Svårt och få hästen att torka

T

Tinkerbell

Heej!

Efter att jag varit ute och ridit med min häst idag (en lång å rätt ansträngande tur) var hon helt pissvåt på halsen ... jag ledde henne jättelänge, men hon torkade inte alls särskilt bra ... Sedan gnodde jag med halm, men det hjälpte bara lite ... Sedan täcke på ...

Men hur får man hästen att torka fortast möjlig?? För det måste ju vara kallt att vara sådär lite småblöt!! :confused:

(kanske låter nybörjaraktig nu, men men)

Sv: Svårt och få hästen att torka

Har också en häst som torkar väldigt långsamt (täckesklippning, men har lång och rätt tjock päls), och jag säger bara en sak: Jag älskar mitt fleecetäcke! :love: Det är ett sånt utan magband, och med hals. Sånt som travare brukar ha. Helt underbart! :D

Fleece och ulltäcken suger upp väta bra.

Jag har ett rutigt riktigt svett täcke. Det är kanon bra till just detta. Det andas hela tiden. Så jag lägger på det är det kallt ute. Låter jag hon stå i stallet en stund. Annars ut i hagen med täcket på .

:o känner mej lite nybörjaraktig som frågar om sådana "skitsaker" när jag ändå haft häst & hållt på me hästar så länge ;) ...

men grejen är också att nu när vi kör dessa s.k "hårdpassen" & hon ser så svettig & dan ut, är jag rädd att folk ska tro att jag kör sluta på hästen för att jag 1. tycker att det är så jävla roligt 2. att jag inte vet min hästs begränsningar ... *S*.

man ska inte bry sig så mkt om vad andra tycker. det är ju din häst, eller hur?

Skit i vad folk tycker.
Så länge din häst mår bra är ju allt ok.
En tanke är kanske att klippa mer.

:devil: ni har rätt!! det ÄR faktiskt min pålle! :love: ...

Hon är klipp över baken & fram till bogen .. kanske borde klippa halsen mer, då det ju är där hon svettas ... men är så fjantig, vill inte att hon skall frysa! :crazy:

äsch de fryser faktiskt inte så mkt mer för att de klipps, finns forskning på det. Har de bara täcke på kroppen och hö i hagen kan du helklippa.

Fick tvätta min häst med desinfectionsmedel eftersom han fått någon svamp som gjort att han fick hårlösa fläckar, så jag tvättade när temraturen stog just vid nollan eller strax över, på med täcke(såklart) efter tvätten och in i boxen med hö o halm. Bytte täcke med jämna mellan rum, har hansbos kombitäcke, ylletäcke o ett annat svetttäcke, även ett stall/termotäcke tillslut börjar han torka efter många om o men men upptäckte att han torkar mkt mkt fortare utan täcke.. Nu är det ju inte så lustigt med nollgradigt så täcke får han ju ha om han är så blöt, men är han riktigt svettig blir det svetttäcke så det värsta sugs ut sen tar jag av det, fodrar med massa hö o ställer på box eller om vädret är ok, ute, utan täcke, torkar fortare då faktiskt!
har tjock lång päls och är bara klippt vid sadelgjorden. Det är därhan blir svettig om man inte kör hårdare pass sdå förståss!

Kanske borde du klippa halsen också nästa gång om det är där han blir svettig. Tror inte det kommer vara nån alls fara med kylan för din häst, det klarar de flesta av mkt bra. fodra ordentligt med hö bara.

Har inte täcke på nu längre(hade det två förtsta veckorna efter klippningen) men det har växt nu endel så täcket är av så länge det inte regnar och fryser gör han inte trots blåst o minusgrader.. han står vid höt o käkar och skulle det komma en liten skur rullar han sej helt enkelt för att få skydd därifrån..

Håller för övrig med Mitrolle

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama