"Svensk" nosgrimma?

Sv: "Svensk" nosgrimma?

nu blev jag lite fundersam, det där med pullback var ganska nytt för mig...men jag trodde alla achen nosgrimmor som man spänner åt andra hållet( fattar någon hur jag menar:) ) var pullback...men det är det alltså inte??

.
Så hur får man en pullbackgrimma att sitta snyggt utan att inverka på hästen?:confused:

Här är en bild på en häst med väldigt löst spänd pullback (får in minst 3 fingrar) utan att det ser kosntigt ut.
6043944.jpg

Men remmen under hakan buktar ju ut lite på sidan, plus att den glidit av hakskyddet...;)

Nä, jag ska nog bara ge upp och skrota den helt och hållet. Mycket enklare med en vanlig knäppning.:p ;)

Jo okej det har du rätt i. Jag kanske inte är tillräckligt petig med saker bara:p

nu blev jag lite fundersam, det där med pullback var ganska nytt för mig...men jag trodde alla achen nosgrimmor som man spänner åt andra hållet( fattar någon hur jag menar ) var pullback...men det är det alltså inte??

Pullback innebär att du har en "block och talja-konstruktion" under hakan på hästen, och det är oftast engelsk eller aachennosgrimmor som har dem (har inte sett det på remont- eller pullargrimmorna iaf. Ännu...).

Alla nosgrimmor med denna konstruktion benämns pullbacknosgrimmor.

Eller hur menar du?

vad är en block och talja konstruktion då:confused:
jag menar att som på mitt egna träns(aachen) så har jag nosgrimmor som knäpps som vanligt men även en som knäpps åt motsatt håll om man säger så....är det pullback?

jag menar att som på mitt egna träns(aachen) så har jag nosgrimmor som knäpps som vanligt men även en som knäpps åt motsatt håll om man säger så....är det pullback?

Ser det ut som något i den här stilen?

tillb_kn3.gif

authentic_crank_noseband.gif

I såfall är det en pullback-nosgrimma du har.

Om du bara menar att det ser ut som en vanlig aachen förutom det att man knäpper från andra sidan, så är det ju ingen pullback-nosgrimma.

hmm, måste nog gå ut och kolla detta för nu blev jag osäker på hur mitt ser ut egentligen:o

Jag tycker då inte att det är nån skillnad på hur hårt man spänner en vanlig achen-nosgrimma och en pullback:confused: Jag menar, man har väl koll på hur hårt man spänner i vilket fall, inte ska det göra nån skillnad på vilken slags nosgrimma man använder sig av.

Här är bild på Cinna från en utställning i somras, pullbacknosgrimma. Som hon har för att tränset är snyggt enligt Jennifer ;) Inte nosgrimman i sig alltså.
Den är nog spänd med 2-3 normala fingrar, mina fingrar är inget bra mått för de är tiny :p

3809858.jpg

Har hon aachenremmen på så åker själva nosgrimman ner en bit eftersom den sitter så löst. (Fuuuult as hell dock. Jag föredrar pullarnosgrimma isf.)

5403051.jpg

Självklart är det så!

Men den som uppfann pullbacknosgrimman gjorde det nog knappast för att det är snyggt, eller hur?:angel:

Men långt ifrån alla vanliga nosgrimmor har fodring som täcker undersidan av huvudet och en del hästar får skav av lädret där ;) . En anledning till att pullback är gjord för annat än att spänna hårt.

Själv har jag heller aldrig haft problem med löst spänd pullback. Kan bara hålla med i de andras tips :p

Nu ska den ju inte knäppas hårdare än någon annan nosgrimma. MINST 2 fingrar gäller även med en sån. Däremot ligger den mjukare/slätare mot hästen. Inga spännen mot hästen. Används den rätt tycker jag det är en bra modell av engelsk nosgrimma.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 823
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
M
Utrustning Hej! Nu så har min häst börjat strula till det igen. Nu vill hon inte ha sitt raka bett med fasta ringar och inte heller sitt...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: Mahogny
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix