Svårt med balansen...

Daimie

Trådstartare
Det känns som ett lite löjligt problem att ta upp eftersom svaret är självklart träning...men ändå. Jag har väldigt svårt att hänga med och hålla balansen när jag och min häst(arab med några % travare) travar i ett lite högre tempo. Jag rider i en bomlös "Karl" och vanliga stigläder och stigbyglar. I kortare tempo går det jättebra, det är just när hon länger stegen.

Någon som har något träningstips eller utrsustningstips så vore det väldigt tacksamt.

Sv: Svårt med balansen...

Jag tycker du borde ta hjälp av en Centrerad Ridning instruktör. Då får du hjälp med att hitta din inre balans och styrka. Då kommer du rida hästen och bli följsam i gångarterna.

Ang sadeln så brukar väl bomlösa ge lite mindre "stöd" men i grunden är det ryttaren oavsett "skinnlapp" som ska påverka hästen.

Du kan göra olika övningar som stärker din balans. Prova tex att byta sittben oftare, tex på vart annat steg, vart tredje steg osv. Fältsits en stund, sitta ned och växla. Rid mkt tempoväxlingar så kan det vara lättare att själv bestämma rytmen.

När hon länger stegen och du inte "hinner med" så är det inte bra alls. Bra att du ser problemet själv. Det betyder att ni inte är samspelta i det tempot, varför ska det då gå så fort?

Daimie skrev:
Det känns som ett lite löjligt problem att ta upp eftersom svaret är självklart träning...men ändå. Jag har väldigt svårt att hänga med och hålla balansen när jag och min häst(arab med några % travare) travar i ett lite högre tempo. Jag rider i en bomlös "Karl" och vanliga stigläder och stigbyglar. I kortare tempo går det jättebra, det är just när hon länger stegen.

Någon som har något träningstips eller utrsustningstips så vore det väldigt tacksamt.

När hästen som kommit en bit längre i sin träning ökar på i traven, så tycker jag att det kan vara svårt att rida lätt och står då istället upp. Men annars så håller jag med om det som skrevs i det andra svaret du fick.

Hälsning Maja

Desert_Wind skrev:
Jag tycker du borde ta hjälp av en Centrerad Ridning instruktör. Då får du hjälp med att hitta din inre balans och styrka. Då kommer du rida hästen och bli följsam i gångarterna.

Ang sadeln så brukar väl bomlösa ge lite mindre "stöd" men i grunden är det ryttaren oavsett "skinnlapp" som ska påverka hästen.

Du kan göra olika övningar som stärker din balans. Prova tex att byta sittben oftare, tex på vart annat steg, vart tredje steg osv. Fältsits en stund, sitta ned och växla. Rid mkt tempoväxlingar så kan det vara lättare att själv bestämma rytmen.

När hon länger stegen och du inte "hinner med" så är det inte bra alls. Bra att du ser problemet själv. Det betyder att ni inte är samspelta i det tempot, varför ska det då gå så fort?

Det behöver nödvändigtvis inte gå fort är själv inte så speciellt fartglad men ibland vill jag låta hästen sträcka ut i lite högre tempo.

Håller med övriga talare (nu är jag ingen distansryttare men tar mig friheten att svara ändå). Läs böckerna av Sally Swift, ta gärna hjälp av instruktör som är insatt i Centrerad ridning.
Rider själv bomlöst o långt ibland. Rider för det mesta lätt i balans, men när det blir lite jobbigare att hålla takten så står jag upp o låter hästen svikta under mig med följsamma "gångjärnsben".

Som desert wind säger - träna för en CR instruktör! Och träna träna träna hemma!

Jag hade ingen sadel som passade innan jag köpte min bomlösa (-98 eller -99 ?) så jag fick vackert rida barbacka i nästan ett år. Slappna av, försök att ta upp "stötarna" med magen, låt benen hänga tungt utmed sidan. Spänner du dig får du svårare att sitta kvar oavsett sadel och gångart. Att du spänner dig kan också vara en orsak till att hästen vill gå fortare.

:)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka