Svensk politik nr 3

Om man hade haft kontroll över de gängkriminella så vore det ju synd att man inte använt den tidigare.

Militären har ingen kompetens att tillföra. Polis och socialtjänst har det, vad sägs om att satsa medel där?
Vi hade ju soc o polis när S styrde 8 år. Men det hjälpte ju inte. Sen sa man ju att det var tragiskt när Regeringen o SD införde visitationszoner men nu vill man ha hela södra Stockholm som visitationszon. Vad är det för nötter i S? Var är Miljöpartiet nu? Hur många gånger ska Jimmie behöva säga att om man tar hit Mellanösten så får man Mellanöstern?

Vi hade ju soc o polis när S styrde 8 år. Men det hjälpte ju inte. Sen sa man ju att det var tragiskt när Regeringen o SD införde visitationszoner men nu vill man ha hela södra Stockholm som visitationszon. Vad är det för nötter i S? Var är Miljöpartiet nu? Hur många gånger ska Jimmie behöva säga att om man tar hit Mellanösten så får man Mellanöstern?
Antar att du har missat att det är en betydande del av de som dömts för sprängdåd som inte har en utländsk bakgrund?

Vad är det för nötter i SD som kommer upp med och stöttar populistiska förslag mot bättre vetande om och om igen?

Hur många sprängare är det som inte döms då? Och du har säkert en källa att länka till. Expo godkänns inte.....
Åsyftar inte någon exakt statistik, men det är liksom inte ett mellanösternfenomen. Ta den nya informationen att Foxtrot numera står på samma sida som Bandidos i våldsvågen som ett exempel, just MC-gäng är ju något som vi haft i Sverige och norden ett bra tag "importerat" från USA. Och de gånger som dömda för sprängdåd hängs ut i media (ett fenomen som jag inte gillar egentligen) så är det ju rätt blandat med både de med utländsk bakgrund och de som absolut inte har det.

Hur många sprängare är det som inte döms då? Och du har säkert en källa att länka till. Expo godkänns inte.....
Expo godkänns inte?

"Stiftelsen Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse utan hemvist på någon höger - vänsterskala. Vi vill öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsidéer för att minska rasistiska organisationers inflytande i samhället. Genom granskning, opinionsbildning, kunskapshöjning och research får vi fler att ta hotet från rasistiska grupper och idéer på allvar. Vi stöttar de tjänstemän, organisationer och antirasister som utgör demokratins ryggrad så att de blir bättre på att bemöta hotet. För när förmågan att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsidéer ökar - minskar rasistiska organisationers inflytande i samhället."

Expo godkänns inte?

"Stiftelsen Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse utan hemvist på någon höger - vänsterskala. Vi vill öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsidéer för att minska rasistiska organisationers inflytande i samhället. Genom granskning, opinionsbildning, kunskapshöjning och research får vi fler att ta hotet från rasistiska grupper och idéer på allvar. Vi stöttar de tjänstemän, organisationer och antirasister som utgör demokratins ryggrad så att de blir bättre på att bemöta hotet. För när förmågan att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsidéer ökar - minskar rasistiska organisationers inflytande i samhället."

Blev inte Expo kopplad till våldsbejakande vänsterextremism enligt FOI för några år sen?
Tycker det här debattinlägget beskriver Expos nuläge ganska bra
https://www.gp.se/ledare/expo-pa-villovagar.15ba6a7a-c876-40aa-b09f-35ad63692187 .

Dvs självklart att de kan rota upp en del intressanta saker men att kalla det de gör för ”opolitiskt” just nu är helt enkelt inte sant.

Blev inte Expo kopplad till våldsbejakande vänsterextremism enligt FOI för några år sen?
Tycker det här debattinlägget beskriver Expos nuläge ganska bra
https://www.gp.se/ledare/expo-pa-villovagar.15ba6a7a-c876-40aa-b09f-35ad63692187 .

Dvs självklart att de kan rota upp en del intressanta saker men att kalla det de gör för ”opolitiskt” just nu är helt enkelt inte sant.
För länge sedan (läs 30 år sedan) var motstånd mot rasism något som nästan alla ställde upp på, det handlade mer om sunt förnuft, empati och solidaritet. Det handlade om enstaka procent som bejakade och accepterade den rasism Expo arbetar emot. Idag har vi rasismen i regeringsunderlaget istället och förmodligen 25-30 procent av befolkningen som inte har ett dugg emot att acceptera lite eller mycket rasism när det passar det populistiska budskapet.

Så nej. Expo är inte opolitiskt, och blir allt mer kontroversiellt i en omvärld där människorna blir allt mer högerextrema. För de är inte partipolitiskt bundna men motståndet mot rasism och högerextremism är där. Det där som nästan alla tyckte för ett tag sedan var något rimligt att ställa upp på.

Det står också ”utan hemvist på någon höger - vänsterskala”. 😐
Precis. Vilket inte heller innebär opolitisk. Jag vet inte hur många gånger jag fått ha den diskussionen när folk upprört meddelar att organisationer jag representerat uttalat sig politiskt och jag står där som ett frågetecken, tills jag inser att de inte förstår skillnaden på opolitiskt och partipolitiskt obunden. Organisationen jag representerade fanns i princip bara till för att driva politiska frågor inom ett visst specifikt område/representera en viss grupp inom ett politiskt område. Lite svårt att inte få uttala sig politiskt då :P Men, vi var partipolitiskt och religiöst obundna, och drev åsikter baserat på vad våra medlemmar meddelat.

Precis. Vilket inte heller innebär opolitisk. Jag vet inte hur många gånger jag fått ha den diskussionen när folk upprört meddelar att organisationer jag representerat uttalat sig politiskt och jag står där som ett frågetecken, tills jag inser att de inte förstår skillnaden på opolitiskt och partipolitiskt obunden. Organisationen jag representerade fanns i princip bara till för att driva politiska frågor inom ett visst specifikt område/representera en viss grupp inom ett politiskt område. Lite svårt att inte få uttala sig politiskt då :P Men, vi var partipolitiskt och religiöst obundna, och drev åsikter baserat på vad våra medlemmar meddelat.
Men din organisation blev kanske inte kopplad till någon form av våldsbejakande politisk extremism av en statlig myndighet? Nu vet jag att Expo blev mycket upprörda över den kopplingen men det är inte det samma som att den inte finns. Så jag ser det fortfarande inte som en objektiv källa i någon form utan en politiskt motiverad debattör. Sen är som @sjoberga skrev ovan mycket av det de skriver vanligt vett kring likabehandling men uppenbarligen inte allt.

Men din organisation blev kanske inte kopplad till någon form av våldsbejakande politisk extremism av en statlig myndighet? Nu vet jag att Expo blev mycket upprörda över den kopplingen men det är inte det samma som att den inte finns. Så jag ser det fortfarande inte som en objektiv källa i någon form utan en politiskt motiverad debattör. Sen är som @sjoberga skrev ovan mycket av det de skriver vanligt vett kring likabehandling men uppenbarligen inte allt.
Jag har inte koll på Expo alls, men jag ville påpeka att det är skillnad mellan opolitisk och partipolitiskt obunden.

Läs vad Expo skrev om kontakten med FOI, och om du inte köper vad som återges kan du ju som det står i texten, begära ut uppgifterna. https://expo.se/nyhet/klargorande-svar-fran-foi-pa-expos-kritik/

När kommer Demirok att avgå/få sparken? Verkar som att det gnisslar rejält i C ledet. Tolkar det som att man vill tillbaka in i borgarvärmen :D

När kommer Demirok att avgå/få sparken? Verkar som att det gnisslar rejält i C ledet. Tolkar det som att man vill tillbaka in i borgarvärmen :D
Det verkar stämma att många politiker i partiet vill det, däremot så verkar inte väljarna dela den åsikten. Åtminstone inte sett till opinionsmätningar (gällande borgerligheten som innebär ett samarbete med SD alltså, Demirok har väl inte så bra siffror).

Läste precis att regeringen säljer Lernia AB till ett pris av 120 miljoner. Lernia AB med dotterbolag omsatte 7 miljarder kronor förra året och man säljer inte ett sånt här bolag för mindre än 2 procent av omsättningen. Luktar mygel lång väg :(

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 508
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 228
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka