Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
När de pausade pågående projekt gav de ansvarig myndighet, Trafikverket, att utreda alternativ. Jag vet inte vilken tid de fick på sig, men jag antar att det är det regeringen väntar på innan de berättar vad de vill göra istället? Har för mig att de sa då att de vill satsa mer på regonal utbyggnad och på elflyg för långväga inrikes persontransporter.

Dessutom har det ju varit rätt mycket annat, mer dagsakut, att uttala sig om sedan årsskiftet, som EU-ordförandeskap, NATO-ansökan och kriget, och koranbränningar. Dessutom har väl nyhetsrapporteringen också väl handlat mer om inställda avgångar pga personalbrist och det där nya planeringssystemet som inte funkar som tänkt, åtminstone här i Stockholmsområdet. Jag tycker inte att oppositionen heller varit särskilt fokuserade på utbyggnad av järnvägen, så jag håller nog inte med om att det är regeringen som är särskilt klandervärd i den frågan.

Jag håller inte med om regeringens prioritering att stoppa utbyggnad av de nya stambanorna, och tror att det är orealistiskt med elflyg inom en kortare tid. Men det jag invände mot här var att det är sittande regering som ska kritiseras för att de varit inaktiva senaste halvåret, när bristerna i järnvägen vuxit fram under flera årtionden. Det blir lite för grund debatt tycker jag, allt är sittande regeringens fel och allt regeringen gör är fel. Det finns ingen spänst eller potential till att komma vidare någonstans i en sådan debatt.

Jag var också intresserad av vad @Sleepy själv tycker i frågan. Eftersom hen vad jag förstått själv är engagerad inom S, så vore det intressant att höra vad man gjort och vad hen vill att S skulle göra, eftersom S faktiskt suttit i regeringen i många år under dessa decennium. Nu är det mest en slags variant på omni-tjänst, som regelbundet postar regeringskritiska respektive S-positiva artiklar från olika håll, men det vore intressant att få veta vad Sleepy själv faktiskt TYCKER om något av allt som postas.
Jag håller med. @Sleepy , varför använda tråden som kanal för pressmeddelanden för S men aldrig vara med i någon diskussion om något alls? Jag tycker det tangerar forumreglerna och gör inläggen betydligt mindre intressanta. Det blir liksom bara en megafon och ingen reflektion alls.
 
För att du inte läser vad som skrivs? Regeringen stoppade planerna på nya järnvägar, med hänvisning att pengarna bättre kunde användas på annat, men inget annat har utannonserats ännu.

Det må finnas personer som har svårt att se nyttan med ny järnväg mellan Malmö och Stockholm eller Göteborg och Stockholm. Det vad dessa verkar missa är att det skulle troligtvis gynna mer än bara de sträckorna. Det går alldeles för mycket tåg där just nu, så det finns inte plats för alla tåg som går. Ny räls skulle göra att vi får möjlighet att transportera fler passagerare och mer gods. Och per kilometer har jag för mig att höghastighetsbanorna ligger ungefär i samma kostnadsklass som BILvägen man håller på att bygga i Stockholm just nu, och där är det inga som helst
















m att det blir

För att du inte läser vad som skrivs? Regeringen stoppade planerna på nya järnvägar, med hänvisning att pengarna bättre kunde användas på annat, men inget annat har utannonserats ännu.

Det må finnas personer som har svårt att se nyttan med ny järnväg mellan Malmö och Stockholm eller Göteborg och Stockholm. Det vad dessa verkar missa är att det skulle troligtvis gynna mer än bara de sträckorna. Det går alldeles för mycket tåg där just nu, så det finns inte plats för alla tåg som går. Ny räls skulle göra att vi får möjlighet att transportera fler passagerare och mer gods. Och per kilometer har jag för mig att höghastighetsbanorna ligger ungefär i samma kostnadsklass som BILvägen man håller på att bygga i Stockholm just nu, och där är det inga som helst problem att det blir dyrt.
Du som vet så mycket, hur gynnas malmbanan av att det blir lättare för somliga personer att åka riktigt snabbt från Stockholm till Göteborg?

Man avser alltså att frakta gods i södra Sverige med höghastighetståg, enligt ovan. Vilket gods?
 
Du som vet så mycket, hur gynnas malmbanan av att det blir lättare för somliga personer att åka riktigt snabbt från Stockholm till Göteborg?

Man avser alltså att frakta gods i södra Sverige med höghastighetståg, enligt ovan. Vilket gods?
Just malmtågen lär inte påverkas, det är sant. Men ökad kapacitet och möjligheten att få "bort" passagerartrafik från nuvarande södra och västra stambanan gör att det finns mer plats även för godstrafik, och även kan ge färre förseningar med mera.
 
Jag har redigerat rubriken och raderat ett antal inlägg. Det började inte bra i den nya tråden.

Kan alla försöka bemöda sig om att bemöta varandra, åsikter och olika partier med viss respekt.

Alla kan inte tycka samma och det bör vara ok.

Viss(a) användare som mest tramsar i inlägg efter inlägg skulle även vinna på att vara mindre barnslig, om det är möjligt.

Tråkiga ordval, öknamn och i det närmaste propaganda oavsett placering på den politiska skalan får iallafall mig att inte fästa så stor vikt i resten som skrivs av den skribenten och fundera på hur många av den typen som finns inom de partierna.
Det var faktiskt dig @Sleepy jag i första hand syftade på när jag skrev om "i det närmaste propaganda".
Jag håller med. @Sleepy , varför använda tråden som kanal för pressmeddelanden för S men aldrig vara med i någon diskussion om något alls? Jag tycker det tangerar forumreglerna och gör inläggen betydligt mindre intressanta. Det blir liksom bara en megafon och ingen reflektion alls.
Jag håller med @sjoberga och tycker att du @Sleepy måste minska ner din (s)-propaganda betydligt.
Kom med något eget och diskutera, klistra inte bara in text och länkar.
 
Just malmtågen lär inte påverkas, det är sant. Men ökad kapacitet och möjligheten att få "bort" passagerartrafik från nuvarande södra och västra stambanan gör att det finns mer plats även för godstrafik, och även kan ge färre förseningar med mera.

Ja, absolut. Men det är under förutsättning att det finns bra spår för godstrafiken. Tänker att det är viktigast att förstärka/utöka befintlig kapacitet först. Sedan kan man diskutera höghastighetsbanor.
 
Ja, absolut. Men det är under förutsättning att det finns bra spår för godstrafiken. Tänker att det är viktigast att förstärka/utöka befintlig kapacitet först. Sedan kan man diskutera höghastighetsbanor.
Jag tänker att om man ser till att utöka antalet spår, blir det tillfälligt mindre belastning på befintliga, och det går då lättare att fixa dessa
 
Jag håller inte med om regeringens prioritering att stoppa utbyggnad av de nya stambanorna, och tror att det är orealistiskt med elflyg inom en kortare tid. Men det jag invände mot här var att det är sittande regering som ska kritiseras för att de varit inaktiva senaste halvåret, när bristerna i järnvägen vuxit fram under flera årtionden. Det blir lite för grund debatt tycker jag, allt är sittande regeringens fel och allt regeringen gör är fel. Det finns ingen spänst eller potential till att komma vidare någonstans i en sådan debatt.
Förlåt för utklippet men för mig är flyg korta sträckor helt värdelöst. Med flyg så landar ju du en bra bit ifrån staden till skillnad från tåg där du kan kliva av mitt i smeten eller lite utanför om det passar bättre.
 
Det var faktiskt dig @Sleepy jag i första hand syftade på när jag skrev om "i det närmaste propaganda".

Jag håller med @sjoberga och tycker att du @Sleepy måste minska ner din (s)-propaganda betydligt.
Kom med något eget och diskutera, klistra inte bara in text och länkar.
Ja och när jag gjorde likadant om länkar när media skrivit nått som SD vill genomföra då var man riktigt snabba med att påpeka att jag sysslade med SD propaganda. Däremot gick det bra att fortsätta med S propaganda. Men nu har tiden tydligen kommit ikapp.....äntligen
 
Jag håller med. @Sleepy , varför använda tråden som kanal för pressmeddelanden för S men aldrig vara med i någon diskussion om något alls? Jag tycker det tangerar forumreglerna och gör inläggen betydligt mindre intressanta. Det blir liksom bara en megafon och ingen reflektion alls.
Alltså, också noterat att @Sleepy skriver inlägg som ibland bara består av inklistrad text utan egen reflektion - men att kalla det pressmeddelanden från S stämmer ju inte riktigt väl? Jag har noterat fokus på det blocket, men inte bara S (och jag hade missat att hen skulle vara aktiv i partiet för den delen).
 
Ja och när jag gjorde likadant om länkar när media skrivit nått som SD vill genomföra då var man riktigt snabba med att påpeka att jag sysslade med SD propaganda. Däremot gick det bra att fortsätta med S propaganda. Men nu har tiden tydligen kommit ikapp.....äntligen
Jag tror att du själv håller med om att du själv är lite mer provokativ i din approach?
 
Vad det gäller järnvägen är samtliga partier lika goda kålsupare, inget parti har i princip lagt en krona på underhållet de senaste 70 åren. Både vägunderhållet och järnvägen är kraftigt eftersatta, men det är klart att det är billigare att låta allt förfalla och sänka hastigheter och skatter istället för att investera och rusta = skapa arbetstillfällen.
 
Du som vet så mycket, hur gynnas malmbanan av att det blir lättare för somliga personer att åka riktigt snabbt från Stockholm till Göteborg?
Om man anser att man kan göra bättre saker för pengarna än bygga höghastighetståg så hade den usla kvaliteten på malmbanan i mina ögon varit en självklar sak att stoppa in pengar i omedelbart då den är så extremt viktig för Sverige, men det är tyst som i graven om vad man vill göra med dessa pengar.
 
Förlåt för utklippet men för mig är flyg korta sträckor helt värdelöst. Med flyg så landar ju du en bra bit ifrån staden till skillnad från tåg där du kan kliva av mitt i smeten eller lite utanför om det passar bättre.
Det är det här jag ser som svagheten med höghastighetstågen. Som jag förstått det så planerade man att bygga stationerna utanför städerna vilket hade skapat samma situation som för flyget nämligen en lång resa till din transport. För mig känns det som om man då missar hela poängen med tåg.
 
@Gunnar

Var och ens bidrag till tråden är givetvis vad just den användaren finner intressant av det som händer i politiken. Bredden på perspektivet kommer ju ur mängden användare som deltar.

Sen är det ju upp till var och en hur mycket en väljer att engagera sig; precis som i övriga forumet. Alla lever vi olika liv och har olika mycket tid, ork och lust att delta. Några uttrycker sig kort och koncist som jag, andra skriver noveller. Några vill bara läsa, andra använder gillaknapparna, några vill bara uttrycka sin åsikt, andra vill diskutera. Även där finns ju valfriheten vilka en väljer att engagera sig i samtal med och vilka en väljer att ha på ignore. Fenomenet att den som är på ignore ändå väljer att svara på ens inlägg är ju inget en kan råda över.

Intresset för politiktrådarna är glädjande. Om vi alla kan hjälpas åt att hålla oss à jour med det som händer i politiken så kan vi alla göra mer informerade val i framtiden. Alla konsumerar vi olika media och med mångas input ifrån olika håll får vi alla en bättre överblick. Tror också att ju mindre kravfyllt det känns hur deltagandet i trådarna ska se ut, desto fler kommer att vilja delta och desto mer välbesökta kommer de att bli.
 
Du som vet så mycket, hur gynnas malmbanan av att det blir lättare för somliga personer att åka riktigt snabbt från Stockholm till Göteborg?

Man avser alltså att frakta gods i södra Sverige med höghastighetståg, enligt ovan. Vilket gods?

Det är väl egentligen två olika aspekter hos de nedlagda projekten, som slår olika. Dels är det hastigheten, att det var tänkt att man skulle köra mycket fortare än på nuvarande banor, och det har inte någon direkt påverkan på godstrafiken i norra Sverige (det är som jag förstått endast persontrafik som skulle köra på de nya spåren). Men sen är det ju också själva kapacitetsförstärkningen i sig, som de nya spåren skulle ha gett, oavsett vilken hastighet man kör i. Mer kapacitet på spåren, och att separera långsamtgående godstrafik och snabb persontrafik mellan olika spår, ger en bättre tillförlitlighet för alla.

Sedan vet inte jag huruvida man kör godstrafik mellan nordligaste Lappland och södra delarna av landet, eller om man i vilket fall kör till t ex Luleå hamn och fraktar med båt. I så fall så spelar det ju ingen roll för dessa transporter huruvida det finns några spår alls i södra Sverige.

Samt att om man ser järnvägsutbyggnad som ett nollsummespel, att om södra Sverige får så får vi inte, så skulle det vara en effekt. Men jag har fått intrycket när jag följt debatten om höghastighetsbanorna, att det är en fundamental del av järnvägsplanering att se det just som ett system. Alltid alltså, hastigheten på en viss sträcka är bara en aspekt, men det viktiga är systemet i sin helhet. Och som det lät i julas när regeringen stoppade projekten så är det järnvägen man inte vill prioritera, så det är inte så självklart att man kommer att flytta dessa pengar till projekt i norr istället.
 
Förlåt för utklippet men för mig är flyg korta sträckor helt värdelöst. Med flyg så landar ju du en bra bit ifrån staden till skillnad från tåg där du kan kliva av mitt i smeten eller lite utanför om det passar bättre.

Ja, jag håller med. Även om själva restiden på tåget tar längre tid än vad jag är i luften med flyget, så tar det ändå inte så mycket längre tid mellan Stockholm och Göteborg/Malmö i och med transport till och från flygplatsen i båda ändarna, säkerhetskontroller. Dessutom kan jag använda tiden bättre på tåg än på flyget.
 
@Gunnar

Var och ens bidrag till tråden är givetvis vad just den användaren finner intressant av det som händer i politiken. Bredden på perspektivet kommer ju ur mängden användare som deltar.

Sen är det ju upp till var och en hur mycket en väljer att engagera sig; precis som i övriga forumet. Alla lever vi olika liv och har olika mycket tid, ork och lust att delta. Några uttrycker sig kort och koncist som jag, andra skriver noveller. Några vill bara läsa, andra använder gillaknapparna, några vill bara uttrycka sin åsikt, andra vill diskutera. Även där finns ju valfriheten vilka en väljer att engagera sig i samtal med och vilka en väljer att ha på ignore. Fenomenet att den som är på ignore ändå väljer att svara på ens inlägg är ju inget en kan råda över.

Intresset för politiktrådarna är glädjande. Om vi alla kan hjälpas åt att hålla oss à jour med det som händer i politiken så kan vi alla göra mer informerade val i framtiden. Alla konsumerar vi olika media och med mångas input ifrån olika håll får vi alla en bättre överblick. Tror också att ju mindre kravfyllt det känns hur deltagandet i trådarna ska se ut, desto fler kommer att vilja delta och desto mer välbesökta kommer de att bli.

Jag vet inte om jag är en av dem du har på ignore eftersom du inte svarar på mitt inlägg, men gör ett försök att skriva ändå.

Du tar ju upp intressanta ämnen, så det är verkligen inte så att du borde lämna tråden. Men det vore ännu intressantare att också få höra vad du själv tänker om saker och ting. Nyhetsartiklar kan också vara intressant, men du själv försvinner i ditt utpumpande av S-hyllande och regeringskritiska länkar. Jag är också intresserad av vad DU tänker!

Som järnvägen t ex, det finns ju jättemånga perspektiv där som man kan vrida och vända på. Mer än att någon har uttalat sig kritiskt om regeringen.
 
Alltså, också noterat att @Sleepy skriver inlägg som ibland bara består av inklistrad text utan egen reflektion - men att kalla det pressmeddelanden från S stämmer ju inte riktigt väl? Jag har noterat fokus på det blocket, men inte bara S (och jag hade missat att hen skulle vara aktiv i partiet för den delen).

Man kan göra olika bedömningar, och jag visar här exempel på vad som lett till min uppfattning:

Budskapen som jag läser ut av de senaste 15 inläggen (typ, kan säkert ha missat något)

Budskap: Ett handlingskraftigt S kritiserar regeringen och SD, med länk till S:s egna kanaler och framhållande av deras nystartade insamling:
Magda talar klarspråk om Marionettregeringens agerande och berättar att S nu har återaktiverat Olof Palmes Kampfond, som startades 1976. Handsken är kastad.


"Representanter för Regeringsunderlaget hänger ut enskilda journalister, verbalt attackerar fri media och public service, minskar stödet för nationella tidningar och när civilsamhället kritiserar Tidöavtalet då var SD snabbt ute och talade om att man ska strypa medlen just till de organisationerna. Vi har sett hur SD's företrädare hänger ut opolitiska tjänstemän som aktivister och talar öppet om "storstädning i myndighetssverige". Syftet är naturligtvis att tysta och skrämma. Vi ser också hur Regeringen utan förvarning och på oklara grunder bestämt sig för att korta mandatet för de styrelser som leder våra lärosäten - och det här har ju lett till landsomfattande protester ifrån akademin. Vi ser också hur Regeringen vill ge sig på finansieringen till folkbildningen.

Det här är ju viktiga hörnstenar i Sverige; i vårt land men också i vår demokrati som mår bra av ett starkt civilsamhälle, oberoende medier, akademi - och en opposition. Men det vi nu ser är en Regering som medvetet använder lagstiftningsmakten för att tysta oppositionen."



Här är åtminstone en egen liten reflektion till citatet, om än mycket kort (i svar till annan användare och inte startpostning).
"– Bakgrunden till förseningen är i korthet att sidantalet blivit mycket mer omfattande än vad som tidigare var bedömningen."

Antalet nazister i nazistpartiet var överraskande många. Hoppsan då.


Budskap: Få tror på regeringen, gör inte det du heller.
Förnyat förtroende för nuvarande Regering 34%. Ner i diket kör vi. Heja på.


Budskap: Få tror på regeringen, gör inte det du heller.
Nu har vi haft den här Regeringen ett år och så här känner folket:


"Majoritet anser inte att regeringen infriat löften​

Tio månader efter valet anser en majoritet av väljarna att regeringen inte levt upp till de löften man gav under valrörelsen, närmare bestämt 55 procent. Det visar en mätning från DN/Ipsos.
Missnöjet handlar nu främst om regeringens hantering av kriminaliteten, istället för bränslepriserna som fick mycket fokus i höstas. Elstöd och energiförsörjning fortsätter att vara en källa till missnöje."

https://omni.se/majoritet-anser-inte-att-regeringen-infriat-loften/a/KnKzze


Budskap: Fler tror på S, gör det du också.
Svenska folket tänker till:

"DN/Ipsos: Flest överväger att rösta på S – kan växa mer​

Socialdemokraterna ser ut att ha potential att växa, enligt en mätning från DN/Ipsos. 41 procent av de tillfrågade överväger på allvar att rösta på S. Det är den högsta siffran sedan 2017 och en uppgång med 13 procentenheter på fem år. Det senaste året är ökningen sex procentenheter.
Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring tillskriver partiledarens förtroende mycket av medvinden.
– Magdalena Andersson har gått hem i stugorna på ett sätt som var svårt att förutse."

https://omni.se/dnipsos-flest-overvager-att-rosta-pa-s-kan-vaxa-mer/a/3EK55d


Budskap: S är handlingskraftigt.
Morgan Johansson:

"Socialdemokraterna har varit i kontakt med regeringsföreträdare om avtalet som slutits mellan Sverige och Turkiet, men vill inte säga när i processen det skedde eller med vem.

