Ridningen var och är inte oviktig utan jätteviktig - utan ridningen hade vi nog inte hängt i stallet - men den upptog åtminstone för min del betydligt mindre tid än allt "runtomkring". Och ja, den tid som inte ägnades åt ridning var något helt annat än en idrott, men inte mindre viktig för det.
Nej inte mindre viktig. Men det är ju ridningen som gubben betalar för tänker hen. Så frågan är ju egentligen, vad gav ridningen det barnet som bara red en gång i veckan. För den lektionen betalar ju kommunen delar av just för att ett barn ska få rida en gång i veckan. Kan ridsporten här försöka uttrycka att det ger barnet någonting.
Alltså inte barnet som leder hästen, eller hjälper till, eller hänger i stallet. Utan ger det barnet som faktiskt rider någonting. Kan det uttryckas?
Ja, ridning är en sport/idrott som ger balans och styrka och i viss utsträckning kondition. Men det gör väldigt många andra idrotter också så det är ju inget unikt, direkt. Det som är unikt är samspelet med hästen, omhändertagandet av hästen, hänsynen till en annan levande varelse och dess välbefinnande och allt det som kommer "runtomkring". Att hålla på med hästar ÄR ingen renodlad idrott, det är väldigt mycket mer.
Nej men kommungubbarna (kvinnliga och manliga och annat) behöver ju veta att ridningen ger just detta. Det har de ingen aning om. Artiklar om ridning berättar det inte heller för dem. De berättar om den där andra, också biten, bara.
Men saken är inte den att detta ska förklaras för mig. Jag vet ju, men jag har inga pengar att bygga stall för. Saken är den att ridsporten behöver förklara det för de som har pengar.
Nej, fotbollen ger inte mig och andra hästintresserade något av det som livet med hästar ger oss. Vi råkar liksom gilla att hålla på med hästar, inte bollar.
Ja jag tycker inte om fotboll och har verkligen inga som helst planer på att övertyga något barn om att börja med det. Men jag måste säga att de gör bättre reklam för sin verksamhet ur röra sig synvinkel och inte alls sämre när det gäller sakerna omkring (som de också har om man lyssnar på kollegorna, kvinnor, som höll på med fotboll som små så säger samma saker som du praktiskt taget om sin sport. Så ridsporten är inte unik ur din fritidsupplevelse heller.)
Nej, såklart var och är det inte idrott att ta hand om hästar, bära höbalar, fylla vatten, lära sig om hästskötsel och allt det där andra jag gjorde utöver ridlektionen. Det råkar bara vara förutsättningar för att kunna ägna sig åt det du ser som det viktiga här - ridningen/idrotten.
Du har fortfarande helt missuppfattat mig igen. "jag ser som det viktiga" osv. Nej det är inte jag som ser det som det viktiga. Det är de sitter på pengarna som gör det. Jag tar en utifrånblick på problemet att kommuner inte prioriterar ridsport. Hur får vi dem att göra det? Hur får vi dem att behålla dessa stall. Men du tror att jag sitter och klankar ned på en sport jag älskar, inte på artiklar om den.
Jag är helt övertygad om att ridning ger mycket motion, styrka, koordination osv. Varför vill vi inte framhålla den biten alls?
(bära bollar, vara ungdomsdomare, lära sig om gräsplansskötsel, och allt det andra som är förutsättningarna för fotboll ingår där precis som i ridningen. Väldigt viktigt, de framhåller det. Men de nämner också aktiviteten springa på plan, som del i fotboll. De döljer inte den.)
Det framgår att du inte gjorde det. Och jag vet faktiskt inte om jag tycker att de sakerna specifikt ska få några pengar, hela poängen (åtminstone för mig) var att "stallhänget" inte var en organiserad eller övervakad aktivitet - det var bara något vi gjorde och trivdes väldigt bra med. Som lät oss vara med och ta hand om våra älskade hästar samtidigt som vi hade väldigt stor personlig frihet. Se det som en positiv bieffekt av att lägga pengar på sporten ridning! Och den positiva bieffekten tycker jag absolut ska lyftas fram även om den i sig inte behöver generera en enda krona i bidrag.
Nej det framgår inte att jag inte gjorde det

det framgår att jag försöker ta blicken utifrån på marknadsföringen ridsporten försöker göra. Försöker läsa artikeln som en kommungubbe som ska övertygas om att dessa stall ska vara kvar. Artikeln övertygar hästmänniskor. Men jag tror inte den övertygar någon annan. Vad är det man marknadsför? är det något som kommunen vill köpa? Har man något annan bit att marknadsföra istället? en som kommunen vill köpa?
Din berättelse om vad man gör i ett stall är saker jag självklart har koll på, det jag inte upplevt själv i stall och på ridläger. Jag har också lett ponny och hjälpt småbarn tränsa som elvaåring. Det är ointressant i sammanhanget. Hade jag inte gjort det skulle jag självklart läst om i alla artiklar om ridsport till kommungubbar jag stött på, för det är den enda biten som beskrivs.
Det kanske är den trångsynte gubben som ska bytas ut då? Det är val i höst!
Det är ju inte en trångsynt gubbe, det är ju vartenda en av dem som suttit i alla kommuner, i hela Sverige, sedan 70- talet. De har bytts ut och bytts ut i årtionden. Skillnaden är mycket liten.
Denna marknadsföring har körts nu sedan 80-talet. Tjejsysselsättningen som ger lite ledaregenskaper. Finns det någon annan bit man kan föra fram också? Kanske något mer rörelsebetonat, något kanske lite mer ridfokuserat? Något som säger att det är någon som helst nytta med att barn ska sitta på häst en timma i veckan för kommunens pengar?