Sveket mot hästflickorna

Hästflickorna är förlorarna när striden står om attraktiv stadsnära mark. Politikens svek mot barnen som inte har föräldrar med tid, pengar och utrymme gör att den nya generationen hästflickor riskerar att bli en privilegierad skara. Malin Lernfelt åker med tonårsdottern till stallet som betydde allt men som nu måste flyttas. Flickors frihetsupplevelse på hästryggen glöms bort när stadsplaner läggs.

Varför känner skribenten ett behov av att köna barnen gång på gång i denna text är min fråga?

Ja det skulle lätt kunnat bytas ut till "barn/ungdomar" istället för "flickor", men det är samtidigt en del av problematiken. Flickors idrottande är lättare att flytta på. Det hade varit intressant att veta hur ofta liknande händer den traditionellt manliga idrotten, hur ofta får ishallar stryka på foten, fotbollsplaner, motorstadion? Det vore intressant. Lösningarna med - erbjuds de nya platser att etablera sig på som funkar lika bra som innan?

Ja det skulle lätt kunnat bytas ut till "barn/ungdomar" istället för "flickor", men det är samtidigt en del av problematiken. Flickors idrottande är lättare att flytta på. Det hade varit intressant att veta hur ofta liknande händer den traditionellt manliga idrotten, hur ofta får ishallar stryka på foten, fotbollsplaner, motorstadion? Det vore intressant. Lösningarna med - erbjuds de nya platser att etablera sig på som funkar lika bra som innan?
Jo precis. Men det blir ju liksom ett självgödande problem. Om man själv tex inför politikerna understryker att bara hälften av barnunderlaget i kommunen kan eller bör ha något intresse för en viss idrott, varpå man sedan inte ens beskriver aktiviteten som en idrott, något som gör att ett barn faktiskt rör på sig, så har man ju redan där kanske underminerat sig själv?

Rent bortsett från att det då är den sämre, mindre viktiga hälften tycker politikerna.

Sedan spär man på, även i texten och pratar om mysigt, och kulturmiljö och upplevelser osv. Andra pratar om att flickor som rider blir framtida ledare, eller sliter hund i ut och skur eller jobbar hårt eller något. Men kultur och fritid är väl mest intresserade av att barn får motion rätt och slätt, kanske blir idrottare, som kanske blir kända, eller utvecklar fysiska förmågor, får kondition och då blir ju själva texten ytterligare en spik i kistan. Förskönande kulturverksamhet som bygger psykisk hälsa och är mysigt. Då hör det hemma i kultur och park?

Så även ridsportens beskrivning av sig själv när det gäller gräsrötterna fokuserar ju på typ allting annat än idrottsbiten. Så inte konstigt att kommunpolitikerna inte betraktar det som idrott? Det är som om ridning är idrott i ridsportens ögon när Peder Fredriksson gör det men inte när lilla Lisa gör det, och att ridsporten också understryker att lille Pelle inte håller på med det.

Rent bortsett från att de är misogyna osv såklart.

Senast ändrad:
Kikar på texten igen och det är helt uppenbart inte en idrott helt enkelt. Eller det står på ett ställe "Sveriges tredje största idrott" men faktiskt inga ord nämner något om huruvida det bidrar till något kroppsligt att rida.

Det är upplevelser, vänskap, drömmar, psykiska förmågor, samarbete, ansvar, jobb, industri, pengar, konsumtion, fritidsnöje, tävling, umgås med hästar.

Men fotboll ger ju motion, styrka, balans, kondition, skicklighet, osv förutom de där ledaregenskaperna, vänskap, pengar, konsumtion osv. Och tar mindre plats.

För idrottspolitikerna känns nog styrka, motion, balans, kondition osv viktigare än drömmar, upplevelser och frihetskänsla. Det inger ju snarare en känsla av att man driver runt lite och hanterar lite och drömmer lite och känner en massa, men definitivt inte rör på sig, ska politikerna betala för det? Eller det står rider som en eftersläntrare och mindre viktig sak i texten, men då sitter man ju dessutom bara ned på sina höga hästar och glider runt liksom. Idrottspoddar jämför det med typ schack. (det gås med på att Peder Fredriksson kanske rör på sig, men inte när folk rider i allmänhet). Lite forskning på den vore ev inte så dumt? rör ryttare på sig alls? bevis? Ridsportsförbundet, pengar till det? Får barnen motion eller är det drömmar de får bara?

Flickors frihetsupplevelse på hästryggen glöms bort när stadsplaner läggs.

Platsen där generationer unga kvinnor – och en och annan man – har levt ut sina hästdrömmar. Där barn blivit unga vuxna med fantastiska förmågor att tryggt hantera flera hundra kilo tunga flyktdjur, lyfta torvbalar, samarbeta och ta ansvar. En plats där många vänskapsband knutits, som håller än idag.

Det är också en mångmiljardindustri, som genererar nästan 20 000 jobb.

Hästnäringens effekter i form av konsumtion av varor och tjänster omkring 0,48 procent av Sveriges Bruttonationalprodukt (BNP).

Omkring en halv miljon svenskar håller på med hästar, som fritidsnöje och tävling.

Intresset i kommunen för att få rida och umgås med hästar är enormt

Senast ändrad:
Kikar på texten igen och det är helt uppenbart inte en idrott helt enkelt. Eller det står på ett ställe "Sveriges tredje största idrott" men faktiskt inga ord nämner något om huruvida det bidrar till något kroppsligt att rida.

Det är upplevelser, vänskap, drömmar, psykiska förmågor, samarbete, ansvar, jobb, industri, pengar, konsumtion, fritidsnöje, tävling, umgås med hästar.

Men fotboll ger ju motion, styrka, balans, kondition, skicklighet, osv förutom de där ledaregenskaperna, vänskap, pengar, konsumtion osv. Och tar mindre plats.

För idrottspolitikerna känns nog styrka, motion, balans, kondition osv viktigare än drömmar, upplevelser och frihetskänsla. Det inger ju snarare en känsla av att man driver runt lite och hanterar lite och drömmer lite och känner en massa, men definitivt inte rör på sig, ska politikerna betala för det? Eller det står rider som en eftersläntrare och mindre viktig sak i texten, men då sitter man ju dessutom bara ned på sina höga hästar och glider runt liksom. Idrottspoddar jämför det med typ schack. (det gås med på att Peder Fredriksson kanske rör på sig, men inte när folk rider i allmänhet). Lite forskning på den vore ev inte så dumt? rör ryttare på sig alls? bevis? Ridsportsförbundet, pengar till det? Får barnen motion eller är det drömmar de får bara?
Jag ser inte problemet med texten du citerar? Den är ju sann, liksom. Ridning och livet med hästar ÄR extremt mycket mer än "bara" en idrott och det kan väl få vara så? Allt måste väl inte vara jämförbart med fotboll? Tar jag min egen uppväxt som exempel så red jag lektion på ridskola en dag i veckan - det var då jag höll på med idrotten ridning. Sedan var jag i stallet ytterligare 4-5 dagar i veckan. Tog hand om min sköthäst, hjälpte personalen med fodringar, hjälpte till på nybörjarlektioner, var med och flyttade hästarna till sommarbetet, satt på höloftet och pratade med kompisar, cyklade till kiosken och köpte godis.... Och sett i backspegeln var nog de där andra grejerna, utöver idrotten, faktiskt viktigare för mig än att rida en gång i veckan. Det var hela mitt sammanhang, hela min fritid. Jag fick absolut mindre motion än fotbollskillarna i klassen och mer än de som inte gjorde någonting, men framförallt fick jag ägna mig åt mitt stora intresse tillsammans med andra ungdomar (ja, uteslutande tjejer) som hade samma intresse. Jag ser inte vad som är fel med att lyfta fram detta också? För mig känns det som om du tycker att det som var mitt liv under ett antal år i ungdomen liksom inte var viktigt för det var ju inte idrott?

Jag ser inte problemet med texten du citerar? Den är ju sann, liksom. Ridning och livet med hästar ÄR extremt mycket mer än "bara" en idrott och det kan väl få vara så? Allt måste väl inte vara jämförbart med fotboll? Tar jag min egen uppväxt som exempel så red jag lektion på ridskola en dag i veckan - det var då jag höll på med idrotten ridning. Sedan var jag i stallet ytterligare 4-5 dagar i veckan. Tog hand om min sköthäst, hjälpte personalen med fodringar, hjälpte till på nybörjarlektioner, var med och flyttade hästarna till sommarbetet, satt på höloftet och pratade med kompisar, cyklade till kiosken och köpte godis.... Och sett i backspegeln var nog de där andra grejerna, utöver idrotten, faktiskt viktigare för mig än att rida en gång i veckan. Det var hela mitt sammanhang, hela min fritid. Jag fick absolut mindre motion än fotbollskillarna i klassen och mer än de som inte gjorde någonting, men framförallt fick jag ägna mig åt mitt stora intresse tillsammans med andra ungdomar (ja, uteslutande tjejer) som hade samma intresse. Jag ser inte vad som är fel med att lyfta fram detta också? För mig känns det som om du tycker att det som var mitt liv under ett antal år i ungdomen liksom inte var viktigt för det var ju inte idrott?
Jag kanske tycker det är viktigt, precis som alla på det här forumet kanske tycker det är viktigt. Men det är ju inte jag som vill flytta på de där stallen som ger så mycket glädje mitt inne i stan. Det är en politiker eller tjänsteman som sitter på kommunen och har idrott som intresse och arbete.

Artikeln nämner inte ridning som "så mycket mer än "bara" en idrott" den nämner inte några som helst idrottsliga moment i stallsammanhanget. Men ridklubben ligger ju på idrottsbudgeten. Om det inte är en idrott, varför ska kommunen lägga idrottspengar på den?

Faktum är ju att artikeln precis som du i din text gör, nämner ridning bara i ett par meningar och då som en ganska oviktig bredvidverksamhet. Då är det ju egentligen helt enkelt inte alls en idrott utan en givande fritidssyselsättning? Jämfört med musikskolan till exempel? Varför måste 15 dyra hästar vara inblandade mitt i detta om det inte ens handlar om ridning? 4 H tar också mindre plats.

Nu råkar ju jag tycka att ridning är en idrott och att det ger balans och styrka och kondition och allting sådant, men det är ju inget som man framhäver i texter om att ridande, just, flickor behöver ridskola direkt.

Så det är inte så mycket "lyfta fram också" som att ridsporten bara lyfter fram de bitarna men effektivt döljer de mer fysiska bitarna, om inte det fysiska handlar om att flytta höbalar, eller om en person behöver terapi fysisk eller psykisk. Att framföra faktiska fysiska fördelar med att faktiskt rida på en häst, som ett genomsnittligt barn, det tycker jag inte jag ser direkt. Det kan ju såklart bero på att ridsporten faktiskt inte tycker att det är givande för styrka, balans, kondition såklart?

Fotbollen ger också allt det du skriver, gemenskap, i en grupp bara flickor osv. Men de får också hälsa genom att röra sig. Det sticker inte fotbollen under stol med.

att det som var mitt liv under ett antal år i ungdomen liksom inte var viktigt för det var ju inte idrott?

Men så jag måste fråga var något av detta idrott? förutom ridlektionen? Vi tävlar ju om just idrottspengar, ska vi inte då framhäva någon som helst fysisk fördel av att faktiskt rida.

(Jag gjorde inte allt det där med bredvidverksamhet i stallet som liten. Självklart viktigt men är det fritidsgårdspengarna vi är ute efter då?)

Men jag vill göra väldigt klart att jag alltså tog en utifrånblick här. Dvs någon annans ögon. En gubbe med pengars ögon. De försöker här sälja att denna idrott behöver stanna på denna platsen och få mycket pengar av idrottsbudgeten. Utan att med ett ord motivera varför de ska ha pengar från idrottsbudgeten (de motiverar varför de ska ha pengar från fritidsbudgeten, kulturbudgeten, mysbudgeten, drömmar budgeten osv. Men inte -detta ger hälsa och rörelse budgeten.) från en gubbe som inte bryr sig om frihetskänsla och drömmar.

Senast ändrad:
Faktum är ju att artikeln precis som du i din text gör, nämner ridning bara i ett par meningar och då som en ganska oviktig bredvidverksamhet. Då är det ju egentligen helt enkelt inte alls en idrott utan en givande fritidssyselsättning? Jämfört med musikskolan till exempel? Varför måste 15 dyra hästar vara inblandade mitt i detta om det inte ens handlar om ridning? 4 H tar också mindre plats.
Ridningen var och är inte oviktig utan jätteviktig - utan ridningen hade vi nog inte hängt i stallet - men den upptog åtminstone för min del betydligt mindre tid än allt "runtomkring". Och ja, den tid som inte ägnades åt ridning var något helt annat än en idrott, men inte mindre viktig för det.

Nu råkar ju jag tycka att ridning är en idrott och att det ger balans och styrka och kondition och allting sådant, men det är ju inget som man framhäver i texter om att ridande, just, flickor behöver ridskola direkt.
Ja, ridning är en sport/idrott som ger balans och styrka och i viss utsträckning kondition. Men det gör väldigt många andra idrotter också så det är ju inget unikt, direkt. Det som är unikt är samspelet med hästen, omhändertagandet av hästen, hänsynen till en annan levande varelse och dess välbefinnande och allt det som kommer "runtomkring". Att hålla på med hästar ÄR ingen renodlad idrott, det är väldigt mycket mer.

Så det är inte så mycket "lyfta fram också" som att ridsporten bara lyfter fram de bitarna men effektivt döljer de mer fysiska bitarna, om inte det fysiska handlar om att flytta höbalar, eller om en person behöver terapi fysisk eller psykisk. Att framföra faktiska fysiska fördelar med att faktiskt rida på en häst, som ett genomsnittligt barn, det tycker jag inte jag ser direkt. Det kan ju såklart bero på att ridsporten faktiskt inte tycker att det är givande för styrka, balans, kondition såklart?

Fotbollen ger också allt det du skriver, gemenskap, i en grupp bara flickor osv. Men de får också hälsa genom att röra sig. Det sticker inte fotbollen under stol med.
Nej, fotbollen ger inte mig och andra hästintresserade något av det som livet med hästar ger oss. Vi råkar liksom gilla att hålla på med hästar, inte bollar.
Men så jag måste fråga var något av detta idrott? förutom ridlektionen? Vi tävlar ju om just idrottspengar, ska vi inte då framhäva någon som helst fysisk fördel av att faktiskt rida.
Nej, såklart var och är det inte idrott att ta hand om hästar, bära höbalar, fylla vatten, lära sig om hästskötsel och allt det där andra jag gjorde utöver ridlektionen. Det råkar bara vara förutsättningar för att kunna ägna sig åt det du ser som det viktiga här - ridningen/idrotten.
(Jag gjorde inte allt det där med bredvidverksamhet i stallet som liten. Självklart viktigt men är det fritidsgårdspengarna vi är ute efter då?)
Det framgår att du inte gjorde det. Och jag vet faktiskt inte om jag tycker att de sakerna specifikt ska få några pengar, hela poängen (åtminstone för mig) var att "stallhänget" inte var en organiserad eller övervakad aktivitet - det var bara något vi gjorde och trivdes väldigt bra med. Som lät oss vara med och ta hand om våra älskade hästar samtidigt som vi hade väldigt stor personlig frihet. Se det som en positiv bieffekt av att lägga pengar på sporten ridning! Och den positiva bieffekten tycker jag absolut ska lyftas fram även om den i sig inte behöver generera en enda krona i bidrag.

Men jag vill göra väldigt klart att jag alltså tog en utifrånblick här. Dvs någon annans ögon. En gubbe med pengars ögon. De försöker här sälja att denna idrott behöver stanna på denna platsen och få mycket pengar av idrottsbudgeten. Utan att med ett ord motivera varför de ska ha pengar från idrottsbudgeten (de motiverar varför de ska ha pengar från fritidsbudgeten, kulturbudgeten, mysbudgeten, drömmar budgeten osv. Men inte -detta ger hälsa och rörelse budgeten.) från en gubbe som inte bryr sig om frihetskänsla och drömmar.
Det kanske är den trångsynte gubben som ska bytas ut då? Det är val i höst!

Ridningen var och är inte oviktig utan jätteviktig - utan ridningen hade vi nog inte hängt i stallet - men den upptog åtminstone för min del betydligt mindre tid än allt "runtomkring". Och ja, den tid som inte ägnades åt ridning var något helt annat än en idrott, men inte mindre viktig för det.
Nej inte mindre viktig. Men det är ju ridningen som gubben betalar för tänker hen. Så frågan är ju egentligen, vad gav ridningen det barnet som bara red en gång i veckan. För den lektionen betalar ju kommunen delar av just för att ett barn ska få rida en gång i veckan. Kan ridsporten här försöka uttrycka att det ger barnet någonting.

Alltså inte barnet som leder hästen, eller hjälper till, eller hänger i stallet. Utan ger det barnet som faktiskt rider någonting. Kan det uttryckas?

Ja, ridning är en sport/idrott som ger balans och styrka och i viss utsträckning kondition. Men det gör väldigt många andra idrotter också så det är ju inget unikt, direkt. Det som är unikt är samspelet med hästen, omhändertagandet av hästen, hänsynen till en annan levande varelse och dess välbefinnande och allt det som kommer "runtomkring". Att hålla på med hästar ÄR ingen renodlad idrott, det är väldigt mycket mer.

Nej men kommungubbarna (kvinnliga och manliga och annat) behöver ju veta att ridningen ger just detta. Det har de ingen aning om. Artiklar om ridning berättar det inte heller för dem. De berättar om den där andra, också biten, bara.

Men saken är inte den att detta ska förklaras för mig. Jag vet ju, men jag har inga pengar att bygga stall för. Saken är den att ridsporten behöver förklara det för de som har pengar.

Nej, fotbollen ger inte mig och andra hästintresserade något av det som livet med hästar ger oss. Vi råkar liksom gilla att hålla på med hästar, inte bollar.

Ja jag tycker inte om fotboll och har verkligen inga som helst planer på att övertyga något barn om att börja med det. Men jag måste säga att de gör bättre reklam för sin verksamhet ur röra sig synvinkel och inte alls sämre när det gäller sakerna omkring (som de också har om man lyssnar på kollegorna, kvinnor, som höll på med fotboll som små så säger samma saker som du praktiskt taget om sin sport. Så ridsporten är inte unik ur din fritidsupplevelse heller.)

Nej, såklart var och är det inte idrott att ta hand om hästar, bära höbalar, fylla vatten, lära sig om hästskötsel och allt det där andra jag gjorde utöver ridlektionen. Det råkar bara vara förutsättningar för att kunna ägna sig åt det du ser som det viktiga här - ridningen/idrotten.

Du har fortfarande helt missuppfattat mig igen. "jag ser som det viktiga" osv. Nej det är inte jag som ser det som det viktiga. Det är de sitter på pengarna som gör det. Jag tar en utifrånblick på problemet att kommuner inte prioriterar ridsport. Hur får vi dem att göra det? Hur får vi dem att behålla dessa stall. Men du tror att jag sitter och klankar ned på en sport jag älskar, inte på artiklar om den.

Jag är helt övertygad om att ridning ger mycket motion, styrka, koordination osv. Varför vill vi inte framhålla den biten alls?

(bära bollar, vara ungdomsdomare, lära sig om gräsplansskötsel, och allt det andra som är förutsättningarna för fotboll ingår där precis som i ridningen. Väldigt viktigt, de framhåller det. Men de nämner också aktiviteten springa på plan, som del i fotboll. De döljer inte den.)

Det framgår att du inte gjorde det. Och jag vet faktiskt inte om jag tycker att de sakerna specifikt ska få några pengar, hela poängen (åtminstone för mig) var att "stallhänget" inte var en organiserad eller övervakad aktivitet - det var bara något vi gjorde och trivdes väldigt bra med. Som lät oss vara med och ta hand om våra älskade hästar samtidigt som vi hade väldigt stor personlig frihet. Se det som en positiv bieffekt av att lägga pengar på sporten ridning! Och den positiva bieffekten tycker jag absolut ska lyftas fram även om den i sig inte behöver generera en enda krona i bidrag.

Nej det framgår inte att jag inte gjorde det O_o det framgår att jag försöker ta blicken utifrån på marknadsföringen ridsporten försöker göra. Försöker läsa artikeln som en kommungubbe som ska övertygas om att dessa stall ska vara kvar. Artikeln övertygar hästmänniskor. Men jag tror inte den övertygar någon annan. Vad är det man marknadsför? är det något som kommunen vill köpa? Har man något annan bit att marknadsföra istället? en som kommunen vill köpa?

Din berättelse om vad man gör i ett stall är saker jag självklart har koll på, det jag inte upplevt själv i stall och på ridläger. Jag har också lett ponny och hjälpt småbarn tränsa som elvaåring. Det är ointressant i sammanhanget. Hade jag inte gjort det skulle jag självklart läst om i alla artiklar om ridsport till kommungubbar jag stött på, för det är den enda biten som beskrivs.

Det kanske är den trångsynte gubben som ska bytas ut då? Det är val i höst!

Det är ju inte en trångsynt gubbe, det är ju vartenda en av dem som suttit i alla kommuner, i hela Sverige, sedan 70- talet. De har bytts ut och bytts ut i årtionden. Skillnaden är mycket liten.

Denna marknadsföring har körts nu sedan 80-talet. Tjejsysselsättningen som ger lite ledaregenskaper. Finns det någon annan bit man kan föra fram också? Kanske något mer rörelsebetonat, något kanske lite mer ridfokuserat? Något som säger att det är någon som helst nytta med att barn ska sitta på häst en timma i veckan för kommunens pengar?

Senast ändrad:
Bukefalister brukar inte vara positiva till frimärkshagar, för det är ju det som finns på ridanläggningar i/nära städer. Eller? Isåfall är det väl bra att hästarna får flytta ut till en anläggning på landet till större hagar.
*fundersam*

Bukefalister brukar inte vara positiva till frimärkshagar, för det är ju det som finns på ridanläggningar i/nära städer. Eller? Isåfall är det väl bra att hästarna får flytta ut till en anläggning på landet till större hagar.
*fundersam*
Stod att kommunen var där och knaprade på hagarna först, så det är en del av problemet, att de inte inser att hagmarken också var viktig för klubbarna. Stallen som diskuteras var ju inte inne i stan från början.

Varför känner skribenten ett behov av att köna barnen gång på gång i denna text är min fråga?

Därför att pojkarna marginaliseras inom ridsporten, trots att det är de som oftast fortsätter upp i vuxen ålder och blir proffs inom ridsporten. Tjejernas intresse brukar hålla i sig tills de upptäcker pojkar i 13-15 års och sedan är det bara någon hundradels % som fortsätter upp mot nationell/internationell nivå.

Inte alls konstigt att ridsporten sätts å sida av politikerna när mer än 90% av utövarna slutar när de kommer upp i tonåren och prioriterar pojkar framför hästsporten.

Därför att pojkarna marginaliseras inom ridsporten, trots att det är de som oftast fortsätter upp i vuxen ålder och blir proffs inom ridsporten. Tjejernas intresse brukar hålla i sig tills de upptäcker pojkar i 13-15 års och sedan är det bara någon hundradels % som fortsätter upp mot nationell/internationell nivå.

Inte alls konstigt att ridsporten sätts å sida av politikerna när mer än 90% av utövarna slutar när de kommer upp i tonåren och prioriterar pojkar framför hästsporten.

Tror du har lite skeva siffror faktiskt. Jag är 38 år och sysslat med häst i 30 av dem, merparten av de kvinnliga utövarna av hästintresset där jag hållit till genom åren har varit äldre än 13-15 år. Jag har å andra sidan försökt hålla mig borta från ridskolemiljön i den mån det går.

Tror du har lite skeva siffror faktiskt. Jag är 38 år och sysslat med häst i 30 av dem, merparten av de kvinnliga utövarna av hästintresset där jag hållit till genom åren har varit äldre än 13-15 år.

Jodå, den ena lektionen i veckan där "seniorer" är välkomna brukar innehålla den åldersgruppen. Tillbring hela veckan i stallet (ridskolan) så lär du nog uppleva något annat....

Förutom de som har egen häst på anläggningen lär inte många tjejer vara äldre än 15 år...

Är det verkligen så att flickor slutar rida för att de skaffar pojkvän vid 13 års ålder? Jag har hört/läst det från 70-talet men aldrig träffat någon. De jag träffat har slutat för att de tröttnat, lessnat på ridskolemiljön, fått egen häst, skolan tar för mycket tid, annan idrott/ annat intresse tar all tid...

13-15-års-åldern är när många, både flickor och pojkar lägger av. I många fall för att de inte är bra nog. Här är väl fotbollen ett praktexempel.

Jodå, den ena lektionen i veckan där "seniorer" är välkomna brukar innehålla den åldersgruppen. Tillbring hela veckan i stallet (ridskolan) så lär du nog uppleva något annat....

Förutom de som har egen häst på anläggningen lär inte många tjejer vara äldre än 15 år...

Ridsporten, som du refererar till, är betydligt bredare än enbart lektioner i ridskolemiljö.

Du har som så ofta en väldigt skev bild av hur saker verkligen ser ut.
Inte särskild tror jag, vet inte hur många ridskolor jag blivit sett snett på både av personell oh elever för att jag är en äldre herre som pga mitt jobb inte kan ha egen häst men ändå vill rida....

Inte särskild tror jag, vet inte hur många ridskolor jag blivit sett snett på både av personell oh elever för att jag är en äldre herre som pga mitt jobb inte kan ha egen häst men ändå vill rida....
Hur har du betett dig då? Vi hade många män som red när jag jobbade på ridskola och ingen av dem tittades det snett på någonsin. Den enda som det tittades snett på och som senare blev utkörd var äcklet som tog kvinnors telefonnummer ur lektionspärmen och ringde och betedde sig vidrigt. Han var dock inte elev, var inte alls intresserad av hästar och hade inget där att göra överhuvudtaget.

Hur har du betett dig då? Vi hade många män som red när jag jobbade på ridskola och ingen av dem tittades det snett på någonsin. Den enda som det tittades snett på och som senare blev utkörd var äcklet som tog kvinnors telefonnummer ur lektionspärmen och ringde och betedde sig vidrigt. Han var dock inte elev, var inte alls intresserad av hästar och hade inget där att göra överhuvudtaget.

Är väl bara för att jag brydde mig mer om hästarna i stallet än om flickorna. Ses ofta på som en udda figur för att jag bryr mig mer om utbildnings nivå på hästar och ponnys, än att titta på tjejer/unga kvinnor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka