När de pausade pågående projekt gav de ansvarig myndighet, Trafikverket, att utreda alternativ. Jag vet inte vilken tid de fick på sig, men jag antar att det är det regeringen väntar på innan de berättar vad de vill göra istället? Har för mig att de sa då att de vill satsa mer på regonal utbyggnad och på elflyg för långväga inrikes persontransporter.
Dessutom har det ju varit rätt mycket annat, mer dagsakut, att uttala sig om sedan årsskiftet, som EU-ordförandeskap, NATO-ansökan och kriget, och koranbränningar. Dessutom har väl nyhetsrapporteringen också väl handlat mer om inställda avgångar pga personalbrist och det där nya planeringssystemet som inte funkar som tänkt, åtminstone här i Stockholmsområdet. Jag tycker inte att oppositionen heller varit särskilt fokuserade på utbyggnad av järnvägen, så jag håller nog inte med om att det är regeringen som är särskilt klandervärd i den frågan.
Jag håller inte med om regeringens prioritering att stoppa utbyggnad av de nya stambanorna, och tror att det är orealistiskt med elflyg inom en kortare tid. Men det jag invände mot här var att det är sittande regering som ska kritiseras för att de varit inaktiva senaste halvåret, när bristerna i järnvägen vuxit fram under flera årtionden. Det blir lite för grund debatt tycker jag, allt är sittande regeringens fel och allt regeringen gör är fel. Det finns ingen spänst eller potential till att komma vidare någonstans i en sådan debatt.
Jag var också intresserad av vad
@Sleepy själv tycker i frågan. Eftersom hen vad jag förstått själv är engagerad inom S, så vore det intressant att höra vad man gjort och vad hen vill att S skulle göra, eftersom S faktiskt suttit i regeringen i många år under dessa decennium. Nu är det mest en slags variant på omni-tjänst, som regelbundet postar regeringskritiska respektive S-positiva artiklar från olika håll, men det vore intressant att få veta vad Sleepy själv faktiskt TYCKER om något av allt som postas.