Svårupptäckta hältor?

Sv: Svårupptäckta hältor?

Så kvarstår bara ngt som jag tycker är jättejobbigt; förklara för veterinären att jag under inga omständigheter vill ha honom sprutad i led igen. Vi skulle beställa ÅB nu när han hämtas, ÅB om tre veckor var det sagt. Nu vet jag hur dessa ÅB brukar sluta; man sprutar i led en gång till, om inte annat för säkerhets skull. Ska jag strunta i ÅB eller säga att vi kommer på ÅB men med förbehållet att de inte får spruta honom. Antiinflammatoriskt oralt kan jag acceptera men inga injektioner. Usch, hur hade du gjort? Ska man vara 100% ärlig eller bara inte beställa någon ny tid, vilket inte känns roligt eftersom jag har haft och vill ha en bra relation till kliniken även i fortsättningen.:crazy:
Säg till att du hör av dig om en MR tid i höst, då du bestämt att hästen ska få gå på bete i sommar och att du gärna hade velat bli informerad om att du sprutade samt varför dom sprutade.
Jag hade blivit tokgalen om dom hade sprutat min häst utan att jag visste om det. Nu har jag en så pass bra vet. som jag litar 1100000% på, men han informerar också om allt han tänker.

Jag blev förvånad över att de inte ringde, och besviken, trodde inte att man satte in behandling utan att först kontakta ägaren men har förstått på andra att det inte är helt ovanligt:( Så har man lärt sig det.

Jag kommer förmodligen att satsa på bete + MR så snart jag har möjlighet, inom 1-2 månader i a f. Får fundera på det här med ÅB, kan ju alltid ringa och boka det lite senare i så fall.

Håll en tumme för oss framöver!

Jag tycker du ska släppa på bete och vänta ut honom. Han är så ung ännu, och precis inriden väll? För det är väll Coben?
Hör med vet hur det funkar eftersom att de redan sprutat honom. Kanske kan du göra en lite mindre ruta till honom annars så han i alla fall inte kan springa hursomhellst.
Tycket synd om er, men det var i alla fall skönt att det inte var fång!

Eva

Ja det är cobben, precis inriden/insutten och planering för löshoppning o 3-års test i höst:( Man ska aldrig planera så förbaskat...

Egentligen är det ju boxvila i början och sen en pytte sjukhage som gäller men det förklarade jag för veterinären att detta är uteslutet i hans fall p g a kolikrisken.( han har stått inne nu under behandlingen fr i måndags kl 10 och i kväll visade han redan tecken på kolikkänning så risken är verklig i högsta grad ) Det nästbästa är då en mindre hage, plan och med en lugn kompis så att vi undviker bus. Så det blir lösningen nu den närmsta tiden och sen är det bete som gäller. Har turen att han går i en liten sammansvetsad grupp hästar där det råder lugn, äldsten är en klok liten shettisdam på 16 som håller uppsikt på honom.

Det här är ett avbräck och ett stort orosmoln men jag vägrar att tro att vi inte ska kunna reda ut det!

Jag tycker absolut att du ska släppa honom på bete tills i höst. Du kan inte göra så mkt mer nu iaf. Boka en MR tid i höst.

Strålbenshältor tror jag är svårt att diagnostisera.. pållan jag rider upptäckte man en liten förändring i strålbensområdet (på röntgen), men veterinären visste inte ens om hältan berodde på det.. :crazy:

Nästan så att man önskar en hederlig gammal senskada eller nå't, om man nu ö h t måsta ha skadade hästar:( De här "smådelarna" i hovarna verkar ju vara ett litet elände både att behandla och att ställa rätt diagnos på:crazy:

Hur behandlades den häst du rider på? Och gav det önskat resultat?

*Hoppar in med mina erfarenheter*

Har också en cob som efter en otäck olycka under sedering blev svårt halt, klart och tydlig strålbenshälta. Röntgen visade små små förändringar på strålbenet och man gjorde ett sekundärfynd, en cysta på kotbenet. Vad gjorde henne halt?

Hon skoddes efter veterinärens rekommendationer (hon skrev till min hovis hur det skulle vara). Hältan kom och gick, varje gång vi skulle in för att försöka släcka ner och hitta exakt problemområde, var hon ohalt igen...så vi beslutade att avvakta och åka in akut när hon blev halt igen. Under tiden gick hon mest i hagen, skodd och det störde mig. Vill ha maximal cirkulation för bästa läkning så jag resonerade lite md veterinär och hovslagaren. Då hästen, innan traumat, aldrig visat minsta tendens till att sätta i hoven felaktigt eller ens varit det minsta halt trots träning, beslöt vi att hon skulle skos av och vila i stor hage.

Skorna plockades i februari i år, hon har varit lätt halt vid ett tillfälle men inte på samma sätt som tidigare hälta så troligen hade hon vrickat sig lite under sina vilda språng i hagen:cool:...dagen efter var hon ohalt igen och sen dess har hon varit hur fräsch som helst. Sedan snart två månader har hon jobbats som vanligt, varannan dag. Varierad träning/skolning...går på alla underlag utan problem, barfota. Igår gick hon en maxitur på asfalt, grusväg, skogsväg och "off trail" i 2 timmar utan problem... Jag har börjat våga hoppas på att hon kommer att kunna tävla i höst...hon går ute dygnet runt i stora hagar.

Jag håller tummarna för att din cob ska komma igång och bli bättre. Den är ju, liksom min tjej, ung vilket gynnar läkningsförmågan.

Ja bete blir det, ingen tvekan på det. Jag sköter ju själv den dagliga tillsynen så jag kan hålla honom under bra uppsikt hela tiden.

MR:en kan jag nog inte hålla mig till i höst med, där ryker skatteåterbäringen som jag tror kommer i juni/juli. Hur går en MR till egentligen? Jag förutsätter att den är stående?

Kul att höra om en histori som slutar bra för en gång skull:) Ang skoning så har jag funderat mig blå på detta med skoning eller inte. Min skoddes också enligt rek veterinär och jag har en bra hovslagare, välutbildad även på det senaste men jag kan ändå inte ibland låta bli att tänka på att vi förändrade vinklarna och att en sko väl ändå i viss mån förhindrar den naturliga svikten?:crazy:

Men min var ju så ömfotad på våra grusvägar här hemma så jag vet inte om han skulle kunnat klara dem barfota heller.
Svårt det där.

Kul att det går bra för er i a f - hur gjorde man med de fynden förresten? Cystan, sitter den kvar?

Ja, cystan är kvar. Uppenbarligen påverkar den inte i dagsläget. Tänkte röntga om henne för att se hur det ser ut nästa vår, när hon är 5 år...om det fortsätter så här bra. Cystan sitter inne i benet, ser ut att vara väl innesluten runt om.

Ska kanske tillägga att min tjej aldrig varit ömfotad. Det underlättar helt klart hennes barfotagång. Ömmar din även på gräs? Gör den inte det skulle jag nog valt att ha barfota på betet. Lite lurigt dock med din hästs hovben som kanske bidrar till sulömhet...?

Ja bete blir det, ingen tvekan på det. Jag sköter ju själv den dagliga tillsynen så jag kan hålla honom under bra uppsikt hela tiden.

MR:en kan jag nog inte hålla mig till i höst med, där ryker skatteåterbäringen som jag tror kommer i juni/juli. Hur går en MR till egentligen? Jag förutsätter att den är stående?
Dom söver, så den görs under narkos. Så hänger dom i en såndär "hängmatta". Så tar dom bilderna dom behöver och sedan är det klart.
Jag vart helt knäck när jag fick reda på att dom skulle söva min häst + att han var kavr i Skara 15 mil hemifrån. Men allt gick bra.

Senast ändrad av en moderator:

Hej! :)

Missade fortsättningen på tråden!

Tråkigt att höra att det inte har gått så bra.
Vill bara säga att jag tycker du har rätt angående sprutande av lederna när man inte vet vad problemet är.

Min vet sa att sprutar hovleder gör många vet. på ren rutin nästan för man vet inte vad problemet är. Så STÅ på dig!
Jag tyckte inte heller om att de gjorde det på min häst och avböjde en andra sprutning i hovleden. Släppte på bete istället. Och nu med facit i hand så hade jag rätt. Det var aldrig hovleden.

Om jag vore du, så skulle jag släppa på långt bete.
Börja om från början till hösten med ny klinik kanske?
Jag valde privat klinik och det var tusen gånger bättre - så bra att jag fick min så gott som utdömda häst friskförklarad igår!! LYCKA :D

Stående Magnetröntgen finns nära dig http://www.stenestadhastklinik.se/
Har själv varit där du är nu och jag vet hur det känns. Men ge inte upp!

Senast ändrad:

Ja nu i efterhand så vet vi egentligen inte om det ö h t var sulömhet eller om det var en början på det problem som vi ser i dag.

Det blir lite leta nål i höstack och jag försöker behålla lugnet och inte få panik, tänka i för många steg framåt eller måla f-n på väggen - men det är svårt att låta bli emellanåt:(

Då har jag tur för det är just på den kliniken det i så fall blir aktuellt med magnetröntgen. Hade det varit tal om att söva och lägga så vete katten om jag vågat mig på det.

Grattis till friskförklarad häst!:) Hoppas att jag också kan återkomma med lyckligt slut till hösten.

Då har jag tur för det är just på den kliniken det i så fall blir aktuellt med magnetröntgen. Hade det varit tal om att söva och lägga så vete katten om jag vågat mig på det.

Grattis till friskförklarad häst!:) Hoppas att jag också kan återkomma med lyckligt slut till hösten.

Nej, jag hade nog inte sövt min häst heller..

Tack! Efter 2 år känns det helt otroligt bra!
Håller tummarna för dig att det llöser sig för dig. Men är man tillräckligt envis så... Man måste ju få en diagnos iallafall!!

Ja nu i efterhand så vet vi egentligen inte om det ö h t var sulömhet eller om det var en början på det problem som vi ser i dag.

Det blir lite leta nål i höstack och jag försöker behålla lugnet och inte få panik, tänka i för många steg framåt eller måla f-n på väggen - men det är svårt att låta bli emellanåt:(

Ja, det är svårt. Håller tummarna hårt för att det ska gå vägen för er.

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 759
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 317
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka