Svart mögel

BornAgain

Trådstartare
:eek: Jag har just upptäckt att en ytterkruka läckt. Krukan har stått på en tjock kinamatta och nu är det svart mögel i Kinamattan och i parketten under. Vad gör jag?

Kan jag rädda parketten?
Kan jag rädda mattan?

Sv: Svart mögel

Kort och koncist, nej. Parketten kan "räddas" genom att byta ut det som är skadat, eller så lever du med det och döljer fläcken, samma med mattan, färgförändringarna får du inte bort.

Tack för svaret - även om det på ett sätt inte var så uppmuntrande. Samtidigt är det glädjande att det nog går att leva med fläcken - jag såg framför mig hur jag skulle få riva upp allt och leva med byggfläktar...

Nu ska jag våga låta allt torka ut ordentligt och sedan se hur stor skadan är. (missfärgningen i parketten kanske kan slipas bort?)

Nu vet jag ju inte hur stor skadan är, men troligen är det inte värre än att träet är missfärgat och beroende på typ av parkett så går det att byta ut bitarna, men knappast att slipa bort.

Det är vid sådana här tillfällen, som det är skit att vara ohändig.

Men jag är mer ledsen och mindre orolig nu, tack för att du tog dig tid att svara!

Ta det lugnt, det är inte hela världen även om det inte är så vackert. Skadan är estetisk och inget mer, den är reparerbar och går att dölja. :)

Tja, mattan är bara svart på undersidan :angel:... Jag överlever. Jag får inse att detta är ett i-landsproblem.

Det som kan hända är att parketten deformeras när den torkar, vårt gjorde det när huspassaren övervattnat de golvplacerade blommorna. Blev en svart fläck och när träet torkade sprätte själva stavarna i parketten iväg lite som de ville.

Slutade med att vi bytte i den hörnan, inte optimalt men syntes inte så mycket med blommorna väl på plats.

Bra med förvarning. Parketten är nästan torr redan. Jag får tackla det problemet om/när det uppstår (*försöker förtvivlat vara cool*)

Det värsta med att vara ohändig är att när något händer, så måste man klura ut vilken sorts hantverkare man behöver och vart man lämpligast hittar en sådan... Nu ska jag låta allt torka ut och tro på MiaR om motsatsen inte bevisas.

Även ganska klassiga kinamattor kostar inte många slantar att ropa in på auktion (fast generationer av familjens hundar har slaggat på den här. Den var inne på tvätt, när vi hade haft en kull valpar)

Skulle du vilja åtgärda är det en snickare du behöver, om det inte finns någon duktig golvläggare i närheten du kan rådfråga.

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 832
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Tjatter I går morse tänkte jag göra chokladbollar. Hade blandat ihop alla ingredienserna och provsmakade. Upptäckte då att havregrynen smakade...
Svar
18
· Visningar
6 623
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?