Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trasa sönder landet är något som pågår för fullt och accelererats med nya marionettregeringen.

Den förra regeringen var alltför svag i frågor om att satsa på integration och att skapa förutsättningar för att stoppa rekryteringen. Den nya regeringen håller mest bara på med repression, de verkar rejält ännu svagare än förra regeringen på att skapa förutsättningar att stoppa rekryteringen - med en politik som istället till stora delar kommer att få allt fler fastrotade i kriminalitet genom att sitta fängslade på anstalter.

Dessutom är nuvarande regering (och i ännu högre utsträckning dess anhang) ännu lite bättre på att snacka om irrelevanta svagt kopplade ämnen mer än att göra verkstad när det gäller gängkriminalitet.
Känns ju också som att det fallit i glömska att S senaste åren drivit förslag som inneburit hårdare tag. Och det lyckades såklart inte då heller. Men hade man gjort annorlunda i början av dessa åtta år och varit bättre på att skapa alternativ till gängkriminalitet och fånga upp människor i tid så hade det nog sett annorlunda ut idag.

Men BRÅ har ju konstaterat att gängkriminella med invadrarbakrund är överrepresenterade. Det är fakta. Utvisningarna ska öka och invandringen ska minska. Sen kommer tillbakadragande av svenskt medborgarskap att gå igenom. Det finns majoritet för detta i Riksdagen. Utbetalingsmyndigheten börjar sitt uppdrag 1 januari 2024. Mera avlyssning kommer. Fler kommer att låsas in och på längre tid. Fler åtgärder kommer hela tiden. Det kommer SD att se till. Jag är övertygad att dom kommer att knäckas till syvende o sist eftersom majoriteten gäller i flera år till i Riksdagen

Jo, det var ju det där med att trasa sönder landet...

Om vi ska begränsa oss till frågan om gängkriminalitet så är det jag är mest orolig för att man på riktigt tror att "Fler kommer att låsas in och på längre tid" är en tillräcklig lösning. För just det kommer att skapa ännu fler fastrotat yrkeskriminella, om det inte också möts med stora satsningar på att stoppa nyrekrytering med sociala satsningar.

Känns ju också som att det fallit i glömska att S senaste åren drivit förslag som inneburit hårdare tag. Och det lyckades såklart inte då heller. Men hade man gjort annorlunda i början av dessa åtta år och varit bättre på att skapa alternativ till gängkriminalitet och fånga upp människor i tid så hade det nog sett annorlunda ut idag.
Såklart det hade. Men man ville ju inte erkänna det BRÅ redovisade

Om vi ska begränsa oss till frågan om gängkriminalitet så är det jag är mest orolig för att man på riktigt tror att "Fler kommer att låsas in och på längre tid" är en tillräcklig lösning. För just det kommer att skapa ännu fler fastrotat yrkeskriminella, om det inte också möts med stora satsningar på att stoppa nyrekrytering med sociala satsningar.
Bara trams med sociala insatser. Hur länge har Sverige hållit på med det? Blir ju bara värre med sånna lösningar vilket vi ser i samhället

I mina ögon är det främst en lösning för privata aktörer som är sugna på att ge sig in i fängelsemarknaden, som säkert skulle kunna bli en verklighet om vi överbelastar kriminalvården tillräckligt mycket. :(

Bara trams med sociala insatser. Hur länge har Sverige hållit på med det? Blir ju bara värre med sånna lösningar vilket vi ser i samhället
"Trams" säger vetenskapen om det du skriver. Fast bättre ord är att mer repression är kontraproduktivt eller ineffektivt.

Sverige har hållit på väldigt lite med att göra tillräckliga sociala satsningar. Vilket ackumuleras till problem som sedan måste hanteras genom repression som skapar ännu större problem. Att satsa tidigt på att identifiera och skapa förutsättningar ger en samhällskostnad på en faktor 10-100 lägre jämfört med att hantera de stora problemen senare, som dessutom lätt går från möjliga till omöjliga att lösa för individer, läste jag nyligen.

I mina ögon är det främst en lösning för privata aktörer som är sugna på att ge sig in i fängelsemarknaden, som säkert skulle kunna bli en verklighet om vi överbelastar kriminalvården tillräckligt mycket. :(
Jag har för mig att Sverige köpte fängelseplatser i andra länder inom EU eller var det bara en diskusionsfråga? Det var länder med mindre kriminalitet och man hade lediga fängelseplatser över

"Trams" säger vetenskapen om det du skriver. Fast bättre ord är att mer repression är kontraproduktivt eller ineffektivt.

Sverige har hållit på väldigt lite med att göra tillräckliga sociala satsningar. Vilket ackumuleras till problem som sedan måste hanteras genom repression som skapar ännu större problem. Att satsa tidigt på att identifiera och skapa förutsättningar ger en samhällskostnad på en faktor 10-100 lägre jämfört med att hantera de stora problemen senare, som dessutom lätt går från möjliga till omöjliga att lösa för individer, läste jag nyligen.
Det var väl så sosseregeringarna jobbade och nu så får vi städa upp de stora problemen senare efter dom

Den här: https://www.svd.se/a/zEeyvv/vad-kan-politikerna-gora-mot-skjutvaldet kolumnen från SVD:s ofta mycket kloka juridiska kommentator Mårten Schultz är en bra kommentar som stödjer det du säger.

Haha nej? Sen gammalt. Du får ju göra en snabb koll på skribenterna du vill använda som slagträ. Tips: Expressen är en liberal tidning. Inte för att allt som skrivs där ger uttryck för det, men ändå. Sedan kanske du tycker att allt till vänster om SD är "vänsterbilvet", det gör ju många!
Jag tror att han sa att han var PK också

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar