Du har helt rätt i sak i det du skriver här, men dessa andra generationens svenskar har ju föräldrar som kom hit tidigare som då fick stanna av samma skäl som dagens invandrare. Det är lätt att ta fasta på själva orden och slå ner på dem, men det många av dem som vill strypa invandringen idag vill undvika, är att dagens invandrare om 20 år har nya "andra generationens invandrare, själva födda i Sverige" som är aktiva inom gängkriminalitet.
Jag är av åsikten att det är positivt med mer arbetskraft i det framtida Sverige, och att undvikandet av att kommande "andra generationens invandrare" hamnar i gängmiljöer löses bäst med att satsa på boendemiljöer, integration, skola och meningsfull fritid snarare än strategin att bura in fler när det redan är för sent.
Det finns absolut många rena rasister (och en hel del av dem är samlade inom SD) men jag tror att det är viktigt bland oss som inte är nöjda med den riktning som nuvarande ledning för Sverige för oss i, att inte fastna FÖR mycket i frågan vem som är svensk och inte. Det är en fråga som en viss grupp vill diskutera, men det är också en fråga som kapar hela diskussionen och för oss bort från det som egentligen borde ha fokus, det som faktiskt gör skillnad. Genom att ryckas med så förflyttar vi oss över till en spelplan som i grunden är destruktivt.
En annan grupp av dagens SD-väljare, efter att de växt väldigt mycket och svällt ut från deras rasistiska kärna, vill jag hävda inte är särskilt rasistiska själva. Men de har köpt argumentet att man gjort för lite och för fel saker de senaste 20-30 åren, vilket lett till att en alltför stor del av barnen till dem som kom till Sverige för 20-30 sedan hellre går in i gängmiljön än ett lagligt liv. Och då menar jag att det är en viktigare fråga för ALLA vad vi ska göra de kommande 20-30 åren än att låta oss absorberas av frågan när en person/familj/släkt/klan blir "svensk".
Vill poängtera igen att jag håller med dig i sak, och mitt inlägg är egentligen inte specifikt riktat mot just dig. Ditt inlägg triggade bara något i mig som gjorde att jag ville skriva ner det jag tänkt på, gällande polarisering i debatten - att jag tror att vi alla tyvärr bidrar till att göra den svart-vit. Men jag är inte bättre själv på något sätt, och jag har själv inte något svar på hur man ska få upp intresset i samhällsdebatten för de gråa, långsammare diskussionerna.