Svårtöltad

G

Gneisti

Hejsan!
Jag rider mest ut med min häst. Nästan endast på hemvägen kan jag tölta. Då med start i nedförsbacke.
Förut kunde jag inte tölta alls, nu kan jag i nerförsbackar på hemvägen. Varför det just är då tror jag det e för att hästen är mjuk och varm då. :rofl:
Hon har dock en mkt fin tölt, vi måste bara få fram den ur henne. :banana:

Snälla hjälp mig. Hur ska jag få henne att tölta när jag vill och inte bara då hon kan?
Vad är mitt nästa steg med tölten?

OTROLIGT TACKSAM för svar!
:bump: :bump: :bump:

Sv: Svårtöltad

Min häst går också bäst på hemvägen, han har ju bäst driv framåt då. Han är en latmask som inte vill anstränga sig för mycket i början om vi mot förmodan skulle ge oss ut på en 7-mila-ridtur någon kväll :crazy: men när vi vänder näsan hemåt så vet han hur långt det är kvar och då vill han gärna ta i och snygga sig :p

Var på kurs för Vignir Jonasson och då anmärkte han på att vi hade lite för lite fart och fläkt i ridningen. Jag har nog suttit och hållit emot ganska mycket när vi ska tölta, som om jag inte trodde att han skulle klara det i högre hastigheter :o
Men med hjälp från Vignir har vi upptäckt att vi kan få superfin tölt nästan med en gång (efter uppvärmning) om jag gasar på och låter honom fräsa på lite. Kanske hänger det lite ihop med glädjen och energin i hästen.
Nu driver jag på mer och försöker överföra energi och glädje till honom, typ att vi busrider lite när vi töltar, och då går det kanonfint!

T.o.m så Vignir var impad och tyckte att jag hade en toppenfin häst :love: :banana: (tog naturligtvis emot allt berömmet, för det är ju jag som gjort honom :love: ...inte :crazy: )

Precis! Men det går att öva upp gasen så man kan använda den när man själv vill :idea:

Håller med, vi håller ofta tillbaka hästarna och stirrar oss blinda på att de kröker på nacken innan de ens hittat takt och balans under sig själv och sin ryttare. Med mer variationsrik ridning och mer varierat tempo så får vi friare gladare hästar som vi däremellan kan samla och rida i flott kort tempo och i korrekt arbetsform. Sånt kommer med mer ork, trygghet och arbetsvilja. Galopp som lösgörare är ett underskattat arbetssätt. Sen menar jag inte att vi inte ska jobba med form och bärighet men vi får inte fastna i enahanda tragglande om vi vill ha kvar den friska viljan i våra hårbollar. Hellre rider jag med många små förhållningar och tempoväxlingar på en glad energisk pålle än bankar och gnatar på en som bara vill gå av sig själv på hemvägen. Kontroll och vilja måste sträva åt samma håll, inte ha dragkamp om vem som bestämmer!

Hon kan, ibland. Men kan du din del av ekvationen där summan skall bli ett samspelt ekipage?

Har också, som skuggi, ridit för Vignir och andra instrukörer och det är GULD värt att få tips irl av en duktig person som också ser dags-status och kan råda därifrån.

Är det någon vits öht att jobba med form och bärighet, om det inte finns framåtanda, gädje och arbetsvilja?

hejhej :D :D
tack för alla svaren! Fortsätt fortsätt att svara!

nu e det så...

ja undrar... hur jag ska få min häst att gå mer framåt? liksom inte på hemvägen, men hon kan behöva draghjälp utav en annan häst
på bortåtvägen.... :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

även om ja driver

Korta snabba ridturer med mkt variation av gångarter. Ställ inga stora krav på annat än att hästen går fram i den gångart du väljer.

Rid ut med en kompis och ha roligt med växlande tempo, gärna nåt race ibland.

Rid ut med en kompis. Efter en kvart stannar du din häst och sitter av och går hem medan kompisen rider vidare. Eller så bromsar du din häst när kompisen rider iväg, sen rider du ikapp och gärna förbi.

Däremellan rider du längre turer med lugnt tempo och bygger kondis. Jobba hästen på hemvägen när den tänker framåt. Sitt inte och banka/håll i utan försök ha en lätt tygelkontakt och ge tydliga skänkelhjälper. Många blir skänkeldöda och stänger av om ryttaren tjatar för mycket. Ge bestämd skänkel, lätta och ge hästen möjlighet att svara. Låt den vara ifred om den lyssnar tills du vill nåt igen, ny bestämd skänkel, avvakta osv.

Att du bara kan tölta på hemvägen beror antagligen på att hästen har dålig framåtanda.
Och att du endast kan starta tölt i nerförsbackar är för att hon då tar med sig rumpan

Hej !

För att få hästen mer framåt (i trav i mitt fall) har jag gjrt såhär:

I ridhusets hörn precis innan långsidan så har jag fattat galopp, sen har jag galopperat hela långsidan, saktat av o sedan tagit galopp igen nästa långsida. Sen har jag gjort så några gånger. för att sedan gå in på volt, o sen travat ut på spåret där hästen tror att det ska vara galopp . Men istället rtider jag trav.

Jag kan också tycka att man ska ut o rida snabba efffektiva men korta pass på en "trögare" häst.

Det där med att din häst töltar bättre nedför och hem, det är som följande också har skrivit. I nedför så får hästen in rumpan mer under sig, för att få det på plan mark är det samlande dressyr övningar som gäller.

Lycka till ! / Malin

Min isis är rätt svår töltad med jag vet inte om d e på det sättet du menar haha. men man måste få honom grymt samlad för att kunna gå upp i tölt! annars travar han på där =) Han har en super bra ökad tölt trots att han e femgångare (!) och när man får fram den är d skit kul :D

Jag tror att mycket uteritter främjer framåtandan. Gärna i sällskap med andra. Inte sitta och nöta på volt eller bana mer än en eller max två dagar/v. Hästen måste tycka att det är kul!

Rid gärna ut i skogen, om de går bäst där, gärna med sällskap, ligg sist, så får hästen lite "måste skynda mig till de andra" som de kanske får när den ska hemmåt.. ligg gärna många meter efter så får du lite gas, om hästen är känslig kan du åxå ligga först så får gasar hästen för den andra hästen inte ska komma ifatt... Tänk att hästen måste ha kul, rid som du brukar när du ska tölta.. å Gasa:P så borde de gå lite bättre... Varigera ridningen mkt. så den inte tycker de är jobbigt för Du vill att den ska tölta, men när hästen hittar knapparna kommer den älska det..:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar