Sveket mot hästflickorna

Hästflickorna är förlorarna när striden står om attraktiv stadsnära mark. Politikens svek mot barnen som inte har föräldrar med tid, pengar och utrymme gör att den nya generationen hästflickor riskerar att bli en privilegierad skara. Malin Lernfelt åker med tonårsdottern till stallet som betydde allt men som nu måste flyttas. Flickors frihetsupplevelse på hästryggen glöms bort när stadsplaner läggs.
 
Är väl bara för att jag brydde mig mer om hästarna i stallet än om flickorna. Ses ofta på som en udda figur för att jag bryr mig mer om utbildnings nivå på hästar och ponnys, än att titta på tjejer/unga kvinnor.

År väl ofta därför jag får rida på "egen tid" och utbilda hästarna istället för att delta i lektionerna. vilket gärna ses snett på av "etablerade" ridskole ekipagen.
 
År väl ofta därför jag får rida på "egen tid" och utbilda hästarna istället för att delta i lektionerna. vilket gärna ses snett på av "etablerade" ridskole ekipagen.
Eller så kan du leta orsaken i något annat än ditt kön, typ din rätt kassa inställning till folk och ditt rejält dryga beteende. Beter du dig lika otrevligt på ridskolan som du gör här så förstår jag om folk tittar snett på dig.
 
Eller så kan du leta orsaken i något annat än ditt kön, typ din rätt kassa inställning till folk och ditt rejält dryga beteende. Beter du dig lika otrevligt på ridskolan som du gör här så förstår jag om folk tittar snett på dig.

Min "kassa" människo syn rör sig oftast kring jobbet, då terminalarbetare och truckförare oftast bryr sig mer om sina raster än om mina lagstadgade kör och vilotider.

I stallet gäller inget av detta, utan jag utgår från utvalda hästens bästa inte vad enskilda människor anser är hästens bästa. Faller ofta inte i god jord i ögonblicket, men i längden inser personalen att mitt sätt gynnar ridskolan med bättre utbildad häst (de flesta är inte ens utbildade för LB dressyr (inte ens instruktörerna)) så de låter mig hållas för bättre utbildade hästar även om instruktörerna inte hänger med,
 
Min "kassa" människo syn rör sig oftast kring jobbet, då terminalarbetare och truckförare oftast bryr sig mer om sina raster än om mina lagstadgade kör och vilotider.

I stallet gäller inget av detta, utan jag utgår från utvalda hästens bästa inte vad enskilda människor anser är hästens bästa. Faller ofta inte i god jord i ögonblicket, men i längden inser personalen att mitt sätt gynnar ridskolan med bättre utbildad häst (de flesta är inte ens utbildade för LB dressyr (inte ens instruktörerna)) så de låter mig hållas för bättre utbildade hästar även om instruktörerna inte hänger med,

Och innan ni exploderar, min privat instruktör i dressyr och hoppning är före detta landslags tränare i både hopp och dressyr. så jag vet vad jag skriver om.
 
Min "kassa" människo syn rör sig oftast kring jobbet, då terminalarbetare och truckförare oftast bryr sig mer om sina raster än om mina lagstadgade kör och vilotider.

I stallet gäller inget av detta, utan jag utgår från utvalda hästens bästa inte vad enskilda människor anser är hästens bästa. Faller ofta inte i god jord i ögonblicket, men i längden inser personalen att mitt sätt gynnar ridskolan med bättre utbildad häst (de flesta är inte ens utbildade för LB dressyr (inte ens instruktörerna)) så de låter mig hållas för bättre utbildade hästar även om instruktörerna inte hänger med,
Om åkarna bara kom på minst utsatt dag så hade det varit färre problem även för er och oss. Nej tänker inte lasta bilar från kl 6 till 15 utan rast för att chaufförer inte behagar komma på utsatt dag som bidrar med kaos.
 
Om åkarna bara kom på minst utsatt dag så hade det varit färre problem även för er och oss. Nej tänker inte lasta bilar från kl 6 till 15 utan rast för att chaufförer inte behagar komma på utsatt dag som bidrar med kaos.

Äkarna kan inget göra, utan de de och deras schauförer är hänvisade till de tider speditörerna anger. Läge att se över beställning av lastnings tider kanske, så att lastning hos leverantör och lossning hos kund stämmer över ens,, istället som idag när jag får lasta "i dag" är på plats inom 9 timmar men beställd lossning är först en vecka senare.... mycket frustrerande för en schauför men vardag för speditörerna.
 
Äkarna kan inget göra, utan de de och deras schauförer är hänvisade till de tider speditörerna anger. Läge att se över beställning av lastnings tider kanske, så att lastning hos leverantör och lossning hos kund stämmer över ens,, istället som idag när jag får lasta "i dag" är på plats inom 9 timmar men beställd lossning är först en vecka senare.... mycket frustrerande för en schauför men vardag för speditörerna.
Det konstiga är ju att vissa åkerier alltid kommer på utsatt dag och andra har svårt att träffa rätt vecka. Kanske dom som har svårt att träffa rätt vecka lära sig något av dom som lyckas träffa rätt dag.

Håller med om att det blir problem när lastbilar kommer som ska komma den dagen+ bilar som skulle kommit igår+ andra eftersläntare. Rast har jag rätt till även dessa dagar oavsett vad du tycker.
 
Det konstiga är ju att vissa åkerier alltid kommer på utsatt dag och andra har svårt att träffa rätt vecka. Kanske dom som har svårt att träffa rätt vecka lära sig något av dom som lyckas träffa rätt dag.

Håller med om att det blir problem när lastbilar kommer som ska komma den dagen+ bilar som skulle kommit igår+ andra eftersläntare. Rast har jag rätt till även dessa dagar oavsett vad du tycker.

Måste ju säga åt DSV.s och svenska bilars vägor att vi kommer alltid på utsatt tid (eller tidigare) att ni som som truckförare inte respekterar våra kör och vilotider ut ifrån detta står ju era firmor för, i form av avgift för väntetid för lastning/lossning synd bara att era firmor inte tar ut extra kostnaden för väntetiden på er truckförare i form av sänkt bonus/lön, annars skulle nog hela ruljansen flyta på rätt bra överlag.
 
Måste ju säga åt DSV.s och svenska bilars vägor att vi kommer alltid på utsatt tid (eller tidigare) att ni som som truckförare inte respekterar våra kör och vilotider ut ifrån detta står ju era firmor för, i form av avgift för väntetid för lastning/lossning synd bara att era firmor inte tar ut extra kostnaden för väntetiden på er truckförare i form av sänkt bonus/lön, annars skulle nog hela ruljansen flyta på rätt bra överlag.
Tja, här är det bara att visa upp ett truckkort och lasta själv om tiderna är viktiga för dej. Ja vi har åkerier som alltid lastar själva, både svenskar, holländska och finska chaufförer gör det.

Sänkt lön för att jag använder raster jag har rätt till😅. Tror inte du ens vill bli lastad av någon som jobbar nonstop i 8h utan rast😵‍💫
 
Tja, här är det bara att visa upp ett truckkort och lasta själv om tiderna är viktiga för dej. Ja vi har åkerier som alltid lastar själva, både svenskar, holländska och finska chaufförer gör det.

Sänkt lön för att jag använder raster jag har rätt till😅. Tror inte du ens vill bli lastad av någon som jobbar nonstop i 8h utan rast😵‍💫

Nej, men 6 timmar har jag rätt att kräva att ni jobbar i sträck enligt alla tillgängliga avtal. Kan ni erbjuda eltruck mot truckkort och lasta/lossa själv tar jag emot det alla dagar i veckan, då det oftast går snabbare för mig en att ni klåpare lastar eller lossar....
 
Nej, men 6 timmar har jag rätt att kräva att ni jobbar i sträck enligt alla tillgängliga avtal. Kan ni erbjuda eltruck mot truckkort och lasta/lossa själv tar jag emot det alla dagar i veckan, då det oftast går snabbare för mig en att ni klåpare lastar eller lossar....

Nej, lagstadgat är det 5 timmar, sen beror det på kollektivavtal och lokal överenskommelse. Raster ska vara shemalagda, och är deras lunchrast efter 4 timmars jobb får du tycka exakt vad du vill- ingen behöver ens uppehålla sig på arbetsplatsen under obetald tid.

För övrigt har det alltid funnits äldre män på ridskolor där jag har varit, det är inget konstigt alls. De är elever precis som alla andra, är lika mycket i "tantgänget" som att kunna prata bralliga ponnysar med de yngre. Ingen av de har varit särskilt socialt avvikande.


I övrigt så är det ju lite av ett aber att ha ridskola på "rätt" plats. Det ska vara tillräckling nära tätort så det finns helst en lokalbuss som går dit, men lågt ut nog för att inte störa boende, men inte heller bli helt omringade av industri. Förr eller senare kommer stadsexpansionen ikapp stallet nästan hur man än gör.

Sen kan man fråga sig hur många elitidrottare ridskolorna tar fram, egentligen. Det är ofta det fotbolls och hockeyklubbarna kan stoltsera med. Men för att kunna komma nånvart inom hästsport så måste man statsa på egen häst/ponny. Då räknar jag in fodervärd/medryttare som någon med egen häst, för ridskolehästar tar en inte till OS direkt.

Man kanske borde istället vända sig till vad hästsporten gör för folkhälsan, hur många som inte skulle välja en annan motionsform om inte de fick rida, och hur hästsport ger ett livslångt intresse för fysisk aktivitet i stallet.

Det är inte många ridskolebarn som kommer till elitnivå, men många behåller hästsport som ett intresse. Hur många fotbollsbarn fortsätter att spela just fotboll efter 30? Är det så många?
 
Är väl bara för att jag brydde mig mer om hästarna i stallet än om flickorna. Ses ofta på som en udda figur för att jag bryr mig mer om utbildnings nivå på hästar och ponnys, än att titta på tjejer/unga kvinnor.
Det tror jag knappast. Ingen av de manliga eleverna vi hade sprang efter flickor (självklart!) utan gjorde vad de vad där för, dvs. ta hand om hästen och rida.
 
Min "kassa" människo syn rör sig oftast kring jobbet, då terminalarbetare och truckförare oftast bryr sig mer om sina raster än om mina lagstadgade kör och vilotider.

I stallet gäller inget av detta, utan jag utgår från utvalda hästens bästa inte vad enskilda människor anser är hästens bästa. Faller ofta inte i god jord i ögonblicket, men i längden inser personalen att mitt sätt gynnar ridskolan med bättre utbildad häst (de flesta är inte ens utbildade för LB dressyr (inte ens instruktörerna)) så de låter mig hållas för bättre utbildade hästar även om instruktörerna inte hänger med,
Med tanke på hur märkliga påståenden du kommer med på hästforumen så förstår jag att folk reagerar. Du har väldigt märklig syn på det mesta, alltifrån foder där dina kunskaper utdaterades för över 40 år sedan till dina andra märkliga hittepå. Vi kan nog säkerställa att om någon tittar snett på dig så beror det inte på ditt kön utan för att du helt enkelt har udda åsikter och försöker du då sprida dem så blir det väldigt märkligt. Både för att det du påstår faktiskt är fel och för att du går på väldigt i att du alltid har rätt.

Instruktörer är absolut högre utbildade än Lb. Även här får du läsa på så att du inte sprider felaktigheter.
 
Min "kassa" människo syn rör sig oftast kring jobbet, då terminalarbetare och truckförare oftast bryr sig mer om sina raster än om mina lagstadgade kör och vilotider.

I stallet gäller inget av detta, utan jag utgår från utvalda hästens bästa inte vad enskilda människor anser är hästens bästa. Faller ofta inte i god jord i ögonblicket, men i längden inser personalen att mitt sätt gynnar ridskolan med bättre utbildad häst (de flesta är inte ens utbildade för LB dressyr (inte ens instruktörerna)) så de låter mig hållas för bättre utbildade hästar även om instruktörerna inte hänger med,
Asså en snabb titt på din avatar ger ju rätt bra förklaring till varför det inte fungerar så bra för dig i kvinnodominerade miljöer. Bara som ett exempel.
Du kan ju testa en period att avstå ifrån att uttrycka hur bra du är och även hur dåliga alla andra är, så kanske folks attityd mot dig förändras till det bättre.
 
Nej, men 6 timmar har jag rätt att kräva att ni jobbar i sträck enligt alla tillgängliga avtal. Kan ni erbjuda eltruck mot truckkort och lasta/lossa själv tar jag emot det alla dagar i veckan, då det oftast går snabbare för mig en att ni klåpare lastar eller lossar....
Dagar jag jobbar dag så börjar jag kl 6 och har frukost kl 9 enligt avtal med arbetsgivare och helt i linje med livs.

Som sagt innan rensa i er själva först. Förra veckan var det en chaufförer som bestämde sig för att lasta ur halva bilen för att lasta om samtidigt som chaufförer visste att det var kö för att andra rampen var trasig. Eller chaufförer som mer ofta en sällan bestämmer sig för att ställa bilen vid ena rampen och släpet på andra när hen bara kan lasta en av dom i taget, snacka om att tvinga andra att vänta.
 
Jodå, den ena lektionen i veckan där "seniorer" är välkomna brukar innehålla den åldersgruppen. Tillbring hela veckan i stallet (ridskolan) så lär du nog uppleva något annat....

Förutom de som har egen häst på anläggningen lär inte många tjejer vara äldre än 15 år...
På vår ridskola är det iofs ett rejält gäng 50+, kvinnor och män, till och med på hoppkurserna som dyker upp då och då. Flertalet verkar rida 2-3 ggr i veckan. Men jag tror faktiskt det är ovanligt.
 
På vår ridskola är det iofs ett rejält gäng 50+, kvinnor och män, till och med på hoppkurserna som dyker upp då och då. Flertalet verkar rida 2-3 ggr i veckan. Men jag tror faktiskt det är ovanligt.

De flesta ridskolor i mitt närområde erbjuder en Senior grupp i veckan, om man som mer "avancerad" ryttare söker sig till grupperna som erbjuder LA dressyr (och högre) och 120 hopp blir man gärna sett snett på och de undrar varför man inte skaffar egen häst (man är ju vuxen och tjänar pengar). Som Schaufför som ligger ute hela veckan fungerar det inte på det viset, även om man skulle kunna hysa in hästen på ridskola för motionens skull, men man vill ju gärna använda sin häst på helgerna men då är det ju "skötarnas" tid och det går ju inte för sig att man rider/tränar för instruktör eller tävlar sin häst då, för "skötaren" måste ju få sin egen tid med sköthästen.

Tro mig, har försökt lufta idéen om att köpa välutbildad häst och hysa in på ridskolor i närheten, men faller alltid på att jag vill använda den själv på helgerna.
 
Jodå, den ena lektionen i veckan där "seniorer" är välkomna brukar innehålla den åldersgruppen. Tillbring hela veckan i stallet (ridskolan) så lär du nog uppleva något annat....

Förutom de som har egen häst på anläggningen lär inte många tjejer vara äldre än 15 år...
Men va??? Vi har hur många seniorgrupper som helst hos oss och folk i dem är allt mellan säg 20 och 60. Mest kvinnor men ett antal män också. Och jag kan lova att absolut ingen ser snett på dem. Vilken märklig bild du har?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp