Det svenska järnvägskaoset:
"De svenska järnvägarnas bedrövliga skick har blivit en följetong. Men det är svårt att veta om det är en komedi eller en tragedi när
SSAB:s vd meddelar att man nu köper malm från Kanada och USA eftersom transporterna på Malmbanan från LKAB i Gällivare är så opålitliga.
... Det delstatliga stålverket köper alltså malm från andra sidan Atlanten som transporteras med båt till Sverige, eftersom malmen från den statliga gruvan inte kommer fram i tid på den statliga järnvägen som är byggd för att transportera statlig malm mellan – just det – den statliga gruvan och det delstatliga stålverket.
Rälsen är helt enkelt i så dåligt skick att det inte bara blir förseningar utan också olyckor
...Vad staten sparar in på underhåll, får staten betala i dyrare och sämre transporter.
När den ena handen inte vet vad den andra gör sitter problemet i huvudet. I statens fall är det regeringen.
Ulf Kristersson drog snart efter sitt tillträde in satsningen på höghastighetsbanor, för att pengarna behövs till andra viktiga investeringar. Men ännu har inget hänt och förfallet fortsätter. En företagarvänlig regering måste se till att infrastrukturen fungerar, det är själva grunden för en framgångsrik svensk industri."
https://www.di.se/ledare/jarnvagen-maste-borja-fungera-nu/