Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Engagera i politiken! Gå med i ett politiskt parti!

Utan engagerade människor i partierna, så förtvinar demokratin till slut.

Bygg en folkrörelse genom partierna, för vi har inget bättre just nu.
Samtliga partier behöver piggas upp (eller vad jag ska kalla det för) med mer folk, nytt folk, som har andra infallsvinklar.
Ändra på det lite "gråtrötta" som finns i partierna för närvarande.

Ta vilket parti som helst som står för frihet, jämlikhet, yttrandefrihet och demokrati som helst, och som inte väljer att liera sig med de populistiska och mer eller mindre fascistiska krafterna.
Tycker det är så svårt med partier, vad man ska välja? . Dessutom tror jag att det systemet inte kommer fungera längre.

De som står för merparten av gängbrottslighet är andra generationen svenskar. Vilken status brottslingarna har, visar sig om åklagaren yrkar utvisning med återreseförbud.

Invandrare har invandrat till ett land, i det här fallet Sverige. De som är födda här av utomeuropeiska föräldrar är svenskar, ofta benämnda som andra generationen svenskar.
Det här har jag tänkt på när allt detta prat om att kriminella ska lämna Sverige. Hur har politikerna egentligen tänkt att det ska gå till om de är svenska medborgare? Och fängelserna här är väl ganska fulla redan?

Jag har inte orkat sätta mig in i detta så mycket men tycker lösningen att skicka hem alla som inte ”hör hemma här” blir skev när de precis som du också säger de flesta redan är svenska medborgare.

Snart presenteras storsatsningar på framtidsyrket framför andra: lägervakter. Allt för den slutgiltiga lösningens skull.
Billigt och bra, bara lite taggtrådsstängsel i dubbla led med varghybrider som vaktar så ingen försöker ta sig ut, ett par vakttorn, några tält/skjul, tappvatten och bajamajor. Sen kan vi sätta även oliktänkande, kriminella och de med olika former av handikapp i liknande så sparar samhället/vi massor med pengar till skattesänkningar. 😖

Jag kan inte se detta som något annat än att man vill straffa människor för att de har fräckheten att ta sig till Sverige och ansöka om asyl. Detta är motsatsen till att integreras, att bli en del av samhället, lära sig svenska.

Och att tro att man stoppar gängbrottsligheten genom att vara hårdare mot de som vistas illegalt i landet är verkligen att skjuta sig själv i foten! Lägger man fokus och resurser där, istället för på de ungdomar som är födda i Sverige av invandrade föräldrar och som känner sig oönskade i samhället, inte ser någon framtid fast de borde ha samma möjligheter och rättigheter som alla som är födda i landet, kommer det inte hjälpa särskilt mycket.

Jag kan inte se detta som något annat än att man vill straffa människor för att de har fräckheten att ta sig till Sverige och ansöka om asyl. Detta är motsatsen till att integreras, att bli en del av samhället, lära sig svenska.

Och att tro att man stoppar gängbrottsligheten genom att vara hårdare mot de som vistas illegalt i landet är verkligen att skjuta sig själv i foten! Lägger man fokus och resurser där, istället för på de ungdomar som är födda i Sverige av invandrade föräldrar och som känner sig oönskade i samhället, inte ser någon framtid fast de borde ha samma möjligheter och rättigheter som alla som är födda i landet, kommer det inte hjälpa särskilt mycket.
Jag är rätt säker på att den här politiken drivs medvetet med syftet att öka hat och klyftor. Dvs man vill medvetet skapa så mycket problem som möjligt, inte försöka lösa dem

Jag är rätt säker på att den här politiken drivs medvetet med syftet att öka hat och klyftor. Dvs man vill medvetet skapa så mycket problem som möjligt, inte försöka lösa dem
Det tror inte jag. Tidigare regeringar har gömt undan problem, och har gjort allt det går för att tysta ner problem. MEN.....Det som göms i snö kommer fram i tö.

Vill och vill, jag kan inte se att det är något svar på min fråga? Vilka skattepengar ska finansiera byggandet? Var ska alla byggjobbare komma från, EU? Vilka ska jobba på de institutionerna och vilken utbildning ska de ha? Var är alla poliser som ska ta folk i förvar? Var är alla jurister och domare som ska bedöma vilka som ska få stanna och vilka som ska utvisas?

Få se nu, hur långt är det till nästa val ..? :sneaky:
Vet inte. Vet du?

"Under de två mandatperioderna mellan 2014 och 2022 som Moderaterna satt i opposition gick partiet fram med hård kritik mot en rad skatter som dåvarande S-/MP-regeringen införde.

En av dem, plastpåseskatten, ska nu slopas. Men flera av skatterna väljer Moderaterna att behålla när partiet nu själva sitter på makten över statsfinanserna.

Finansminister Elisabeth Svantesson har själv kampanjat hårt mot flygskatten, som kan innebära flera hundra kronor extra på biljettpriser.

Så sent som i valrörelsen var flygskatten en av de skatter som partiet annonserade att man ville avskaffa vid ett maktskifte.

Men det sker alltså inte när partiet väl sitter i regering. När budgeten för 2024 nu presenteras finns skatten kvar och beräknas bringa in hela 1,8 miljarder kronor till statskassan."

Jo, jo. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV