Svårverkad häst!

A

annkristina

Har ett ardennersto på 11 år och hon har varit svår verkad så länge som jag har känt henne (alltså innan jag köpte henne), men nu har hon blivit alldeles tokig. Jag kan nästan inte få henne att stå uppbunden längre för hon stannar inte utan bara tuffar vidare. Det går inte att stoppa henne mannuelt, har försökt, och hon vägrar lyssna på en.

Saken är den att jag aldrig har kunnat haft henne uppbunden när hovslagaren eller veterinären har varit där utan jag har alltid hållt henne själv med ett grimmskaft. Hon har dragit sönder ett antal grimmor för mig genom åren, man har till och med fått skära loss henne när hon har lagt sig ner uppbunden hos hingsthållaren (han är duktig).

Men efter stormen i januari så funkar inte hennes hjärna riktigt som den ska, så nu behöver jag få lite tips om något lugnande som ingen vetrinär behöver ge (det är sista utvägen just nu) och som inte är skadligt när dom är dräktiga. Vet att det finns lugnande foder att ge men inte var man kan få tag på det eller hur det verkar. Hennes hover behöver verkligen verkas nu. :(

Sv: Svårverkad häst!

Låter lite som hästen har fått övertaget över dig och inte riktigt fattat att det är du som bestämmer...
grundar detta på att det verkar som hon blivit värre...
Tips på uppbidning (och ja, jag har hanterat ouppfostrade ardenner förut :angel: )

Använd dig av halsring vid uppbindning. De har svårare att ta sönder en sådan än en grimma. Denna ras är stor och tung och har de väl kommit på det kan de bli :devil:

Sedan vet jag inte riktigt var problemet ligger vid verkning? Vägrar lyfta hovarna? "Sprätter"? osv.

Gärna lite mer utförlg info så aknske jag kan komma med några tips..

Hon har alltid varit svår att verka, första gången jag såg hur hon var var när hon stod hos sin förra ägare. Det var brems plus att man skruvade på öronen för att avleda att hovslagaren jobbade med hovarna, men det funkade inte alls bra. Ja hon har lärt sig att hon är stark men det var inte mig hon bråkade med. När jag säger att hon har blivit värre så menar jag att det liknar mer panik och rädsla än jävelskap om du förstår vad jag menar. Hon är dessutom åskrädd så nyår t ex är inte den bästa helgen för henne. När stormen kommer över våran landsända (bor i småland) så stod alla hästar inne och då var det fullt stall, sex hästar sammanlagt. Bakom stallet finns något man kan kalla en carport som är ihopbyggt med stallbyggnaden, taket till detta for över stallet till andra sidan så det måste ha varit ett jävla liv där inne så jag tror att det är det som spelar en roll.

När det var som bäst så stod hon lös i gången medan jag kunde pyssla med hennes hovar. Hon får lätt sprickor pga att ytterdelen av hoven blir torr. Sprickorna går inte ända in, det ser värre ut än det verkar. Sprickorna kommer inte förrän det är torrt ute, spelar ingen roll om det är sommar eller vinter.

Framhovarna är värst för hon är och har alltid varit så känslig i huden, kittlig, och så tycker hon inte om att vara fast. Hon slänger sig bakåt när man tar framhovarna och det är ju vanskligt för hovslagaren när han har låst fast hoven. Bakhovarna går bättre för där kommer man inte åt kroppen så mycket. Kan tillägga att jag har en mycket tålmodig hovslagare som tar tid på sig när han kommer, han tycker inte om att stressa för då går allt åt pipan.

MVH Ann

OK. Då har jag lite mer kött på benen sas..

Kanske får du helt enkelt börja om från början? Börja fodra henne i stallgången eller liknande så får hon en positiv upplevelse av att stå där. (Om du har möjlighet att fodra där)

Bra att du har en bra hovslagare. Såg att du var smålänning. Du kanske kan PMa mig vilken hovslagare du har. (bara kul och se om det är någon man känner)

Annars finns det ju mer drastika metoder att ta till, men de vill man ju undvika i det längsta. ;)

eftersom hon verkar ha blivit skrämd ine i stallet kanske det går att "lura" henne genom att byta boc också. Den gamla var ju enligt henne inte trygg längre då det KAN braka och skramla (storma) när man står i den.

Bra ideer :bow:
Skulle dessutom rekommendera massage i stallgången. Göra något som får henne att slappna av. Var lite envis ;) gå tillbaka med henne varje gång hon försöker gå bort...gå fram och tillbaka tills hon ser ut att undra vad du håller på med. Gjorde det på ett misshandlat vbl för många år sedan och det fick åtminstone honom att tagga ner. Det gäller dock att man behåller sitt lugn hela tiden.

:cool:

Ska pröva dina förslag, jag har själv börjat och fundera på att börja om från början igen. Ska PM:a hovslagarens namn till dig.

MVH Ann

Det var en bra idé, har faktiskt testat punktmassage för några år sedan men fick sluta pga tennisarmbåge men hoppas att jag ska hålla denna gången, har ju faktiskt börjat med styrketräning. Hon tyckte faktiskt om det då, får se om hon gör det nu också.

MVH Ann

Äntligen är hon verkad, nåja hovarna är klippta till bra form men det gick lungt till väga. Började att ställa upp henne, fick hitta på ett nytt sätt att knäppa fast henne i gången men det gick. :bow:

Det var jag , min man och hovslagaren. Min man stod framme vid huvudet och matade henne med godis och distraherade henne på så sätt, jag lyfte hovarna så hovslagaren kunde klippa bort överflödet. Hon var jätteduktig fick mycket beröm, första gången på länge som hon inte drog sönder grimman eller försökte dra sönder den. Jag tror hon börjar lita på oss igen, att det faktiskt är skönt att få naglarna klippta emellanåt. :bump:

MVH Ann

:banana: Vad skönt att det går bättre! Håller tummarna, du har fått jättebra förslag på "trygghetsåterställare".

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 155
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 533
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar