Sv: Svårupptäckta hältor?
Jag kan säga så mycket att förvirringen är nu TOTAL hos mig...
Vid utredningen med sedvanliga böjprov konstaterades leder u a och att problemet sitter i hoven. Har precis ringt och fått beskedet att man behandlat hästen i båda hovlederna
SKIT SKIT SKIT att jag inte sa ifrån när jag lämnade honom i går kväll att jag inte vill ha honom sprutad i leder utan att först bli kontaktad!
Nu känns det som att man behandlar symptom men inte hittar ngn diagnos. Det känns som favorit i repris eftersom jag haft en häst förut som under flera år sprutades i leder, utan varaktigt resultat.
(och nej, det var inte EN och samma ryttare som arbetade den hästen så vi slipper höra den sedvanliga kören av "det är fel på ridningen som orsakar ledbesvär") Det tog bort symptomen under några månader men de kom alltid tillbaka. Och jag som SVURIT att jag inte skulle tillåta behandling med sprutor i led fler gånger utan en säkerställd diagnos.
Får nu hem en häst som inte klarar boxvila utan att få kolikkänningar efter bara en dag inne på box. Vet inte hur jag ska lösa det. Sprutade leder måste ju "vila" vad jag har lärt mig.
Magnetröntgen pratade vi om när jag efterfrågade att säkerställande av diagnos och det är som du säger tydligen det enda sättet att få reda på om ligamentskada el liknande finns. Dagens äventyr kostade nästan 5000 kr TROTS försäkring ( Obs! Ingen kritik mot bolaget, de tog vad de skulle, men med självrisk och de där f-benade % så sticker det snabbt iväg ), magnetröntgen tar de 5000 kr och resten får man stå för själv. I detta fall skulle det ha kostat i runda tal 6-7000kr till, utöver de 5000. Jag har ingen möjlighet till detta i dag.
Det här känns helkonstigt. Ung häst, inte i arbete och som får problem i hovlederna bara av att gå i hagen och gå på promenader 2 ggr/veckan
Jag får inte ihop det. Suck, det blir svammligt det här men jag är nog lite chockad för detta var inte ett väntat besked