– Det finns en överenskommelse. Vi hade en del följdfrågor på det, men vi har fått tillfredsställande svar. Det vi var oroliga för var om man skulle föra in nya moment, säger Morgan Johansson (S).

Han säger att den överenskommelse som nu finns inte innebär några nya åtaganden för Sverige i praktiken.
– Vi fullföljer den överenskommelse som vi träffade för ett år sedan.

Koranbränningar och begränsningar av yttrandefriheten fanns inte med i överenskommelsen, säger han.
– Hade det varit så hade det varit djupt problematiskt."

https://tt.omni.se/s-turkiet-bor-utlamna-kurdiska-raven/a/kEPkaL


Budskap: Sprida negativ information om SD.
Den här katten behöver packa väskan och hitta en ny matte:


"Sverigedemokraten i Kalmar Lillemor Marcus Jonsson hyllade ett mord på en känd kriminell person i Stockholm genom att lägga upp ett inlägg i sociala medier under söndagen. Något som Dagens Kalmar var först att rapportera om.

Inlägget innehåller en bild på den avlidne mannen och festliga emojier som champagneflaska och konfetti.

SD-profilen påstår att hon inte publicerat inlägget och menar att det kan vara hennes katt som kommit åt telefonen och lyckats lägga ut det."

https://sverigesradio.se/artikel/sd-profil-hyllade-mord-i-sociala-medier-skyller-pa-sin-katt


En till egenskriven kommentar.
Det är intressant att se hur ursäkterna från SD-anhängare utvecklas över tid. Från jag-var-ung-och-det-var-längesen till jag-måste-ha-blivit-hackad och nu det-måste-ha-varit-katten.

Svårt det där, att vara rumsren med sina åsikter.

Budskap: Inte ens regeringen och SD:s egna väljare tror på dem, gör inte det du heller.
Missnöje i egna leden:

"Tidöpartiernas väljare inte nöjda med kriminalpolitiken​

Mindre än hälften av Tidöpartiernas egna väljare tycker att regeringen och SD:s politik har varit effektiv för att få ner antalet skjutningar. Det visar SvD/Novus senaste mätning.
– Det är ju en klar majoritet som nog inte kommer känna att det här går åt rätt håll förrän antal skjutningar går ner, säger Novuschefen Torbjörn Sjöström.
M, KD, L och SD:s väljare har fått svara på om de tycker att regeringen gör ett bra jobb för att få ner antalet skjutningar. 56 procent svarar att partierna gör ett dåligt jobb, 23 procent vet ej och 20 procent tycker att de gör ett bra jobb."

https://omni.se/tidopartiernas-valjare-inte-nojda-med-kriminalpolitiken/a/xgpm0B


Budskap: Ett handlingskraftigt S kritiserar regeringen.
Den knäpptysta Regeringen behöver tala om hur de hanterar situationen:


"Socialdemokraterna kräver att regeringen informerar riksdagen om korankrisen.
– Vi befinner oss i väldigt dramatiskt läge som har förvärrats successivt, säger den utrikespolitiske talespersonen Morgan Johansson.

... – Syftet är att regeringen ska kunna redovisa hur man ser på den här krisen, vilka åtgärder som vidtas för att skydda svenska liv och intressen, men också hur man tänker agera framgent och vilken bedömning man göra av läget.

... Efter stormningen av den svenska ambassaden i Bagdad i förra veckan har en rad hårda uttalanden mot Sverige framförts av ledare i den muslimska världen. Regeringen har dock varit återhållsam med att kommentera krisen utåt.

... – Men regeringen har också skyldighet att redovisa vad man gör och jag kan bara konstatera att regeringen hittills har legat lågt under den här krisen och i praktiken inte sagt någonting. Det kan jag ha en viss förståelse för, men man har samtidigt en skyldighet att visa ledarskap och svara på allmänhetens frågor.

Johansson uppger att utrikesministern behöver vara med på mötet och även företrädare för Säpo för en bedömning av risken för terrordåd."

https://tt.omni.se/s-kraver-att-regeringen-informerar-om-korankris/a/O829Gw

En till egenskriven kommentarer.
"Sverige står inför det allvarligaste säkerhetsläget hittills kopplat till islamistiska organisationer. Det säger Jörgen Holmlund, lärare i underrättelseanalys vid Försvarshögskolan, till TT.
– Tidigare har vi haft ensamagerande, men det här föranleder en annan bedömning, säger han."

https://omni.se/experten-allvarligaste-sakerhetslaget-hittills/a/O82Kd1


Vilken patetisk Vackert-Väder-Statsminister vi har. Han visar sig bara när solen skiner och han har något roligt att berätta. Nu när det är jobbigt gömmer han sig ifrån folket och journalisterna; efter Sosseknuffen skickades ett par ministrar och någon myndighetschef ut i strålkastarna. Själv nöjde han sig med några rader på Facebook; så slapp han jobbiga frågor. Sanslöst.
 
Senast ändrad:
Forts.

Budskap: Ett handlingskraftigt S kritiserar regeringen och SD.

"S-topp kräver Jomshofs avgång: Farlig för Sverige​

Riksdagsledamoten Morgan Johansson (S) kräver att Richard Jomshof (SD) ”plockas bort” som ordförande i justitieutskottet, rapporterar TV4 Nyheterna. Johansson menar att Jomshof utgör en säkerhetsrisk för Sverige då han upprepade gånger uttalat sig aggressivt mot Islam. Han syftar även till ett inlägg Jomshof skrev på torsdagen om att profeten Mumammed var ”slavdrivare och massmördare”.
– Man kan bara tänka sig hur det här riskerar att tas emot av en del kretsar som kan triggas till att begå terrorbrott, säger Johansson."

https://omni.se/s-topp-kraver-jomshofs-avgang-farlig-for-sverige/a/0QJ2Ao


SÄPO varnar för terrorattentat och då uttalar sig SD:s företrädare såhär. Galet att ha SD i Regeringsunderlaget.


Budskap: Regeringen får kritik.
Kritik mot den osynlige Statsministern:


"Sverige befinner sig mitt i en internationell kris. Bilden, låt vara felaktig, av Sveriges inställning till islam sprids i andra länder. Relevanta svenska myndigheter står på tå. På onsdagsmorgonen framträdde Säpo i Sveriges Radio. På regeringskansliet hölls på onsdagen en presskonferens med ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin. Där medverkade också en chef på Myndigheten för psykologiskt försvar.

...Med andra ord – säkerhetsmässigt är Sveriges belägenhet skör.

Så var är statsministern? Varför tvingas minister Bohlin på en presskonferens, som utländska journalister lyssnade på, förklara varför statsministern inte är anträffbar?

Ulf Kristersson har semester, men knappast någon tror att han är ledig. Givetvis är han i ständig kontakt med de rådgivare som statsministern numera har till sitt förfogande. Att Ulf Kristersson inte framträder just nu framstår därmed som en markering, att läget inte är så allvarligt – budskapet kan lika gärna förmedlas av vikarier. En text på sociala medier räcker inte."

https://www.di.se/ledare/statsministern-bor-trada-fram-i-korankrisen/


Budskap: Regeringen får kritik.
Det svenska järnvägskaoset:

"De svenska järnvägarnas bedrövliga skick har blivit en följetong. Men det är svårt att veta om det är en komedi eller en tragedi när SSAB:s vd meddelar att man nu köper malm från Kanada och USA eftersom transporterna på Malmbanan från LKAB i Gällivare är så opålitliga.

... Det delstatliga stålverket köper alltså malm från andra sidan Atlanten som transporteras med båt till Sverige, eftersom malmen från den statliga gruvan inte kommer fram i tid på den statliga järnvägen som är byggd för att transportera statlig malm mellan – just det – den statliga gruvan och det delstatliga stålverket.

Rälsen är helt enkelt i så dåligt skick att det inte bara blir förseningar utan också olyckor

...Vad staten sparar in på underhåll, får staten betala i dyrare och sämre transporter.

När den ena handen inte vet vad den andra gör sitter problemet i huvudet. I statens fall är det regeringen.

Ulf Kristersson drog snart efter sitt tillträde in satsningen på höghastighetsbanor, för att pengarna behövs till andra viktiga investeringar. Men ännu har inget hänt och förfallet fortsätter. En företagarvänlig regering måste se till att infrastrukturen fungerar, det är själva grunden för en framgångsrik svensk industri."

https://www.di.se/ledare/jarnvagen-maste-borja-fungera-nu/

Budskap: Regeringen får kritik.
En rad ledarredaktioner håller med om att Jomshof behöver hanteras. Först uttalandet om att "bränna hundra koraner till", sen detta. Poliser går med förstärkningsvapen på våra gator och Jomshof eldar på - utan ett ord ifrån varken Åkesson eller Kristersson. Ohållbart och skamlöst.


"Regeringen vill att svenskar ska ta ansvar – men om Jomshof vågar de inte säga ett knyst
Statsminister Ulf Kristersson kan inte först uppmana svenska folket att ta ansvar och sedan blunda när höga SD-företrädare gör precis tvärtom."

https://www.dn.se/ledare/susanne-ny...ansvar-men-om-jomshof-vagar-de-inte-saga-ett/


"Trots det försämrade säkerhetsläget i Sverige fortsätter Richard Jomshof (SD) att utnyttja sin position för att öka polariseringen, skriver Sydsvenskans ledarredaktion. Samtidigt är statsminister Ulf Kristersson (M) oroväckande tyst om SD-toppen agerande. Det duger inte.
”Bakom kulisserna eller inför öppen ridå – problemet med Jomshof måste regeringschefen ta tag i”, skriver ledarredaktionen.

DI:s Matilda Molander håller med. Visst kan och får man kritisera vissa uttryck inom islam, men som politisk ledare måste man ha ”lite fingertoppskänsla”. Jomshofs agerande är ”oseriöst och sätter svenska folkets säkerhet på spel”, skriver Molander och uppmanar SD-ledaren Jimmie Åkesson att sätta ner foten."

https://omni.se/ledare-det-ar-dags-att-ta-itu-med-jomshof/a/q1rz1o

Självklart får man posta artiklar, jag vill absolut inte förbjuda det på något sätt. Vi har alla en politisk åskådning, och det är också klart att det kommer att påverka vad man väljer att posta och skriva. Det finns också fler politiskt aktiva på forumet (vilket jag applåderar, vi behöver fler och inte färre som vill och orkar engagera sig inom politiken), men OM det är så att man deltar i trådar med en viss agenda så tycker jag att det är fair att vara öppen med sitt engagemang.

Men med dessa inlägg ville jag visa mer konkret och transparent vad jag reagerat på, där jag tycker det är väldigt ensidigt fokus på ett par enkla budskap. Att regeringen är svag, och att S med Magda (som hon så kärvänligt kallas i texterna) och Morgan vore ett mer handlingskraftigt alternativ. Ingen reflektion, ingen djupare analys av någonting, utan gång på gång trummas det in att regeringen är svag och får kritik från många håll och att många andra tycker att S vore bättre - så tyck det du också.

Politik handlar om att tycka olika, så det är inte det jag reagerat på. Men politisk argumentation handlar i mitt tycke om att resonera, att samla kunskap och väga värderingar, och att dra slutsatser. Här pumpas istället samma enkla budskap ut i en strid ström, som talar till känslan av att höra till, att tycka rätt osv - samma gamla knep som alltid har används för att samla väljarskaror.

Nu har jag försökt vara transparent med varför jag reagerat. Huruvida det finns någon medveten tanke med detta sätt att posta kan jag inte veta, men nu har jag i alla fall skrivit vad jag ser. Hur ni andra ser på det får ni avgöra själva. Och hur @Sleepy väljer att skriva i framtiden är upp till hen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp