Svartträning?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LinusT
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svartträning?!

ghost skrev:
Redigera bort lite insprunget från Activity när du ändå är igång. Drygt 10 miljoner är inte illa det iofs. ;)
Haha, så går det när man ska vara besserwisser.
Men en sak är jag säker på, å det är att inte Stig H kör in alla hästar själv, eller?:angel:

*hugger en knapp*
Jag har mailat den som nu så fint ville ha lite hästar i träning. Först fick jag inget svar, sen fick jag ett svar att det va ändrade omständigheter så h*n kunde inte ta emot några hästar i träning.
Personen i fråga har en usel statistik (sämmre än mig:crazy: ) Och bara en häst på sin träningslista.

Jag skulle tycka det vore riskabelt att låta någon annan stå som företrädare på min häst. För vad du än skriver för papper så gäller det du skrivit mot stc. Alltså den som står som företrädare har beslutande/ägande rätten för hästen.
Så även alla räkningar och vad som nu kan tänkas komma på hästen.

bonde skrev:
En amatörtränare får träna andras hästar fram tills de börjar tävla.

Nej, det får man inte längre. Om man som B-tränare köper en häst kan man t ex inte ta in hästen på träningslistan innan ägarbytet blivit registrerat.

*KL*
Blev en intressant tråd. Med risk för att komma bort från ämnet - hur är det med sk popstall? Finns det än, och vad är det igentligen? En proffstränare som lämnar häst hos amatör eller?

Kan ha jättefel men var inte Activity i proffsträning hos Anders Lindkvist ett bra tag och bara i slutet av karriären hos sin ägare?:confused: Kan absolut ha fel som sagt och det bara var Anders som körde honom, men jag ska ta reda på det då jag känner häst och ägare rätt väl:idea: Lika fel kan jag ha i att det är Magnus Lillieborg som kör in de flesta av Stig H´s hästar, men det finns folk som vet det på den här sidan bättre än mig... Men visst kan amatörer var lika bra eller bättre än många proffs, det har väl ingen opponerat sig mot men däremot var det väl inte riktigt det som tråden handlade om...

I övrigt går det alldeles utmärkt att göra s.k luftaffärer, man behöver inte leasa en häst för att stå som företrädare, jag jobbade ett bra tag hos en amatör med 20 hästar i träning, och även om han var företrädare på de flesta så leasade eller ägde han inte en enda av dem. De är svartträning, jag vet. Men personligen har jag inga problem med det som sagt.

Sätter man som ägare in sin häst hos en amatörtränare utan meriter så får man nog skylla sig själv om den inte får hästen till start. Likaväl som det kan gå mycket bättre för den hästen än om den skulle vara hos en proffstränare.

*kl*

Vad jag förstod av annonsen (såg den också på Internet) så var det väl inte frågan av inkörning i det här fallet utan om "vanlig" träning så att säga.

Hmm.. undrar varför det var "ändrade omständigheter" när giffan mailade. Och varför ligger annonsen kvar?! :confused:

Actrhiraz skrev:
Kan ha jättefel men var inte Activity i proffsträning hos Anders Lindkvist ett bra tag och bara i slutet av karriären hos sin ägare?:confused: Kan absolut ha fel som sagt och det bara var Anders som körde honom, men jag ska ta reda på det då jag känner häst och ägare rätt väl:idea:
Jag har för mig att här hemma i Serige tränades han av sin uppfödare Bengt(+söner), men när han var i Frankrike så tränades han av nån annan.
Men det är ganska många år sedan jag var i kontakt med travet. Minnet kan svika, fast man (jag) tror absolut att man kommer ihåg rätt.:angel:
Är det fortfarande Arne som äger honom?

Amatörer som "hittar" bra material till proffsen är nästan en förutsättning för att travet ska fortleva. Tänker i 1:a hand på Plåt-Sven...
Citerar från stall Berdbyns hemsida
"Sven Andersson, mest känd som Plåt-Sven, kommer från Dalarna och är en friskus till amatör som år efter år producerar topphästar".
"Han har 30 års erfarenhet av trav som hobby och vet vad det innebär".
Sven E S Andersson är just den typ an tränare jag skulle vilja ha. Han tränar varje häst som individ. och inte som en "fabriksvara" som vissa framgångsrika proffs gör. Jag som hästägare vill ju kunna trivas med min häst även efter avslutad karriär, kanske speciellt viktigt för mig som bara köpt in ston för att ev. kunna avla vidare sedan. Även för hästarna tror jag att det är en bättre miljö att leva i.
Därför lämnar JAG gladeligt till en tjej som just löst ut sin licens som just B-tränare. Hon är målmedmeten, tänker utanför ramarna och ser till hästens individ. Hon har vakenheten att se och lära av andras misstag (hjulet behöverju inte uppfinnas fler gånger....) Givetvis LITAR jag till 100% på denna tjej och vet att framgångarna kommer att komma för henne. Hur vet jag då att denna tjej är den mest lämpliga? Trots att vi har och har haft hästar hos proffstränare? Jo, enkelt! Hon är min dotter....

Jo, och hingsten finns på station i Kalmartrakten. Osäker dock om han betäcker i år.
Du har säkert rätt, har inte hunnit gjort efterforskningar och det dröjer nog innan jag kommer ihåg att göra dem också om jag ens gör det;) ...

Mycket trevlig och speciell häst dock... Har en liten plats i mitt hjärta.

Fast om du har dina hästar hos din dotter handlar det ju inte om svartträning, hon får ju träna nära anhörigas hästar på sin licens...

Förvisso går det under regeln "närstående", men min mening var att tala om att Rätt tränare, med gott omdöme och förstånd inte behöver vara ett proffs. Även en amatör KAN vara absolut rätt person... ATT det råkar vara min dotter i detta fall är bara bonus för mig.

Varför annonsen ni sett på internet skulle vara just "svartträning" vet jag inte... Står/stod det så i annonsen eller går det inte att lägga in annonsören som tränare? Annars får ju tränaren i vilket fall som helst betala skatt som hobbyverksamhet/ aktiv näringsidkare....
Tror inte att alla dessa "amatör proffs" tar hästarna svart, eftersom de i många fall driver en firma....

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom en amatör annonserar efter hästar i träning, så annonserar h*n ju efter hästar h*n inte äger själv = inte tillåtet om man bara är amatör.

Det är ju det som skiljer amatörer från proffs. Proffs får träna andras hästar och kan annonsera efter sådana också.

Däremot kan ju en amatör köra in andras hästar om amatörer han egen firma, men det är ju inte det som den här amatören har annonserat om. H*n vill ju ha hästar i träning (som ett proffs).

Det är klart att det finns skickliga amatörer. Det är väl ingen som har sagt något annat om. Men det är ju inte det som den här tråden handlar om/det som annonsen handlar om. Jag är själv amatör och har egen firma, men jag får bara träna mina EGNA (alt. mina närståendes) hästar. Men att annonsera efter att få hästar i träning är ju något som leder till svartträning.

Mmmm, håller helt med, MEN i samma ögonblick som amatören ingår ett avtal med ägaren om 1% inköp i hästen så är det OK. Om det är en reell försäljning av 1% eller mer kan ju aldrig bevisas, eller hur?
Så, om denne amatör söker träningshästar på detta sätt och alltså köper in sig i tex 1% så har inget fel begåtts. Sen är det i de flesta fall oklart om tränaren verkligen äger 1% eller om det bara är en sk "luftaffär".

Jo, men fortfarande, skriver den annonserade amatören in sig på alla hästar denne eventuellt får i träning är det ju inga problem, då är det ju ingen svartträning längre, inte enligt reglementet.

Nej, det är klart att STC inte kan kolla det. Men eftersom det är uppenbart att tränaren i fråga här är ute efter att träna andras hästar, så kan h*n nog räkna med att få ögonen på sig från STC om h*n får nya hästar på sin träningslista nu. Dessutom måste h*n (eller en närstående) stå som företrädare till hästen och då är det ju minst 50% som gäller och då är det ju som någon annan skrev i tråden, lite vanskligt att på pappret överlåta företrädandeskapet till någon annan eftersom den personen då enligt lag har bestämmanderätten över hästen.

Tror inte STC orkar bry sig speciellt mycket faktisk, det här är nog vida utbrett och allmänt känt. Tycker egentligen det är fånigt. Är våra proffs så dåliga så dom inte kan marknadsföra sig genom sina resultat, utan att det måste till lite extra byråkrati för att skydda proffsen. Släpp marknaden fri.

STC behöver ju knappast sitta och leta efter dem på nätet eller så, det är tillräckligt många runt om i landet som är duktiga nog att hjälpa STC med det... Och sen reagerar de garanterat.

giffan skrev:
STC behöver ju knappast sitta och leta efter dem på nätet eller så, det är tillräckligt många runt om i landet som är duktiga nog att hjälpa STC med det... Och sen reagerar de garanterat.
lite nyfiken av mig: finns det fall där STC dragit in licensen p.g.a. "svart" träning? :confused:
(gillar inte benämningen "svart" eftersom det låter som om skatteverket skulle ha något emot det ... men vad jag förstår handlar det ju endast om interna regler för travet, eller?) ;)

En, säkert skitdum, fråga... VAR står det i STC's bestämmelser att tränaren måste äga 50 % som någon skrev? Vi äger tex 27% i en märr, och står som företrädare och tränare....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 811
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Övr. Hund Jag har en jättetrevlig 14månader hanhund som följer mig dygnet runt hemmavid som på jobbet och vi har aldrig haft några problem utan...
Svar
14
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka