Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vartefter som tiden går så kommer ju förslagen att bli till lag. Tex reduktionsplikten och framförallt billigare diesel om typ 5 månader. Sen har vi ju minskad invandring som förhoppningsvis börjar gälla om typ 4 månader och där är ju målet att färre ska söka sig till Sverige 👍
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEwR8v/skarpta-villkor-for-anhoriginvandrare

Sen har vi ju gängkriminaliteten och där kommer ju mycket att hända ang högre straff och straffrabatter och att brottsoffer ska få mer upprättelse. Utvisningarna ska ökas. Så visst kommer det att hända mycket den här mandatperioden när vi nu är inne i pradgimskiftet 🤗
Kan du med egna ord, utan länkar, förklara för mig varför det skulle vara bra att ökan andelen importerad fossil diesel till Sverige, istället för att använda inhemsk skogsråvara när vi tankar våra bilar?
Varför tycker du att det är bra med att folk som jobbar i skogen elkwr på pappersbruk ska bli av med jobbet?

Det blir nämligen föjlden av den ologiska och hjärndöda politikwn som du förordar.

Den knäpptysta Regeringen behöver tala om hur de hanterar situationen:

"Socialdemokraterna kräver att regeringen informerar riksdagen om korankrisen.
– Vi befinner oss i väldigt dramatiskt läge som har förvärrats successivt, säger den utrikespolitiske talespersonen Morgan Johansson.

... – Syftet är att regeringen ska kunna redovisa hur man ser på den här krisen, vilka åtgärder som vidtas för att skydda svenska liv och intressen, men också hur man tänker agera framgent och vilken bedömning man göra av läget.

... Efter stormningen av den svenska ambassaden i Bagdad i förra veckan har en rad hårda uttalanden mot Sverige framförts av ledare i den muslimska världen. Regeringen har dock varit återhållsam med att kommentera krisen utåt.

... – Men regeringen har också skyldighet att redovisa vad man gör och jag kan bara konstatera att regeringen hittills har legat lågt under den här krisen och i praktiken inte sagt någonting. Det kan jag ha en viss förståelse för, men man har samtidigt en skyldighet att visa ledarskap och svara på allmänhetens frågor.

Johansson uppger att utrikesministern behöver vara med på mötet och även företrädare för Säpo för en bedömning av risken för terrordåd."

https://tt.omni.se/s-kraver-att-regeringen-informerar-om-korankris/a/O829Gw

https://www.dn.se/varlden/nathan-shachar-netanyahu-har-forlorat-kontrollen/

Tänker på situationen i Sverige när jag läser detta om Israel där en ny lag som är en del i att flytta makt från domstolar till politiker. Den regeringskoalition man har efter senaste valet bygger på stöd från nationalister vilka ligger bakom detta. Trots enorma protester och sannolika negativa effekter för landet vägrade nationalisterna att kompromissa.
I Sverige har vi också en regering som är beroende av nationalistpartiet. Innan valet pratade man om att tämja SD men istället sitter regeringen i deras knä. Om inte en så skicklig politiker som Netanyahus lyckades med det hur ska då Ulf Kristersson som inte är i närheten av den skickligheten lyckas med det.

https://www.dn.se/varlden/nathan-shachar-netanyahu-har-forlorat-kontrollen/

Tänker på situationen i Sverige när jag läser detta om Israel där en ny lag som är en del i att flytta makt från domstolar till politiker. Den regeringskoalition man har efter senaste valet bygger på stöd från nationalister vilka ligger bakom detta. Trots enorma protester och sannolika negativa effekter för landet vägrade nationalisterna att kompromissa.
I Sverige har vi också en regering som är beroende av nationalistpartiet. Innan valet pratade man om att tämja SD men istället sitter regeringen i deras knä. Om inte en så skicklig politiker som Netanyahus lyckades med det hur ska då Ulf Kristersson som inte är i närheten av den skickligheten lyckas med det.
Men det går ju inte. Det finns ju ett avtal. SD sitter säkert och är större än M 👍😁

"Sverige står inför det allvarligaste säkerhetsläget hittills kopplat till islamistiska organisationer. Det säger Jörgen Holmlund, lärare i underrättelseanalys vid Försvarshögskolan, till TT.
– Tidigare har vi haft ensamagerande, men det här föranleder en annan bedömning, säger han."

https://omni.se/experten-allvarligaste-sakerhetslaget-hittills/a/O82Kd1

Vilken patetisk Vackert-Väder-Statsminister vi har. Han visar sig bara när solen skiner och han har något roligt att berätta. Nu när det är jobbigt gömmer han sig ifrån folket och journalisterna; efter Sosseknuffen skickades ett par ministrar och någon myndighetschef ut i strålkastarna. Själv nöjde han sig med några rader på Facebook; så slapp han jobbiga frågor. Sanslöst.

"S-topp kräver Jomshofs avgång: Farlig för Sverige​

Riksdagsledamoten Morgan Johansson (S) kräver att Richard Jomshof (SD) ”plockas bort” som ordförande i justitieutskottet, rapporterar TV4 Nyheterna. Johansson menar att Jomshof utgör en säkerhetsrisk för Sverige då han upprepade gånger uttalat sig aggressivt mot Islam. Han syftar även till ett inlägg Jomshof skrev på torsdagen om att profeten Mumammed var ”slavdrivare och massmördare”.
– Man kan bara tänka sig hur det här riskerar att tas emot av en del kretsar som kan triggas till att begå terrorbrott, säger Johansson."

https://omni.se/s-topp-kraver-jomshofs-avgang-farlig-for-sverige/a/0QJ2Ao

SÄPO varnar för terrorattentat och då uttalar sig SD:s företrädare såhär. Galet att ha SD i Regeringsunderlaget.

Kritik mot den osynlige Statsministern:

"Sverige befinner sig mitt i en internationell kris. Bilden, låt vara felaktig, av Sveriges inställning till islam sprids i andra länder. Relevanta svenska myndigheter står på tå. På onsdagsmorgonen framträdde Säpo i Sveriges Radio. På regeringskansliet hölls på onsdagen en presskonferens med ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin. Där medverkade också en chef på Myndigheten för psykologiskt försvar.

...Med andra ord – säkerhetsmässigt är Sveriges belägenhet skör.

Så var är statsministern? Varför tvingas minister Bohlin på en presskonferens, som utländska journalister lyssnade på, förklara varför statsministern inte är anträffbar?

Ulf Kristersson har semester, men knappast någon tror att han är ledig. Givetvis är han i ständig kontakt med de rådgivare som statsministern numera har till sitt förfogande. Att Ulf Kristersson inte framträder just nu framstår därmed som en markering, att läget inte är så allvarligt – budskapet kan lika gärna förmedlas av vikarier. En text på sociala medier räcker inte."

https://www.di.se/ledare/statsministern-bor-trada-fram-i-korankrisen/

Det svenska järnvägskaoset:

"De svenska järnvägarnas bedrövliga skick har blivit en följetong. Men det är svårt att veta om det är en komedi eller en tragedi när SSAB:s vd meddelar att man nu köper malm från Kanada och USA eftersom transporterna på Malmbanan från LKAB i Gällivare är så opålitliga.

... Det delstatliga stålverket köper alltså malm från andra sidan Atlanten som transporteras med båt till Sverige, eftersom malmen från den statliga gruvan inte kommer fram i tid på den statliga järnvägen som är byggd för att transportera statlig malm mellan – just det – den statliga gruvan och det delstatliga stålverket.

Rälsen är helt enkelt i så dåligt skick att det inte bara blir förseningar utan också olyckor

...Vad staten sparar in på underhåll, får staten betala i dyrare och sämre transporter.

När den ena handen inte vet vad den andra gör sitter problemet i huvudet. I statens fall är det regeringen.

Ulf Kristersson drog snart efter sitt tillträde in satsningen på höghastighetsbanor, för att pengarna behövs till andra viktiga investeringar. Men ännu har inget hänt och förfallet fortsätter. En företagarvänlig regering måste se till att infrastrukturen fungerar, det är själva grunden för en framgångsrik svensk industri."

https://www.di.se/ledare/jarnvagen-maste-borja-fungera-nu/

"De svenska järnvägarnas bedrövliga skick har blivit en följetong. Men det är svårt att veta om det är en komedi eller en tragedi när SSAB:s vd meddelar att man nu köper malm från Kanada och USA eftersom transporterna på Malmbanan från LKAB i Gällivare är så opålitliga.

... Det delstatliga stålverket köper alltså malm från andra sidan Atlanten som transporteras med båt till Sverige, eftersom malmen från den statliga gruvan inte kommer fram i tid på den statliga järnvägen som är byggd för att transportera statlig malm mellan – just det – den statliga gruvan och det delstatliga stålverket.

Rälsen är helt enkelt i så dåligt skick att det inte bara blir förseningar utan också olyckor

...Vad staten sparar in på underhåll, får staten betala i dyrare och sämre transporter.

När den ena handen inte vet vad den andra gör sitter problemet i huvudet. I statens fall är det regeringen.

Ulf Kristersson drog snart efter sitt tillträde in satsningen på höghastighetsbanor, för att pengarna behövs till andra viktiga investeringar. Men ännu har inget hänt och förfallet fortsätter. En företagarvänlig regering måste se till att infrastrukturen fungerar, det är själva grunden för en framgångsrik svensk industri."

Vad har höghastighetsbanor med malmtransporter att göra?
Det viktiga är väl att få fungerande järnväg i HELA landet, inte bara snabbtåg för persontransporter mellan Stockholm, Malmö och Göteborg? Nyttan med höghastighetsbanor har väl också ifrågasatts av experter om jag minns rätt?

Vad har höghastighetsbanor med malmtransporter att göra?
Det viktiga är väl att få fungerande järnväg i HELA landet, inte bara snabbtåg för persontransporter mellan Stockholm, Malmö och Göteborg? Nyttan med höghastighetsbanor har väl också ifrågasatts av experter om jag minns rätt?
För att du inte läser vad som skrivs? Regeringen stoppade planerna på nya järnvägar, med hänvisning att pengarna bättre kunde användas på annat, men inget annat har utannonserats ännu.

Det må finnas personer som har svårt att se nyttan med ny järnväg mellan Malmö och Stockholm eller Göteborg och Stockholm. Det vad dessa verkar missa är att det skulle troligtvis gynna mer än bara de sträckorna. Det går alldeles för mycket tåg där just nu, så det finns inte plats för alla tåg som går. Ny räls skulle göra att vi får möjlighet att transportera fler passagerare och mer gods. Och per kilometer har jag för mig att höghastighetsbanorna ligger ungefär i samma kostnadsklass som BILvägen man håller på att bygga i Stockholm just nu, och där är det inga som helst problem att det blir dyrt.

Fast här har jag svårt att se vad nuvarande regeringen som suttit mindre än ett år skulle kunna ha gjort? Vad skulle S ha åstadkommit på samma tid, tänker du? Annat än ha behållit stambanorna, som hade slukat både pengar och kompetens söderöver - vilket är välbehövligt, så det är inte en enkel prioritering menar jag. Hur tycker du att en mer rätt prioritering ser ut?

En rad ledarredaktioner håller med om att Jomshof behöver hanteras. Först uttalandet om att "bränna hundra koraner till", sen detta. Poliser går med förstärkningsvapen på våra gator och Jomshof eldar på - utan ett ord ifrån varken Åkesson eller Kristersson. Ohållbart och skamlöst.

"Regeringen vill att svenskar ska ta ansvar – men om Jomshof vågar de inte säga ett knyst
Statsminister Ulf Kristersson kan inte först uppmana svenska folket att ta ansvar och sedan blunda när höga SD-företrädare gör precis tvärtom."

https://www.dn.se/ledare/susanne-ny...ansvar-men-om-jomshof-vagar-de-inte-saga-ett/

"Trots det försämrade säkerhetsläget i Sverige fortsätter Richard Jomshof (SD) att utnyttja sin position för att öka polariseringen, skriver Sydsvenskans ledarredaktion. Samtidigt är statsminister Ulf Kristersson (M) oroväckande tyst om SD-toppen agerande. Det duger inte.
”Bakom kulisserna eller inför öppen ridå – problemet med Jomshof måste regeringschefen ta tag i”, skriver ledarredaktionen.

DI:s Matilda Molander håller med. Visst kan och får man kritisera vissa uttryck inom islam, men som politisk ledare måste man ha ”lite fingertoppskänsla”. Jomshofs agerande är ”oseriöst och sätter svenska folkets säkerhet på spel”, skriver Molander och uppmanar SD-ledaren Jimmie Åkesson att sätta ner foten."

https://omni.se/ledare-det-ar-dags-att-ta-itu-med-jomshof/a/q1rz1o

Fast här har jag svårt att se vad nuvarande regeringen som suttit mindre än ett år skulle kunna ha gjort? Vad skulle S ha åstadkommit på samma tid, tänker du? Annat än ha behållit stambanorna, som hade slukat både pengar och kompetens söderöver - vilket är välbehövligt, så det är inte en enkel prioritering menar jag. Hur tycker du att en mer rätt prioritering ser ut?
De hade ju åtminstone kunnat uttala vad de vill göra, eller?

De hade ju åtminstone kunnat uttala vad de vill göra, eller?

När de pausade pågående projekt gav de ansvarig myndighet, Trafikverket, att utreda alternativ. Jag vet inte vilken tid de fick på sig, men jag antar att det är det regeringen väntar på innan de berättar vad de vill göra istället? Har för mig att de sa då att de vill satsa mer på regonal utbyggnad och på elflyg för långväga inrikes persontransporter.

Dessutom har det ju varit rätt mycket annat, mer dagsakut, att uttala sig om sedan årsskiftet, som EU-ordförandeskap, NATO-ansökan och kriget, och koranbränningar. Dessutom har väl nyhetsrapporteringen också väl handlat mer om inställda avgångar pga personalbrist och det där nya planeringssystemet som inte funkar som tänkt, åtminstone här i Stockholmsområdet. Jag tycker inte att oppositionen heller varit särskilt fokuserade på utbyggnad av järnvägen, så jag håller nog inte med om att det är regeringen som är särskilt klandervärd i den frågan.

Jag håller inte med om regeringens prioritering att stoppa utbyggnad av de nya stambanorna, och tror att det är orealistiskt med elflyg inom en kortare tid. Men det jag invände mot här var att det är sittande regering som ska kritiseras för att de varit inaktiva senaste halvåret, när bristerna i järnvägen vuxit fram under flera årtionden. Det blir lite för grund debatt tycker jag, allt är sittande regeringens fel och allt regeringen gör är fel. Det finns ingen spänst eller potential till att komma vidare någonstans i en sådan debatt.

Jag var också intresserad av vad @Sleepy själv tycker i frågan. Eftersom hen vad jag förstått själv är engagerad inom S, så vore det intressant att höra vad man gjort och vad hen vill att S skulle göra, eftersom S faktiskt suttit i regeringen i många år under dessa decennium. Nu är det mest en slags variant på omni-tjänst, som regelbundet postar regeringskritiska respektive S-positiva artiklar från olika håll, men det vore intressant att få veta vad Sleepy själv faktiskt TYCKER om något av allt som postas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar