Svartträning?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LinusT
  • Startdatum Startdatum
L

LinusT

Är inte det här ett exempel på svartträning (annons hittad på Internet)?? Eller är det ok att man gör så?

Sätt din häst i amatörträning. Mycket goda träningsförhållanden i ett litet stall med lugn och trygg miljö. Möjlighet till alla former av träning såsom backe, sandbana, skogsslingor, rakbana och rundbana....

Pris 5 500 kr

Sv: Svartträning?!

Får inte amatörer bara träna egen/del ägda hästar? För att få stå som tränare vill säga. Plus släktägda hästar.

Ja, jag är säker på att man måste vara företrädare för hästen själv (alternativt någon nära släkting äger hästen t ex sambo, mor, far osv) för att få träna om man är amatörtränare. Det är väl det som är skillnaden mellan att vara amatör och proffs. Proffs får ju träna vilken häst som helst.

Amatörer får köra lopp andras hästar i lopp (med vissa undantag), men inte träna (vilket det verkar vara frågan om här).

Ja du, det där är absolut i gråzonen förmodligen åt mörkgrå till. man måste ju gå in som delägare i hästen som B-tränare.

Själv hjälpte jag en kompis att träna hans häst medan han jobbade i Norge (var hemma varannan helg) och de på banan sa att det var OK så länge han gjorde nåt med hästen under tiden han var hemma. Typ stod bredvid och tittade på när jag körde banjobb. :D

Jag skulle aldrig komma på tanken att annonsera efter hästar...

ghost skrev:
Jag skulle aldrig komma på tanken att annonsera efter hästar...

Nej, det är ju det som känns lite suspekt...
Klart att man kan ta hand om en häst medan någon annan är på semester osv, men det innebär ju inte att man tar över tränaransvaret och står som tränare. :)

Jag reagerade på det häromdagen.
Den välkände amatören som tagit fram Across The Lines nämnde ju att han fått in en
"ny lovande unghäst" från samma ägare.
Inte särskilt diskret av en amatör att uttrycka sig så?

Men det är väl bara om hästen ska starta som den måste ha "legal" tränare. Det kan ju vara ett sätt att köra igång hästen för att sedan sätta den i proffsträning när det närmar sig start och finslipning. Är inte alla som har råd att låta hästen stå hos proffsare redan från unga år.
Hellre då att låta en amatör sakta ta fram formen än ha hästen hos proffs och stressa fram det hela!!!

jo, det är det som kallas delägare. Men så som jag tyder annonsen, så är det träning som han erbjuder. Att hjälpa andra tycker jag är helt OK, men i annonsen står det ett , i mitt tycke högt, pris och då är det inte frågan om hjälp utan affärer.

Det finns väl ett gäng "proffessionella" amatörer i det här landet, men det är nog första gången jag sett det så offentligt utannonserat. Reglerna är ju enkla, "köp" in dig i hästen, stå som företrädare och du får träna hästen. Så måste väl alla amatörer göra som tar in hästar i träning? Räcker ju med lite pappersexcercis, inga pengar för ett tagel i svansen behöver ju växlas. Avtal kan väl skrivas mellan ägaren och tränaren. Mörkertalet för svartträning är nog ganska stort. Mig stör det inte ett dugg. Stc lär ju inte kunna göra så mkt heller, även om en del amatörer öppet "raggar" hästar. Står dom bara som delägare så är det ju ok enligt reglementet.

chicasweep skrev:
jo, det är det som kallas delägare. Men så som jag tyder annonsen, så är det träning som han erbjuder. Att hjälpa andra tycker jag är helt OK, men i annonsen står det ett , i mitt tycke högt, pris och då är det inte frågan om hjälp utan affärer.

Jag skulle absolut fundera på vad som skulle hända om hästen skadar sig under "svart-träning", vad har tränaren för försökring som gäller vid träning av andras hästar?
Förmodligen ingen eftersom amatörlicensen handlar om just amatörverksamhet. Officiellt ska man alltså inte kunna leva på det.

Jag känner en som har 12-14 hästar som hans sambo är delägare i. Men han skulle förmodligen inte komma på tanken att annonsera om träning. :crazy:

Eftersom amatören står som delägare och hästarna finns på dennes träningslista borde väl STC's försäkringar gälla.

Här i Kalmar regionen har vi bl.a. B-tränaren D, som Har licens "Amatör:träna.köra"
D har 15 hästar på sin tränarlista just nu. Jag tror ju inte personligen att D äger dessa hästar till 100%. Utan han och ägarna varit smarta och skrivit honom på just 1%, som går tillbaka till ägaren vid flytt av hästen (VET att det är så med en av hästarna). Eftersom D är delägare, om så bara i 1%, så är han nu delägare och alltså tränar han egen häst och följer allt vad STC begär av honom, även STC's försäkringar gäller. Tänker inte skylta med tränarens eller hästens namn här......
ATT amatörer annonserar efter "klienter" är daglig verklighet och så länge amatören (eller dennes familj osv) går in som delägare är det OK. Det är många som inte anser sig ha råd med vad ett Proffs tar ut/ dag för en häst som kanske "bara" får in småpengar. Då är det förmånligt för ägaren att anlita en amatör istället. Vem kan BEVISA att jag inte köpt in mig i en viss häst och det är registrerat? Vem kan bevisa att det är en luft-affär? Alternativet är ju att B-tränaren leasar hästen för % i insprungna pengar.... Resultatet är ju detsamma så länge häster springer in pengar. Om parterna sedan bestämt att de ska lägga en summa av x antal kronar på hästen varje månad så är ju saken biff och tränaren får sina slantar i alla fall.
Att leva på de slantar man kan få in som amatör VET jag ingen som gör fullt ut......

Knapplån

Dessutom tar ju de flesta tränare minst 10% av insprungna pengar, vem kan bevisa att det inte är JAG som amatör som äger de 10% av hästen så länge den står inackorderad hos mig?

Jag vet många amtörer som annonserar i till exempel travronden om inkörning, konvalescenter, inackordering osv. Det är väl egentligen lika fel det, men som jag har förstått det är det att hästen inte får starta utan att amatören är företrädare, och det finns det ju en massa sätt att kringgå, utan att förbund kommer åt dem. Och det tycker jag personligen är bra, jag tycker att konkurrens är bra och jag tycker att licenserna ska släppas fria... Den som vill tränar travhäst ska givetvis få göra det om denna har hästägare till det. Fast det är min åsikt;)

En amatörtränare får träna andras hästar fram tills de börjar tävla. De kör in & förbereder hästen för tävling, inget konstigt med det. De har ju körliscens å får träna hästar på bana, men inte tävla andras hästar.
De flesta som kör in hästar & tar fram alla dessa lovande hästar är amatörtränare.
Vem tror ni kör in alla Stig H:s hästar, han själv?;)

Själv betaladede jag ca 4000kr/mån (inkl moms), för inkörning & träning av min travare för mer än 10 år sedan. När hästen var klar för tävling, leasade de henne av mig då de ansåg henne som lovande & ville ha kvar henne i träning.
Man kan inte göra en "luftaffär" som någon skrev, utan man måste skriva kontrakt & skicka in till STC. Allt är noga reglerat & registrerat när det gäller travhästar.

bonde skrev:
De flesta som kör in hästar & tar fram alla dessa lovande hästar är amatörtränare.

Om det där stämmer så ska jag göra Ludde sällskap på fotvandringen till Albanien....
Att det finns gott om skickliga unghästtränare som lever på att fostra hästar åt andra är ett välkänt faktum.
Att de flesta skulle vara amatörer kom dock som en total nyhet för mig...

Red Mile skrev:
Om det där stämmer så ska jag göra Ludde sällskap på fotvandringen till Albanien....
Att det finns gott om skickliga unghästtränare som lever på att fostra hästar åt andra är ett välkänt faktum.
Att de flesta skulle vara amatörer kom dock som en total nyhet för mig...
Jag förstår inte riktigt vad du menar (lite trög)?:smirk:
Amatörtränare är ju bara en benämning, det betyder inte att man inte har kunskap & erfarenhet.
Den amatörtränaren jag anlitade arbetade heltid med detta & hade gjort det i minst 10 år.
Många av landets största stjärnor tränas av amatörtränare (som då äger hästen, deläger). Kommer inte på något namn på rak arm.
Skulle vara Activity då, det var ju några år sen, men han sprang väl in ca 17 miljoner.

bonde skrev:
Måste redigera mig själv lite...:angel:
De flesta var väl att ta i, men en hel del i alla fall.

bonde skrev:
Måste redigera mig själv lite...:angel:
De flesta var väl att ta i, men en hel del i alla fall.

Redigera bort lite insprunget från Activity när du ändå är igång. Drygt 10 miljoner är inte illa det iofs. ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 811
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Övr. Hund Jag har en jättetrevlig 14månader hanhund som följer mig dygnet runt hemmavid som på jobbet och vi har aldrig haft några problem utan...
Svar
14
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka