, och så vidare.
Precis vad Jimmie & Co tyckte och gjorde. Varför skulle du inte kunna lyckas :)

Även om jag tycker att V passar mig tillräckligt bra, så har jag ändå någon omöjlig svaghet för C - trots att jag inte alls uppskattar deras fördelningspolitik (även om linjen Demirok försökt driva till viss del är snäppet bättre). Sedan är det väl så att de sakerna jag uppskattar med C sådant de också har gemensamt med V och MP, men centern är ibland bättre på att artikulera det.

Vilka syftar du på när du skriver att C inte vill vara på den sidan?
C-väljare föredrar i hög grad Andersson framför Kristersson som statsminister enligt flera undersökningar, och i somras var det klart fler tillfrågade C-väljare som kunde tänka sig att rösta på C än som kunde tänka sig att rösta på M eller L.

1000041998.webp

C-väljare föredrar i hög grad Andersson framför Kristersson som statsminister enligt flera undersökningar, och i somras var det klart fler tillfrågade C-väljare som kunde tänka sig att rösta på C än som kunde tänka sig att rösta på M eller L.

Visa bifogad fil 161697

Ska förstås vara "tänka sig att rösta på S"...

Visa bifogad fil 161697
C har fått en hyfsad grupp L-väljare efter senaste valet som skulle lämna igen så fort idiotin skulle drabba även C.

C har fått en hyfsad grupp L-väljare efter senaste valet som skulle lämna igen så fort idiotin skulle drabba även C.

Ja, när man lämnar ett parti för att det liberala försvunnit lär man knappast stanna kvar om samma sak händer i nästa parti. Jag tror inte att vissa högerelement inser att det i detta läge känns rimligare för väldigt många att ta ett steg vänsterut på den traditionella politiska skalan än att börja rösta för en mer konservativ och nationalistisk politik.

Visa bifogad fil 161697
CUF:s ordförande krävde ju i höstas Demiroks avgång. Skånedistriktet är väl dom som är mest irriterande på Demirok. Om något distrikt går i spetsen och kräver Demiroks avgång så kommer svansen efter, sa ju en säker C källa redan i höstas.

Media och Demirok försöker ju pränta in att C tillgör vänsterblocket men det finns ju inget sånt formelt beslut från partiet. Man menar på att Demirok går sin egen väg och inte partiets väg. Förbannat irriterande bland gräsrötterna tydligen. Dessutom gick han ut tidigt och sa att man skulle kroka arm med S vilket heller inte var populärt. Hur ska nu C kunna förandla fram sina krav när Demirok redan har lovat bort C till S utan krav och utan partibeslut från C :laugh:

CUF:s ordförande krävde ju i höstas Demiroks avgång. Skånedistriktet är väl dom som är mest irriterande på Demirok. Om något distrikt går i spetsen och kräver Demiroks avgång så kommer svansen efter, sa ju en säker C källa redan i höstas.

Media och Demirok försöker ju pränta in att C tillgör vänsterblocket men det finns ju inget sånt formelt beslut från partiet. Man menar på att Demirok går sin egen väg och inte partiets väg. Förbannat irriterande bland gräsrötterna tydligen. Dessutom gick han ut tidigt och sa att man skulle kroka arm med S vilket heller inte var populärt. Hur ska nu C kunna förandla fram sina krav när Demirok redan har lovat bort C till S utan krav och utan partibeslut från C :laugh:

Men i ditt inlägg menade du att valresultatet skulle visa något sådant. I stället tyder de senaste årens undersökningar på att de som röstar C inte alls har några problem med samarbete med S. Det är också åsikten många C-politiker har. Det finns en spricka i partiet, ja, men Demirok har stöd bland många.

Krav går naturligtvis att förhandla när som helst. (Om inte annat visar bl a uttalanden från M, KD och L tydligt att löften om huruvida man ska ge specifika partier inflytande eller ej inte betyder särskilt mycket.)

Men i ditt inlägg menade du att valresultatet skulle visa något sådant. I stället tyder de senaste årens undersökningar på att de som röstar C inte alls har några problem med samarbete med S. Det är också åsikten många C-politiker har. Det finns en spricka i partiet, ja, men Demirok har stöd bland många.

Krav går naturligtvis att förhandla när som helst. (Om inte annat visar bl a uttalanden från M, KD och L tydligt att löften om huruvida man ska ge specifika partier inflytande eller ej inte betyder särskilt mycket.)
Om det är som du säger varför övergav många C i senaste valet då?

Ponera att vänsterblocket får bilda Regering. S förhandlar med Mp och V. S behöver inte förhandla med C eftersom man redan nu vet att C stödjer S. Då säger S till C att ni får ingenting men ni stödjer oss ändå, som en dörrmatta. Då blir C irriterande och säger att vi stödjer inte S. Jasså säger S. Vill ni att rasisterna ska styra i 4 år till? Naturligtvis vis inte säger C. Dåså säger S. Då är vi överens. C stödjer S utan krav och blir dörrmatta

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 446
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 138
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka