Svarta hundhår som fastnar

Lejonelle

Trådstartare
Min svarta hund fäller väldigt och det ligger tussar med hår i hela huset. Hans favoritplats är en ljus matta i vårt arbetsrum och håren går inte att dammsuga bort från den. Jag vill varken byta ut mattan eller hunden, så finns det något bra sätt att faktiskt få bort håren från mattan? Så att det är fint åtminstone när man nyss har dammsugit? Kan microfiber hjälpa?
 
Sv: Svarta hundhår som fastnar

Kan du inte lägga något på mattan för att skydda den? Typ en filt eller så. När du sen vill ha extra fint så tar du bort filten.
 
Sv: Svarta hundhår som fastnar

Det är nog onödigt besvärligt om hunden redan har den som favvo.

Jag har haft hårande svarta hundar i 20 år och aldrig varit med om att håret absolut inte går att få bort? Om man bearbetar mattan ordentligt med borsten på dammsugaren så släpper det mesta :)
I min värld skulle följande alternativ finnas:
1. Stå ut med håret på mattan
2. Byt ut mattan
Jag skulle helt klart välja ettan :)
 
Sv: Svarta hundhår som fastnar

Man får dammsuga som sjutton om man ska få bort håret. Det är en ganska luddig matta. Vi är mycket i detta rum och det är självklart att hunden ska få vara med oss där, så ditt alternativ 1 är nog bäst trots allt.
 
Sv: Svarta hundhår som fastnar

Jag har ett perfekt knep, använd en sån gummiskrapa som man har när man tvättar fönster,i duschen osv. Fungerar iallafall på mina mattor OCH soffan. * överlycklig*:D
 
Sv: Svarta hundhår som fastnar

Nädu. Zorran stannar hos oss forever. Jag är ingen kinkig människa, har haft hund i mängder med år och ser gärna mellan fingrarna med tassavtryck, uppätna kulspetspennor och gamla äckliga ben. Och dammsuger gärna upp hårtussarna också för den delen men allt sitter som berg på den här mattan av nån anledning. Det slutar väl med att mattan får åka.

Edit: Om inte hunden blir flintis först.
 
Sv: Svarta hundhår som fastnar

man kan också ta en fuktig trasa och gnugga bort hår med. Det blir som hårstränger som man kan dammsuga upp..

Det där med fönsterskrapa lät ju intressant.. Måste prova:idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 903
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Tänkte köpa en matta till sovrummet, mycket för att hundarna faktiskt ska kunna ligga där när jag sitter vid skrivbordet. Hittade en nu...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp